Fremsat den 11. november 2015 af sundheds-
og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målretning af de forebyggende
hjemmebesøg)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 8. september 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 79 a,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 79 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80
år, og som bor i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3.«
2. I
§ 79 a indsættes efter stk.
1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ét forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres
fyldte 75. år.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som
er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen.«
Stk. 2 - 4 bliver herefter stk. 4 - 6.
3. I
§ 79 a, stk. 2, 1. pkt., der
bliver stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »behov«:
», jf. dog stk. 1 og 2«, og 2.
pkt. ophæves.
4. § 79 a,
stk. 4, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de
kommunale forpligtelser efter stk. 1-5, herunder om samordning med
andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger og om andre måder at gennemføre det
forebyggende hjemmebesøg på end ved besøg i
hjemmet.«
5. I
§ 139 indsættes efter
»følge disse beslutninger op«: »jf. dog
stk. 2«.
6. I
§ 139 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om indhold,
omfang og udførelse af tilbud til voksne efter §§
79, 79 a, 83, 83 a, 84, 86, 119-122 og 192, samt følge disse
beslutninger op.«
7. § 161,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2.
8. I
§ 161 indsættes efter stk.
2, der bliver stk. 1, som nye stykker:
»Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren fastsætter regler om betaling
for tilbud efter §§ 85 og 97-99 og om beregnings- og
indkomstgrundlaget for betalingen for disse tilbud.
Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
betaling for tilbud efter §§ 83, 83 a, 84 og 86 og om
beregnings- og indkomstgrundlag for betalingen for disse
tilbud.«
Stk. 3, der bliver stk. 2, bliver herefter
stk. 4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Med lovforslaget ændres
aldersgrænsen for tilbagevendende årlige tilbud om
forebyggende hjemmebesøg fra 75 år til 80 år.
Dog skal alle borgere fortsat have tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg i borgerens fyldte 75. år. Samtidig
forpligtes kommunalbestyrelsen til at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til ældre i alderen 65
år til 79 år, som er i særlig risiko for at
få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Lovforslaget giver sundheds- og
ældreministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
de kommunale forpligtelser i forhold til tilrettelæggelsen af
de forebyggende hjemmebesøg. Bemyndigelsen vil blive anvendt
til at give kommunalbestyrelsen mulighed for at tilrettelægge
tilbuddet, som kommunen lokalt finder det mest
hensigtsmæssigt, herunder fx tilbyde et eller flere
kollektive arrangementer, som kan erstatte det forebyggende
hjemmebesøg i borgeren hjem. Der vil samtidig blive fastsat
regler om, at kommunalbestyrelsen mindst en gang årligt skal
udarbejde kvalitetsstandarder for de forebyggende
hjemmebesøg.
Som en konsekvens af, at ressortansvaret for
sager vedrørende ældreområdet er overgået
til Sundheds- og Ældreministeriet ved kongelig resolution af
28. juni 2015, ændres bemyndigelsesbestemmelserne i
servicelovens § 139 om fastsættelse af
kvalitetsstandarder og i servicelovens § 161 om
fastsættelse af betaling for ydelser efter serviceloven.
Lovforslaget udmønter en politisk
aftale, der er indgået af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti den 7. april 2015 om at
revidere ordningen om de forebyggende hjemmebesøg.
Aftalepartierne ønsker at åbne op for et mere
differentieret forebyggelsestilbud, hvor de forebyggende
hjemmebesøg i større omfang målrettes de
svageste ældre, samtidig med at den generelle forebyggende
indsats opretholdes.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ændring
af reglerne om forebyggende hjemmebesøg
2.1.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 79 a, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende hjemmebesøg til
alle borgere, der er fyldt 75 år.
Ved forebyggende hjemmebesøg
forstås uopfordrede, men ikke uanmeldte, besøg i
borgerens eget hjem med det formål at drøfte den
pågældendes aktuelle livssituation.
Hjemmebesøgene har dermed bl.a. til formål at
hjælpe de ældre til bedre at udnytte egne ressourcer og
bevare funktionsniveauet længst muligt.
Formålet med tilbud om forebyggende
hjemmebesøg er at opprioritere den forebyggende og
sundhedsfremmende indsats over for ældre ved at yde råd
og vejledning om aktiviteter og støttemuligheder med henblik
på at bidrage til øget tryghed og trivsel.
Formålet er derfor også at henlede opmærksomheden
på eksisterende hjælpeforanstaltninger og aktiverende
tilbud, som vil kunne bidrage til at forebygge eller løse
eventuelle problemer i opløbet. Det kan f.eks. ske ved at
henlede opmærksomheden på frivillige organisationer og
sociale netværk. De ældre kan således tilskyndes
til bedre at udnytte egne ressourcer og til at bevare
funktionsniveauet længst muligt. Tilbuddet til ældre om
forebyggende hjemmebesøg skal ses som et supplement til den
almindelige kommunale myndigheds rådgivnings- og
vejledningsforpligtelse efter servicelovens § 10.
Besøget skal indeholde en struktureret,
helhedsorienteret samtale, hvor den ældres forhold i al
almindelighed gennemgås, og eventuelle spørgsmål
drøftes. Indholdet af samtalen skal især være
koncentreret om, hvordan den ældre mestrer sin
tilværelse i bred forstand. Det er ikke tanken at
sygeliggøre de ældre ved at fokusere på sygdom,
symptomer mv. under hjemmebesøgene. Hovedvægten ligger
på sociale forhold og på at fastholde/forøge
funktionsevnen i bred forstand. Samtalen med den ældre skal
ske med lovens formål for øje, og kan f.eks. omhandle
den ældres dagligdag, trivsel, sociale netværk, bolig,
økonomi, sundhedstilstand, funktionsevne mv.
I henhold til § 79 a, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen tilrettelægge besøgene efter
behov, men skal dog tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg. Lovens krav om, at alle, der er
fyldt 75 år, skal have tilbud om mindst ét
årligt forebyggende hjemmebesøg, er et minimumskrav.
Derfor er der ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om at tilbyde flere forebyggende
hjemmebesøg eller forebyggende hjemmebesøg til
persongrupper under 75 år.
Kommunalbestyrelsen kan i henhold til
servicelovens § 79 a, stk. 3, vælge at undtage de
borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk
hjælp efter § 83 fra ordningen om forebyggende
hjemmebesøg. Borgere, der alene modtager enten personlig
eller praktisk hjælp, har ret til at få tilbud om
forebyggende hjemmebesøg. Hvis en kommune har valgt ikke at
tilbyde forebyggende hjemmebesøg til gruppen af borgere, der
modtager både personlig og praktisk hjælp,
påhviler der kommunen en særlig forpligtelse til at
være opmærksom på, om der er behov for at
igangsætte særlige tiltag eller tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til den enkelte borger i denne gruppe.
I henhold til servicelovens § 79 a, stk.
4, kan social- og indenrigsministeren i samarbejde med sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om de kommunale
forpligtelser efter stk. 1-3, herunder om samordning med andre
generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger.
Der er ikke fastsat nærmere regler herom.
2.1.2. Overvejelser
Ifølge Hjemmehjælpskommissionen,
der offentliggjorde sin rapport den 1. juli 2013, er der i
løbet af de sidste 15 år sket en stigning i antallet
af år, hvor ældre mennesker forventes at leve uden
begrænsninger i funktionsevnen. Gruppen af 75+ årige
ser således i dag væsentlig anderledes ud end på
tidspunktet for indførelsen af de forebyggende
hjemmebesøg i 1995. Samtidig viser tal om
ældreområdet også, at der er klare sociale
forskelle i forekomsten og fordelingen af sundhed og sygdom i
ældrebefolkningen.
Effekten af forebyggende hjemmebesøg er
belyst i en kortlægning af viden og evidens på
forebyggelsesområdet fra 2013. Kortlægningen pegede
på, at der findes evidens for, at forebyggende
hjemmebesøg kan bidrage til at forbedre funktionsevnen samt
reducere funktionsevnetab blandt ældre, der har en relativt
god funktionsevne og selv kan klare en stor del af opgaverne i
hverdagen. Desuden er der undersøgelser, der har vist, at
effekten af de forebyggende hjemmebesøg er større for
80-årige sammenlignet med 75-årige.
Hjemmehjælpskommissionen har på
den baggrund anbefalet, at den forebyggende indsats i højere
grad skal tage udgangspunkt i det differentierede
ældrebillede, hvor mange 75+ årige lever et aktivt liv
samtidig med, at der er borgere under 75 år, som vil have
betydelig gavn af et forebyggende hjemmebesøg.
Hjemmehjælpskommissionen har derfor foreslået, at
aldersgrænsen for obligatoriske tilbud om forebyggende
hjemmebesøg hæves fra 75 til 80 år. Samtidigt
har kommissionen også tilkendegivet, at ældre borgere
under 80 år skal have tilbud om en forebyggende indsats, hvis
de er i en særlig risikogruppe, fx lige har mistet deres
ægtefælle eller er særligt socialt isolerede,
samt at der gives mulighed for, at de forebyggende
hjemmebesøg kan tilbydes som kollektive arrangementer.
Det er på den baggrund, at Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
den 7. april 2015 indgik en politisk aftale om at revidere
ordningen om de forebyggende hjemmebesøg. Aftalepartierne
ønsker at åbne op for et mere differentieret
forebyggelsestilbud, hvor de forebyggende hjemmebesøg i
større omfang målrettes de svageste ældre,
samtidig med at den generelle forebyggende indsats opretholdes. De
ønsker samtidig, at der åbnes op for, at kommunerne
kan tilrettelægge tilbuddet, som kommunen lokalt finder det
mest hensigtsmæssigt, herunder fx tilbyde et eller flere
kollektive arrangementer, som kan erstatte det forebyggende
hjemmebesøg i borgerens hjem.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget rykkes aldersgrænsen for
tilbagevendende årlige tilbud om forebyggende
hjemmebesøg fra 75 år til 80 år. Formålet
med at hæve aldersgrænsen for tilbud om et årligt
forebyggende hjemmebesøg er at skabe rum for, at kommunerne
kan målrette de forebyggende hjemmebesøg i forhold til
særlige risikogrupper, da der er klare sociale forskelle i
forekomsten og fordelingen af sundhed og sygdom i
ældrebefolkningen.
Hidtil har der intet været til hinder
for, at kommunalbestyrelserne kan tilbyde borgere under 75 år
tilbud om forebyggende tiltag, såsom hjemmebesøg eller
andet. Partierne bag aftalen finder dog, at der er behov for at
samle ressourcerne og sikre, at svage og udsatte borgere under 80
år får et tilbud om forebyggende hjemmebesøg.
Det foreslås derfor, at alle 75-årige fortsat skal
tilbydes et forebyggende hjemmebesøg, der bl.a. skal bruges
til afklaring af behovet for fremtidige besøg og
identificere borgere med særlig behov for en forebyggende
indsats.
Desuden skal kommunalbestyrelserne fremover
tilbyde borgere i alderen 65 til 79 år, som er i risiko for
at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne,
behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg. Det gælder fx
borgere, som er i en vanskelig livssituation eller som har
været igennem belastende livsforandrende begivenheder som fx
tab af ægtefælle, borgere med et overforbrug af
alkohol, borgere der er udskrevet fra hospitalet, borgere med
sansetab og borgere, der er isoleret i særlig grad.
Da det i højere grad vil være
borgerens samlede ressourcer og risiko for tab af funktionsevne,
der er af betydning for, om borgeren vil blive tilbudt et
forebyggende hjemmebesøg, vil Sundhedsstyrelsen udarbejde en
guide med viden om risikogrupper og metoder til identificering af
ældre med behov for et forebyggende hjemmebesøg.
Guiden vil bl.a. inddrage erfaringer fra arbejdet med
Sundhedsstyrelsens »Håndbog om forebyggelse på
ældreområdet«. Guiden skal understøtte
kommunerne i vurderingen af, om en borger har behov for et
forebyggende hjemmebesøg.
De foreslåede ændringer betyder
også, at der er behov for at styrke og tydeliggøre
kompetencer hos de medarbejdere, der udfører de forebyggende
hjemmebesøg, bl.a. i forhold til identificering af borgere,
der har behov for en forebyggende indsats. Sundhedsstyrelsen vil
derfor udvikle et efteruddannelsesforløb for medarbejdere,
der udfører de forebyggende hjemmebesøg.
Såfremt resultaterne tilsiger det, skal initiativet danne
grundlag for, at modulerne i uddannelsesforløbet
efterfølgende bliver stillet gratis til rådighed for
eksempelvis professionshøjskolerne.
Hidtil har de forebyggende hjemmebesøg
været defineret som uopfordrede, men ikke uanmeldte,
besøg i borgerens eget hjem med det formål at
drøfte den pågældendes livssituation. Partierne
bag aftalen har fundet, at der bør gives mulighed for mere
differentierede forebyggelsestilbud, hvor fx kollektive
arrangementer kan fungere som et alternativ til individuelle
besøg i borgerens eget hjem. De kollektive indsatser
forventes at ville få nogle af de borgere, som i dag siger
nej til et hjemmebesøg, til at takke ja, samtidig med, at
kollektive arrangementer kan have en effekt i forhold til
netværksdannelse.
Det foreslås derfor, at sundheds- og
ældreministeren gives bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge tilbuddet
om forebyggende hjemmebesøg, som det lokalt findes mest
hensigtsmæssigt. Kommunalbestyrelsen kan fx tilbyde et eller
flere kollektive arrangementer, som kan erstatte det forebyggende
hjemmebesøg. Dette foreslås at gælde alle
målgrupperne for de forebyggende hjemmebesøg.
Det foreslås samtidig, at der i
medfør af hjemlen i det nye § 79 a, stk. 4,
fastsættes regler om, at hvis en borger ikke ønsker at
deltage i et kollektivt arrangement, skal kommunalbestyrelsen i
stedet tilbyde borgeren et individuelt besøg i hjemmet.
De foreslåede ændringer
ændrer ikke ved kommunernes og regionernes nuværende
forpligtelser i forhold til forebyggelses- og sundhedsfremmende
indsatser. Kommunalbestyrelserne har således fortsat en
forpligtelse til at etablere forebyggende og sundhedsfremmende
tilbud, og regionsrådene skal fortsat tilbyde patientrettet
forebyggelse i sundhedsvæsenet og i praksissektoren m.v. samt
rådgivning m.v. i forhold til kommunernes forebyggende og
sundhedsfremmende indsatser.
Tilbud om forebyggende hjemmebesøg skal
fortsat ses som et supplement til kommunernes og regionernes
generelle forpligtelser efter serviceloven og sundhedsloven. Det
gælder både i forhold til den generelle
rådgivnings- og vejledningsforpligtelse samt i forhold til
social- og sundhedsfaglige indsatser. Tilbud om forebyggende
hjemmebesøg skal endvidere ses i sammenhæng med
indsatsen i almen praksis, bl.a. opsøgende
hjemmebesøg til skrøbelige ældre.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med organisering og
tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg
bør sammentænke ordningen med øvrige relevante
forebyggelses- og sundhedsfremmende tiltag, herunder blandt andet
forebyggelsesindsatser efter sundhedslovens § 119.
Kommunerne arbejder allerede med
kvalitetsstandarder for ældreområdet (§§ 83
og 86). Det foreslås, at sundheds- og ældreministeren i
medfør af hjemlen i servicelovens § 139
fastsætter regler, der forpligter alle kommunalbestyrelser
til at beskrive deres indsats i forhold til de forebyggende
hjemmebesøg i deres kvalitetsstandarder. Herunder skal
kommunalbestyrelserne beskrive, hvorledes de vil målrette og
tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
risikogrupper.
Aftalepartierne er enige om løbende at
følge op på aftalen. Aftalepartierne vil blive
indkaldt til et statusmøde 2 år efter lovens
ikrafttræden.
2.2. Ændring
af bemyndigelsesbestemmelser i servicelovens §§ 139 og
161, stk. 1
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Servicelovens § 139
Efter servicelovens § 139 kan social- og
indenrigsministeren i en bekendtgørelse fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om
indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne efter
denne lov samt følge disse beslutninger op.
Bemyndigelsen er på
ældreområdet udmøntet i bekendtgørelse
nr. 1575 af 27. december 2014 om kvalitetsstandarder for
hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning
efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86.
Der er i bekendtgørelsens § 1,
stk. 1, fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen mindst én
gang årligt skal udarbejde en kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp m.v., rehabiliteringsforløb samt
kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning efter
lovens §§ 83, 83 a og 86. Kvalitetsstandarden skal, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, indeholde generel
serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente
fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk
hjælp m.v., rehabiliteringsforløb eller kommunal
genoptræning og vedligeholdelsestræning efter lovens
§§ 83, 83 a og 86.
Kvalitetsstandarden skal, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 3, indeholde en beskrivelse
af det serviceniveau, kommunalbestyrelsen har fastsat for ydelser
efter lovens §§ 83, 83 a og 86. Beskrivelsen af
indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen skal
være præcis og skal danne grundlag for, at der sikres
sammenhæng mellem serviceniveau, de afsatte ressourcer,
afgørelserne samt leveringen af hjælpen.
Kvalitetsstandarden skal endvidere indeholde operationelle
mål for, hvordan dette sikres, og en beskrivelse af, hvordan
der følges op på de fastsatte mål. Ifølge
bekendtgørelsens § 2 skal kommunalbestyrelsen mindst
én gang årligt følge op på de efter
bekendtgørelsens § 1 fastsatte mål for kvaliteten
og styringen af hjælpen efter lovens §§ 83, 83 a og
86.
2.2.1.2. Servicelovens § 161, stk. 1
Efter servicelovens § 161, stk. 1,
fastsætter social- og indenrigsministeren i en
bekendtgørelse regler om betaling for tilbud efter kapitel
16 og om beregnings- og indkomstgrundlaget for betalingen.
Bemyndigelsen er på
ældreområdet udmøntet i bekendtgørelse
nr. 1576 af 27. december 2014 om betaling for generelle tilbud og
for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter
servicelovens §§ 79, 83 og 84. Der er i
bekendtgørelsens § 1, stk. 1, fastsat regler om, at
kommunalbestyrelsen træffer beslutning om betaling for tilbud
efter servicelovens §§ 79, 83 og 84. Ved
fastsættelsen af betalingen kan som hovedregel højst
medregnes kommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger, der
kan henføres til produktion og levering af tilbuddet.
Kommunalbestyrelsen fastsætter betalingen for tilbuddet
mindst én gang årligt.
Det følger af bekendtgørelsens
§ 2, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke kan opkræve
betaling for omkostninger til personale i forbindelse med at der
ydes hjælp efter servicelovens § 83, stk. 1, og i
forbindelse med at der ydes hjælp efter servicelovens §
84, hvis borgeren samtidig modtager hjælp efter servicelovens
§§ 41, 42, 96 eller 100. Uanset bestemmelsen i § 2,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i henhold til
bekendtgørelsens § 2, stk. 2, opkræve betaling
for personaleomkostninger til madserviceordninger, jf. dog
bekendtgørelsens § 1, stk. 2 og 3, om maksimal
egenbetaling.
I henhold til bekendtgørelsens §
1, stk. 2, kan betaling for madservice efter servicelovens §
83, stk. 1, nr. 3, maksimalt udgøre 3.425 kr. pr.
måned (2015-niveau) for fuld forplejning for beboere i
plejebolig og plejehjem, botilbud efter servicelovens §§
107 og 108 og lignende boligenheder, hvortil der er knyttet
omsorgs- og servicefunktioner med tilhørende personale,
herunder friplejeboliger. I henhold til bekendtgørelsens
§ 1, stk. 3, skal modtagere af madservice efter servicelovens
§ 83, stk. 1, nr. 3, som er omfattet af frit valg af
leverandør efter servicelovens § 91, tilbydes mindst
ét dagligt måltid mad i form af en hovedret til
maksimalt 50 kr. pr. måltid (2015-niveau) uanset borgerens
valg blandt de leverandører, der indgås aftale med,
jf. servicelovens § 91, stk. 2, nr. 1 og 2.
Herudover er der i bekendtgørelsens
§§ 3 og 4 fastsat nærmere regler om
kommunalbestyrelsens beregning af modtagerens egenbetaling.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 er
det bestemt, at ressortansvaret for sager vedrørende
ældreområdet, herunder tilbud om personlig pleje og
praktisk hjælp, forebyggelse, rehabilitering og
genoptræning mv., overføres fra det ved den kongelige
resolution oprettede social- og indenrigsministerium til Sundheds-
og Ældreministeriet. De nævnte sagsområdet
hørte indtil ressortomlægningen under Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
Ressortomlægningen indebærer
nærmere, at de bestemmelser i lov om social service, der
vedrører ældreområdet som beskrevet ovenfor,
overføres fra Social- og Indenrigsministeriet til Sundheds-
og Ældreministeriet. Lovens øvrige bestemmelser med
undtagelse af § 12 a, som ifølge den kongelige
resolution hører under Udlændinge, Integrations- og
Boligministeriet, hører fortsat under Social- og
Indenrigsministeriet.
Ressortomlægningen får derudover
betydning for udformningen af en række af de
bemyndigelsesbestemmelser, der findes i lov om social service.
Hovedparten medfører alene sproglige
ændringer, hvor kompetencen i sin helhed overføres fra
social- og indenrigsministeren til sundheds- og
ældreministeren. Disse er ikke medtaget i lovforslaget, men
er eller vil blive gennemført i forbindelse med
udarbejdelsen af nye bekendtgørelser af lov om social
service.
Lovforslagets § 1, nr. 5, 6, 7, og 8
indeholder som konsekvenser af ressortomlægningen en deling
af bestemmelserne i henholdsvis § 139 og § 161, stk. 1, i
lov om social service, som bemyndiger den ressortansvarlige
minister til at fastsætte nærmere regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at træffe beslutning om
indhold, omfang og udførelse af hjælp efter lovens
bestemmelser (kvalitetsstandarder), jf. § 139, og om betaling,
beregnings- og indkomstgrundlag for betalingen for tilbud efter
loven, jf. § 161, stk. 1.
Forslaget til § 139, stk. 1 og 2, og
§ 161, stk. 2 og 3, betyder således, at den minister,
der er ressortansvarlig for lovens enkelte bestemmelser om tilbud
og ydelser til borgeren, har kompetencen til alene at
fastsætte regler om kvalitetsstandarder og om betaling for de
pågældende bestemmelser.
Der er i øvrigt ikke med forslaget
tilsigtet indholdsmæssige ændringer af
bestemmelserne.
Hjemlen i servicelovens § 139, stk. 2,
til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
træffe beslutning om indhold, omfang og udførelse af
tilbud til voksne efter servicelovens §§ 79, 79 a, 83, 83
a, 84, 119-122 og 192, samt følge disse beslutninger op, vil
blive anvendt til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal udarbejde kvalitetsstandarder for de
forebyggende hjemmebesøg. Der henvises til de almindelige
bemærkningerne til den foreslåede ordning pkt. 2.1.3 og
bemærkningerne til § 1, nr. 4.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede ændring af reglerne
vedrørende de forebyggende hjemmebesøg vurderes
samlet set ikke at medføre merudgifter for kommunerne. En
forhøjelse af aldersgrænsen for de forebyggende
hjemmebesøg vil betyde, at de 76-79-årige som
udgangspunkt ikke længere skal have et besøg. Der
gives fortsat tilbud om besøg til de 75-årige. Den
gennemsnitlige udgift pr. hjemmebesøg er opgjort til 1.021
kr. (2015-pl). Besparelsen ved at forhøje
aldersgrænsen bliver dermed på ca. 31,8 mio. kr.
årligt. Ca. 30,1 mio. kr. af besparelsen anvendes til at
målrette de forebyggende hjemmebesøg til særlige
risikogrupper i alderen 65-74 år og 76-79 år. Ligesom
der anvendes ca. 1,7 mio. kr. til, at kommunalbestyrelserne
får en ny forpligtelse til at lave kvalitetsstandarder for
forebyggende hjemmebesøg. Forslaget forventes samlet set at
være udgiftsneutralt.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslag om målretning af
de forebyggende hjemmebesøg har i perioden 4. september til
2. oktober 2015 været sendt i høring hos:
Alzheimerforeningen, Center for Små
Handicapgrupper, Center for Sund Aldring, KU, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Hjernesagen, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, DemensKoordinatorer i Danmark, De Samvirkende
Menighedsplejere, Det Centrale Handicapråd, EGV,
Ergoterapeutforeningen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds-
og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Foreningen af offentligt
ansatte, FOA, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet,
KORA, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og
forebyggende hjemmebesøg), Lederforum, LOs Faglige Seniorer,
Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for Demens, OK-Fonden,
PLO, Pårørendegruppen for svage ældre,
Rådet for frivilligt socialt arbejde, Selveje Danmark, SFI -
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd,
Socialpædagogernes Landsforbund, ÆldreForum og
Ældre Sagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre udgifter i kommunerne på 31,8
mio. kr. | Ekstra udgifter i kommunerne på 30,1
mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ekstra udgifter i kommunerne på 1,7
mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til ældre på 75 år og derover,
som bor i kommunen. Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst
ét årligt forebyggende hjemmebesøg.
Med den foreslåede ændring af
servicelovens § 79 a, stk. 1, vil kommunalbestyrelserne
fremover få pligt til at tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle ældre, som er fyldt
80 år, og som bor i kommunen. Med forslaget ændres
aldersgrænsen for tilbagevendende årlige tilbud om
forebyggende hjemmebesøg således fra 75 år til
80 år. Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2. om overvejelserne og punkt. 2.1.3. om den
foreslåede ordning.
Den gældende bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg flyttes fra servicelovens § 79
a, stk. 2, til § 79 a, stk. 1. Bestemmelsen er ikke
indholdsmæssigt ændret og indebærer fortsat, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg til borgere, der er i
målgruppen for hjemmebesøg efter § 79 a, stk.
1.
Indholdet af og formålet med de
forebyggende hjemmebesøg ændres ikke ved forslaget. De
forebyggende hjemmebesøg skal således fortsat bl.a.
anvendes til at identificere eventuelle problemer hos de
ældre og til at indgå i en dialog med de ældre om
eventuelle behov for støtte.
Borgere, der inden de foreslåede
ændringers ikrafttræden har opnået retten til et
forebyggende hjemmebesøg efter den gældende § 79
a, og som ikke ved ændringernes ikrafttræden er blevet
tilbudt dette, skal tilbydes et forebyggende hjemmebesøg i
henhold til den gældende § 79 a.
Til nr.
2
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til ældre på 75 år og derover,
som bor i kommunen. Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst
ét årligt forebyggende hjemmebesøg.
Det foreslås i § 79 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
får pligt til at tilbyde et forebyggende hjemmebesøg
til alle 75 årige borgere. Pligten omfatter alle borgere, som
bor i kommunen. Tilbuddet har til formål at identificere
ældre, der er i særlig risiko for at få nedsat
social, fysisk eller psykisk funktionsevne. Det forebyggende
hjemmebesøg skal således bl.a. anvendes til at opfange
eventuelle problemer hos de ældre og til at indgå i en
dialog med de ældre om eventuelle behov for støtte.
Derudover skal besøget til borgere på 75 år
bruges til afklaring af behovet for fremtidige besøg i
perioden frem til, at borgeren fylder 80 år og igen får
tilbud om et forebyggende hjemmebesøg, jf. den
foreslåede § 1, nr. 1.
Med det foreslåede § 79 a, stk. 3, vil kommunalbestyrelsen
få pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter
behov til borgere i alderen 65 til 79 år, som er i
særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller
fysisk funktionsevne. Pligten omfatter alle borgere, som bor i
kommunen. Det kan eksempelvis være borgere, som har
været igennem belastende livsforandrende begivenheder som tab
af ægtefælle, alvorlig sydom i den nærmeste
familie eller hospitalsophold, og borgere der har et overforbrug af
alkohol, borgere med sansetab eller borgere, der er isoleret i
særlig grad.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen få
mulighed for at prioritere den forebyggende indsats i forhold til
de hjemmeboende borgere, og for at målrette de forebyggende
hjemmebesøg mod de borgere, som vurderes at have mest gavn
af et forebyggende hjemmebesøg.
I vurderingen af om en borger er i
særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller
fysisk funktionsevne, og derfor vil have gavn af et forebyggende
hjemmebesøg, vil indgå en vurdering af borgerens
samlede livssituation og ressourcer.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der
træffer beslutning om tilrettelæggelsen og
administrationen af ordningen om de forebyggende
hjemmebesøg, herunder hvorledes den vil målrette og
tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
risikogrupper. Med den foreslåede bestemmelse kan
kommunalbestyrelsen fx vurdere, at en borger på 72 år
som følge af, at borgeren har mistet sin
ægtefælle, skal have tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at
inddrage særlige lokale forhold og hensyn ved
tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg samt
mulighed for at anvende de eksisterende samarbejdsflader og
systemer i kommunen. Det kan fx være samarbejde med
pårørende, praktiserende læger, hospitaler,
sociale viceværter, frivillighedskoordinatorer m.v. med
henblik på at identificere ældre borgere, der er i
risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne.
Sundhedsstyrelsen vil udarbejde en guide med
viden om risikogrupper og metoder til identificering af ældre
med behov for et forebyggende hjemmebesøg. Guiden vil bl.a.
inddrage erfaringer fra arbejdet med Sundhedsstyrelsens
»Håndbog om forebyggelse på
ældreområdet«. Guiden skal understøtte
kommunerne i vurderingen af, om en borger har behov for et
forebyggende hjemmebesøg.
Til nr.
3.
Efter den gældende bestemmelse i
servicelovens § 79 a, stk. 2, tilrettelægger
kommunalbestyrelsen besøgene efter behov.
Kommunalbestyrelsen skal dog tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg. Lovens krav om, at alle, der er
fyldt 75 år, skal have tilbud om mindst ét
årligt forebyggende hjemmebesøg er et minimumskrav.
Derfor er der ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om at tilbyde flere forebyggende
hjemmebesøg eller forebyggende hjemmebesøg til
persongrupper under 75 år.
Med de foreslåede ændringer i
§ 1, nr. 3, vil kommunalbestyrelsen fortsat kunne
tilrettelægge besøgene efter behov.
Kommunalbestyrelsen vil dog skulle tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80
år, jf. den foreslåede § 1, nr. 1.
Kommunalbestyrelsen vil endvidere skulle tilbyde ét
forebyggende hjemmebesøg til alle 75 årige borgere,
jf. den foreslåede § 1, nr. 2. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, og § 1, nr. 2.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af
besøgene efter behov vil være væsentlig for hele
målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg efter den
foreslåede § 79 a, stk. 1 - 3. Med den foreslåede
bestemmelse kan kommunalbestyrelsen fx vurdere, at en borger
på 81 år har brug for flere forebyggende
hjemmebesøg indenfor en kort afgrænset tidsramme.
Til nr.
4.
Efter den gældende bemyndigelse i
servicelovens § 79 a, stk. 4, kan social- og
indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
(tidligere ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold samt ministeren for sundhed og forebyggelse)
fastsætte regler om de kommunale forpligtigelser i forhold
til de forebyggende hjemmebesøg, herunder om samordning med
andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger.
Det foreslås, at bemyndigelsen
fremadrettet tillægges sundheds- og ældreministeren
alene. Sundheds- og ældreministeren får med den
foreslåede § 79 a, stk. 6, bemyndigelse til at
fastsætte regler om de kommunale forpligtelser efter §
79 a, stk. 1-5, herunder om samordning med andre generelle
kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger.
Det foreslås endvidere, at sundheds- og
ældreministeren i den foreslåede § 79 a, stk. 6,
også gives bemyndigelse til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse af de forebyggende
hjemmebesøg, herunder om andre måder at
tilrettelægge det forebyggende hjemmebesøg på
end ved besøg i borgerens hjem.
Sundheds- og ældreministeren vil, i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
§ 79 a, stk. 6, fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge tilbuddet, som kommunen
finder det mest hensigtsmæssigt. De forebyggende
hjemmebesøg kan fx tilbydes som et kollektivt arrangement
fremfor et individuelle tilbud i borgerens eget hjem. Dette
foreslås at gælde for alle målgrupperne for det
forebyggende hjemmebesøg.
Det skal være muligt for borgeren at
takke nej til et kollektivt arrangement og i stedet modtage et
hjemmebesøg. Der vil blive fastsat regler om, at hvis en
borger ikke ønsker at deltage i et kollektivt arrangement,
skal kommunalbestyrelsen i stedet tilbyde borgeren et individuelt
besøg i hjemmet. Som hidtil skal tilbud om forebyggende
hjemmebesøg, hvad enten det er et besøg i borgerens
hjem eller et kollektivt tilbud, gives ved direkte henvendelse til
den enkelte borger. Det er ikke tilstrækkeligt at oplyse
generelt om tilbuddet fx via annoncering i pressen eller på
en hjemmeside.
Sundheds- og ældreministeren vil, i
medfør af bemyndigelsesbestemmelse i servicelovens §
139, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 5-6,
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen mindst én
gang årligt skal udarbejde kvalitetsstandarder for
forebyggende hjemmebesøg. Kvalitetsstandarden skal indeholde
generel serviceinformation til borgerne om tilrettelæggelsen
og administrationen af de forebyggende hjemmebesøg, herunder
hvordan kommunalbestyrelsen vil målrette og
tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
risikogrupper.
Til nr. 5 -
6
Efter servicelovens § 139 kan social- og
indenrigsministeren i en bekendtgørelse fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om
indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne efter
denne lov samt følge disse beslutninger op. Bemyndigelsen er
på ældreområdet udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1575 af 27. december 2014 om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp,
rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens
§§ 83, 83 a og 86. Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.1.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 er
det bestemt, at ressortansvaret for sager vedrørende
ældreområdet overføres fra det ved den kongelige
resolution oprettede social- og indenrigsministerium til Sundheds-
og Ældreministeriet. Lovforslagets § 1, nr. 5 - 6,
indeholder som konsekvenser af ressortomlægningen en deling
af bestemmelserne i § 139 i lov om social service, som
bemyndiger den ressortansvarlige minister til at fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens pligt til at
træffe beslutning om indhold, omfang og udførelse af
hjælp efter lovens bestemmelser (kvalitetsstandarder).
Forslaget til § 139, stk. 1 og 2, betyder
således, at den minister, der er ressortansvarlig for lovens
enkelte bestemmelser om tilbud og ydelser til borgeren, har
kompetencen til alene at fastsætte regler om
kvalitetsstandarder for de pågældende bestemmelser.
Der er i øvrigt ikke med forslaget
tilsigtet indholdsmæssige ændringer af
bestemmelserne.
Hjemlen i servicelovens § 139, stk. 2,
vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal udarbejde kvalitetsstandarder for de
forebyggende hjemmebesøg. Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.3 og til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4.
Til nr. 7 -
8
Efter servicelovens § 161, stk. 1,
fastsætter social- og indenrigsministeren i en
bekendtgørelse regler om betaling for tilbud efter kapitel
16 og om beregnings- og indkomstgrundlaget for betalingen.
Bemyndigelsen er på ældreområdet udmøntet
i bekendtgørelse nr. 1576 af 27. december 2014 om betaling
for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk
hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84. Der
henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.1.2.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 er
det bestemt, at ressortansvaret for sager vedrørende
ældreområdet overføres fra det ved den kongelige
resolution oprettede social- og indenrigsministerium til Sundheds-
og Ældreministeriet. Lovforslagets § 1, nr. 7-8
indeholder som konsekvenser af ressortomlægningen en deling
af bestemmelserne i § 161, stk. 1, i lov om social service,
som bemyndiger den ressortansvarlige minister til at
fastsætte nærmere regler om kommunalbestyrelsens pligt
til at træffe beslutning om betaling, beregnings- og
indkomstgrundlag for betalingen for tilbud efter loven, jf. §
161, stk. 1.
Forslaget til § 161, stk. 2 og 3, betyder
således, at den minister, der er ressortansvarlig for lovens
enkelte bestemmelser om tilbud og ydelser til borgeren, har
kompetencen til alene at fastsætte regler om betaling for de
pågældende bestemmelser.
Der er i øvrigt ikke med forslaget
tilsigtet indholdsmæssige ændringer af
bestemmelserne.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2016.
De personer, der før lovens
ikrafttræden den 1. januar 2016 efter den nugældende
§ 79 a har opnået retten til et forebyggende
hjemmebesøg, men som på dette tidspunkt endnu ikke er
blevet tilbudt dette, skal fortsat efter den 1. januar 2016
tilbydes et forebyggende hjemmebesøg. Det kan eksempelvis
gælde en borger, der den 1. november 2015 fylder 76 år,
men som ikke er blevet tilbudt et forebyggende hjemmebesøg i
perioden den 1. november 2015 - 31. december 2015. Borgeren skal
fortsat efter den 1. januar 2016 tilbydes ét forebyggende
hjemmebesøg. Hvis borgeren er blevet tilbudt et forebyggende
hjemmebesøg i november eller december 2015, er
kommunalbestyrelsen, med mindre kommunalbestyrelsen vurderer, at
borgeren er i særlig risiko for at få nedsat sociale,
psykisk eller fysisk funktionsevne, først forpligtet til at
tilbyde borgeren et forebyggende hjemmebesøg, når
borgeren fylder 80 år.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 8. september 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 79 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, der er fyldt 75 år, og som bor i
kommunen. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene efter
behov. Kommunalbestyrelsen skal dog tilbyde mindst ét
årligt forebyggende hjemmebesøg. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at undtage de borgere, som
modtager både personlig pleje og praktisk hjælp efter
§ 83, fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg. Stk. 4.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold kan i samarbejde med ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætte regler om de kommunale forpligtelser efter stk.
1-3, herunder om samordning med andre generelle kommunale
forebyggende og aktiverende foranstaltninger. | | 1. § 79 a, stk.
1, affattes således: »§ 79
a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét
årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der
er fyldt 80 år, og som bor i kommunen, jf. dog stk. 2 og
3«. 2. I § 79 a indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ét forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres
fyldte 75. år. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som
er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen.« Stk. 2 - 4 bliver herefter stk. 4 -6. 3. I § 79 a, stk.
2, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »behov«: », jf. dog stk. 1 og 2«, og
2. pkt. ophæves. | | | | | | 4. § 79 a, stk.
4, der bliver stk. 6, affattes således: »Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de
kommunale forpligtelser efter stk. 1-5, herunder om samordning med
andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger og om andre måder at gennemføre det
forebyggende hjemmebesøg på end ved besøg i
hjemmet«. | | | | § 139.
Social- og indenrigsministeren kan i en bekendtgørelse
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal træffe
beslutninger om indhold, omfang og udførelse af tilbud til
voksne efter denne lov samt følge disse beslutninger
op. | | 5. I § 139, stk. 1, indsættes efter
»følge disse beslutninger op«: »jf. dog
stk. 2«. | | | | | | 6. I § 139 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om indhold,
omfang og udførelse af tilbud til voksne efter §§
79, 79 a, 83, 83 a, 84, 86, 119-122 og 192, samt følge disse
beslutninger op.« | | | | § 161.
Social- og indenrigsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om betaling for tilbud efter kapitel
16 og om beregnings- og indkomstgrundlaget for betalingen. Stk. 2. Der kan
opkræves betaling for personaleomkostninger til
madserviceordninger efter § 83, stk. 1, nr. 3, og til
hjælp efter § 84, hvis borgeren ikke samtidig modtager
hjælp efter §§ 41, 42, 96 eller 100. Stk. 3. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
modtagerens maksimale egenbetaling for madservice efter § 83,
stk. 1, nr. 3, herunder om regulering af egenbetalingen. | | 7. § 161, stk. 1, ophæves. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2. | | | | | | 8. I § 161 indsættes efter stk. 2, der
bliver stk. 1, som nye stykker: »Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren fastsætter regler om betaling
for tilbud efter §§ 85 og 97-99 om beregnings- og
indkomstgrundlaget for betalingen for disse tilbud. Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
betaling for tilbud efter §§ 83, 83 a, 84 og 86 og om
beregnings- og indkomstgrundlag for betalingen for disse
tilbud.« Stk. 3, der bliver stk. 2, bliver herefter
stk. 4. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. |
|