Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2015
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2015 og var til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 18. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 44 (folketingsåret
2014-15, 2. samling). Dele af lovforslaget har ikke været
sendt i høring inden fremsættelsen, og lovforslaget
blev derfor sendt i fornyet høring samtidig med
fremsættelsen, for så vidt angår disse dele. Den
10. og den 16. november 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. december
2015 sendte skatteministeren supplerende høringssvar og et
notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget finder
det positivt, at der vedtages et lovforslag, der muliggør en
ordentlig håndtering af negative renter og dermed
løser et akut problem. ALT kan dermed støtte
lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 22 A ændres i stk. 1, nr. 4, »lånets
løbetid« til: »obligationernes
løbetid«.
[Betingelsen om, at der skal
være tale om et lån med et rentegulv på 0 pct. i
lånets løbetid, ændres til kun at skulle
være opfyldt i obligationernes løbetid]
Til § 3
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18 indsættes som stk.
6:
»Stk. 6.
Er den overdragende institution skattepligtig efter § 7 og den
fortsættende institution skattepligtig efter § 8, kan
der kun succederes efter stk. 2 i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den
fortsættende institution. Aktiver og passiver i den
overdragende institution, hvori der ikke succederes efter 1. pkt.,
anses for afstået til handelsværdien af den
overdragende institution. Afståelsessummen for driftsmidler
omfattet af afskrivningslovens § 5 D forhøjes ikke med
15 pct., jf. afskrivningslovens § 5 D, stk. 4. For
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 D
opgøres en skatteforpligtelse svarende til
skatteværdien af 15 pct. af afståelsessummen efter 3.
pkt. Skatteværdien beregnes med den skatteprocent, der i
henhold til § 2 gælder for det indkomstår, hvor
omdannelsen m.v. har virkning. Skatteforpligtelsen medregnes i
skatten for det indkomstår, hvor driftsmidlet afstås.
Skatteforpligtelsen bortfalder den 1. januar
2018.««
[Ved omdannelse m.v. fra en
pensionskasse m.v. til et livsforsikringsselskab sker der
beskatning efter pensi?onsafkastbeskatningsloven af genvundne
afskrivninger]
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
24, stk. 1, 3. pkt., ændres »et
værdipapir« til: »aktiver og
passiver«.«
[Regel, der tydeliggør
opgørelsen af gevinst eller tab på aktiver og passiver
ved ophør af skattepligten for et pensionsinstitut]
Til § 8
4)
Efter stk. 6 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
§ 3, nr. 01, har virkning for omdannelser m.v. med
overdragelsesdato den 1. januar 2016 eller senere.«
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 2]
5)
Efter stk. 6 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
§ 3, nr. 02, har virkning fra og med indkomståret
2016.«
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at skabe større fleksibilitet for de
realkreditinstitutter m.v., der som led i håndteringen af
negative renter ønsker at udstede lån med et rentegulv
på 0 pct.
I den foreslåede bestemmelse til
kursgevinstlovens § 22 A, som indeholder en særregel for
beskatning af lån med rentegulv, er der i bestemmelsens stk.
1 opregnet fire betingelser for, at reglen finder anvendelse.
Ifølge den foreslåede §
22 A, stk. 1, nr. 4, er det en betingelse for anvendelse af reglen,
at lånets rente ikke i lånets løbetid kan blive
mindre end 0 pct. Med ændringsforslaget foreslås denne
betingelse ændret til, at lånets rente ikke i
obligationernes løbetid skal kunne blive mindre end 0
pct.
Det betyder, at lånevilkårene
skal indeholde en betingelse om et rentegulv på 0 pct. i
obligationernes løbetid.
Det bemærkes i øvrigt, at en
ændring af vilkårene i lånets løbetid kan
medføre, at lånet anses for indfriet ved optagelse af
et nyt lån. Hvorvidt ændringer i
lånevilkårene (f.eks. fra et lån baseret på
obligationer med rentegulv til et lån baseret på
obligationer uden rentegulv) skal anses for at udgøre en
indfrielse af det gamle lån og etablering af et nyt
lån, afgøres på baggrund af de i praksis
udviklede kriterier herfor. Der er ikke med ændringsforslaget
tilsigtet en ændring heraf.
Til nr. 2
Formålet med ændringsforslaget
er at forhindre, at en pensionskasse m.v., der foretager en
skattefri omdannelse til et livsforsikringsselskab, kan undgå
beskatning af genvundne afskrivninger.
Som følge af EU-Domstolens
underkendelse af de danske pensionsbeskatningsregler i dom af 30.
januar 2007 i sag C-150/04, Kommissionen mod Danmark, blev
pensionsafkastbeskatningen i 2010 opdelt i to dele, en
såkaldt institutskat og en såkaldt individskat.
Før 2010 var der kun en institutskat, og
beskatningsgrundlaget for pensionskasser m.v. og
livforsikringsselskaber blev som udgangspunkt opgjort på
samme måde, dvs. på baggrund af indkomstårets
formueafkast.
Fra 2010 er opgørelsen af
beskatningsgrundlaget for pensionskasser m.v. og
livsforsikringsselskaber væsentligt forskellig.
Institutskatten for
livsforsikringsselskaber beregnes som udgangspunkt på
baggrund af forskellen mellem de ufordelte midler ved
indkomstårets udgang og de ufordelte midler ved
indkomstårets begyndelse (lagerprincippet), jf.
pensi?onsafkastbeskatningslovens § 8. Beskatningsgrundlaget
opgøres således på baggrund af
indkomstårets ændring i visse regnskabsmæssige
passivposter, der er værdiansat til markedsværdier.
Institutskatten for pensionskasser m.v.
beregnes derimod fortsat på baggrund af indkomstårets
formueafkast, jf. pensi?onsafkastbeskatningslovens § 7. Dette
medfører, at gevinst eller tab på et aktiv som
hovedregel opgøres på baggrund af indkomstårets
ændring i markedsværdien på aktivet
(lagerprincippet). Den eneste undtagelse herfra er, at indkomst fra
anden erhvervsvirksomhed end forsikrings- og
pensionskassevirksomhed opgøres efter skattelovgivningens
almindelige regler om skattepligtig indkomst, herunder med adgang
til at foretage skattemæssige afskrivninger på
driftsmidler.
Denne undtagelse medfører f.eks., at
en pensionskasse kan afskrive på sine erhvervsmæssige
aktiver og derfor skal føre to regnskaber for værdien
af disse aktiver - et regnskab over den nedskrevne værdi til
brug for skatteberegningen og et regnskab over markedsværdien
til brug for årsrapporten.
Reglerne for skattefri omstruktureringer i
pensionsafkastbeskatningsloven forhindrer ikke, at de kan anvendes
på en omstrukturering mellem en pensionskasse og et
livsforsikringsselskab. Reglerne er imidlertid ikke affattet med
henblik på skattefri omstruktureringer mellem pensionskasser
m.v. og livsforsikringsselskaber, hvilket først blev
selska?bsretligt muligt i 2012.
Reglerne tager således ikke
højde for, at en pensionskasse, der har investeret i
afskrivningsberettigede aktiver, og som vælger at foretage en
skattefri omdannelse til et livsforsikringsselskab, også
succederer i de skattemæssige nedskr?evne værdier, selv
om de ikke indgår i opgørelsen af
beskatningsgrundlaget for det fortsættende
livsforsikringsselskab. Dette medfører, at de
afskrivningsberettigede aktiver ikke anses for afstået ved
omdannelsen, og at der derfor ikke skal foretages
afståelsesbeskatning, herunder beskatning af genvundne
afskrivninger efter afskrivningsloven.
Da det fortsættende
livsforsikringsselskab som nævnt opgør
beskatningsgrundlaget på baggrund af indkomstårets
ændring i markedsværdien af visse
regnskabsmæssige passi?vposter og ikke som pensionskassen
på baggrund af en direkte beskatning af indkomstårets
formueafkast, vil livsforsikringsselskabets efterfølgende
afhændelse af aktivet heller ikke medføre beskatning
af genvundne afskrivninger ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Konsekvensen af den skattefri omstrukturering vil derfor
være, at en pensionskasse m.v., der f.eks. foretager en
skattefri omdannelse til et livsforsikringsselskab, kan undgå
beskatning af genvundne afskrivninger.
Det bemærkes, at når en
pensionskasse m.v., f.eks. ved en omdannelse til et
livsforsikringsselskab, overgår fra at være undtaget
fra selska?bsskattepligt til at blive selska?bsskattepligtig, kan
livsforsikringsselskabet afskrive på de erhvervsmæssige
aktiver efter afskrivningslovens regler på grundlag af
handelsværdien på tidspunktet for overgang til
selskabsskattepligt.
Denne generelle regel i selskabsskatteloven
for fastsættelse af indgangsværdier ved overgang til
selskabsskattepligt medfører således sammen med den
manglende beskatning af genvundne afskrivninger i
pensionsafkastbeskatningsloven, at en pensionskasse m.v., der
f.eks. omdanner sig til et livsforsikringsselskab efter
gældende regler, vil kunne afskrive to gange - én gang
som pensionskasse efter pensionsafkastbeskatningsloven og én
gang som livsforsikringsselskab efter selskabsskatteloven -
på den del af aktivets værdi, der svarer til de
genvundne afskrivninger.
Dette er en utilsigtet konsekvens af, at
reglerne i pensi?onsafkastbeskatningslovens § 18 om skattefri
omstruktureringer også finder anvendelse på
omstruktureringer mellem pensionskasser m.v. og
livsforsikringsselskaber, der grundlæggende opgør
beskatningsgrundlaget på så forskellige måder, at
der ikke er nogen af værdierne i pensionskassen m.v., der
indgår ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget i det
fortsættende livsforsikringsselskab bortset fra uudnyttet
negativ skat.
Det foreslås derfor at ændre
bestemmelsen, så der ved skattefri omstrukturering mellem en
pensionskasse m.v. og et livsforsikringsselskab med
livsforsikringsselskabet som den fortsættende institution kun
kan ske succession i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den
fortsættende institution.
Da et livsforsikringsselskab ikke beskattes
direkte af indkomstårets formueafkast, indebærer
forslaget, at et livsforsikringsselskab ikke kan succedere i de
skattemæssige værdier af formueaktiverne i en
pensionskasse.
Efter forslaget skal aktiver og passiver,
hvori der ikke sker succession, anses for afstået til
handelsværdien i den overdragende pensionskasse ved
opgørelsen af beskatningsgrundlaget i det sidste
indkomstår, hvor pensionskassen er en selvstændig
skattepligtig institution. Bestemmelsen medfører, at der vil
skulle ske afståelsesbeskatning af aktiver og passiver,
herunder beskatning af genvundne afskrivninger efter
afskrivningslovens regler, til handelsværdien, selv om
omdannelsen foretages efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18.
I praksis vil bestemmelsen kun få
betydning for beskatningen af pensionskassens
afskrivningsberettigede aktiver, da pensionskassens øvrige
aktiver og passiver i forvejen opgøres på baggrund af
markedsværdier.
For omdannelser m.v. fra en pensionskasse
m.v. til et livsforsikringsselskab efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 18 foreslås det dog,
at afståelsessummen for driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 D ikke forhøjes med 15 pct.
efter afskrivningslovens § 5 D, stk. 4.
Ifølge afskrivningslovens § 5 D
kan driftsmidler, der er anskaffet i perioden 30. maj 2012-31.
december 2013, afskrives med 115 pct. af anskaffelsessummen. For at
undgå misbrug, ved at driftsmidlet udelukkende blev anskaffet
for at opnå en forhøjelse af afskrivningsgrundlaget og
derefter solgt, gælder en værnsregel om, at
afståelsessummen også skal forhøjes med 15 pct.
ved afståelser til og med den 31. december 2017.
Ved den foreslåede undtagelse fra de
almindelige regler er der henset til, at der ved omdannelser m.v.
fra en pensionskasse til et livsforsikringsselskab som udgangspunkt
ikke foretages den form for afståelse af aktivet, der
søges undgået med værnsreglen i
afskrivningslovens § 5 D, stk. 4. Hertil kommer, at der ved
omdannelser m.v. fra en pensionskasse m.v. til et
livsforsikringsselskab ikke er mulighed for at succedere i den
særlige afskrivningssaldo efter afskrivningslovens § 5 D
i modsætning til ved omstruktureringer, hvor der ikke skiftes
beskatningsform efter pensionsafkastbeskatningsloven. Endelig er
der henset til, at de pågældende aktiver ikke er
anskaffet med viden om den foreslåede undtagelse.
For at undgå, at en pensionskasse
m.v., der omdannes m.v. til et livsforsikringsselskab efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, kan undgå
beskatning efter afskrivningslovens § 5 D, hvis det
afstår driftsmidlet efter omdannelsen, men før den 1.
januar 2018, foreslås det, at der skal opgøres en
skatteforpligtelse svarende til, hvad afskrivningslovens § 5 D
ville have medført af merbeskatning, hvis den havde fundet
anvendelse ved omdannelsen m.v. til livsforsikringsselskab. Hvis
driftsmidlet afstås inden den 1. januar 2018, medregnes
skatteforpligtelsen til pensionsafkastskatten for
livsforsikringsselskabet for det indkomstår, hvor
driftsmidlet afstås.
Det bemærkes i den forbindelse, at et
livsforsikringsselskab fortsat vil kunne succedere i
pensionskassens uudnyttede negative skat, hvis betingelserne for
succession efter reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens §
18 er opfyldt.
Til nr. 3
Pensionsafkastbeskatningslovens § 15,
stk. 2-8, indeholder reglerne for opgørelse af gevinst eller
tab på forskellige aktiver, herunder ved afhændelse af
aktiverne. Det er således også denne bestemmelse, der
finder anvendelse ved den endelige opgørelse af
beskatningsgrundlaget ved ophør af skattepligten for en
pensionskasse m.v., jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 24.
For et livsforsikringsselskab foretages den endelige
opgørelse ved ophør af skattepligten på
baggrund af lagerprincippet i pensionsbeskatningslovens §
8.
Ifølge
pensionsafkastbeskatningslovens § 24, stk. 1, 3. pkt., skal et
værdipapir ved den endelige opgørelse af
beskatningsgrundlaget anses for afstået på tidspunktet
for skattepligtens ophør for et beløb svarende til
handelsværdien på ophørstidspunktet.
Dette følger allerede af de
generelle regler for opgørelse af gevinst eller tab ved
afhændelse af aktiver i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15. Hertil kommer, at det ikke kan udelukkes, at
bestemmelsen kan give anledning til usikkerhed om, efter hvilke
regler gevinst eller tab skal opgøres ved ophør af
skattepligt for en pensionskasse m.v.
Det foreslås derfor at erstatte
bestemmelsen med en generel bestemmelse om opgørelse af
gevinst eller tab på aktiver og passiver ved ophør af
skattepligten for en pensionskasse m.v. og et
livsforsikringsselskab. Efter forslaget anses aktiver og passiver
for afstået på tidspunktet for skatteplig?tens
ophør for et beløb svarende til handelsværdien
på ophørstidspunktet.
Det tydeliggøres herved, at aktiver
og passiver ved ophør af skattepligten for en pensionskasse
m.v. skal opgøres efter samme principper som de generelle
regler i pensionsafkastbeskatningslovens § 15 for gevinst
eller tab ved afhændelse af aktiver eller passiver, dvs.
anses for afstået på tidspunktet for skattepligtens
ophør for et beløb svarende til handelsværdien
på ophørstidspunktet.
For livsforsikringsselskaber
medfører bestemmelsen en tydeliggørelse af det
princip, som allerede følger af lagerprincippet i
pensionsbeskatningslovens § 8, og som indebærer, at
livsforsikringsselskabet ved den endelige opgørelse af
beskatningsgrundlaget i forbindelse med ophør af
skattepligten skal anvende de ufordelte midler opgjort til
markedsværdien på ophørstidspunktet.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås, at
ændringsforslag nr. 3 om opgørelse af gevinst eller
tab på aktiver og passiver ved ophør af skattepligten
for pensionsinstitutter tillægges virkning fra og med
indkomståret 2016. Det foreslås herudover, at
ændringsforslag nr. 2 om beskatning af genvundne
afskrivninger ved omdannelse m.v. fra en pensionskasse m.v. til et
livsforsikringsselskab tillægges virkning for omdannelser
m.v. med overdra?gelsesdato den 1. januar 2016 eller senere.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) René Christensen
(DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Henning Hyllested (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 45
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 8 | 2. udkast til betænkning |
|