Skriftlig fremsættelse (11. november
2015)
Ministeren for
børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane
Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og forskellige andre love (Tilskud til fjernundervisning
m.v.)
(Lovforslag nr. L 49)
I februar 2014 indgik et bredt flertal af
Folketingets partier en aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser (eud-reformen), som skal sikre, at flere unge
får en erhvervsuddannelse af høj kvalitet og med gode
muligheder for at videreuddanne sig. Med aftalen forpligtede
partierne bag sig også til i fællesskab at finde
midlerne til at finansiere eud-reformen. Regeringen (Venstre) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti har herefter den 2. oktober 2015 indgået aftale om
"udmøntning af negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale
om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser". Det fremgår
af denne aftale, at partierne er enige om, at den negative
budgetregulering bl.a. skal udmøntes ved indførelse
af særskilte taxametre for fjernundervisning.
Formålet med lovforslaget er at
tilvejebringe de fornødne hjemler i undervisnings- og
institutionslovene for ungdomsuddannelser og almen voksenuddannelse
om særskilte takster for tilskud til fjernundervisning.
Takstfastsættelse for så vidt angår
fjernundervisning sker som for de øvrige takster til
selvejende uddannelsesinstitutioner på de årlige
finanslove efter bloktilskudsprincippet og i overensstemmelse med
de øvrige bestemmelser på området.
Der er i dag ikke mulighed for at
fastsætte særskilte takster for tilskud til
undervisning, der gennemføres helt eller delvist som
fjernundervisning. Det vil sige, at taxametertilskud for så
vidt angår fjernundervisning knytter sig til de enkelte
uddannelsesretninger og er de samme som for almindelig
undervisning. Det medfører, at der udbetales fuldt
undervisningstaxameter, fællesudgiftstaxameter og
bygningstaxameter, uanset om undervisningen er gennemført
som almindelig undervisning eller helt eller delvist som
fjernundervisning.
For at skabe parallelitet i bestemmelserne
om fjernundervisning på ministeriets område
foreslås der med lovforslaget endvidere indsat en udtrykkelig
bestemmelse i lov om erhvervsuddannelser til at fastsætte
regler om gennemførelse af skoleundervisning på
erhvervsuddannelserne som fjernundervisning.
Som konsekvens af lovforslaget vurderes
det, at der på Finansloven for 2016 - under
forudsætning af dennes vedtagelse - kan realiseres et provenu
på op til 162 mio. kr. årligt fra 2016 ved
fastsættelse af særskilte takster for tilskud til
fjernundervisning, og lovforslaget forventes således at have
positive konsekvenser for det offentlige.
Det forventede provenu ved
indførelse af særskilte takster for tilskud til
fjernundervisning medgår til udmøntning af en negativ
budgetregulering på finanslovens § 20 Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling, herunder bl.a. til
etablering af en udstyrspulje på erhvervsskolerne, jf. aftale
om udmøntning af negativ budgetregulering optaget ifm.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser.
Lovforslaget ønskes
færdigbehandlet inden jul med henblik på lovens
ikrafttræden den 1. januar 2016.
Da lovforslaget skal træde i kraft
den 1. januar 2016, har der kun været tid til en kort
høring forud for fremsættelsen for Folketinget.
Høringssvar og høringsnotat oversendes til
Folketinget i forbindelse med fremsættelsen. Ministeriet vil
i et supplerende høringsnotat forholde sig til de
høringssvar, der måtte indgå efter
høringsfristens udløb. Sådanne
høringssvar såvel som supplerende høringsnotat
vil blive sendt til Folketinget forud for 1. behandlingen af
lovforslaget, sådan at alle modtagne høringssvar vil
indgå i 1. behandlingen og den efterfølgende
udvalgsbehandling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.