Skriftlig fremsættelse (4. november
2015)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov
for Færøerne om rettens pleje, lov om ændring af
færdselsloven og pasloven og lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love
(Videoafhøring af børn og unge i straffesager,
bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og
Grønland m.v.)
(Lovforslag nr. L 41).
Børn og
unge, der formodes at være ofre for eller vidner til
alvorlige forbrydelser, befinder sig i en meget sårbar
situation. Når disse børn og unge skal afgive deres
forklaring i retssystemet, bør de derfor behandles så
skånsomt som muligt inden for rammerne af hensynet til den
tiltaltes retssikkerhed og domstolenes muligheder for at
bedømme beviserne og træffe korrekte
afgørelser.
Med henblik
på at forbedre beskyttelsen af sådanne børn og
unge foreslås det at udvide brugen af såkaldt
videoafhøring. Videoafhøring indebærer, at
barnet eller den unge under efterforskningen af straffesagen
afgiver en forklaring, der optages på video og forevises som
bevis under hovedforhandlingen i stedet for, at barnet eller den
unge skal møde personligt i retten og afhøres
dér. Videoafhøringen gennemføres hurtigst
muligt efter politianmeldelsen i trygge rammer i et såkaldt
børnehus, hvor afhøringen foretages af en
særligt uddannet videoafhører.
Lovforslaget
indebærer navnlig, at anvendelsesområdet for
videoafhøring, der i dag som udgangspunkt kun benyttes, hvis
barnet er under 13 år, udvides, navnlig således at der
fremover altid vil kunne foretages videoafhøring af
børn i alderen 13-14 år i sager om
sædelighedsforbrydelser, incest eller vold begået inden
for familien. Der indføres endvidere en lovbestemmelse om,
at børn og unge, der er blevet videoafhørt, som det
helt klare udgangspunkt fritages fra at afgive forklaring som vidne
under hovedforhandlingen, hvis betingelserne for
videoafhøring var opfyldt på tidspunktet for
afhøringen. Det fastsættes herudover, at en
mistænkt eller forsvarer, som vil modsætte sig, at en
videoafhøring anvendes som bevis, f.eks. fordi den
pågældende mener, at betingelserne for
videoafhøring ikke er opfyldt, som udgangspunkt skal
indbringe spørgsmålet for retten senest fire uger
efter videoafhøringens foretagelse.
Denne del af
lovforslaget bygger på betænkning nr. 1554/2015 om
videoafhøring af børn og unge i straffesager.
Foruden
ændringerne af videoafhøringsordningen foreslås
det, at der i den færøske retsplejelov - i
overensstemmelse med den danske retsplejelovs ordning -
indføres et to-instansprincip for rekursadgangen inden for
anklagemyndigheden, således at anklagemyndighedens
afgørelser vedrørende strafforfølgning kun kan
påklages til den nærmeste overordnede myndighed, og at
der indføres en klagefrist på som udgangspunkt fire
uger.
Endelig
indsættes der med lovforslaget bestemmelser om territorial
gyldighed for Færøerne og Grønland i to
ændringslove på pasområdet.
Et udkast til
lovforslag om ændring af lov for Færøerne om
rettens pleje (Videoafhøring af børn og unge i
straffesager) blev den 3. juli 2015 forelagt Færøernes
Hjemmestyre til udtalelse. Efter aftale med Færøernes
landsstyre fremsættes lovforslaget for Folketinget, selv om
en udtalelse endnu ikke foreligger. Det forudsættes, at
hjemmestyrets udtalelse foreligger inden lovforslagets 3.
behandling i Folketinget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.