Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 8. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2015 og var til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, undervisning og ligestilling sendte den
20. oktober 2015 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del -
bilag 14. Den 11. november 2015 sendte ministeren for børn,
undervisning og ligestilling de indkomne høringssvar og
notater herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til ministeren for børn, undervisning
og ligestilling til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, SF, RV og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Lovforslaget vil efter Enhedslistens
opfattelse medføre, at der skal gennemføres massive
besparelser på fjernundervisningen på en lang
række uddannelsesinstitutioner. Enhedslisten vurderer
på baggrund af flere høringssvar, at det vil
føre til et betydeligt fald i antallet af elever, der vil
modtage fjernundervisning, og at mange voksne ufaglærte og
kortuddannede ved et fald i udbuddet af fjernundervisning kan blive
afskåret muligheden for at uddanne sig. Dertil kommer, at den
faldende aktivitet vil føre til nedlæggelse af et
stort antal lærerstillinger først og fremmest på
voksenuddannelsescentrene.
Enhedslisten bemærker, at analysen af
fjernundervisningsområdet udarbejdet af analysevirksomheden
Quartz, der ligger til grund for lovforslaget, efter Enhedslistens
opfattelse ikke giver belæg for, at de foreslåede
besparelser kan gennemføres, uden at det får alvorlige
konsekvenser for udbuddet af fjernundervisning. Disse konsekvenser
vil blive forstærket af, at besparelser, der ifølge
Quartzanalysen ville kunne gennemføres over en periode fra
2017 til 2019, efter lovforslaget skal implementeres allerede fra
2016. Der henvises i den forbindelse til høringssvar fra
Lederforeningen for VUC, der forudser en straksopbremsning i
fjernundervisningen på mange skoler, hvis lovforslaget
vedtages.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Pernille Bendixen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Hans Chr.
Thoning (V) Jane Heitmann (V) Laura Lindahl (LA) Merete Riisager
(LA) Anders Johansson (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Pernille Schnoor (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 49
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, supplerende
høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for
børn, undervisning og ligestilling | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 49
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorledes borgere med
begrænset mobilitet og borgere, der bor i yderområder,
fortsat sikres et uddannelsestilbud, der har en lige så
fleksibel tilrettelæggelse som den fjernundervisning, disse
borgere modtager i dag, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til artiklen
»Tvivlsom rapport slagter fjernundervisning« bragt
på Gymnasieskolen.dk den 18/11-15, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt alle tre
beregningsmetoder, der fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, er indgået ved beregningen af det årlige
provenu på 162 mio. kr., til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor mange af de 23
forbedringsinitiativer der alene bygger på erfaringer fra
én institution, til ministeren for børn, undervisning
og ligestilling, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om et spænd på 100 mio.
kr. kan indikere en vis usikkerhed om de reelle muligheder for en
driftseffektivisering, til ministeren for børn, undervisning
og ligestilling, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor det med lovforslaget
foreslås helt at fjerne tilskud til bygningsudgifter i
forbindelse med fjernundervisning, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om det beregningsmæssige
grundlag for, at det i bemærkninger til lovforslaget
vurderes, at der på Finansloven for 2016 kan realiseres et
provenu på op til 162 mio. kr., til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorvidt det forventede provenu
på 162 mio. kr i 2016, der fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, bygger på en forventning
om en straksopbremsning af uddannelsesudbuddet på
fjernundervisning, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan det forventede provenu i
2016 på op til 162 mio. kr., der fremgår af afsnit 3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget, forventes at
påvirke elevtallet tilmeldt fjernundervisning i 2016, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvordan det forventede provenu
på op til 162 mio. kr., der fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, vil påvirke antallet af
lærere, der underviser på uddannelser udbudt som
fjernundervisning i 2016, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå |
|