Fremsat den 11. november 2015 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
naturgasforsyning
(Bemyndigelse til fastsættelse af
regler om opgørelse af produktions- og
tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas
m.v.)
§ 1
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i
lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1498 af 23.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 35 c, stk. 7, ændres
»tildeling af pristillægget« til:
»tildeling af pristillæg«.
2. I
§ 35 c, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »Pristillægget« til:
»Pristillæg«.
3. I
§ 35 d indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal opgøre omkostninger ved produktion
og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede
system og af renset biogas til et bygasnet, og om hvordan disse
omkostninger skal opgøres. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at enhver, der modtager pristillæg
efter § 35 c, og producenter af biogas, der leverer biogas til
modtagere af pristillæg efter § 35 c, skal meddele
Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at
opgøre omkostningerne efter 1. pkt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om
naturgasforsyning.
Formålet med de foreslåede ændringer af lov om
naturgasforsyning er at sikre, at Danmark overholder vilkår i
Europa-Kommissions afgørelse fra november 2013 om
godkendelse af statsstøtteordningerne til opgraderet og
renset biogas m.v. I forbindelse med Europa-Kommissionens
behandling af statsstøttesagen måtte Danmark forpligte
sig til at sikre, at støtten til opgraderet og renset biogas
ikke fører til overkompensation.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at der
indsættes en bemyndigelse i lov om naturgasforsyning til, at
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal opgøre omkostningerne til
produktion og tilførsel af opgraderet biogas, der leveres
til det sammenkoblede system, og af renset biogas, der leveres til
et bygasnet med henblik på, at ministeren kan foretage en
regelmæssig vurdering af, om de gældende
pristillæg til opgraderet og renset biogas kan føre
til overkompensation.
Det foreslås endvidere, at ministeren kan bestemme, at
enhver, der modtager støtte til opgraderet og renset biogas,
og biogasproducenter, der leverer biogas til disse
støttemodtagere, skal give Energinet.dk oplysninger, der er
nødvendige for at opgøre omkostningerne ved
produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det
sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet. Energinet.dk
skal bruge oplysningerne til at opgøre produktions- og
tilførselsomkostningerne til opgraderet og renset biogas.
Opgørelsen skal ligeledes benyttes til at foretage en
vurdering af, om de gældende pristillæg til opgraderet
og renset biogas kan føre til overkompensation.
Herudover foreslås enkelte sproglige ændringer.
2. Baggrund
Folketinget vedtog støtteordninger til opgraderet biogas,
der leveres til det sammenkoblede system og renset biogas, der
leveres til et bygasnet, ved lov nr. 576 af 18. juni 2012.
Ikrafttrædelsen blev betinget af Europa-Kommissionens
godkendelse, da ordningerne indeholder statsstøtte. Ved
afgørelse af 14. november 2013 godkendte Kommissionen
støtteordningerne (statsstøttesag SA. 35485 (2012/N)
støtte til al biogasanvendelse) om støtte til
opgraderet og renset biogas. Danmark er forpligtet til at
genanmelde støtteordningerne efter 10 år. På
baggrund af Europa-Kommissionens afgørelse blev
støtteordningerne sat i kraft den 1. december 2013 ved
bekendtgørelse nr. 1319 af 22. november 2013.
Det fremgår af Europa-Kommissionens ovennævnte
afgørelse, at Danmark vil overvåge, hvordan
driftsbesparelserne for de berørte anlæg, herunder
opgraderings- og rensningsanlæg, udvikler sig for at sikre,
at der ikke bliver tale om overkompensation.
Lovforslaget fremsættes derfor med henblik på, at
Danmark kan opfylde sine statsstøtteretlige forpligtelser i
medfør af Europa-Kommissionens godkendelse af
støtteordningerne til opgraderet og renset biogas, jf.
afgørelse af 14. november 2013.
3. Lovforslagets hovedpunkt
3.1. Bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til fastsættelse af regler om
opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger
for opgraderet og renset biogas m.v.
3.1.1. Gældende ret
Pristillæggene til opgraderet biogas, som leveres til det
sammenkoblede system, og renset biogas, som leveres til et
bygasnet, fremgår af § 35 c i lov om naturgasforsyning.
Ved »det sammenkoblede system« forstås indbyrdes
forbundne transmissions- og distributionsnet for naturgas, jf.
lovens § 6, nr. 20 og 21. Ved »bygasnet«
forstås et naturgas-luft-baseret bygasforsyningssystem, jf.
bemærkningerne til § 35 c, stk. 8, som indsat ved lov
nr. 576 af 18. juni 2012, jf. Folketingstidende 2011-12 (2.
samling), A, L 182, side 26. Efter lovens § 35 c, stk. 6, kan
energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse
for et af Folketinget nedsat udvalg (Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget) fastsætte nærmere regler om, at
pristillæg til opgraderet og renset biogas skal
nedsættes eller bortfalde. Det fremgår af
bemærkningerne til § 35 c, stk. 6, som indsat ved lov
nr. 576 af 18. juni 2012 jf. Folketingstidende 2011-12 (2.
samling), A, L 182, side 25, at nedsættelse kan ske ved at
reducere pristillæggets størrelse eller varighed. Det
fremgår ligeledes af bemærkningerne, at
pristillægget kan nedsættes eller bortfalde for at
undgå overkompensation.
De gældende regler om støtteordningerne til
opgraderet og renset biogas i lov om naturgasforsyning indeholder
ikke regler om overvågning af driftsbesparelserne.
Energinet.dk er en selvstændig offentlig virksomhed, der
ejer og driver det overordnede el- og naturgasnet samt et gaslager,
og hører under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Energinet.dk varetager administrationen af reglerne om
pristillæg til opgraderet og renset biogas, herunder
beregning og udbetaling af pristillæg. Det sker efter lov om
naturgasforsyning og reglerne i bekendtgørelse nr. 299 af
25. marts 2015 om pristillæg til opgraderet biogas leveret
til det sammenkoblede system og renset biogas leveret til et
bygasnet. Energinet.dk's omkostninger forbundet med
administrationen af støtteordningen afholdes af staten, jf.
§ 35 c, stk. 9, i lov om naurgasforsyning.
Det fremgår af lov om naturgasforsyning § 35 d, stk.
2, at enhver, der anmoder om pristillæg efter § 35 c,
skal lade sig registrere hos Energinet.dk og meddele
nødvendige oplysninger af betydning for tildelingen af
pristillæg til Energinet.dk.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter lov om
naturgasforsyning § 35 d, stk. 5, fastsætte regler om
adgangen til og den nødvendige dokumentation for at
opnå pristillæg efter § 35 c. Energi-, forsynings-
og klimaministeren kan endvidere efter lov om naturgasforsyning
§ 35 d, stk. 6, fastætte regler om, at producenter af
biogas skal indberette måledata til Energinet.dk, som er
nødvendige for at foretage en korrekt beregning af
pristillæg efter § 35 c. Disse bemyndigelser er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 299 af 25. marts 2015
om pristillæg til opgraderet biogas leveret til det
sammenkoblede system og renset biogas leveret til et bygasnet.
Der er derimod ikke hjemmel i lovgivningen for Energinet.dk til
at opgøre omkostningerne ved produktion og tilførsel
af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas
til et bygasnet, herunder hvordan omkostningerne skal
opgøres, med henblik på at ministeren kan vurdere, om
de gældende pristillæg til opgraderet og renset biogas
kan føre til overkompensation. Der er derfor heller ikke
hjemmel til, at Energinet.dk kan anmode modtagere af støtte
til opgraderet og renset biogas og biogasproducenter om, at de skal
give Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at
opgøre produktions- og tilførselsomkostningerne for
opgraderet og renset biogas.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af Europa-Kommissionens afgørelse
(statsstøttesag SA. 35485 (2012/N) støtte til al
biogasanvendelse) af 14. november 2013 om støtte til
opgraderet og renset biogas, at Danmark er forpligtet til at
overvåge, hvordan driftsbesparelserne for de af
afgørelsen berørte anlæg, herunder
opgraderings- og rensningsanlæg, udvikler sig for at sikre,
at der ikke bliver tale om overkompensation.
Herudover fremgår det af afgørelsen, at Danmark er
forpligtet til at regulere de skønnede gennemsnitlige
omkostninger for opgraderingsanlæg på basis af de
faktiske omkostninger, der blev lagt til grund i
Europa-Kommissionens afgørelse fra november 2013. Det
fremgår endvidere af Europa-Kommissionens afgørelse,
at den skønnede markedspris på naturgas skal reguleres
årligt baseret på den faktiske markedspris.
Europa-Kommissionen godkender støtteordninger for en
nærmere afgrænset tidsperiode. Ændringer i
markedet kan betyde, at støtteniveauet inden for denne
tidsperiode bliver højere end forudsat i
Europa-Kommissionens afgørelse om godkendelse af
støtten. Støtteniveauet er for højt, hvis
støtten overstiger forskellen mellem de samlede faktiske
omkostninger ved produktion af energi fra vedvarende energikilder
og markedsprisen for den pågældende energiform. Hvis
dette bliver tilfældet, vil det være nødvendigt
at nedsætte støtten. Det vil energi-, forsynings- og
klimaministeren kunne gøre enten ved regler fastsat af
ministeren efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat
udvalg (Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget), jf. § 35 c,
stk. 6, i lov om naturgasforsyning eller ved at fremsætte
lovforslag for Folketinget herom.
Med lovforslaget foreslås derfor indsat en bemyndigelse i
lov om naturgasforsyning til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte regler om, at Energinet.dk
skal opgøre omkostningerne ved produktion og
tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system
og renset biogas til et bygasnet, og om hvordan disse omkostninger
skal opgøres. Det foreslås endvidere, at der
indsættes en bemyndigelse til at fastsætte regler om,
at enhver, der modtager støtte for opgraderet og renset
biogas, og biogasproducenter, der leverer biogas til disse
støttemodtagere, skal give Energinet.dk de oplysninger, der
er nødvendige for at opgøre produktions- og
tilførselsomkostningerne for opgraderet og renset
biogas.
Herved vil der kunne sikres det fornødne grundlag for en
vurdering af, om støtteordningerne kan føre til
overkompensation, og om der derfor bør ske nedsættelse
eller bortfald af pristillæg, enten ved at energi-
forsynings-, og klimaministeren udnytter sin bemyndigelse i lovens
§ 35 c, stk. 6, til at fastsætte regler herom, eller
fremsætter lovforslag herom for Folketinget. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 3 og de specielle bemærkninger
hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget muliggør, at Energinet.dk i henhold til
regler udstedt af energi-, forsynings- og klimaministeren skal
foretage nærmere angivne opgørelser af omkostningerne
ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas, der
leveres til det sammenkoblede system, og renset biogas, der leveres
til et bygasnet. Dette kan medføre en forøgelse af
Energinet.dk's opgaver i forbindelse med administrationen af
pristillæg. Opgaverne kan afholdes inden for de eksisterende
bevillingsmæssige rammer.
Lovforslaget indebærer endvidere, at Energistyrelsen skal
udmønte bemyndigelserne ved at revidere reglerne om biogas
samt vurdere om støtteordningerne til opgraderet og renset
biogas fører til, at der foreligger overkompensation.
Lovforslaget vil således medføre en mindre
forøgelse af Energistyrelsens opgaver, som afholdes inden
for de bestående bevillingsmæssige rammer. Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører hverken økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er med til at sikre overholdelse af
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 14.
november 2013 (statsstøttesag SA. 35485 (2012/N)
støtte til al biogasanvendelse), jf. nærmere herom i
afsnit 2 ovenfor.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. august 2015
til den 21. september 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverne, Biogasteknik A/S, Boligselskabernes Landsforening,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
Branchen Forbrugerelektronik, Bureau Veritas, Bygge-, Anlægs-
og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggeskadefonden, Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og
Samarbejde (BIPS), Byggeriets Evaluerings Center,
Bygherreforeningen i Danmark, Bånlev Biogas A/S, CEPOS,
CEVEA, CO2frit. dk, CO-industri, Concito, DAKA DENMARK A/S, DANAK
(Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danfoss, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Statistik, Danmarks Teknisk Universitet
(DTU), Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk
Center for Lys, Dansk Energi, Dansk Energibranche forening (DEBRA),
Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme,
Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk
Geotermi ApS, Dansk Metal, Dansk Iværksætterforening,
Dansk Solcelleforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn,
Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder
(DANSKE ARK), Danske Biobrændsel- og Kulimportørers
Association (DBKA), Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk
Vand- og Spildvandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De Frie
Energiselskaber, De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det
Økologiske Råd, DGE Miljø- og
Ingeniørfirma, DI ITEK, DI - Organisation for erhvervslivet,
DONG Energy A/S, DONG E&P, DTU - Afdelingen for mybetjening,
DTU - Afdelingen for vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark,
Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet,
Energitjenesten, ENVO Group A/S, E. ON Danmark A/S, European Solar
Farms, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske
solcelleejere, Forende Danske El-bilister, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Forskning og Pension, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, FSR
Danske Revisorer, Gaia Solar A/S, Green Force Company, Greenpeace,
Green Ways, GrønGas A/S, GTS (Godkendt teknologisk Service),
Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HSWind ApS,
Håndværksrådet, Indukraft sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og
Teglværksforeningen, KE Vind A/S/HOFOR, KL,
KL-Økonomisk sekretariat, KommuneKredit, Den Kooperative
arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark (Kooperationen),
KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Københavns Kommune, Københavns Kommune Teknik- og
Miljøforvaltning, Københavnskommune -
Økonomiforvaltning, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen
i Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden, Landsforeningen
Naboer til Kæmpevindmøller, Mærsk Olie og Gas
A/S, Mærsk Drilling, National Center for Fødevarer og
Jordbrug, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Det Norske Veritas, Olie
Gas Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien,
Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Reel Energi Oplysning
(REO), RenewEnergy A/S, Ribe Biogas A/S, Sammenslutningen af danske
elforbrugere (SDE), SE, Skatteborgerforeningen, Skattefaglig
Forening, Solar Elements A/S, Solaropti, Solenergi Danmark A/S,
Solia, Solrød Biogas, Statens Byggeforskningsinstitut,
Statoil A/S, Tekniq, Teknologisk Institut,
Telekommunikationsindustrien, THYmøllen Aps, Frie og
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, VE-BYG, Vedvarende
Energi, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Vendia Solar System ApS, Verdens Skove, Vestas
Wind Systems A/S, Viasol, Videncenter for energibesparelse i
bygninger, Videncentret for Landbrug, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden,
Østkraft, Aalborg Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er ingen væsentlige
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forøgelse af Energinet.dk's og
Energistyrelsens opgaver, der holdes inden for de
bevillingsmæssige rammer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skal være med til at
sikre, at Danmark overholder sine statsstøtteretlige
forpligtelser i medfør af Europa-Kommissionens
afgørelser af 14. november 2013 (statsstøttesag SA.
35485 (2012/N) støtte til al biogasanvendelse) om
støtte til opgraderet og renset biogas. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 35 c, stk. 7, at det er en
betingelse for tildeling af »pristillægget«, at
ansøgeren blandt andet opfylder nærmere
dokumentationskrav fastsat i medfør af § 35 d i lov om
naturgasforsyning.
Det foreslås at præcisere, at der er tale om
tildeling af flere pristillæg og ikke kun ét. Der er
med ændringsforslaget således ikke tilsigtet materielle
ændringer af bestemmelsen. Støtten gives i form af et
pristillæg til opgraderet og renset biogas på 79 kr.
pr. leveret gigajoule (GJ) opgraderet biogas, som indeksreguleres
hvert år, jf. § 35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg
på 26 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, som reguleres
årligt i forhold til naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3
og 4, og et pristillæg på 10 kr. pr. leveret GJ
opgraderet biogas, der nedsættes årligt med 2 kr. pr.
GJ fra den 1. januar 2016 og ophører med udgangen af 2019,
jf. § 35 c, stk. 5. Således omfatter støtten mere
end ét pristillæg.
Til nr. 2
Det følger af § 35 c, stk. 8, 2. pkt., at
»pristillægget« ydes til den, der renser
biogassen, og som leveres til et bygasnet.
Det foreslås at præcisere, at der ydes flere
pristillæg til den, der renser biogassen og ikke kun
ét. Der er med ændringsforslaget således ikke
tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
Støtten gives i form af et pristillæg til opgraderet
og renset biogas på 79 kr. pr. leveret gigajoule (GJ)??
opgraderet biogas, som indeksreguleres hvert år, jf. §
35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg på 26 kr. pr. leveret
GJ opgraderet biogas, som reguleres årligt i forhold til
naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3 og 4, og et
pristillæg på 10 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas,
der nedsættes årligt med 2 kr. pr. GJ fra den 1. januar
2016 og ophører med udgangen af 2019, jf. § 35 c, stk.
5. Således omfatter støtten mere end ét
pristillæg.
Til nr. 3
Efter § 35 c, stk. 6, i naturgasforsyningsloven kan
energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse
for et af Folketinget nedsat udvalg (Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget) fastsætte nærmere regler om, at
pristillæg til opgraderet og renset biogas skal
nedsættes eller bortfalde. Det fremgår af
bemærkningerne til § 35 c, stk. 6, som indsat ved lov
nr. 576 af 18. juni 2012, jf. Folketingstidende 2011-12 (2.
samling), A, L 182, side 25, at nedsættelse kan ske ved at
reducere pristillæggenes størrelse eller varighed. Det
fremgår videre af bemærkningerne, at
pristillægget kan nedsættes eller bortfalde for at
undgå overkompensation. Der mangler imidlertid dels hjemmel
til, at ministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk
skal opgøre produktions- og tilførselsomkostningerne,
dels hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at
støttemodtagere og biogasproducenter, der levere biogas til
støttemodtagere, skal meddele Energinet.dk de oplysninger,
der er nødvendige for at opgøre omkostningerne ved
produktion og tilførsel af opgraderet og renset biogas.
Energinet.dk's opgørelser er nødvendige for at
vurdere, om de gældende pristillæg til opgraderet og
renset biogas kan føre til overkompensation, og om der
således skal ske nedsættelse eller bortfald af
pristillæg.
Det foreslås derfor, at der indsættes en
bemyndigelse i § 35 d, stk. 10, 1.
pkt., i lov om naturgasforsyning, til at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
Energinet.dk skal opgøre omkostningerne ved produktion og
tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system
og renset biogas til et bygasnet, og om hvordan disse skal
opgøres. Energi-, forsynings- og klimaministeren vil
både kunne fastsætte regler om, hvor ofte der skal
foretages en opgørelse af produktions- og
tilførselsomkostningerne, og om hvordan disse skal
opgøres. I forhold til fastsættelse af regler om,
hvordan omkostningerne opgøres vil der blandt andet kunne
indgå oplysninger om investeringsomkostninger til anlæg
og nettilslutning, kapitalforrentning, tariffer samt drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger, herunder omkostninger til produktion
eller køb af biogas, for de relevante anlæg.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en
bemyndigelse i stk. 10, 2. pkt., til at
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, at enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c i
lov om naturgasforsyning og producenter af biogas, skal meddele
Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige for, at
Energinet.dk kan opgøre produktions- og
tilførselsomkostninger efter det foreslåede stk. 10,
1. pkt.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at
støttemodtageren og producenter af biogas, der leverer
biogas til modtagere af støtte efter § 35 c i lov om
naturgasforsyning, skal meddele Energinet.dk nærmere angivne
oplysninger. Oplysningsforpligtelsen efter stk. 10, 2. pkt. vil
også kunne omfatte krav om nærmere dokumentation for
oplysningerne.
Udover støttemodtagere vil oplysningsforpligtelsen
også kunne omfatte biogasproducenter. Det skyldes, at nogle
støttemodtagere selv producerer den biogas, de opgraderer
eller renser med henblik på levering til henholdsvis det
sammenkoblede system eller et bygasnet, hvorimod andre
støttemodtagere køber biogas fra en biogasproducent
med henblik på at opgradere eller rense biogas. For at sikre,
at Energinet.dk modtager alle de nødvendige oplysninger for
at opgøre produktions- og tilførselsomkostninger,
uanset om støttemodtageren selv producerer eller
køber biogas, anses det som nødvendigt, at den
forslåede bemyndigelse til ministeren til at fastsætte
en oplysningsforpligtelse også omfatter biogasproducenter.
Det er hensigten, at der ved udmøntningen af bemyndigelsen
kun vil blive fastsat krav over for modtagere af pristillæg
til opgraderet og renset biogas efter lovens § 35 c, og de
biogasproducenter, der leverer biogas til disse
støttemodtagere.
Hvis opgørelse af produktions- og
tilførselsomkostningerne for opgraderet eller renset biogas
viser, at støtteniveauet er for højt, vil det
være nødvendigt at nedsætte støtten af
hensyn til overholdelse af statsstøttereglerne. Det vil
energi-, forsynings- og klimaministeren kunne gøre ved enten
at udnytte den gældende bemyndigelse i § 35 c, stk. 6, i
lov om naturgasforsyning eller ved at fremsætte lovforslag
for Folketinget herom.
Ændringsforslaget er en følge af de vilkår,
som fremgår af Europa-Kommissionens afgørelse af 14.
november 2013, jf. nærmere afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger. Opgørelse af omkostningerne ved
produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det
sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet er
nødvendig for at vurdere, om de gældende
pristillæg kan føre til overkompensation.
Det er Energinet.dk, som i Danmark forestår
administrationen af pristillæg til opgradering og rensning af
biogas, jf. § 35 d, stk. 1. Det vurderes derfor mest
hensigtsmæssigt, at det er Energinet.dk, som opgør
produktions- og tilførselsomkostningerne med henblik
på, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan foretage
en regelmæssig vurdering af, om der foreligger
overkompensation.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar
2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i
lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1498 af 23.
december 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 35 c.
--- Stk.
2-6. --- Stk. 7. Det er
en betingelse for tildeling af pristillægget, at
ansøgeren opfylder de krav om adgangen til og
dokumentationen for at modtage tillæg, som fremgår af
regler udstedt efter § 35 d, stk. 5, 6 og 8. | | 1. I § 35 c, stk. 7, ændres
»tildeling af pristillægget« til:
»tildeling af pristillæg«. | | | | Stk. 8. Renset
biogas, der leveres til et bygasnet, modtager samme
pristillæg som opgraderet biogas, der leveres til det
sammenkoblede system. Pristillægget ydes til den, der
foretager rensningen af biogassen til brug i bygasnettet. Stk. 2-7
finder tilsvarende anvendelse. Stk.
9. --- | | 2. I § 35 c, stk. 8, 2. pkt., ændres
»Pristillægget« til:
»Pristillæg«. | | | | § 35 d.
--- Stk. 2-9.
--- | | 3. I § 35 d indsættes som stk. 10: »Stk.
10. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
omkostninger ved produktion og tilførsel af opgraderet
biogas til det sammenkoblede system og af renset biogas til et
bygasnet, og om hvordan disse omkostninger skal opgøres.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at enhver, der
modtager pristillæg efter § 35 c, og producenter af
biogas, der leverer biogas til modtagere af pristillæg efter
§ 35 c, skal meddele Energinet.dk de oplysninger, der er
nødvendige for at opgøre omkostningerne efter 1.
pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2016. |
|