Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, skatteministeren har stillet ændringsforslag nr.
3-7 og nr. 9 og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2015 og var til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 18. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 45 (folketingsåret
2014-15, 2. samling). Den 10. og 16. november 2015 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (DF, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag og det af Socialdemokratiet stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at Socialdemokratiet længe har været
fortaler for land for land-rapporteringer og i den foregående
regeringsperiode arbejdede for etableringen af den internationale
standard. S betragter land for land-rapportering som et
væsentligt fremskridt i den kamp mod international
skatteunddragelse, som koster svimlende beløb for
statskasser og almindelige skatteydere, og som hæmmer
udviklingslande i deres fremdrift på bekostning af
mulighederne for forbedringer af velfærd og investeringer i
fremtiden i alle lande, det berører.
S ønsker, at regeringen
påtager sig at arbejde internationalt for, at flere
virksomheder bliver omfattet af kravet om land for
land-rapportering, end det nuværende fastsatte
omsætningskrav medfører. Samtidig bør
regeringen i internationalt regi arbejde for, at flere lande, der
ikke er medlem af OECD, får mulighed for at få gavn af
informationerne i et formaliseret og betryggende samarbejde. S
støtter yderligere tiltag for at opbygge kapacitet til, at
udviklingslande kan beskatte værdier frembragt ved produktion
i deres lande.
Ikke mindst de første år med
land for land-rapportering vil kræve en ekstra indsats og
ekstra kontrol på en række punkter i SKAT for at
få det fulde udbytte og en provenumæssig gevinst af
land for land-rapporteringerne både i Danmark og vore
samarbejdslande. Ud over systemmæssige omkostninger må
det forventes at kræve kompetent og yderligere mandskab til
opgaven. Skatteministeren har dog i et svar afvist at prioritere
dette, jf. svar på spørgsmål 11.
Socialdemokratiet har stillet
ændringsforslag til lovforslaget, således at også
selskaber, der arbejder med forskudt regnskabsår, omfattes af
de nye regler fra og med indkomståret 2017. De
pågældende selskaber har de sidste år nydt godt
af skattemæssige fordele ved forskudt regnskabsår,
såsom tidligere indtræden i indkomstår med
faldende selska?bsskatteprocent og længere kredittid for
selskabskatten. Den ulempe, det vil være at rapportere
tidligere efter de nye regler og altså have 2017 som reelt
startår er ikke urimeligt at pålægge dem.
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter Socialdemokratiets politiske bemærkninger.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer bemærker, at kredsen for
koncerner, der skal indgive land for land-rapporteringer,
bør udvides fra kun at omfatte de største koncerner
til at omfatte alle virksomheder, der defineres som store i
årsregnskabslovens forstand, hvilket endvidere vil svare til
den kreds af virksomheder, der skal oplyse om deres politik for
samfundsansvar (CSR). Endvidere bemærker EL, ALT og SF, at
den udvidede kreds af virksomheder kan være involveret i
beløbsmæssigt betydelige skatteunddragelser på
tværs af landegrænser, hvorfor også disse
bør indgive land for land-rapporteringer til brug for SKATs
kontrol af virksomhederne. EL, ALT og SF har derfor stillet
ændringsforslag herom.
EL, ALT og SF bemærker endvidere, at
mange ulande ikke har kapacitet til at opfylde kravet om
gensidighed, og at det samtidig ofte er netop i ulandene, at
skatteunddragelse - ofte kombineret med korruption - florerer i
særligt stort omfang. EL, ALT og SF mener derfor, at der skal
være mulighed for, at ministeren kan fravige princippet om
gensidighed i disse tilfælde i en begrænset periode og
kombineret med en aftale om opbygning af kapacitet, f.eks. med
dansk bistand. EL, ALT og SF har derfor stillet
ændringsforslag herom.
EL, ALT og SF bemærker endvidere, at
størstedelen af oplysningerne i land for
land-rapporteringerne burde være offentligt
tilgængelige, da det er vigtigt, at offentligheden, herunder
ngo'er, kan benytte oplysningerne til at finde ud af, hvem der
benytter sig af en tvivlsom skattepraksis, og hvilke metoder de
benytter. Endvidere er åbenhed et vigtigt led i kampen mod
bestikkelse og korruption. EL, ALT og SF anerkender dog, at der i
særlige tilfælde kan være oplysninger, som er
kommercielt følsomme, og at der ideelt set burde være
tale om gensidige aftaler mellem lande om åbenhed. Derfor har
EL, ALT og SF ikke stillet et ændringsforslag herom, men
opfordrer regeringen til både ensidigt og internationalt at
arbejde for større åbenhed.
Alternativets medlemmer af udvalget bakker
op om at sikre en korrekt fordeling af beskatning mellem landene
gennem land for land-rapportering for store multinationale
koncerner og derigennem bekæmpe skattely og mulighed for
skatteunddragelse.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af skatteministeren under nr. 3, nr. 5-7 og nr. 9
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det af skatteministeren under nr. 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af et mindretal (EL,
ALT og SF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 3 B, stk. 10, ændres i 1. pkt. »har en konsolideret
omsætning på mindst 5,6 mia. kr.« til:
»efter årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3,
defineres som en stor virksomhed«.
[Ændring af
størrelseskriteriet for, hvilke koncerner der skal indgive
en land for land-rapport]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 3 B, stk. 16, indsættes efter
»land for land-rapporten«: », herunder regler om
spontan udveksling af oplysninger om multinationale koncerner, hvor
det ultimative moderselskab er hjemmehørende i Danmark, med
lande, som der ikke kan udveksles spontanoplysninger med efter
skattekontrollovens § 11, stk. 1«.
[Mulighed for udveksling af
oplysninger med lande, som der ikke eksisterer en gensidig
udvekslingsaftale med]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11 A, stk. 2, nr. 4, ændres »i direktiv
2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af
rentebetalinger eller aftaler efter dette direktiv« til:
»i Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved
direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af
direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk
automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet samt tilsvarende aftaler om indsamling og
udveksling af oplysninger«.«
[Konsekvensændring som
følge af nyt direktiv]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
4) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
17, stk. 3, ændres »§ 3 B, stk. 5 og
6,« til: »§ 3 B, stk. 5, 6, 10 og
11,«.«
[Indførelse af hjemmel til
at sanktionere selskaber omfattet af det foreslåede § 3
B, stk. 11]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
60, stk. 2, ændres »litra k og l« til:
»litra j og k«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 2]
Til § 6
6) I
stk. 1 ændres »stk.
2-4« til: »stk. 3 og 4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
7) I
stk. 2 udgår »træder
i kraft den 1. juli 2016 og«.
[Ikrafttrædelsestidspunktet
for land for land-rapportering og for hjemmel til sanktioner
ændres til den 1. januar 2016]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL,
ALT, SF og RV):
8) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»den 1. januar 2017« til: »den 2. april
2016«.
[Virkningstidspunktet ændres
fra 1. januar 2017 til 2. april 2016]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 3, nr. 1 og 2,« til: »§ 3, nr. 1, 2
og 01,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det at udvide kredsen af virksomheder, der omfattes af land for
land-rapporteringer, til alle virksomheder, der i
årsregnskabslovens forstand defineres som store virksomheder.
Således vil flere virksomheder blive pålagt at indgive
en land for land-rapportering, så skattemyndighederne vil
have et bedre grundlag for at kontrollere virksomheder med
grænseoverskridende aktiviteter.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at skatteministeren kan fastsætte regler om spontan
udveksling af oplysninger om danske multinationale koncerner med
lande, som Danmark ikke allerede har indgået gensidige
udvekslingsaftaler med.
Til nr. 3
Det fremgår af skattekontrollovens
§ 11 A, stk. 2, nr. 4, at fysiske personer, som opretter konto
hos pengeinstitutter i lande, hvis skattemyndigheder indsamler og
automatisk videresender oplysninger om konti, i overensstemmelse
med bestemmelserne i rentebeskatningsdirektivet eller aftaler efter
dette direktiv med lande og områder uden for EU ikke skal
indsende fuldmagt til indseende i kontoen eller foretage
indberetninger om kontoen.
Da rentebeskatningsdirektivet erstattes af
regler om indsamling og automatisk udveksling af oplysninger efter
direktiv om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet, foreslås det, at henvisningen til
rentebeskatningsdirektivet erstattes af en henvisning til direktiv
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
Det foreslås endvidere, at der
indsættes henvisning til den tilsvarende aftale med lande
uden for EU. Det vil sige aftaler i overensstemmelse med OECD's
globale standard for indberetning og udveksling af
kontooplysninger.
Ændringens ikrafttrædelse vil
følge af det fremsatte lovforslags § 6, stk. 1. Det vil
sige, at den vil træde i kraft den 1. januar 2016.
Til nr. 4
Efter den nuværende formulering af
skattekontrollovens § 17, stk. 3, er der adgang til
sanktioner, hvis der ikke retti?digt indsendes en transfer
pricing-dokumentation eller en erklæring fra revisor. I
OECD's skabelon til implementeringen af land for land-rapporten er
det angivet, at man regner med, at landene vil lade deres
nuværende strafbestemmelser vedrørende transfer
pricing-dokumentation finde anvendelse for reglerne om land for
land-rapportering.
Det foreslås, at der kan straffes med
bøde, hvis det forsætligt eller ved grov uagtsomhed
undlades rettidigt at indsende land for land-rapporten. Land for
land-rapporten er et væsentligt redskab for, at
skattemyndigheder kan få brugbar information om de
multinationale koncerners globale fordeling af omsætning,
overskud og skatter samt bestemte indikatorer for, hvor den
økonomiske aktivitet foregår inden for en koncern.
Selskaber, som afgiver urigtige eller vildledende oplysninger,
eller som helt undlader rettidigt at indsende den
pågældende dokumentation, vil blive omfattet af de
nuværende generelle sanktionsordninger i skattekontrollovens
§ 14, stk. 1, og særligt skattekontrollovens § 17,
stk. 3.
Til nr. 5
Det foreslås i lovforslagets §
3, nr. 2, at kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra h,
ophæves. Som følge heraf foreslås det, at der
foretages en konsekvensændring i kildeskattelovens § 60,
stk. 2, der henviser til kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra
k og l, så henvisningen bliver til § 60, stk. 1, litra j
og k.
Til nr. 6 og 7
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 2, og § 1, nr. 12, som affattet ved
ændringsforslag nr. 4 træder i kraft den 1. januar
2016. Lovforslaget medfører, at ultimative moderselskaber,
som vil skulle indgive land for land-rapport for indkomståret
2016, skal give meddelelse om forpligtelsen inden udløbet af
indkomståret 2016. Det vil være hensigtsmæssigt,
hvis denne meddelelse kan afgives i forbindelse med selvangivelsen
for indkomståret 2015. Med henblik på at
muliggøre dette vil der skulle udstedes en
bekendtgørelse om de nærmere regler for land for
land-rapporten inden virksomhedernes normale selvangivelsesfrist,
hvilket vil være den 1. juli 2016 for selskaber med
indkomstår, der følger kalenderåret.
Selvangivelsesfristen for indkomståret 2015 er dog udsat til
den 1. september 2016.
Til nr. 8
Det foreslås, at
ikrafttrædelsen, for så vidt angår selskaber med
forskudt indkomstår ændres til den 2. april 2016, idet
det findes uhensigtsmæssigt, at selskaber med forskudt
indkomstår, hvor det danske moderselskab er ejet af et
selskab placeret i et skattely, hvor der ikke kræves land for
land-rapportering, med det fremsatte lovforslag først ville
blive omfattet af de ændrede regler fra indkomståret
2018.
Til nr. 9
Det foreslås, at ændringen
under nr. 5 træder i kraft den 1. januar 2017 som
følge af, at kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra h,
først ophæves fra denne dato.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Peter Kofoed Poulsen (DF) René Christensen
(DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Henning Hyllested (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 46
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 46
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at bekræfte, at IBIS
fremadrettet vil blive tilføjet Skatteministeriets
høringsliste, når lovforslag vedrørende
bekæmpelse af skattely m.v. sendes i høring, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oplyse, hvilke danske koncerner
der omfattes af kravet om land for land-rapportering, som
følge af at beløbsgrænsen for omsætning
på koncernniveau sættes til 750 mio. euro (svarende til
5,6 mia. kr.), til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om at oplyse, hvor mange
multinationale selskaber/koncerner i OECD-landene der vil
være omfattet af kravet om land for land-rapportering, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om regeringen internationalt vil
arbejde for at udvide antallet af koncerner, der omfattes af kravet
om land for land-rapporteringen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan regeringen vil forholde
sig til, at en lang række lande ikke har kapaciteten til at
leve op til aftaler med krav om gensidig informationsudveksling med
de danske skattemyndigheder, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm., om en udenlandsk koncern med et
datterselskab i Danmark vil kunne sanktioneres økonomisk
og/eller retsforfølges, såfremt datterselskabet ikke
leverer de oplysninger, de ifølge lovforslaget vil
være forpligtet til, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm., om det er korrekt, at informationer
svarende til dem, der skal oplyses i de årlige land til
land-rapporteringer, i dag er frit tilgængelige i
cvr-registeret for virksomheder, der kun opererer i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor der er begrænsninger
for, hvilke formål skattemyndighederne må bruge
oplysningerne i de årlige land til land-rapporteringer til,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om det er korrekt, at lovforslaget
forudsætter gensidighed, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om, hvorfor man ikke for de selskaber,
der skal udarbejde de årlige land til land-rapporteringer,
har anvendt samme størrelseskriterium, som fremgår af
§ 7 i årsregnskabsloven for store virksomheder, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at bekræfte, at
implementeringen af lovforslaget ikke forudsætter
tilførelse af ekstra årsværk til området i
SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at tage initiativ til et
ændringsforslag, der fremrykker forslagets
ikrafttrædelse til indkomståret 2017 for så vidt
angår selskaber med forskudt indkomstår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|