Fremsat den 11. november 2015 af
ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen
Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre
love
(Tilskud til fjernundervisning m.v.)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 777 af 10. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 30 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Uanset stk. 1-3 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning,
herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til
dækning af institutionernes
lokaleforsyningsudgifter.«
2. I
§ 43, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer« til: »revisorloven«.
3. I
§ 48, stk. 4, indsættes
efter »stk. 1«: »med fradrag for tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte«.
4. I
§ 52, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »standser deres betalinger« til:
»taget under rekonstruktionsbehandling«.
5. §
60 ophæves.
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af 10. juni 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Uanset stk. 2 og 3 og § 19, stk. 1 og 2, kan der på de
årlige finanslove fastsættes særskilte takster
for fjernundervisning, herunder at der ved fjernundervisning ikke
ydes tilskud til dækning af institutionernes erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer.«
2. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter »uddannelserne«: », jf. dog § 15, stk.
10«
3. I
§ 27, 1. pkt., ændres
Ȥ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer« til: »revisorloven«.
4. I
§ 30, 2. pkt., ændres
»standser deres betalinger« til: »tages under
rekonstruktionsbehandling«.
§ 3
I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 768 af 9. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 39 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 1 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning.«
§ 4
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 789 af 16. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Der kan yderligere gennemføres ordninger, hvorefter dele af
skoleundervisningen kan tilrettelægges som fjernundervisning
efter regler fastsat i medfør af § 4, stk.
1.«
2. I
§ 19 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Uanset stk. 1 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning, jf.
§ 2, stk. 4.«
3. § 35,
stk. 1, nr. 1, litra c, affattes således:
»c)
Øvrige rammer for skoleundervisningens indhold, herunder
rammer for skoleundervisning tilrettelagt som
fjernundervisning.«
§ 5
I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser
og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf.
lovbekendtgørelse nr. 765 af 4. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 1-3 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning,
herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til
dækning af institutionernes bygningsudgifter.«
2. I
§ 23, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer« til: »revisorloven«.
3. I
§ 25, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »standser deres betalinger« til:
»tages under rekonstruktionsbehandling«.
§ 6
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 64 af 26.
januar 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6 indsættes som stk. 13:
»Stk. 13.
Uanset stk. 1, 2 og 5 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning ved
uddannelser og uddannelsesaktiviteter, der udbydes efter denne lov,
herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til
dækning af institutionernes udgifter til
bygningsdrift.«
§ 7
Loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til fjernundervisning
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Særligt om erhvervsuddannelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Konsekvensændringer som følge af anden
lovgivning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
I februar 2014 indgik et bredt
flertal af Folketingets partier en aftale om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser (eud-reformen), som skal sikre, at
flere unge får en erhvervsuddannelse af høj kvalitet
og med gode muligheder for at videreuddanne sig. Med aftalen
forpligtede partierne bag sig også til i fællesskab at
finde midlerne til at finansiere reformen.
Regeringen (Venstre) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti har herefter den 2. oktober 2015 indgået aftale om
"udmøntning af negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale
om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser". Det fremgår
af denne aftale, at partierne er enige om, at den negative
budgetregulering bl.a. skal udmøntes ved indførelse
af særskilte taxametre for fjernundervisning på alle
ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser, hvor der i dag er
fjernundervisningsaktivitet, eller hvor der fremadrettet forventes
fjernundervisningsaktivitet. Taxametrene indføres med
virkning fra den 1. januar 2016.
En analyse foretaget på
opdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling og Finansministeriet har kortlagt omfanget af og
omkostninger til fjernundervisning samt praksis og
effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af fjernundervisning.
Analysen viser, at institutionerne
med de nuværende indtægter og deres nuværende
praksis og omkostningsniveau havde et samlet overskud på
fjernundervisningsaktiviteten på 35-40 mio. kr. i 2013. Der
er dertil identificeret 23 konkrete effektiviseringsinitiativer,
som tilvejebringer et samlet effektiviseringspotentiale på
55-80 mio. kr. årligt. Alle effektiviseringsinitiativer
vedrører udbredelse af eksisterende praksis på
én eller flere institutioner.
Med lovforslaget vil der blive
tilvejebragt de fornødne hjemler i undervisnings- og
institutionslovene for ungdomsuddannelser og almen voksenuddannelse
om særskilte taxametre for fjernundervisning, efter hvilke
der er mulighed for at fastsætte særskilte takster for
fjernundervisning, herunder at der ikke ydes tilskud til
dækning af institutionernes bygningsudgifter. Beslutning om
særskilte takster for fjernundervisning træffes i
forbindelse med de årlige finanslove.
Dertil kommer, at lovforslaget
fremtidssikrer ungdomsuddannelsesområdet og de almene
voksenuddannelser ved at understøtte fjernundervisning som
afholdelsesform i enkelte institutions- og uddannelseslove.
For at skabe parallelitet i
bestemmelserne om fjernundervisning på ministeriets
område, foreslås der med lovforslaget endvidere indsat
en udtrykkelig bestemmelse i lov om erhvervsuddannelser til at
fastsætte regler om gennemførelse af skoleundervisning
på erhvervsuddannelserne som fjernundervisning.
Der er herudover foretaget enkelte
tekniske ændringer og ajourføring.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Tilskud til
fjernundervisning
2.1.1. Gældende ret
På alle
uddannelsesområder gælder det, at der er hjemmel til at
gennemføre undervisningen som fjernundervisning. Det kan
være via udtrykkelige bestemmelser herom, som fx § 88,
stk. 2, i bekendtgørelse om uddannelsen til
studentereksamen, hvoraf det følger, at dele af
uddannelsestiden kan anvendes til undervisning, der ikke
forudsætter samtidig fælle tilstedeværelse af
lærer og elever (virtuel undervisning). Tilsvarende regler er
fastsat i § 72, stk. 2, i bekendtgørelse om uddannelsen
til højere handelseksamen (hhx) og i § 68, stk. 2, i
bekendtgørelse om uddannelsen til højere teknisk
eksamen (htx).
Det kan også være ved,
at der ikke er fastsat regler, der forhindrer, at (dele af)
undervisningen kan gennemføres som fjernundervisning inden
for de almindelige bestemmelser om kravene til undervisningens
organisering og tilrettelæggelse i den pågældende
uddannelse, som det følger af bekendtgørelse om
erhvervsuddannelser.
Fjernundervisning antager i praksis
mange former og optræder med mange forskellige
benævnelser på de enkelte institutioner, fx online
learning, netundervisning, virtuel læring eller undervisning,
e-learning, fleksibel læring m.v.
Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier. Fjernundervisning
kan, afhængig af eventuelle nærmere regler for de
enkelte uddannelsesområder, omfatte hele uddannelser eller
enkeltstående fag og kan afvikles som 100 pct.
fjernundervisning eller som en kombination af almindelig
undervisning og fjernundervisning, såkaldt blended learning.
Digital aflevering af opgaver og lignende i et ellers almindeligt
afviklet undervisningsforløb betragtes ikke som blended
learning.
Undervisningen kan enten
foregå synkront, hvor eleven følger undervisningen
digitalt, mens der undervises, eller asynkront, fx ved hjælp
af videoklip, der er tilgængelige online hele
døgnet.
Det følger af § 30 i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., §§ 15 og 19 i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, § 39 i lov om uddannelserne til
højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen
(htx), § 19 i lov om erhvervsuddannelser, § 8 i lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser), samt § 6 i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at ministeren
for børn, undervisning og ligestilling yder tilskud til
undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter til
uddannelsesinstitutionerne.
I forhold til undervisningsudgifter
yder ministeren taxametertilskud til dækning af de direkte
undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
deltagerbetaling. Undervisningstaxametrene ydes ud fra den enkelte
institutions antal årselever, og en fast takst pr.
årselev for hver af de uddannelser og hver type af
undervisning, hvortil tilskud ydes. Taksten pr. årselev
fastsættes på de årlige finanslove for grupper af
uddannelser eller uddannelsesforløb.
Med hensyn til fællesudgifter
ydes tilskuddet i form af et eller flere grundtilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove, og
taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte institutions antal
årselever og en fast takst pr. årselev, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Endelig ydes der taxametertilskud
til dækning af institutionernes bygningsudgifter på
grundlag af den enkelte institutions antal årselever og en
fast takst pr. årselev. Taksten pr. årselev
fastsættes på de årlige finanslove for grupper af
uddannelser og uddannelsesforløb.
Der ydes dog ikke tilskud til
institutionerne i forhold til udenlandske elever på
erhvervsuddannelserne, personer med en videregående
uddannelse og personer omfattet af lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
Der er i dag ikke mulighed for at
fastsætte særskilte takster, herunder fastsætte,
at der ikke udløses tilskud til bygningsudgifter for
så vidt angår undervisning, der gennemføres helt
eller delvist som fjernundervisning, bortset fra tilskud inden for
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Taxametertilskud for så vidt angår fjernundervisning
knytter sig til de enkelte uddannelsesretninger og er de samme som
for almindelig undervisning. Det medfører, at der udbetales
fuldt undervisningstaxameter, fællesudgiftstaxameter og
bygningstaxameter, uanset om undervisningen er gennemført
som almindelig undervisning eller helt eller delvist som
fjernundervisning.
Udover ovenstående tilskud
til undervisnings-, fælles- og bygningsudgifter er der en
række andre tilskudsformer, herunder
færdiggørelsestaxametret, det sociale taxameter og
tilskud til specialpædagogisk bistand, som ikke
berøres af dette lovforslag.
De nærmere regler om
tilskudsadministrationen, herunder om aktivitetsindberetninger og
udbetaling af tilskud, opgørelse af årselever og om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud er fastsat i
medfør af ministerbemyndigelserne i § 30, stk. 10, i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., § 15, stk. 4, og § 19, stk. 3, i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, § 19, stk.
11, i lov om erhvervsuddannelser, § 8, stk. 7, i lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser), samt § 6, stk. 7, i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Bemyndigelsesbestemmelserne er
udmøntet i følgende bekendtgørelser:
bekendtgørelse om tilskud m.v. til institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse,
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v., bekendtgørelse om
tilskud m.v. til private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser
til højere forberedelseseksamen. Hertil knytter sig
følgende instrukser, i hvilke de udførlige
retningslinjer for institutionernes opgørelse og
indberetning af tilskudsberettiget aktivitet fortsat er fastlagt:
instruks for tilskud til institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse (AGV-instruksen), instruks
for tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(IEU-instruksen), og instruks for tilskud til private gymnasier,
studenterkurser og højere forberedelseseksamen (hf-kurser)
(PG-instruksen).
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige.
På finansloven for 2016
forventes fastsat særskilte takster for tilskud til
fjernundervisning. Det forventes, at de særskilte
undervisningstakster til fjernundervisning fastsættes som 80
pct. af de tilsvarende undervisningstakster. Endvidere forventes
det fastsat, at fjernundervisning ikke vil udløse
bygningstilskud, men at det vil udløse
fællesudgiftstilskud svarende til den pågældende
uddannelses fællesudgiftstakster.
Det foreslås på den
baggrund med lovforslaget, at der gives adgang til at
fastsætte særskilte takster for fjernundervisning i
forhold til de almindelige bestemmelser om taxametertilskud til
undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter. De
særskilte takster for tilskud til fjernundervisning er
omfattet af ministerens bemyndigelse i de respektive love til at
fastsætte nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskud m.v. til institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse,
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v., bekendtgørelse om
tilskud m.v. til private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser
til højere forberedelseseksamen. De udførlige
retningslinjer for institutionernes opgørelse og
indberetning af tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i følgende instrukser:
instruks for tilskud til institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse (AGV-instruksen), instruks
for tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(IEU-instruksen), og instruks for tilskud til private gymnasier,
studenterkurser og højere forberedelseseksamen (hf-kurser)
(PG-instruksen).
Det er hensigten, at
institutionerne fra og med finansårets begyndelse skal
foretage særskilt opgørelse af
tilskudsudløsende aktivitet gennemført ved
fjernundervisning, når minimum 10 pct. af den faktiske
aktivitet i finansåret gennemføres som
fjernundervisning. Såfremt andelen af fjernundervisningsdelen
for den enkelte elev eller kursist når op på 10 pct.
eller mere, skal fjernundervisningstaksten anvendes for hele
fjernundervisningsdelen, dvs. også for de første 10
pct. Det er kun, hvis fjernundervisningsandelen ikke når op
på 10 pct., at de almindelige takster anvendes i forhold til
det samlede årselevtal uanset fjernundervisning. De 10 pct.
beregnes pr. fag, hvis der er tale om enkeltfag. Hvis der er tale
om fjernundervisning i forhold til nogle fag ud af en hel
uddannelse, så er det i forhold til den samlede varighed af
den del af uddannelsen, der gennemføres i finansåret.
Opgørelsen sker pr. finansår. Til brug for
opgørelse og indberetning af aktivitet gennemført ved
fjernundervisning oprettes der et særskilt
tilskudsmærke.
Det vil som ved al anden
tilskudsudbetaling være institutionens ledelse og
institutionens revisor, der såvel i forbindelse med
indberetning af tilskudsberettiget aktivitet, som i forbindelse med
udbetaling af tilskud skal sikre, at reglerne vedrørende
opgørelse og indberetning af aktivitet gennemført ved
fjernundervisning er overholdt.
Tilskud til undervisningsudgifter
ved fjernundervisning vil fra og med 2016 blive udbetalt
kvartalsvist bagud (tidstro).
Der foreligger ingen oplysninger om
fjernundervisningsaktiviteten på uddannelsesinstitutionerne,
da der ikke hidtil har været et krav om indberetning af
fjernundervisningsaktiviteten. Hertil kommer, at
grundlagsåret for 2017 for nogle uddannelser omfatter 4.
kvartal 2015.
For de uddannelser, som omfattes af
de nye tilskudsregler for fjernundervisning, etableres der derfor
en overgangsordning for tilskud til fællesudgifter og
bygningsudgifter i 2016 og for fastlæggelse af
grundlagsaktiviteten for 2017.
For de omfattede uddannelser
fastsættes i de respektive tilskudsinstrukser regler om:
- At tilskud i 2016
til fællesudgifter og bygningsudgifter for den enkelte
uddannelse udbetales på grundlag af aktiviteten i
grundlagsåret samt de kvartalsvise indberetninger om
fjernundervisning i finansåret 2016.
- At der i 2016
udbetales forskud på tilskud til fællesudgifter og
bygningsudgifter for den enkelte uddannelse kvartalsvist forud
på grundlag af aktiviteten i grundlagsåret.
- At forskuddet
efter indberetningen for 4. kvartal 2016 reguleres i forbindelse
med udbetaling af tilskud for grundlagsaktiviteten med den
aktivitet, der i 2016 er afholdt som fjernundervisning.
- At tilskud til
bygningsudgifter i 2017 for uddannelser, hvor grundlagsåret
delvist udgøres af det foregående finansår
udbetales på et af ministeriet fastlagt aktivitetsgrundlag,
beregnet med udgangspunkt i den andel af aktiviteten 1.-3. kvartal
2016, som ikke er fjernundervisning.
Da reglerne om særskilt opgørelse og indberetning
af fjernundervisningsaktivitet træder i kraft pr. 1. januar
2016 medfører overgangsordningen, at tilskud til
fællesudgifter ved fjernundervisning vil kunne udbetales
kvartalsvist bagud (tidstro) fra og med finansåret 2017.
For så vidt angår
fjernundervisning, der udbydes efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., er der allerede i dag
fastsat særskilte takster, idet der kun ydes taxametertilskud
til undervisningsudgifter.
For at skabe parallelitet i
bestemmelserne om fjernundervisning på tværs af de
omhandlede uddannelsesområder, foreslås der med
lovforslaget indsat en udtrykkelig bestemmelse i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., hvorefter der
uanset § 6, stk. 1, 2 og 5, på de årlige
finanslove kan fastlægges en tilpasning af taksterne for
så vidt angår fjernundervisning, herunder at der ikke
ydes tilskud til bygningsdrift ved fjernundervisning.
Kun institutioner, der udbyder
fjernundervisning, vil blive påvirket af særskilte
takster for tilskud til fjernundervisning, idet den
foreslåede ordning vil indebære, at der sker en
tilpasning af taksterne til undervisningsudgifter,
fællesudgifter og bygningsudgifter for så vidt
angår fjernundervisning. Andre taxametertilskud til
institutioner, fx færdiggørelsestaxametret og det
sociale taxameter, såvel som tilskud til elever og kursister,
fx tilskud til specialpædagogisk bistand, berøres ikke
af den foreslåede ordning.
Muligheden for at fastsætte
særskilte takster omfatter følgende ungdomsuddannelser
og almene voksenuddannelser:
- Gymnasiale
uddannelser (fuldtidsuddannelserne til stx, herunder
studenterkursus, og til hf, hhx og htx)
- Gymnasial
supplering (gymnasiale suppleringskurser, fagpakke hhx og
gymnasiale introduktionskurser for flygtninge og indvandrere)
- Almengymnasial
enkeltfagsundervisning (stx og hf)
- Enkeltfag
på erhvervsuddannelserne
- Uddannelser og
uddannelsesaktiviteter, der udbydes efter lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., herunder
enkeltfagsundervisning til hhx og htx
-
Erhvervsuddannelser (dele af skoleundervisningen)
- Almen
voksenuddannelse (avu), (dog ikke kursister omfattet af § 2,
stk. 2, i lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af
realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i
hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu-loven),
som ikke er fyldt 18 år på den første dag af
undervisningsmodulet)
- Forberedende
voksenundervisning (FVU)
-
Ordblindeundervisning for voksne
Det bemærkes i den
forbindelse, at lovforslaget ikke vedrører den
indholdsmæssige regulering af fjernundervisning, se dog
nærmere afsnit 2.2. særligt om erhvervsuddannelser.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og 2, § 3, nr.
1, § 4 nr. 2, § 5, nr. 1 og § 6, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Særligt
om erhvervsuddannelser
2.2.1. Gældende ret
Som det fremgår foran i afsnit 2.1.1, gælder det
på de fleste uddannelsesområder, at der er udtrykkelige
bestemmelser om organisering og tilrettelæggelse af
fjernundervisning. For så vidt angår
erhvervsuddannelserne organiseres og tilrettelægges eventuel
fjernundervisning inden for de almindelige bestemmelser om kravene
til undervisningens organisering og tilrettelæggelse efter
reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser samt
bekendtgørelsen om den pågældende
uddannelse.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den i afsnit 1 omtalte analyse har
endvidere vist, at fjernundervisning inden for
erhvervsuddannelserne fortrinsvis udbydes inden for de merkantile
grundforløb og social- og sundhedsuddannelsen. Det
bemærkes i den forbindelse, at erhvervsuddannelserne i
almindelighed er vekseluddannelser, som senest efter
grundforløbet er strukturerede som vekslende
skoleundervisning og praktikuddannelse. Det findes derfor
hensigtsmæssigt at skabe mulighed for at fastsætte
regler om fjernundervisning.
For at skabe parallelitet i bestemmelserne om fjernundervisning
på tværs af de omhandlede uddannelsesområder, er
det ministeriets vurdering, at der på
erhvervsuddannelsesområdet er behov for at fastsætte en
bemyndigelse til at fastsætte regler om at dele af
skoleundervisningen kan organiseres og tilrettelægges som
fjernundervisning efter regler fastsat af ministeren for
børn, undervisning og ligestilling. Med lovforslaget
foreslås der derfor indsat en udtrykkelig bestemmelse i lov
om erhvervsuddannelser om, at der kan gennemføres ordninger,
hvorefter dele af skoleundervisningen kan tilrettelægges som
fjernundervisning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 4, nr. 1
og 3, og bemærkningerne hertil.
2.3. Konsekvensændringer som følge af anden
lovgivning
Lovforslaget indeholder
konsekvensændringer af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) som følge af
ændringer i konkursloven og revisorloven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, § 2, nr. 3 og 4, og §
5, nr. 2 og 3, og bemærkningerne hertil.
Lovforslaget indeholder endvidere
en præcisering af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. med hensyn til en
bestemmelse om tilbagebetaling af deltagerbetaling således,
at der ved tilbagebetaling skal ske fradrag af tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte. Forslaget skal sikre, at der ikke
sker en uberettiget dobbeltkompensation.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkningerne hertil.
Lovforslaget indeholder desuden en
ophævelse af en overgangsbestemmelse, der ikke længere
er aktuel i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Der udbetales i dag samme taxametertilskud for elever i
fjernundervisning som i almindelig
(tilstedeværelses)undervisning, herunder bygningstaxameter.
Der har ikke hidtil været krav om indberetning af
fjernundervisningsaktiviteten, hvorfor der ikke har forlægget
oplysninger om selve omfanget af fjernundervisning på
uddannelsesinstitutionerne.
En analyse foretaget på opdrag fra Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling og Finansministeriet har
kortlagt omfanget af og omkostninger til fjernundervisning samt
praksis og effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af fjernundervisning. Analysen omfatter i alt
217 ungdomsuddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre
(VUC).
Analysen viser, at institutionerne med de nuværende
indtægter og deres nuværende praksis og
omkostningsniveau havde et samlet overskud på
fjernundervisningsaktiviteten på 35-40 mio. kr. i 2013. Der
er dertil identificeret 23 konkrete effektiviseringsinitiativer,
som tilvejebringer et samlet effektiviseringspotentiale på
55-80 mio. kr. årligt. Alle effektiviseringsinitiativer
vedrører udbredelse af eksisterende praksis på
én eller flere institutioner.
På baggrund af analysen og en forventet aktivitetsstigning
på 15 pct. årligt i 2014 og 2015 vurderes det, at der
kan realiseres et provenu på op til 162 mio. kr. årligt
fra 2016 ved fastlæggelse af særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning. De særskilte
undervisningstakster til fjernundervisning forventes på
finansloven fastsat som 80 pct. af de tilsvarende
undervisningstakster. Dertil kommer, at fjernundervisning ikke vil
udløse tilskud til bygningsudgifter, men vil udløse
tilskud til fællesudgifter svarende til den
pågældende uddannelses takster for tilskud til
fællesudgifter.
Som konsekvens af lovforslaget vurderes det, at der på
Finansloven for 2016 - under forudsætning af dennes
vedtagelse - kan realiseres et provenu på op til 162 mio. kr.
årligt fra 2016 ved fastsættelse af særskilte
takster for tilskud til fjernundervisning, og lovforslaget
forventes således at have positive konsekvenser for det
offentlige.
Kun institutioner, der udbyder fjernundervisning, påvirkes
af den forventede indførelse af særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning.
Det forventede provenu ved indførelse af særskilte
takster for tilskud til fjernundervisning medgår til
udmøntning af en negativ budgetregulering på
finanslovens § 20 Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, herunder bl.a. til etablering af en udstyrspulje
på erhvervsskolerne, jf. aftale om udmøntning af
negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden 20. oktober 2015 til 26. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Akademikerne, AOF Danmark,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler,
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Danske SOSU-skoler, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Tekniske og
Administrative Tjenestemænd (TAT),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, FSR - danske revisorer,
Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lederne, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Pædagogiske Ledere for STX og HF,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Ungdomsuddannelser, Sammenslutningen af Unge med
Handicap, SOSU-lederforeningen, Uddannelsesforbundet, UU Danmark og
VUC Bestyrelsesforeningen.
Høringssvar, der
indgår efter denne dato, fremsendes til Folketinget forud for
førstebehandlingen af lovforslaget.
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Som konsekvens af lovforslaget vurderes
det, at der på Finansloven for 2016 - under
forudsætning af dennes vedtagelse - kan realiseres et provenu
på op til 162 mio. kr. årligt fra 2016 ved
fastsættelse af særskilte takster for tilskud til
fjernundervisning. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 30,
stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., yder ministeren for børn,
undervisning og ligestilling tilskud til fællesudgifter i
form af et eller flere grundtilskud, der fastsættes på
de årlige finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra
den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Efter § 30, stk. 2, yder
ministeren endvidere taxametertilskud til dækning af de
direkte undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
deltagerbetaling. Tilskuddet ydes ud fra den enkelte institutions
antal årselever og en takst pr. årselev for hver af de
uddannelser og hver type af undervisning, hvortil tilskud ydes
efter denne bestemmelse. Taksten pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove for grupper af uddannelser
eller uddannelsesforløb.
Endelig yder ministeren efter
§ 30, stk. 3, taxametertilskud til dækning af
institutionernes lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den
enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksten pr. årselev fastsættes på
de årlige finanslove for grupper af uddannelser og
uddannelsesforløb.
Taksterne er de samme hvad enten
det er almindelig tilstedeværelsesundervisning eller
fjernundervisning.
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige. Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 12 i § 30, hvorefter der uanset
stk. 1-3 kan fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning på de årlige finanslove, herunder at
der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af
institutionernes lokaleforsyningsudgifter. Ændringen vil
medføre at der på de årlige finanslove kan
fastsættes takster for tilskud til fjernundervisning, der vil
skabe balance mellem indtægter for og udgifterne til
fjernundervisning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 30, stk. 10, til at fastsætte
nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskud m.v. til institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i instruks for tilskud til
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse (AGV-instruksen).
For så vidt angår
kursister omfattet af § 2, stk. 2, i avu-loven, som ikke er
fyldt 18 år på den første dag af
undervisningsmodulet, betaler bopælskommunen tilskud efter en
enhedstakst, der fastsættes på de årlige
finanslove. Disse kursister vil fortsat være omfattet af
denne enhedstakst og berøres ikke af dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at § 11 i den
ophævede lov om statsautoriserede og registrerede revisorer
er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17.
juni 2008 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
(revisorloven).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 3
Efter den gældende § 48,
stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. kan almene voksenuddannelseskursister,
som får udstedt bevis for bestået prøve på
social- og sundhedsuddannelsen trin 1 som erhvervsuddannelse for
voksne eller den pædagogiske assistentuddannelse som
erhvervsuddannelse for voksne, får tilbagebetaling
deltagerbetalingen efter § 48, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. for
at deltage i undervisning og prøver på almen
voksenuddannelse. Der er for denne elevgruppe etableret en ordning,
hvorefter deltagerbetalingen kan refunderes. Betalingen bliver
refunderet, når eleven har gennemført trin 1 i social-
og sundhedsuddannelsen (social- og sundhedshjælper) eller den
pædagogiske assistentuddannelse.
I § 47, stk. 2 og 3, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. er det i forbindelse lignende
refusionsordninger for hf-enkeltfagskursister i lovteksten fastsat,
at tilbagebetaling af deltagerbetaling sker med fradrag af tilskud
til deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte. Bestemmelsen skal sikre mod, at der
sker en uberettiget dobbeltkompensation ved, at en kursist
får tilbagebetalt deltagerbetaling, der allerede er
dækket ved tilskud til deltagerbetaling.
Den foreslåede
tilføjelse til § 48, stk. 4, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
indebærer, at bestemmelsen om tilbagebetaling af
deltagerbetaling til kursister på almen voksenuddannelse, der
får udstedt bevis for bestået prøve på
social- og sundhedsuddannelsens trin 1 som erhvervsuddannelse for
voksne eller den pædagogiske assistentuddannelse som
erhvervsuddannelse for voksne, kommer til at svare til de
tilsvarende bestemmelser om tilbagebetaling for hf-enkeltfag i
§ 47, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 4
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler
om betalingsstandsning er blevet ophævet, hvorefter begrebet
"betalingsstandsning" er blevet erstattet af
"rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718 af 25. juni 2010 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Rekonstruktion m.v.).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 5
Bestemmelsen vedrører
godkendelse af gymnasie- og hf-delen af Høng Gymnasium,
HF-kursus og Efterskole til at blive et offentligt gymnasium og
hf-kursus omfattet af lov om almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og en adgang for undervisningsministeren til
at fravige lovens bestemmelser i en overgangsperiode på
indtil 6 år.
Høng Gymnasium, HF-kursus og
Efterskoles gymnasie- og hf-del overgik pr. 1. januar 2007 til at
være en selvejende institution omfattet af lov om
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
På baggrund af, at den
6-årige overgangsperiode nu er udløbet, foreslås
det at § 60 ophæves.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til §
2
Til nr. 1
Efter den gældende § 15,
stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, yder
ministeren for børn, undervisning og ligestilling tilskud
til fællesudgifter i form af grundtilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove, og
taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte institutions antal
årselever og en takst pr. årselev. Taksterne pr.
årselev fastsættes på de årlige finanslove
for grupper af uddannelser.
Efter § 15, stk. 3, yder
ministeren endvidere taxametertilskud til institutionernes
erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer ud
fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev.
Efter § 19, stk. 1, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan ministeren for
børn, undervisning og ligestilling fastsætte regler om
tilskud til de direkte undervisningsudgifter til uddannelse ved
institutionerne i tilfælde, hvor der ikke ydes tilskud til
undervisningsudgifterne efter lovgivningen om uddannelserne. Efter
§ 19, stk. 2, ydes tilskuddet som et taxametertilskud ud fra
den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksterne pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove.
Taksterne er de samme hvad enten
det er almindelig tilstedeværelsesundervisning eller
fjernundervisning.
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige. Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier. Det foreslås,
at der indsættes et nyt stk. 10 i § 15, hvorefter der
uanset stk. 2 og 3, og § 19, stk. 1 og 2, kan fastsættes
særskilte takster for fjernundervisning, herunder at
fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af
institutionernes erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger
og arealer. Ændringen vil medføre, at der på de
årlige finanslove kan fastsættes takster for tilskud
til fjernundervisning, der vil skabe balance mellem indtægter
for og udgifterne til fjernundervisning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 15, stk. 4, og § 19, stk. 3, til at
fastsætte nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i instruks for tilskud til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (IEU-instruksen).
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning efter § 15, stk. 2 og 3, og
§ 19, stk. 1 og 2, vil også gælde for udenlandske
elever omfattet af § 15, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at der med forslaget
til et nyt stk. 10 i § 15, indgår en henvisning til
§ 19, stk. 1 og 2.
Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at § 11 i den
ophævede lov om statsautoriserede og registrerede revisorer
er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17.
juni 2008 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
(revisorloven).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 4
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler
om betalingsstandsning er blevet ophævet, hvorefter begrebet
"betalingsstandsning" er blevet erstattet af
"rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718 af 25. juni 2010 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Rekonstruktion m.v.).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til §
3
Til nr. 1
Efter den gældende § 39,
stk. 1, i lov om uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx) yder staten tilskud
til dækning af de direkte undervisningsudgifter fraregnet
indtægter ved uddannelserne. Tilskuddet til
undervisningsudgifter bestemmes ud fra antallet af årselever
ved uddannelserne og et gennemsnitligt tilskud pr. årselev
(takst) fastlagt i de årlige finanslove.
Taksterne er de samme hvad enten
det er almindelig tilstedeværelsesundervisning eller
fjernundervisning.
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige. Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 8 i § 39, hvorefter der uanset
stk. 1 kan fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning på de årlige finanslove.
Ændringen vil medføre, at der på de årlige
finanslove kan fastsættes takster for tilskud til
fjernundervisning, der vil skabe balance mellem indtægter for
og udgifterne til fjernundervisning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 15, stk. 4, og § 19, stk. 3, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, til at fastsætte
nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i instruks for tilskud til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (IEU-instruksen).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til §
4
Til nr. 1
For så vidt angår
erhvervsuddannelserne organiseres og tilrettelægges eventuel
fjernundervisning inden for de almindelige bestemmelser om kravene
til undervisningens organisering og tilrettelæggelse efter
reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser samt
bekendtgørelsen om den pågældende uddannelse.
Der er således ikke fastsat særskilte regler om
tilrettelæggelse af skoleundervisning som fjernundervisning i
lov om erhvervsuddannelse som på andre
uddannelsesområder.
For at skabe parallelitet i bestemmelserne om fjernundervisning
på tværs af de omhandlede uddannelsesområder, er
det ministeriets vurdering, at der på
erhvervsuddannelsesområdet er behov for at fastsætte
regler om at dele af skoleundervisningen kan organiseres og
tilrettelægges som fjernundervisning efter regler fastsat af
ministeren for børn, undervisning og ligestilling.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 4 i § 2, hvorefter dele af
skoleundervisningen kan tilrettelægges som fjernundervisning.
Reglerne herom fastsættes i medfør af den
gældende § 4, stk. 1, hvorefter ministeren
fastsætter regler om uddannelserne i almindelighed. Reglerne
fastsættes efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. De nærmere
regler kan alene angå tilrettelæggelsesformen og
omfanget af fjernundervisning i den enkelte elevs uddannelse.
Bemyndigelsen kan ikke anvendes til at fastsætte fravigelser
fra de almindelige krav til undervisningens mål, indhold og
kvalitet, herunder krav om sammenhænge og helhedsorientering
i den samlede tilrettelæggelse af en uddannelses
skoleundervisning og praktikuddannelse. Reglerne vil blive udstedt
med virkning fra den 1. januar 2016.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 2
Efter den gældende § 19,
stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, yder staten tilskud til
dækning af de direkte undervisningsudgifter fraregnet
indtægter ved skoleundervisning efter denne lov. Tilskuddet
ydes ud fra antal årselever og en takst pr. årselev.
Taksten pr. elev fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af grund- og hovedforløb samt
øvrige uddannelseselementer.
Taksterne er de samme hvad enten
det er almindelig tilstedeværelsesundervisning eller
fjernundervisning.
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige. Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 12 i § 19, hvorefter der uanset
stk. 1 kan fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning på de årlige finanslove.
Ændringen vil medføre, at der på de årlige
finanslove kan fastsættes takster for tilskud til
fjernundervisning, der vil skabe balance mellem indtægter for
og udgifterne til fjernundervisning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 19, stk. 11, til at fastsætte
nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i instruks for tilskud til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (IEU-instruksen).
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning efter § 19, stk. 1, vil
også gælde for udenlandske elever omfattet af §
19, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 3
Der er tale om en
konsekvensændring af § 35 som følge af forslaget
i § 4, nr. 1, idet Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser i overensstemmelse med den hidtidige
praksis skal afgive indstilling til ministeren om regler fastsat i
medfør af den gældende § 4, stk. 1, lov om
erhvervsuddannelser, hvorefter regler om uddannelserne i
almindelighed fastsættes efter indstilling fra rådet,
hvis dette fremgår af lovens § 35, hvilket hidtil har
været tilfældet for alle de områder, som er
omfattet af regeldannelsen.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 1.
Til §
5
Til nr. 1
Efter den gældende § 8,
stk. 1, i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser
til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), yder staten
tilskud til skolerne og kurserne til delvis dækning af
fællesudgifter i form af et eller flere grundtilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove, og
taxametertilskud, der ydes ud fra skolens eller kursets antal
årselever, og en takst pr. årselev. Taksten pr.
årselev fastsættes på de årlige finanslove,
som en andel af taksterne for de tilsvarende uddannelser på
institutioner for almengymnasiale uddannelser inden for den
offentlige forvaltning. For enkeltfag fastsættes
særlige takster.
Efter § 8, stk. 2, yder staten
tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter.
Tilskuddet ydes ud fra skolens eller kursets antal årselever,
og en takst pr. årselev, der fastsættes på de
årlige finanslove som en andel af taksterne for de
tilsvarende uddannelser på institutioner for almengymnasiale
uddannelser inden for den offentlige forvaltning. For enkeltfag
fastsættes særlige takster.
Efter § 8, stk. 3, yder staten
tilskud til delvis dækning af bygningsudgifter. Tilskuddet
ydes ud fra skolens eller kursets antal årselever, og en
takst pr. årselev, der fastsættes på de
årlige finanslove.
Taksterne er de samme hvad enten
det er almindelig tilstedeværelsesundervisning eller
fjernundervisning.
Det er ministeriets vurdering, at
der er en ubalance mellem institutionernes afholdte udgifter til og
indtægter ved fjernundervisning, og der er efter de
gældende regler ikke er mulighed for at fastsætte
særskilte takster for fjernundervisning. Derudover er der
på baggrund af allerede konstaterbar adfærd
påvist mulighed for fremadrettet effektivisering af driften
af fjernundervisning, og at fjernundervisningsaktiviteten
fremadrettet forventes at stige. Fjernundervisning er en
undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til
stede på samme sted, men hvor det fysiske fremmøde
erstattes af undervisning via digitale medier.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 8 i § 8, hvorefter der uanset stk.
1-3 kan fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning på de årlige finanslove, herunder at
der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af
institutionernes bygningsudgifter. Ændringen vil
medføre, at der på de årlige finanslove kan
fastsættes takster for tilskud til fjernundervisning, der vil
skabe balance mellem indtægter for og udgifterne til
fjernundervisning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 8, stk. 7, til at fastsætte
nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskud m.v. til private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning vil blive fastlagt i instruks for tilskud til
private gymnasier, studenterkurser og højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) (PG-instruksen).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at § 11 i den
ophævede lov om statsautoriserede og registrerede revisorer
er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17.
juni 2008 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
(revisorloven).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 3
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler
om betalingsstandsning er blevet ophævet, hvorefter begrebet
"betalingsstandsning" er blevet erstattet af
"rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718 af 25. juni 2010 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Rekonstruktion m.v.).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til §
6
Til nr. 1
Åben uddannelse kan
tilrettelægges som fjernundervisning, jf. § 2, stk. 8, i
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Åben uddannelse omfatter bl.a. erhvervsrettede
deltidsuddannelser, heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid
og enkeltfag. Endvidere udbydes og tilrettelægges
enkeltfagsundervisning til hhx og htx efter reglerne om åben
uddannelse.
Efter den gældende § 6,
stk. 1, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. yder staten tilskud til delvis dækning
af undervisningsudgifter inkl. prøver og anden
bedømmelse og udgifter til administration, ledelse og
bygningsdrift ved åben uddannelse. Efter § 6, stk. 2,
yder staten tilskud til dækning af de udgifter, der er
nævnt i stk. 1 ved bl.a. enkeltfag på
erhvervsuddannelserne efter denne lov. Det følger af §
6, stk. 5, at tilskuddet bestemmes på grundlag af antallet af
årselever og af en takst pr. årselev, der
fastlægges i de årlige finanslove for grupper af
uddannelser og uddannelsesaktiviteter.
Der er allerede i dag
særskilte takster for så vidt angår
fjernundervisning, der udbydes efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., idet der ved
fjernundervisning kun ydes taxametertilskud til
undervisningsudgifter.
For at skabe parallelitet i
bestemmelserne om fjernundervisning på tværs af de
omhandlede uddannelsesområder foreslås det, at der
indsættes et nyt stk. 13 i § 6, hvorefter det
udtrykkeligt vil fremgå at der uanset stk. 1, 2 og 5 kan
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning, til
uddannelse og uddannelsesaktiviteter der udbydes efter denne lov,
på de årlige finanslove. Det vil bl.a. omfatte
enkeltfagsundervisning til hhx og htx, herunder at der ved
fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af
institutionernes udgifter til bygningsdrift. Ændringen vil
medføre, at der på de årlige finanslove kan
fastsættes takster for tilskud til fjernundervisning, der vil
skabe balance mellem indtægter for og udgifterne til
fjernundervisning.
Forslaget vil ikke medføre
en ændring i forhold til den gældende ordning.
De særskilte takster for
tilskud til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i § 6, stk. 7, til at fastsætte
nærmere regler om tilskudsadministrationen i
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v.
De udførlige retningslinjer
for institutionernes opgørelse og indberetning af
tilskudsberettiget aktivitet gennemført som
fjernundervisning fastlægges i instruks for tilskud til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (IEU-instruksen).
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til §
7
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 777 af 10. juni 2015, foretages
følgende ændringer: | § 30.
--- | | | Stk. 1-11.
--- | | | | | 1. I § 30 indsættes som stk. 12: | | | »Stk.
12. Uanset stk. 1-3 kan der på de årlige
finanslove fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning, herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes
tilskud til dækning af institutionernes
lokaleforsyningsudgifter.« | | | | § 43.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om
uafhængighed i § 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage
en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme
m.m., som institutionen anvender, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvornår
lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. | | 2. I § 43, stk. 1, 1. pkt., ændres
Ȥ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer« til: »revisorloven«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 48.
--- | | | Stk.
1-3. --- | | | Stk. 4. Til
kursister, som får udstedt bevis for bestået
prøve på social- og sundhedsuddannelsens trin 1 som
erhvervsuddannelse for voksne eller den pædagogiske
assistentuddannelse som erhvervsuddannelse for voksne,
tilbagebetales deltagerbetalingen efter stk. 1. | | 3. I § 48, stk. 4, indsættes efter
»stk. 1«: »med fradrag for tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte«. | Stk.
5. --- | | | | | | § 52.
Undervisningsministeren kan over for institutioner, der ikke
følger bestemmelserne i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår, jf. § 40, indsatsaftaler, jf.
§ 53, eller ministerens påbud, jf. § 50, stk. 2,
tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis
eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Det
samme gælder for institutioner, der ikke følger
bestemmelserne i gymnasieloven, hf-loven eller lov om almen
voksenuddannelse samt regler fastsat i medfør af disse love
eller undervisningsministerens pålæg efter § 36,
stk. 2, i gymnasieloven og § 32, stk. 2, i hf-loven.
Undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud eller lade tilskud
bortfalde for institutioner, som er begæret erklæret
konkurs eller standser deres betalinger, eller når der i
øvrigt er fare for, at en skoles virksomhed må
indstilles. Undervisningsministeren kan desuden kræve tilskud
tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været
fejlagtig. | | 4. I § 52, stk. 1, 3. pkt., ændres
»standser deres betalinger« til: »taget under
rekonstruktionsbehandling«. | Stk.
2. --- | | | | | | § 60.
Undervisningsministeren kan godkende, at gymnasie- og hf-delen af
Høng Gymnasium, HF-kursus og Efterskole kan overgå til
at blive en selvejende institution inden for den offentlige
forvaltning efter denne lov, jf. § 1, stk. 1 og 4. Ministeren
bestemmer vilkårene herfor, herunder at lovens bestemmelser i
en overgangsperiode på indtil 6 år kan fraviges i
fornødent omfang. Ministeren kan yde tilskud til erhvervelse
og opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer ud fra antal
årselever og en takst pr. årselev fastsat på de
årlige finanslove. | | 5. § 60 ophæves. | | | | | | § 2 I lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af
10. juni 2015, foretages følgende ændringer: | § 15.
--- | | | Stk. 1-9.
--- | | | | | 1. I § 15 indsættes som stk. 10: | | | »Stk.
10. Uanset stk. 2 og 3 og § 19, stk. 1 og 2, kan der
på de årlige finanslove fastsættes
særskilte takster for fjernundervisning, herunder at der ved
fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af
institutionernes erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger
og arealer.« | | | | § 19.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud til
de direkte undervisningsudgifter til uddannelse ved institutionerne
i tilfælde, hvor der ikke ydes tilskud til
undervisningsudgifterne efter lovgivningen om uddannelserne. | | 2. I § 19, stk. 1, indsættes efter
»uddannelserne«: », jf. dog § 15, stk.
10«. | Stk. 2-5.
--- | | | | | | § 27.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om
uafhængighed i § 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage
en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme
m.m., som institutionen anvender, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvornår
lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. Opfylder revisor ikke
på tilfredsstillende måde kravene til revision i
henhold til denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
revisor, kan undervisningsministeren pålægge
bestyrelsen inden for en nærmere angiven frist at udpege en
anden revisor. | | 3. I § 27, 1. pkt., ændres
Ȥ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer« til: »revisorloven«. | | | | § 30.
Undervisningsministeren kan for institutioner, der ikke
følger bestemmelserne i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår, jf. § 23, stk. 1, eller
ministerens påbud, jf. § 29, stk. 2, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Ministeren kan
tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde for
institutioner, som begæres erklæret konkurs eller
standser deres betalinger, eller når der i øvrigt er
fare for, at en institutions virksomhed må indstilles.
Ministeren kan desuden kræve tilskud tilbagebetalt, hvis
grundlaget for tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i
øvrigt har været fejlagtig. For meget udbetalt tilskud
kan modregnes i kommende tilskudsudbetalinger. | | 4. I § 30, 2. pkt., ændres
»standser deres betalinger« til: »tages under
rekonstruktionsbehandling«. | | | | | | § 3 I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 768 af 9. juni 2015, foretages
følgende ændring: | § 39.
--- | | | Stk. 1-7.
--- | | | | | 1. I § 39 indsættes som stk. 8: | | | »Stk.
8. Uanset stk. 1 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning.« | | | | | | § 4 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 789 af 16. juni 2015, foretages
følgende ændringer: | §
2. | | | Stk.
1-3. --- | | | | | 1. I § 2 indsættes som stk. 4: | | | »Stk.
4. Der kan yderligere gennemføres ordninger,
hvorefter dele af skoleundervisningen kan tilrettelægges som
fjernundervisning efter regler fastsat i medfør af § 4,
stk. 1.« | | | | § 19.
--- | | | Stk. 1-11.
--- | | | | | 2. I § 19 indsættes som stk. 12: | | | »Stk.
12. Uanset stk. 1 kan der på de årlige
finanslove fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning, jf. § 2, stk. 4.« | | | | §
35. | | | Stk. 1.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
rådgiver på overordnet niveau undervisningsministeren
om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
undervisningsministerens område. På
erhvervsuddannelsesområdet afgiver rådet indstilling
til undervisningsministeren om: 1) Regler om
erhvervsuddannelserne i almindelighed med hensyn til: a) Uddannelsernes struktur. b) Uddannelsernes mål. c) Øvrige rammer for
skoleundervisningens indhold. d) Fritagelse for dele af uddannelsen,
jf. § 13, stk. 3. e) Bedømmelse, jf. § 33,
stk. 2. | | | | | 3. § 35, stk. 1, nr. 1, litra c, affattes
således: | | | »c) Øvrige rammer for
skoleundervisningens indhold, herunder rammer for skoleundervisning
tilrettelagt som fjernundervisning.« | 2)-26)
--- | | | Stk. 2-6.
--- | | | | | | | | § 5 I lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 765 af 4. juni 2015,
foretages følgende ændringer: | § 8.
--- | | | Stk. 1-7.
--- | | | | | 1. I § 8 indsættes som stk. 8: | | | »Stk.
8. Uanset stk. 1-3 kan der på de årlige
finanslove fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning, herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes
tilskud til dækning af institutionernes
bygningsudgifter.« | | | | § 23.
Skolernes og kursernes regnskabsår er kalenderåret.
Regnskaberne opstilles og revideres efter regler, der
fastsættes af undervisningsministeren. Regnskaberne skal
revideres af en statsautoriseret revisor eller en registreret
revisor. Bestyrelsen påser, at revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i § 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
endvidere ikke antage en revisor, der samtidig er revisor for
udlejer af de ejendomme m.m., som skolen eller kurset anvender,
eller for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder,
der kontrollerer udlejer, medmindre lejeforholdet er af
uvæsentligt omfang. Undervisningsministeren fastsætter
regler om, hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt
omfang. Opfylder revisor ikke på tilfredsstillende måde
kravene til revision i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, eller tilsidesætter revisor i
øvrigt sine pligter som revisor, kan undervisningsministeren
pålægge bestyrelsen inden for en nærmere angiven
frist at udpege en anden revisor. Bestyrelsen underretter
Undervisningsministeriet om den udpegede revisor og om
revisorskift. | | 2. I § 23, stk. 1, 4. pkt., ændres
Ȥ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer« til: »revisorloven«. | Stk.
2-3. --- | | | | | | § 25.
Undervisningsministeren kan for skoler eller kurser, der ikke
følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler,
jf. § 17, stk. 1, nr. 2, der er fastsat eller indgået i
henhold til loven, eller undervisningsministerens påbud, jf.
§ 24, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller
delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Det samme gælder for skoler eller kurser, der ikke
følger bestemmelserne i gymnasieloven og hf-loven eller
regler fastsat i medfør heraf eller undervisningsministerens
pålæg efter § 36, stk. 2, i gymnasieloven og
§ 32, stk. 2, i hf-loven. Undervisningsministeren kan
tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde for skoler eller
kurser, som begæres erklæret konkurs eller standser
deres betalinger, eller når der i øvrigt er fare for,
at en skoles eller et kursus' virksomhed må indstilles.
Undervisningsministeren kan desuden kræve tilskud
tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været
fejlagtig. | | 3. I § 25, stk. 1, 3. pkt., ændres
»standser deres betalinger« til: »tages under
rekonstruktionsbehandling«. | Stk.
2-3. --- | | | | | | | | § 6 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 64 af 26. januar 2015, foretages
følgende ændring: | §
6. --- | | | Stk.
1-12. --- | | | | | 1. I § 6 indsættes som stk. 13: | | | »Stk.
13. Uanset stk. 1, 2 og 5 kan der på de årlige
finanslove fastsættes særskilte takster for
fjernundervisning ved uddannelser og uddannelsesaktiviteter, der
udbydes efter denne lov, herunder at der ved fjernundervisning ikke
ydes tilskud til dækning af institutionernes udgifter til
bygningsdrift.« | | | | | | § 7 Loven træder i kraft den 1. januar
2016. | | | |
|