Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 14. januar 2016
1. Ændringsforslag
Alternativet har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2015 og var til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 24. september 2015 dette udkast
til udvalget, jf. folketingsåret 2014-15, 2. samling, ERU
alm. del - bilag 32. Den 11. november 2015 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at Alternativet anerkender, at EKF allerede
gør en god indsats på CSR-området. Dette
fremgår klart af erhvervs- og vækstministerens svar
på de spørgsmål, som Alternativet har stillet.
Alternativet mener dog stadig, at det bør gøres
lovpligtigt for EKF at udøve nødvendig omhu
(»due diligence«) på miljø-, klima-,
menneskerettigheds-, skatte- og korruptionsområderne (som
minimum) for at sikre, at de projekter, som EKF indgår i,
ikke forårsager eller bidrager til
menneskerettighedskrænkelser, klima- og miljøskader
og/eller skatte- og korruptionsskandaler. Alternativet mener
også, at det bør være et lovkrav, at EKF
bør kræve, at de virksomheder, som EKF støtter,
også skal udøve nødvendig omhu for at sikre, at
deres aktiviteter og produkter ikke forårsager eller bidrager
til ovennævnte krænkelser og skader. Årsagerne
er, at FN's retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv og
OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder lægger
vægt på, at eksportkreditfonde og virksomheder skal
udøve nødvendig omhu for at handle i overensstemmelse
med internationale standarder på CSR-området, samt at
det er vigtigt, at det sikres, at EKF bliver ved med at gøre
en ordentlig indsats på CSR-området. Sidst, men ikke
mindst, er det også vigtigt, at Danmark sender et positivt
signal til andre OECD-lande om, at man tager sit ansvar alvorligt i
forhold til at sikre, at de virksomheder, som staten ejer,
udøver den nødvendige omhu, for at sikre, at de
handler i overensstemmelse med internationale standarder på
CSR-området.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 6
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og SF):
1) I
stk. 3 indsættes efter
»statslige aktieselskaber«: »og for
redegørelse for samfundsansvar«.
[Det gøres lovpligtigt for
EKF Danmarks Eksportkredit at følge de skærpede krav
til de største danske virksomheders redegørelse for
samfundsansvar i årsregnskabsloven]
2)
Efter stk. 3 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 4.
EKF Danmarks Eksportkredit offentliggør løbende
analyser af de konkrete negative indvirkninger på samfundet,
som virksomhedens aktiviteter har, med fokus på de
væsentligste aktuelle og potentielle negative indvirkninger.
Med konkrete negative indvirkninger på samfundet
forstås som minimum de væsentligste konkrete
indvirkninger, som EKF Danmarks Eksportkredit har på
miljø-, klima-, korruptions og bestikkelses-,
menneskerettigheds- og skatteområdet. EKF Danmarks
Eksportkredit offentliggør også løbende,
hvordan virksomheden adresserer de negative
indvirkninger.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5
[Det gøres lovpligtigt for
EKF Danmarks Eksportkredit løbende at offentliggøre
analyser af de konkrete negative indvirkninger på samfundet,
som virksomhedens aktiviteter har, og hvordan virksomheden
adresserer de negative indvirkninger]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I henhold til den i lovforslaget
foreslåede § 6 finder årsregnskabslovens
bestemmelser om udarbejdelse og indsendelse af årsrapport
m.v. anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredit, herunder også
årsregnskabslovens bestemmelse om redegørelse for
samfundsansvar (§ 99 a). Med de ændringer af
årsregnskabsloven, som blev vedtaget af Folketinget i juni
2015, følger skærpede krav til redegørelse for
samfundsansvar, bl.a. at de omfattede virksomheder skal
redegøre for deres væsentligste risici i relation til
deres forretningsaktiviteter på en række
CSR-områder og for deres processer for nødvendig omhu
(»due diligence«). Lovkravet har dog kun fokus på
redegørelse for risici og processer for nødvendig
omhu generelt set, ikke på offentliggørelse af
analyser af virksomheders konkrete negative indvirkninger på
samfundet, og hvad virksomheder gør for at adressere disse
negative indvirkninger.
Det er vigtigt, at EKF's eksterne
stakeholdere er i stand til at vurdere EKF's udfordringer og
indsats på CSR-området. Både OECD's
retningslinjer for multinationale virksomheder og FN's
retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv har bl.a. derfor
fokus på, at virksomheder bør være transparente
med hensyn til, hvordan de påvirker mennesker og miljø
i forbindelse med deres aktiviteter, og hvordan de adresserer de
udfordringer, som de står over for. Derfor foreslås det
i ændringsforslagene, at det ikke kun gøres
lovpligtigt for EKF at følge de skærpede krav til de
største danske virksomheders redegørelse for
samfundsansvar i årsregnskabslovens § 99 a, når
det handler om redegørelse for virksomhedens risici og
processer for nødvendig omhu (ændringsforslag nr. 1).
Det gøres også lovpligtigt for EKF løbende at
offentliggøre virksomhedens analyser af de
væsentligste og konkrete negative indvirkninger, som deres
aktiviteter har på samfundet, og hvordan de adresserer disse
negative indvirkninger (ændringsforslag nr. 2).
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen
(V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Malte
Larsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus
Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
50
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og notat, fra erhvervs-
og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 50
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om lovforslaget medfører, at
muligheden for aktindsigt i EKF vil blive begrænset i forhold
til aktindsigt efter gældende regler, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om der med den ny struktur og
overgangen til SOV vil blive mindre eller større afstand
mellem EKF og det politiske niveau, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil give tilsagn om, at
der vil blive udarbejdet selvstændige politikker for EKF's
virksomhed inden for visse områder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag om, at der stilles krav om, at EKF skal
udøve nødvendig omhu på miljø-, klima-,
menneskerettigheds-, skatte- og korruptionsområderne m.v.,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
EKF udøver den nødvendige omhu for at sikre, at de
projekter, som EKF indgår i, ikke bidrager til
menneskerettighedskrænkelser, klima- og miljøskader
og/eller skatte- og korruptionsskandaler, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om OECD's retningslinjer for
multinationale virksomheder og FN's retningslinjer for
menneskerettigheder og erhverv, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|