Skriftlig fremsættelse (10. november
2015)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven, kildeskatteloven,
ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Indførelse
af land-for-land rapportering for store multinationale koncerner,
gennemførelse af ændring af direktiv om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet m.v.)
(Lovforslag nr. L 46)
I
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser
foreslås implementering af to internationale standarder,
hvilket er med til at sikre en korrekt fordeling af beskatningen
mellem landene. Lovforslaget bidrager i den forbindelse til at
øge gennemsigtigheden for medlemsstaternes
skatteadministrationer ved at give dem tilstrækkelige
informationer på beskatningsområdet. Dermed opnås
større sikkerhed for, at indkomst bliver beskattet der, hvor
den økonomiske aktivitet og værdi er genereret.
Lovforslaget indeholder følgende forslag til
ændringer:
- Indførelse af den nye
internationale transfer pricing standard, som bl.a. indeholder krav
om, at alle store multinationale koncerner med en omsætning
på mindst 750 mio. euro (svarende til 5,6 mia. kr.) på
koncernniveau skal udarbejde en årlig
land-for-land-rapportering. Rapporten skal indeholde information om
koncernens indkomst, skatter og økonomiske aktivitet for
hvert land, som koncernen opererer i. Forpligtelsen vil som
følge af omsætningsgrænsen alene omfatte de
allerstørste danske koncerner.
Den nye internationale standard for
transfer pricing dokumentation indeholder også andre
elementer. Disse elementer kan dog implementeres ved, at der
udstedes en ny bekendtgørelse om transfer pricing
dokumentation.
- Indførelse af OECDs globale
standard for indberetning og udveksling af kontooplysninger, som er
indført i EU-retten ved en ændring af direktivet om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
Som følge af overgangen til denne
nye standard bliver rentebeskatningsdirektivet ophævet, idet
rentebeskatningsdirektivet efter vedtagelsen alene vil have en
marginal betydning. Fordelene ved at opretholde direktivet
overskygges dermed af byrderne ved at opretholde
rentebeskatningsdirektivets system ved siden af direktivet om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
Lovforslaget vurderes at ville styrke SKATs
kontrolindsats og kan derfor i et vist omfang medføre et
merprovenu, der dog ikke lader sig kvantificere.
Regeringen har stor fokus på at
prioritere bekæmpelse af skattely og skatteunddragelse. Som
skatteminister er jeg samtidig af den overbevisning, at skattely
bedst muligt bekæmpes gennem internationale aftaler og et
stærkt samarbejde på tværs af landegrænser.
Det er vigtigt, at Danmark ikke går enegang i kampen mod
skatteunddragelse, da det er fejlagtigt at tro, at skattely alene
kan bekæmpes gennem stramninger herhjemme. Lovforslaget
bidrager til at øge gennemsigtigheden og styrke samarbejdet
mellem myndigheder på tværs af grænser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.