Fremsat den 7. oktober 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede
Eurodac-forordning)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 685 af 27. maj 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 40 a, stk. 1, indsættes
efter »optages«: »omgående«.
2. I
§ 40 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »eller«: »som forbliver her
i landet uden at være frihedsberøvet i hele tidsrummet
mellem pågribelsen og den pågældendes udsendelse
på grundlag af en afgørelse om afvisning, jf. §
28, eller«.
3. I
§ 40 a indsættes som stk. 13:
»Stk. 13.
Optages der fingeraftryk i medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2,
eller stk. 2, nr. 1, som skal videregives til det centrale
Eurodac-system i medfør af § 58 i, stk. 1, gør
politiet skriftligt og om nødvendigt mundtligt
udlændingen bekendt med dennes rettigheder efter § 28,
stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.«
4. § 58
b affattes således:
Ȥ 58 b.
Ved Eurodac-forordningen forstås i denne lov
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af
26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs, og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) med senere ændringer.
Stk. 2. Ved det
centrale Eurodac-system forstås i denne lov den centrale
enhed i agenturet for den operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som er ansvarlig for driften af den centrale
database som omhandlet i Eurodac-forordningens artikel 3, stk. 1,
litra a.«
5. I
§ 58 c indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodac-system i
medfør af Eurodac-forordningen, må ikke videregives
eller stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
6. I
§ 58 d, 2. pkt., ændres
»stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«.
7.
Overalt i kapitel 8 a ændres »den centrale
Eurodac-enhed« til: »det centrale
Eurodac-system«.
8. I
§ 58 i, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.:
»1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
udlændingen er statsborger i et andet EU-land eller et
tredjeland, om hvilket der er fastsat nærmere regler i
medfør af § 58 e.«
9. I
§ 58 i, stk. 2, nr. 3,
ændres »referencenummer og« til:
»referencenummer,«.
10. I
§ 58 i, stk. 2, nr. 4,
ændres »fingeraftryk.« til:
»fingeraftryk,«.
11. I
§ 58 i, stk. 2, indsættes
som nr. 5 og 6:
»5)
operatørens brugernavn og
6) datoen for
udlændingens ankomst, hvis der er tale om en
overførsel efter artikel 22 i Dublinforordningen.«
12. I
§ 58 i, stk. 3, nr. 2,
ændres »nr. 2-4« til: »nr. 2-5«.
13. I
§ 58 j, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 7, stk. 1,« til: »§ 7,
stk. 1-3,«, og efter 1. pkt. indsættes:
»Det samme gælder, hvis en
opholdstilladelse som nævnt i 1. pkt. inddrages, bortfalder
eller nægtes forlænget.«
14. I
§ 58 j, stk. 1, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., ændres »er blevet anerkendt som
flygtning i overensstemmelse med flygtningekonventionen af 28. juli
1951« til: »har opnået beskyttelse, ikke
længere har en sådan beskyttelse«.
15. I
§ 58 j, stk. 1, 3. pkt., der
bliver 4. pkt., ændres »1. og 2. pkt.« til:
»1.-3. pkt.«.
16. I
§ 58 j indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Bliver Rigspolitiet bekendt hermed, videregiver Rigspolitiet
følgende oplysninger til det centrale Eurodac-system om en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til det
centrale Eurodac-system efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt.
1)
udlændingens ankomstdato, for så vidt angår
udlændinge, der er overført her til landet i
medfør af artikel 25 i Dublinforordningen,
2)
udlændingens udrejsedato, for så vidt angår
udlændinge, som er blevet udsendt af EU-landenes område
eller har forladt dette, og
3) datoen for
registreringen af udlændingen som asylansøger, hvis
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at
udlændingen kan opholde sig her i landet under asylsagens
behandling, jf. § 48 e, stk. 2, og denne afgørelse
træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
17. I
§ 58 j, stk. 2, 4. pkt., der
bliver stk. 3, 4. pkt., ændres »2 år« til:
»18 måneder«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning og
baggrund | | 1.1. | Indledning | | 1.2. | Baggrund | 2. | Hovedpunkterne i
lovforslaget | | 2.1. | Pligten til at optage
fingeraftryk og videregive oplysninger til det centrale
Eurodac-system | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den nye
Eurodac-forordning | | | 2.1.3. | Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets overvejelser | | 2.2. | Personer under
international beskyttelse | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den nye
Eurodac-forordning | | | 2.2.3. | Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets overvejelser | | 2.3. | Information til den
registrerede om rettigheder | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Den nye
Eurodac-forordning | | | 2.3.3. | Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets overvejelser | | 2.4. | Forbud mod
videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Den nye
Eurodac-forordning | | | 2.4.3. | Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets overvejelser | | 2.5. | Øvrige
ændringer | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning og
baggrund
1.1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at
definitionen af Eurodac-forordningen ændres. Desuden
præciseres tidsfristerne for optagelse af fingeraftryk og
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system.
Herudover udvides de oplysninger, som skal videregives til det
centrale Eurodac-system, ligesom det foreslås, at
udlændinge, der får optaget fingeraftryk, skriftligt
skal informeres om deres rettigheder efter persondataloven og om
deres pligt til at afgive fingeraftryk. Det bestemmes endvidere, at
oplysninger modtaget fra det centrale Eurodac-system ikke må
stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, som ikke er tilsluttet den
Europæiske Union.
Der er tale om en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 195 (2014-15 (1. samling)), som blev fremsat for
Folketinget den 29. april 2015, men bortfaldt umiddelbart inden 3.
behandlingen grundet udskrivelsen af folketingsvalget den 27. maj
2015.
1.2. Baggrund
1.2.1. Lovforslaget har til
formål at gennemføre de nødvendige
lovændringer som følge af Danmarks
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) (herefter den nye Eurodac-forordning). Den nye
Eurodac-forordning har fundet anvendelse siden 20. juli 2015.
Forordningen erstatter Rådets forordning
(EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen. Forordning
nr. 2725/2000 blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 323 af
18. maj 2005 om ændring af udlændingeloven (Tilknytning
til Eurodac-forordningen og Dublinforordningen på
mellemstatsligt grundlag m.v.), som trådte i kraft den 1.
april 2006.
De væsentligste ændringer i den
nye Eurodac-forordning vedrører 1) udvidelse af
forordningens anvendelsesområde til også at omfatte
ansøgere om subsidiær beskyttelse og personer, der er
berettiget til subsidiær beskyttelse, 2) klarere regulering
af tidsfrister for optagelse af fingeraftryk samt videregivelse af
oplysninger til det centrale Eurodac-system, 3) højere grad
af informationsudveksling ved søgning i Eurodac-databasen,
4) udvidelse af medlemsstaternes forpligtigelse til at informere de
registrerede personer om deres rettigheder samt 5)
indførelse af en ny ordning, hvorefter visse oplysninger
skal mærkes med henblik på, at oplysningerne fortsat
kan stilles til rådighed for sammenligning også efter,
at udlændingen har fået international beskyttelse.
Hertil kommer, at formålet med
Eurodac-systemet er udvidet, idet det i den nye Eurodac-forordning
er bestemt, at de af medlemsstaterne udpegede myndigheder og
Europol med henblik på retshåndhævelse i visse
tilfælde kan anmode om at sammenligne
fingeraftryksoplysninger med fingeraftryksoplysninger i
Eurodac-systemet, jf. herved forordningens artikel 1, stk. 2.
Hensigten er at tillade udpegede
retshåndhævende myndigheder at foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terrorhandlinger og
andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en
række nærmere veldefinerede omstændigheder
gør sig gældende.
1.2.2. Den nye Eurodac-forordning er
omfattet af det danske forbehold om retlige og indre anliggender
(retsforbeholdet), og Danmark deltog således ikke i
vedtagelsen, ligesom forordningen ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Danmark har en mellemstatslig aftale med EU
(parallelaftale) i forhold til den tidligere gældende
Eurodac-forordning, der giver Danmark ret til fortsat at være
tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt
grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen
heraf giver meddelelse til Kommissionen om, at Danmark vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national
lovgivning, jf. herved aftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastlæggelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden
EU-medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk
med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublin-konventionen.
Kommissionen anførte i sit
ændrede forslag til den nye Eurodac-forordning, at de
bestemmelser i den nye forordning, som vedrører proceduren
for sammenligning og videregivelse af oplysninger med henblik
på retshåndhævelse, ikke kan antages at
udgøre en ændring af forordningen i den gældende
parallelaftales forstand. Der vil derfor være behov for en
supplerende parallelaftale med henblik på at sikre, at
Danmark kan deltage i denne del af forordningen.
1.2.3. Den 18. juni 2013 gav
Folketingets Europaudvalg regeringen mandat til, at regeringen over
for Kommissionen kunne meddele, at Danmark vil gennemføre
ændringerne i dansk ret, og til at indlede forhandlinger med
Kommissionen om en supplerende aftale om adgang til
Eurodac-oplysninger med henblik på
retshåndhævelse.
Den 5. juli 2013 oplyste Danmark over for
Kommissionen, at Danmark havde truffet beslutning om at
gennemføre den nye Eurodac-forordning i dansk ret, og
anmodede samtidig Kommissionen om at træffe de
nødvendige foranstaltninger med henblik på, at der
snarest muligt ville kunne indledes forhandlinger om en supplerende
parallelaftale, der giver Danmark ret til også at være
tilsluttet den del af retsakten, der angår adgang til Eurodac
med henblik på retshåndhævelse, på et
mellemstatsligt grundlag.
Kommissionen har meddelt Danmark, at man gerne
vil forhandle herom. Kommissionen har i første halvår
2015 forelagt en henstilling til Rådet om indledning af
forhandlinger med Danmark. Kommissionen afventer på
nuværende tidspunkt et mandat fra Rådet til at indlede
forhandlinger om indgåelse af en supplerende parallelaftale.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt noget
aftaleudkast.
På den baggrund indeholder lovforslaget
alene de bestemmelser, som er nødvendige for at
gennemføre den del af Eurodac-forordningen, som er omfattet
af den eksisterende parallelaftale.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Pligten til at optage fingeraftryk og videregive
oplysninger til det centrale Eurodac-system
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om optagelse af fingeraftryk af
udlændinge i udlændingeretlig sammenhæng findes i
udlændingelovens § 40 a.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk.
1, nr. 1 og 3, optages der fingeraftryk af en udlænding, som
søger om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3 (asyl),
eller om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
§§ 7 eller 8 (opholdstilladelse som kvoteflygtning), jf.
dog stk. 11.
Det følger af udlændingelovens
§ 40 a, stk. 11, at der ikke optages fingeraftryk efter stk.
1, nr. 1 eller 3, til eventuel brug for udstedelse af et
opholdskort, hvis ansøgeren af fysiske grunde ikke er i
stand til at afgive fingeraftryk. Hvis udlændingen er under
18 år, optages der alene fingeraftryk efter stk. 1, nr. 1
eller 3, til eventuel brug for udstedelse af et opholdskort, hvis
ansøgeren er uledsaget og er fyldt 6 år.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk.
1, nr. 2, optages der fingeraftryk af en udlænding, som
pågribes i forbindelse med forsøg på ulovligt at
indrejse her i landet fra et land, der ikke er tilsluttet EU, og
som ikke afvises, jf. § 28.
Efter udlændingelovens § 58 i, stk.
1, videregiver Rigspolitiet straks fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 1, til den centrale Eurodac-enhed. Rigspolitiet kan endvidere
videregive fingeraftryk, der er optaget af udlændinge over 14
år i medfør af § 40 a, stk. 2, nr. 1, til den
centrale Eurodac-enhed med henblik på at kontrollere, om
udlændingen tidligere har indgivet ansøgning om asyl i
et andet EU-land.
For så vidt angår fingeraftryk
optaget i medfør af udlændingelovens § 40 a, stk.
1, nr. 1 og 2, videregiver Rigspolitiet foruden
fingeraftryksoplysningerne oplysninger om udlændingens
køn, udlændingenummer eller andet referencenummer samt
dato for optagelse af udlændingens fingeraftryk, jf.
udlændingelovens § 58 i, stk. 2 og 3.
Er der tale om fingeraftryk optaget i
medfør af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1,
videregiver Rigspolitiet desuden efter § 58 i, stk. 2,
oplysninger om sted og dato for udlændingens indgivelse af
ansøgningen om opholdstilladelse efter § 7, mens
Rigspolitiet efter § 58 i, stk. 3, videregiver oplysning om
sted og dato for pågribelsen af udlændingen,
såfremt der er tale om fingeraftryk optaget i medfør
af lovens § 40 a, stk. 1, nr. 2.
2.1.2. Den
nye Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordning skal der
optages fingeraftryk af henholdsvis udlændinge, som
søger om international beskyttelse (artikel 9), og
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der pågribes
i forbindelse med ulovlig passage af en ydre grænse (artikel
14). Denne opdeling svarer grundlæggende til den tidligere
gældende forordnings opdeling.
Herudover kan en medlemsstat optage og
videregive fingeraftryk optaget af en tredjelandsstatsborger eller
statsløs, der er fyldt 14 år, og som opholder sig
ulovligt på medlemsstatens område, til det centrale
system, for at kontrollere, om den pågældende tidligere
har indgivet en ansøgning om international beskyttelse i en
anden medlemsstat, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel
17, stk. 1.
2.1.2.1. Optagelse og videregivelse af fingeraftryk af
ansøgere om international beskyttelse
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 9,
stk. 1, 1. afsnit, skal medlemsstaterne omgående optage
fingeraftryk af samtlige fingre af alle ansøgere om
international beskyttelse, der er fyldt 14 år, og snarest
muligt og senest 72 timer efter, at vedkommendes ansøgning
om international beskyttelse er indgivet, videregive disse sammen
med de i artikel 11, litra b-g, omhandlede oplysninger til det
centrale system.
Disse oplysninger omhandler
oprindelsesmedlemsstat samt sted og dato for indgivelse af
ansøgningen om international beskyttelse (litra b),
køn (litra c), det referencenummer, oprindelsesmedlemsstaten
bruger (litra d), dato for henholdsvis optagelse af
fingeraftrykkene (litra e) og for videregivelse af oplysningerne
til det centrale system (litra f) samt operatørens
brugernavn (litra g).
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 2,
stk. 1, litra a, skal der ved en ansøger om international
beskyttelse forstås en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs, der har indgivet en ansøgning om
international beskyttelse som defineret i artikel 2, litra h, i
direktiv 2011/95/EU, og som der endnu ikke er truffet endelig
afgørelse om.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/95/EU af 13. december 2011 (om fastsættelse af
standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller
statsløse som personer med international beskyttelse, for en
ensartet status for flygtninge eller for personer, der er
berettiget til subsidiær beskyttelse, og for indholdet af en
sådan beskyttelse) definerer en ansøgning om
international beskyttelse som en anmodning, der indgives af en
tredjelandsstatsborger eller statsløs om beskyttelse fra en
medlemsstat, når der er grundlag for at antage, at
ansøgeren søger om flygtningestatus eller
subsidiær beskyttelsesstatus, og vedkommende ikke
udtrykkeligt anmoder om anden form for beskyttelse, der ikke er
omfattet af dette direktiv, og som kan søges
særskilt.
Ved oprindelsesmedlemsstat forstås med
hensyn til en person, som er omfattet af artikel 9, stk. 1, den
medlemsstat, der videregiver personoplysningerne til det centrale
system og modtager resultaterne af sammenligningen, jf. herved
forordningens artikel 2, stk. 1, litra b, nr. i.
Som det fremgår ovenfor, skal
medlemsstaterne omgående optage fingeraftrykkene, ligesom de
snarest muligt og senest 72 timer, efter der er søgt om
international beskyttelse, skal videregive disse til det centrale
Eurodac-system. Manglende overholdelse af denne tidsfrist fritager
imidlertid ikke medlemsstaterne for deres pligt til at optage og
videresende fingeraftrykkene til det centrale system.
Når fingerspidsernes tilstand ikke
gør det muligt at optage fingeraftryk af en kvalitet, der
kan bruges til hensigtsmæssig sammenligning i medfør
af artikel 25, optager oprindelsesmedlemsstaten på ny
ansøgerens fingeraftryk og sender dem igen snarest muligt og
senest 48 timer efter vellykket fingeraftryksoptagelse, jf. den nye
Eurodac-forordnings artikel 9, stk. 1, 2. afsnit.
Når det ikke er muligt at optage
fingeraftryk for en ansøger om international beskyttelse
på grund af foranstaltninger truffet af hensyn til
ansøgerens helbred eller til beskyttelsen af folkesundheden,
optager og videresender medlemsstaterne som en undtagelse fra stk.
1 disse fingeraftryk snarest muligt og senest 48 timer efter, at
disse sundhedsmæssige hensyn ikke længere er
nødvendige, jf. herved forordningens artikel 9, stk. 2, 1.
afsnit.
I tilfælde af alvorlige tekniske
problemer kan medlemsstaterne forlænge tidsfristen på
72 timer i stk. 1 med op til 48 timer med henblik på at
gennemføre deres nationale beredskabsplaner, jf. herved
forordningens artikel 9, stk. 2, 2. afsnit.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 10
skal en række yderligere oplysninger om den registreredes
status sendes til det centrale system. Det drejer sig bl.a. om
oplysninger, der knytter sig til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af
en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne (herefter Dublinforordningen).
Det følger således af den nye
forordnings artikel 10, litra a, at den medlemsstat, der er
ansvarlig efter Dublinforordningen, skal ajourføre sit
datasæt, som er registreret i overensstemmelse med artikel
11, ved at tilføje vedkommendes ankomstdato, når en
ansøger om international beskyttelse eller en anden person,
der er omhandlet i Dublinforordningens artikel 18, stk. 1, litra d,
ankommer til den ansvarlige medlemsstat som følge af en
overførsel i medfør af en afgørelse efter
anmodning om tilbagetagelse som omhandlet i Dublinforordningens
artikel 25.
Er der derimod tale om en overførsel
efter anmodning om overtagelse som omhandlet i Dublinforordningens
artikel 22, følger det af artikel 10, litra b, at den
ansvarlige medlemsstat skal sende et datasæt, der er
registreret i henhold til artikel 11, vedrørende den
pågældende person med angivelse af ankomstdato. Det
bemærkes, at der i den danske oversættelse af den nye
Eurodac-forordning står tilbagetagelse som omhandlet i
artikel 22 i Dublinforordningen. Denne bestemmelse angår
imidlertid overtagelse.
Efter artikel 10, litra c, skal
oprindelsesmedlemsstaten, så snart den kan fastslå, at
en person, hvis data er registreret i Eurodac i henhold til artikel
11, har forladt medlemsstaternes område, opdatere sit
datasæt ved at tilføje det tidspunkt, hvor den
pågældende forlod medlemsstaternes område.
Det samme gælder efter artikel 10, litra
d, så snart oprindelsesmedlemsstaten sikrer, at en person,
hvis data er registreret i Eurodac i henhold til artikel 11, har
forladt medlemsstaternes område, i overensstemmelse med den
afgørelse om tilbagesendelse eller afgørelse om
udsendelse, den traf efter tilbagetrækningen eller
afvisningen af ansøgningen om international beskyttelse, jf.
Dublinforordningens artikel 19, stk. 3.
Endelig følger det af artikel 10, litra
e, at den medlemsstat, der bliver ansvarlig i henhold til
Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, skal opdatere sit
datasæt, som er registreret i henhold til artikel 11, for den
pågældende ansøger om international beskyttelse
ved at tilføje det tidspunkt, hvor afgørelsen om at
behandle ansøgningen blev truffet.
2.1.2.2. Optagelse og videregivelse af fingeraftryk af
udlændinge, der pågribes i forbindelse med
forsøg på ulovlig indrejse
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14,
stk. 1, skal medlemsstaterne omgående optage fingeraftryk af
samtlige fingre af alle tredjelandsstatsborgere eller
statsløse, der er fyldt 14 år, og som pågribes
af de kompetente kontrolmyndigheder i forbindelse med ulovlig
passage af grænsen til den pågældende medlemsstat
ad land-, sø- eller luftvejen efter at være kommet fra
et tredjeland, og som ikke afvises, eller som fysisk forbliver
på medlemsstaternes område uden at være
varetægtsfængslet, indespærret eller på
anden vis frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem
pågribelsen og udsendelsen på grundlag af
afgørelsen om afvisning.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14,
stk. 2, skal den pågældende medlemsstat snarest muligt
og senest 72 timer efter datoen for pågribelsen til det
centrale system videregive visse oplysninger vedrørende de i
stk. 1 omhandlede tredjelandsstatsborgere eller statsløse,
som ikke afvises.
De oplysninger, som skal videregives, er 1)
fingeraftryksoplysninger, oplysning om 2) oprindelsesmedlemsstat,
sted og dato for pågribelsen, 3) køn, 4) det
referencenummer, oprindelsesmedlemsstaten bruger, 5) dato for
optagelse af fingeraftrykkene, 6) dato for videregivelse af
oplysningerne til det centrale system og 7) operatørens
brugernavn.
Med hensyn til en person, som er omfattet af
artikel 14, stk. 1, forstås ved oprindelsesmedlemsstat den
medlemsstat, der videregiver personoplysningerne til det centrale
system, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 2, stk. 1,
litra b, nr. ii.
Som en undtagelse fra artikel 14, stk. 2, er
det i den nye Eurodac-forordnings artikel 14, stk. 3, fastsat, at
videregivelsen af de oplysninger, der er nærmere angivet i
stk. 2 for så vidt angår personer, der pågribes
som beskrevet i stk. 1, og som fysisk forbliver på
medlemsstaternes område, men er
varetægtsfængslet, indespærret eller
frihedsberøvet efter deres pågribelse længere
end 72 timer, foretages inden deres løsladelse fra
varetægtsfængsling, indespærring eller anden
frihedsberøvelse.
Det følger af artikel 14, stk. 4, at
manglende overholdelse af den i bestemmelsens stk. 2 omhandlede
tidsfrist på 72 timer ikke fritager medlemsstaterne for deres
pligt til at optage og videresende fingeraftrykkene til det
centrale system. Når fingerspidsernes tilstand ikke har gjort
det muligt at optage fingeraftryk af en kvalitet, der har kunnet
bruges til hensigtsmæssig sammenligning i medfør af
artikel 25, vil oprindelsesmedlemsstaterne skulle optage
fingeraftryk på ny og sende dem igen snarest muligt og senest
48 timer efter vellykket fingeraftryksoptagelse.
Når det ikke er muligt at optage
fingeraftryk for en pågreben person på grund af
foranstaltninger truffet af hensyn til den pågældendes
helbred eller til beskyttelsen af folkesundheden, optager og
videresender den berørte medlemsstat som en undtagelse fra
artikel 14, stk. 1, sådanne fingeraftryk snarest muligt og
senest 48 timer efter, at disse hensyn ikke længere er
nødvendige, jf. herved artikel 14, stk. 5, 1. afsnit.
Efter artikel 14, stk. 5, 2. afsnit, kan
medlemsstaterne i tilfælde af alvorlige tekniske problemer
forlænge tidsfristen på 72 timer i stk. 2 med op til 48
timer med henblik på at gennemføre deres nationale
beredskabsplaner.
2.1.3. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
2.1.3.1. Ansøgere om international
beskyttelse
Efter udlændingelovens § 40 a, stk.
1, nr. 1, skal der optages fingeraftryk af en udlænding, som
søger om opholdstilladelse efter § 7, og efter §
58 i, stk. 1, videregives disse til den centrale Eurodac-enhed.
Efter den nye Eurodac-forordning skal der
optages fingeraftryk og videregives oplysninger om
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der søger om
international beskyttelse. Det præciseres hermed i den nye
Eurodac-forordning, at det alene er asylansøgende
statsløse og asylansøgende udlændinge i
øvrigt, som er statsborgere i et land, som ikke er omfattet
af samarbejdet, som medlemsstaterne er forpligtet til at optage
fingeraftryk af og videregive oplysninger om til det centrale
Eurodac-system.
Det bemærkes i forlængelse heraf,
at det i dag ikke er teknisk muligt at videregive oplysninger til
den centrale enhed om statsborgere i lande, der er omfattet af
samarbejdet, og at der således ikke i dag videresendes
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed om personer, som er
statsborgere i et land, der er omfattet af samarbejdet.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet finder imidlertid, at det klart bør
fremgå af udlændingelovens § 58 i, at der ikke kan
ske videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system om
udlændinge fra lande, som er omfattet af
Eurodac-samarbejdet.
Det foreslås derfor, at det af
udlændingelovens § 58 i, stk. 1, fremgår, at
reglerne i § 58 i, stk. 1, 1. og 2. pkt., ikke finder
anvendelse, hvis udlændingen er statsborger i et andet
EU-land eller et tredjeland, om hvilket der er fastsat
nærmere regler i medfør af § 58 e.
En sådan ændring vil også
omfatte de lande, som ikke er med i EU, men som deltager i Dublin-
og Eurodac-samarbejdet, dvs. Island, Liechtenstein, Norge og
Schweiz, jf. herved bekendtgørelse nr. 1419 af 22. december
2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven over for
Island, Liechenstein, Norge og Schweiz (Eurodac-forordningen og
Dublinforordningen), som er udstedt i medfør af
udlændingelovens § 58 e.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8
(forslag til ændring af udlændingelovens § 58 i,
stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.2. Udlændinge, der pågribes i forbindelse
med forsøg på ulovlig indrejse
Efter den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2, optages der
alene fingeraftryk af en udlænding, som pågribes i
forbindelse med et forsøg på ulovligt at indrejse her
i landet fra et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union, og som ikke afvises, jf. udlændingelovens §
28.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14,
stk. 1, skal der også optages fingeraftryk af
udlændinge, som afvises, men som ikke frihedsberøves i
hele perioden mellem pågribelsen og udsendelsen på
baggrund af afgørelsen om afvisning.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2, udvides til
også at omfatte denne gruppe af udlændinge.
Det bemærkes i den forbindelse, at en
udlænding, som afvises efter udlændingelovens §
28, typisk vil være frihedsberøvet, indtil vedkommende
sendes ud. Den foreslåede udvidelse af udlændingelovens
§ 40 a, stk. 1, nr. 2, forventes således alene at
få en begrænset praktisk betydning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2
(forslag til ændring af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, nr. 2), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.3. Nye frister for optagelse og videregivelse af
fingeraftryk
Et af hovedformålene med den nye
Eurodac-forordning er at indføre klarere frister for
videregivelse af fingeraftryk til det centrale Eurodac-system. Det
gælder både i forhold til ansøgere om
international beskyttelse og i forhold til udlændinge, der
pågribes i forbindelse med forsøg på ulovlig
indrejse.
Det bestemmes således, at der skal ske
videregivelse snarest muligt og senest 72 timer efter indgivelsen
af ansøgningen om international beskyttelse eller
pågribelsen. Fristen kan forlænges i tilfælde af
alvorlige tekniske problemer, jf. henholdsvis forordningens artikel
9 og 14.
I de tilfælde, hvor det ikke er muligt
omgående at optage fingeraftryk på grund af
fingerspidsernes tilstand eller af hensynet til udlændingens
helbred eller beskyttelsen af folkesundheden, er fristen for
videregivelse 48 timer regnet fra vellykket fingeraftryksoptagelse
eller fra det tidspunkt, hvor de sundhedsmæssige hensyn ikke
længere gør sig gældende, jf. artikel 9 og
14.
For så vidt angår selve optagelsen
af fingeraftryk gentager den nye forordning den tidligere
gældende forordnings krav om, at det skal ske
omgående.
Udlændingelovens § 40 a, stk. 1,
indeholder ikke i dag nærmere frister for, hvornår der
skal optages fingeraftryk. Det forudsættes dog, at det i
overensstemmelse med den tidligere gældende forordnings krav
skal ske omgående.
I modsætning hertil bestemmer
udlændingelovens § 58 i, stk. 1, at videregivelse af
oplysninger skal ske straks, hvilket svarer til den tidligere
gældende forordnings krav.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet finder det på den baggrund
hensigtsmæssigt, at det udtrykkeligt kommer til at
fremgå af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, at
fingeraftryk skal optages omgående. Heri ligger også,
at optagelse skal ske omgående efter ophøret af de
sundhedsmæssige hensyn, som er årsagen til, at
optagelsen ikke har kunnet ske omgående. Der tilsigtes ingen
ændring af retstilstanden i øvrigt.
For så vidt angår fristerne for
videregivelse bemærkes, at det efter Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets opfattelse må antages, at
den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 58 i
opfylder den nye forordnings frister for videregivelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Rigspolitiet har oplyst, at videregivelse af fingeraftryk i dag
sker inden 72 timer efter optagelsen.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet finder derfor ikke, at der er behov for at
ændre bestemmelsen i udlændingelovens § 58 i, stk.
1.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1
(forslag til ændring af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.4. Oplysninger, som skal videregives
Efter den nye Eurodac-forordning skal der
videregives flere oplysninger end efter den tidligere
gældende forordning. Der henvises i den forbindelse til
afsnit 2.1.2 om den nye Eurodac-forordnings artikel 9, 10 og
14.
Med henblik på at gennemføre den
nye Eurodac-forordning foreslås udlændingelovens §
58 i, stk. 2, ændret, så den også omfatter de nye
yderligere oplysninger.
Foruden de oplysninger, som allerede i dag
skal videregives til den centrale Eurodac-enhed, foreslås
det, at udlændingelovens § 58 i, stk. 2, ændres,
således at det af bestemmelsen fremgår, at der sammen
med fingeraftrykkene også skal videregives oplysning om 1)
operatørens brugernavn samt 2) oplysning om datoen for
udlændingens ankomst her til landet, såfremt der er
tale om en overførsel i medfør af en anmodning om
overtagelse som omhandlet i artikel 22 i Dublinforordningen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
11 (forslag til ændring af udlændingelovens § 58
i, stk. 2), og bemærkningerne hertil.
På baggrund af artikel 10 i den nye
Eurodac-forordning foreslås det endvidere, at der i
udlændingelovens § 58 j indsættes en ny
bestemmelse om, at der - udover de i § 58 i, stk. 2, opregnede
oplysninger - i visse tilfælde skal gives yderligere
oplysninger til det centrale Eurodac-system.
For det første foreslås det, at
der skal gives oplysning til det centrale Eurodac-system om en
udlændings ankomstdato, såfremt udlændingen er
overført her til landet i medfør af artikel 25 i
Dublinforordningen, jf. herved forordningens artikel 10, litra
a.
For det andet foreslås det, at der gives
oplysning til det centrale Eurodac-system om en udlændings
udrejsedato, for så vidt udlændingen er blevet udsendt
af EU-landenes område eller har forladt dette, jf. herved
forordningens artikel 10, litra c og d.
For det tredje foreslås det, at der
efter artikel 10, litra e, gives oplysning til det centrale
Eurodac-system om datoen for registreringen af udlændingen
som asylansøger, såfremt der træffes
afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig her i
landet under asylsagens behandling. Dette skal dog kun gælde,
såfremt det besluttes at behandle asylansøgningen,
selv om behandlingen af ansøgningen påhviler en anden
medlemsstat efter kriterierne i Dublinforordningen, jf. herved
dennes artikel 17, stk. 1 (den såkaldte
suverænitetsklausul).
Det følger i øvrigt allerede af
Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, at den medlemsstat, som
beslutter at behandle en asylansøgning, straks skal angive
dette i Eurodac-systemet ved at tilføje den dato, hvor
beslutningen om at behandle ansøgningen blev truffet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
16 (forslag til ændring af udlændingelovens § 58
j), og bemærkningerne hertil.
2.2. Personer under international beskyttelse
2.2.1. Gældende ret
Rigspolitiets pligt til at videregive
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed om, at en
asylansøger har fået beskyttelse som flygtning,
fremgår af udlændingelovens § 58 j, stk. 1.
Det følger heraf, at Rigspolitiet, hvis
en asylansøger, der har fået optaget og videregivet
fingeraftryk, opnår dansk indfødsret eller
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
her i landet, skal give den centrale Eurodac-enhed meddelelse
herom. Dette sker på baggrund af lister modtaget fra
henholdsvis Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og
Udlændingestyrelsen.
Herudover skal Rigspolitiet efter
udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 2. pkt., hvis de
modtager oplysning om, at en asylansøger, der har fået
optaget og videregivet fingeraftryk, har opnået
opholdstilladelse som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 eller statsborgerskab i et
andet EU-land, meddele dette til den centrale Eurodac-enhed.
2.2.2. Den
nye Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordning skal
oplysninger om, at en person har opnået international
beskyttelse, ikke blokeres mod videregivelse, men i stedet
mærkes med henblik på at informere medlemsstaterne,
såfremt en person, der allerede har opnået
international beskyttelse, indgiver en ny asylansøgning.
Formålet hermed er at undgå situationer, hvor en person
får opholdstilladelse i flere medlemsstater.
Det følger således af den nye
Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1, at den medlemsstat, der har
indrømmet international beskyttelse til en udlænding,
hvis oplysninger tidligere var registreret i det centrale
Eurodac-system, skal mærke de pågældende
oplysninger. Mærkningen lagres i det centrale Eurodac-system,
og det centrale Eurodac-system forestår herefter oplysning af
andre medlemsstater, som foretager en mærkning af deres
tilsvarende datasæt.
Efter bestemmelsens stk. 2 stilles oplysninger
om personer under international beskyttelse, der opbevares i det
centrale system og er mærket i henhold til stk. 1, til
rådighed til sammenligninger med henblik på de i
artikel 1, stk. 2, omhandlede formål
(retshåndhævelse) i en periode på tre år
efter den dato, hvor den registrerede fik international
beskyttelse. Oplysningerne om selve mærkningen videregives
dog ikke.
Efter udløbet af perioden på tre
år blokerer det centrale system automatisk sådanne
oplysninger for videregivelse i tilfælde af en anmodning om
sammenligning med henblik på retshåndhævelse.
Blokerede oplysninger videregives ikke, og det
centrale system sender et negativt resultat tilbage til den
begærende medlemsstat i tilfælde af et hit. Ved hit
forstås det centrale Eurodac-systems konstatering af, at der
ved sammenligning på et eller flere punkter er
overensstemmelse mellem de fingeraftryksoplysninger, der er
registreret i den centrale elektroniske database, og de
fingeraftryk, som en medlemsstat har videregivet vedrørende
en person, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 2, stk.
1, litra d.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 18,
stk. 3, skal en mærkning af oplysninger vedrørende en
udlænding, fjernes i tilfælde af tilbagekaldelse,
afslutning af vedkommendes status eller afslag på
forlængelse af den pågældendes
flygtningestatus.
Det følger af den nye
Eurodac-forordnings artikel 44, at blokeringen af oplysninger, som
var blokeret efter den tidligere gældende forordnings artikel
12, skal ophæves. I stedet skal oplysningerne være
markerede i overensstemmelse med den nye Eurodac-forordnings
artikel 18.
2.2.3. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Som beskrevet ovenfor under pkt. 2.2.1
videregiver Rigspolitiet allerede i dag oplysninger om, at en
asylansøger, der har fået optaget og videregivet
fingeraftryk, opnår opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet. Dette sker
på baggrund af lister, der modtages fra
Udlændingestyrelsen.
Efter den tidligere gældende
Eurodac-forordning blokerede den centrale Eurodac-enhed oplysninger
i medfør af den tidligere forordnings artikel 12, hvilket
indebar, at de registrerede oplysninger om den
pågældende blev blokeret mod videregivelse. Som
følge heraf blev den anmodende medlemsstat ikke informeret,
når der var et hit vedrørende en person, som var
anerkendt som flygtning i en anden medlemsstat. I stedet sendte den
centrale Eurodac-enhed et negativt resultat (no hit) tilbage som
svar på sammenligningsanmodningen.
Den nye Eurodac-forordning indeholder ikke en
bestemmelse svarende til artikel 12 i den tidligere gældende
forordning. I stedet indføres der som anført med
artikel 18 en mærkningsordning, hvorefter der fremover alene
skal ske mærkning og ikke blokering af oplysninger om
personer, der er meddelt beskyttelse.
Det er Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets opfattelse, at den mærkning, som skal finde
sted efter den nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1, kan
omfattes af Rigspolitiets videregivelse af oplysninger efter den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 58 j,
stk. 1.
Denne bestemmelse er imidlertid
begrænset til oplysninger om opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, ligesom den ikke
indeholder nærmere bestemmelser om den situation, hvor en
opholdstilladelse bortfalder.
På den baggrund foreslås det, at
bestemmelsen i udlændingelovens § 58 j, stk. 1, udvides
i overensstemmelse med den nye Eurodac-forordnings artikel 18.
Således vil Rigspolitiet skulle
videregive oplysning til det centrale Eurodac-system om, at en
udlænding, hvis fingeraftryk er videregivet til det centrale
Eurodac-system, er meddelt opholdstilladelse i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 1-3, eller har opnået
beskyttelse i en anden medlemsstat.
Endvidere vil Rigspolitiet skulle videregive
oplysning til det centrale Eurodac-system, såfremt en
udlænding, som har fået beskyttelse her i landet eller
i en anden medlemsstat, ikke længere har denne beskyttelse,
herunder hvis opholdstilladelsen inddrages, bortfalder eller
afslås forlænget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
13 og 14 (forslag til ændring af udlændingelovens
§ 58 j, stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.3. Information til den registrerede om
rettigheder
2.3.1. Gældende ret
Der blev ikke i forbindelse med
gennemførelsen af den tidligere gældende
Eurodac-forordning ved lov nr. 323 af 18. maj 2005 om ændring
af udlændingeloven (Tilknytning til Eurodac-forordningen og
Dublinforordningen på mellemstatsligt grundlag m.v.)
indført nye bestemmelser om den registreredes rettigheder.
Det blev således forudsat, at forordningens bestemmelser
herom allerede var opfyldt af reglerne i persondatalovens afsnit
III om den registreredes rettigheder.
Efter den tidligere gældende forordnings
artikel 18 skal den medlemsstat, der videregiver oplysninger til
den centrale Eurodac-enhed, bl.a. oplyse den person, som
oplysningerne vedrører, om, hvem der er registeransvarlig i
forbindelse med registreringen af oplysningerne, formålet med
behandlingen af oplysningerne i Eurodac-systemet, hvem
oplysningerne videregives til, hvorvidt den pågældende
person er forpligtet til at få optaget sine fingeraftryk og
personens eventuelle mulighed for at få indsigt i
oplysningerne og mulighed for at berigtige disse.
2.3.2. Den
nye Eurodac-forordning
Den nye Eurodac-forordnings artikel 29 svarer
i det væsentlige til den tidligere gældende forordnings
artikel 18.
Efter den nye forordnings artikel 29, stk. 1,
skal underretningen som noget nyt dog ske skriftligt og om
nødvendigt mundtligt på et sprog, den
pågældende forstår eller med rimelighed kan
formodes at forstå.
Herudover er det fastsat, at der skal
udarbejdes en fælles EU-folder med oplysninger om den
registreredes rettigheder.
2.3.3. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Som noget nyt indfører den nye
Eurodac-forordning et krav om, at der skal ske skriftlig
underretning af udlændingen om dennes rettigheder som
registreret.
Med henblik på en gennemførelse
af kravet om skriftlighed i den nye Eurodac-forordnings artikel 29,
stk. 1, foreslås det, at der i udlændingeloven
indsættes en bestemmelse om, at udlændingen skriftligt
og om nødvendigt mundtligt skal gøres bekendt med
sine rettigheder, såfremt der optages fingeraftryk, som skal
videregives til det centrale Eurodac-system.
Indholdet af de oplysninger, som skal meddeles
udlændingen, er videreført fra den tidligere
gældende Eurodac-forordning til den nye Eurodac-forordning,
og der er med den foreslåede indsættelse af en ny
bestemmelse i udlændingeloven ikke tilsigtet nogen
ændring heraf. Oplysningerne fremgår af den
fælles EU-folder, som er udarbejdet.
Udlændingen vil således fortsat
skulle underrettes om identiteten af den registeransvarlige og i
givet fald af dennes repræsentants identitet, formålet
med at behandle oplysningerne i Eurodac-systemet samt om modtagerne
af oplysningerne.
Desuden vil udlændingen skulle
underrettes om retten til at få indsigt i oplysninger, der
vedrører den pågældende, og om retten til at
anmode om at få ukorrekte oplysninger vedrørende den
pågældende berigtiget.
Endvidere vil udlændingen skulle
underrettes om retten til at få ulovligt lagrede oplysninger
vedrørende den pågældende slettet, samt om
retten til at få oplysninger om procedurerne for
udøvelse af disse rettigheder, herunder kontaktoplysninger
for den registeransvarlige og de nationale tilsynsmyndigheder.
Herudover vil en udlænding omfattet af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, skulle
underrettes om pligten til at lade sine fingeraftryk optage.
Underretningen skal ske på det
tidspunkt, hvor de pågældendes fingeraftryk
optages.
Idet det er politiet, som i dag optager
fingeraftryk af en udlænding efter udlændingelovens
§ 40 a, stk. 1, nr. 1 og 2, foreslås det, at politiet
forestår underretningen.
Herudover er der udarbejdet en fælles
EU-folder med oplysninger om den registreredes rettigheder.
Folderen er udformet på et sprog, som den
pågældende forstår eller med rimelighed formodes
at kunne forstå.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3
(forslag til indsættelse af et nyt stykke i
udlændingelovens § 40 a), og bemærkningerne
hertil.
2.4. Forbud mod videregivelse af oplysninger til
tredjelande, internationale organisationer eller private
enheder
2.4.1. Gældende ret
Den tidligere gældende
Eurodac-forordning indeholdt ikke bestemmelser om forbud mod
videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder, der er etableret i eller uden
for Unionen, og der blev i forbindelse med gennemførelsen af
den tidligere gældende forordning heller ikke fastsat
særlige bestemmelser herom.
2.4.2. Den
nye Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 35,
stk. 1, må personoplysninger, som en medlemsstat eller
Europol får fra det centrale system i henhold til
forordningen, ikke videregives eller stilles til rådighed for
tredjelande, internationale organisationer eller private enheder,
der er etableret i eller uden for Unionen. Dette forbud
gælder også, hvis disse oplysninger behandles
yderligere på nationalt plan eller mellem medlemsstaterne som
omhandlet i artikel 2, litra b), i rammeafgørelse
2008/977/RIA om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med
politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Efter bestemmelsens stk. 2 må
personoplysninger, som stammer fra en medlemsstat og udveksles
mellem medlemsstater efter et hit opnået med henblik på
de i forordningens artikel 1, stk. 2, fastsatte formål
(retshåndhævelse), ikke videregives til tredjelande,
hvis der er en alvorlig fare for, at den registrerede som
følge af videregivelsen kan blive udsat for tortur,
umenneskelig og nedværdigende behandling eller afstraffelse
eller andre former for krænkelser af den
pågældendes grundlæggende rettigheder.
Det følger af bestemmelsens stk. 3, at
forbuddene i stk. 1 og 2 ikke berører medlemsstaternes ret
til at videregive sådanne oplysninger til de tredjelande, som
Dublinforordningen finder anvendelse på.
2.4.3. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Med henblik på gennemførelse af
bestemmelsen foreslås det, at der i udlændingelovens
§ 58 c indsættes en ny bestemmelse, hvorefter
personoplysninger, som modtages fra det centrale system i henhold
til forordningen, ikke må videregives eller stilles til
rådighed for tredjelande, internationale organisationer eller
private enheder, der er etableret i eller uden for EU.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5
(forslag til ændring af udlændingelovens § 58 c),
og bemærkningerne hertil.
2.5. Øvrige ændringer
Som følge af den nye Eurodac-forordning
foreslås også en række sproglige
ændringer.
Det drejer sig for det første om
definitionen af Eurodac-forordningen i udlændingelovens
§ 58 b, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at betegnelsen
den centrale Eurodac-enhed ændres til det centrale
Eurodac-system i udlændingelovens § 58 b, stk. 2. Som
konsekvens heraf foreslås bestemmelserne i §§ 58 d,
58 i og 58 j ændret, så der også her står
det centrale Eurodac-system.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4
(forslag til ændring af udlændingelovens § 58 b),
og bemærkningerne hertil, samt til § 1, nr. 7.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige grundlag for
dansk tilknytning på mellemstatsligt grundlag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Der
henvises til afsnit 1.2.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
I forbindelse med fremsættelsen af
lovforslag nr. L 195 (2014-15 (1. samling)) har et udkast til
lovforslaget i perioden fra den 8. april 2015 til den 22. april
2015 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty
International, Asylret, Børnerådet, Børns
Vilkår, Dansk Flygtningehjælp, Danske Advokater,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Flygtninge Under Jorden,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretter, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, SOS mod Racisme, Udlændingestyrelsen, UNHCR og
Ægteskab Uden Grænser.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skaber det retlige grundlag
for dansk tilknytning på mellemstatsligt grundlag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning). |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med ændringen af udlændingelovens
§ 40 a, stk. 1, gennemføres den nye Eurodac-forordnings
bestemmelser om, at optagelse af fingeraftryk skal ske
omgående. Herved kommer det til at fremgå direkte af
bestemmelsen, at optagelsen af fingeraftryk af de udlændinge,
som er omfattet af bestemmelsen, skal ske omgående.
Det påhviler allerede i dag politiet i
umiddelbar forlængelse af, at en udlænding søger
om asyl, at optage fingeraftryk. Der tilsigtes ikke med den
foreslåede bestemmelse nogen ændring heri.
Gør fingerspidsernes tilstand det ikke
muligt omgående at optage fingeraftryk af en kvalitet, der
kan bruges til hensigtsmæssig sammenligning, optages
udlændingens fingeraftryk, så snart det vurderes, at
fingerspidsernes tilstand gør det muligt at få optaget
et vellykket fingeraftryk, jf. herved den nye Eurodac-forordnings
artikel 9, stk. 1, 2. afsnit, og artikel 14, stk. 4
Er det ikke muligt omgående at optage
fingeraftryk på grund af foranstaltninger truffet af hensyn
til udlændingens helbred eller til beskyttelsen af
folkesundheden, skal fingeraftrykkene optages og videresendes til
det centrale Eurodac-system snarest muligt og senest 48 timer
efter, at disse sundhedsmæssige hensyn ikke længere er
nødvendige, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel
9, stk. 2, 1. afsnit, og artikel 14, stk. 5, 1. afsnit.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.3.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens
§ 40 a, stk. 1, nr. 2, at der skal optages fingeraftryk af en
udlænding, som pågribes i forbindelse med forsøg
på ulovligt at indrejse her i landet fra et land, der ikke er
tilsluttet EU, og som ikke afvises, jf. § 28.
Med den foreslåede bestemmelse vil der
som noget nyt også være pligt til at optage
fingeraftryk af udlændinge, som afvises efter
udlændingelovens § 28, hvis de forbliver her i landet
uden at være frihedsberøvet i hele perioden fra
pågribelsen til udsendelsen på baggrund af
afgørelsen om afvisning.
Vælger udlændingen ved
pågribelsen at søge asyl, bliver den
pågældende omfattet af bestemmelsen i
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, om
asylansøgere.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.2.
Til nr. 3
Udlændingelovens § 40 a indeholder
ikke i dag en bestemmelse om, at Rigspolitiet skal gøre en
udlænding, som får optaget fingeraftryk i medfør
af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller
stk. 2, nr. 1, bekendt med sine rettigheder efter § 28, stk.
1, i persondataloven og om pligten til at lade sine fingeraftryk
optage.
Efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingeloven bestemmes det, at politiet skriftligt skal
gøre udlændingen bekendt med sine rettigheder efter
§ 28, stk. 1, i persondataloven og om pligten til at lade sine
fingeraftryk optage, hvis optagelsen sker i medfør af lovens
§ 40 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller stk. 2, nr. 1, og
fingeraftrykkene skal videregives til det centrale
Eurodac-system.
Med ændringen gennemføres den nye
Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1, krav om skriftlighed.
Underretningen skal imødekomme
udlændingens behov, herunder gives på et sprog, som
udlændingen forstår eller med rimelighed kan formodes
at forstå. Om nødvendigt skal underretningen
også gives mundtligt. Er udlændingen mindreårig,
skal oplysningerne gives på en måde, der tager hensyn
til den pågældendes alder, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 2, 3. afsnit.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.3.
Til nr. 4
Med den foreslåede affattelse af
udlændingelovens § 58 b, stk.
1, ændres definitionen af Eurodac-forordningen,
således at der ved Eurodac-forordningen herefter
forstås Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) med senere ændringer.
Med den forslåede ændring af
udlændingelovens § 58 b, stk.
2, ændres betegnelsen den centrale Eurodac-enhed til
det centrale Eurodac-system. Desuden defineres det, hvad der i
loven skal forstås ved det centrale Eurodac-system.
Den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 58 b, stk. 2, er en konsekvens af en
ændret terminologi i den nye Eurodac-forordning og har til
formål at bringe udlændingelovens terminologi i
overensstemmelse med den terminologi, der anvendes i den nye
Eurodac-forordning.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 5
Den nye bestemmelse i § 58 c
gennemfører den nye Eurodac-forordnings artikel 35, stk. 1,
hvorefter personoplysninger, som en medlemsstat får fra det
centrale Eurodac-system i henhold til forordningen, ikke må
videregives eller stilles til rådighed for tredjelande,
internationale organisationer eller private enheder, der er
etableret i eller uden for EU.
Det bemærkes, at forbuddet ikke
berører medlemsstaternes ret til at videregive sådanne
oplysninger til de tredjelande, som Dublinforordningen finder
anvendelse på, jf. herved også udlændingelovens
§ 58 c, stk. 1 og 2, samt den nye Eurodac-forordnings artikel
35, stk. 3.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.3.
Til nr. 6
Ændringen i udlændingelovens
§ 58 d er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 16,
hvorved der i udlændingelovens § 58 j, indsættes
et nyt stykke.
Til nr. 7
Ændringen er konsekvens af den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 8
Efter den tidligere gældende
Eurodac-forordning skal der ikke videregives oplysninger om
statsborgere i andre EU-lande. Den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 58 i, stk. 1, udelukker efter sin
ordlyd ikke videregivelse af oplysninger om statsborgere i andre
EU-lande. I praksis sker dette dog ikke.
Med ændringen kommer det til at
fremgå af udlændingeloven, at der ikke skal ske
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system
vedrørende statsborgere i andre EU-lande.
Ændringen vil tillige omfatte
statsborgere i lande, som deltager i Dublin- og
Eurodac-samarbejdet, jf. bekendtgørelse nr. 1419 af 22.
december 2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven
over for Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz
(Eurodac-forordningen og Dublin-forordningen), som er udstedt i
medfør af udlændingelovens § 58 e.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.1.
Til nr. 9 og 10
Ændringerne er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 11
Når en udlænding får optaget
fingeraftryk i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1,
videregiver Rigspolitichefen til den centrale Eurodac-enhed sammen
med fingeraftrykket oplysninger om sted og dato for
udlændingens indgivelse af sin asylansøgning,
udlændingens køn, udlændingens
udlændingenummer eller andet referencenummer og datoen for
optagelsen af udlændingens fingeraftryk, jf. herved
udlændingelovens § 58 i, stk. 2.
Med ændringen af den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 58 i, stk. 2, tilpasses
udlændingelovens regler om, hvilke oplysninger der sammen med
optagne fingeraftryk af asylansøgere skal videregives til
det centrale Eurodac-system, til den nye Eurodac-forordning.
Ændringen indebærer, at der udover
de oplysninger, som allerede efter den gældende bestemmelse
skal videregives til den centrale Eurodac-enhed, også
videregives oplysning om operatørens brugernavn. Herudover
skal der videregives oplysning om datoen for udlændingens
ankomst, hvis udlændingen er overført i medfør
af artikel 22 i Dublinforordningen, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 10, litra b. I disse tilfælde
skal datoen for indgivelsen af asylansøgningen angives som
den dato, der er indlæst af den medlemsstat, der har
overført ansøgeren, jf. den nye Eurodac-forordnings
artikel 11, litra b.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 12
Med ændringen bestemmes det, at der
også skal videregives oplysninger om operatørens
brugernavn. Der er tale om en konsekvensændring, som
følger af lovforslagets § 1, nr. 11.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 13 og 14
Hvis en asylansøger, der har fået
optaget og videregivet fingeraftryk, opnår dansk
indfødsret eller opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet, giver
Rigspolitiet i dag den centrale Eurodac-enhed meddelelse herom, jf.
herved udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 1. pkt.
Med den foreslåede ændring
tilpasses bestemmelsen i udlændingelovens § 58 j, stk.
1, til den nye Eurodac-forordnings artikel 18 om mærkning af
oplysninger vedrørende personer, som har opnået
international beskyttelse herunder subsidiær beskyttelse.
Ændringen indebærer, at der efter
bestemmelsen - foruden oplysninger om opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus) -
også skal gives meddelelse til det centrale Eurodac-system om
udlændinge, der opnår opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus) og 3
(midlertidig beskyttelsesstatus).
Indsættelsen af det nye 2. pkt. i §
58 j, stk. 1, indebærer desuden, at meddelelse skal gives til
det centrale Eurodac-system, hvis udlændingens
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, 2 eller 3, inddrages,
bortfalder eller nægtes forlænget.
Med ændringen af 2. pkt., som bliver til
3. pkt., skal Rigspolitiet, hvis de modtager oplysninger om, at en
udlænding har opnået beskyttelse, herunder
subsidiær beskyttelse, i en anden medlemsstat, eller
udlændingen ikke længere har en sådan
beskyttelse, meddele dette til det centrale Eurodac-system.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.3.
Til nr. 15
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 16
Efter det foreslåede nye stk. 2 i
udlændingelovens § 58 j skal der videregives en
række nye oplysninger til det centrale Eurodac-system, om
udlændinge, som allerede har fået optaget deres
fingeraftryk, som er videregivet til det centrale
Eurodac-system.
Efter stk. 2, nr.
1, i den foreslåede bestemmelse skal der videregives
oplysninger om udlændingens ankomstdato, for så vidt
angår udlændinge, der er overført her til landet
i medfør af artikel 25 i Dublinforordningen.
Efter stk. 2, nr.
2, i den foreslåede bestemmelse skal der for så
vidt angår udlændinge, som er blevet udsendt af
EU-landenes område eller har forladt dette, videregives
oplysninger om udrejsedatoen. I praksis vil der efter den
foreslåede bestemmelse skulle videregives oplysninger,
når udlændingen er blevet ledsaget ud af EU-landenes
område af politipersonale. Det samme gælder, i de
tilfælde hvor udlændingen er påset udrejst, samt
hvor der er tilvejebragt sikre oplysninger om, at udlændingen
er udrejst. Det kan f.eks. være når organisationen
International Organization for Migration (IOM) påser udrejsen
af Danmark, eller modtager udlændingen ved ankomsten til
hjemlandet. Derimod vil der ikke skulle videregives oplysninger,
hvis udlændingen alene skønnes udrejst.
Efter stk. 2, nr.
3, i den foreslåede bestemmelse skal datoen for
registreringen af udlændingen som asylansøger
videregives, hvis Udlændingestyrelsen træffer
afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig her i
landet under asylsagens behandling, jf. herved § 48 e, stk. 2,
og denne afgørelse træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 17
Efter den tidligere gældende
Eurodac-forordnings artikel 10, stk. 1, blev alle data
vedrørende personer, som har fået optaget deres
fingeraftryk i medfør af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, nr. 2, lagret i den centrale Eurodac-database i 2 år
fra den dato, hvor fingeraftrykket blev optaget.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den nye Eurodac-forordnings artikel 16, stk. 1, som
fastslår, at lagringsperioden i det centrale system
ændres fra 2 år til 18 måneder for oplysninger om
udlændinge, der har fået optaget fingeraftryk i
medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, som er videresendt til
det centrale Eurodac-system.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 394 af 14. april 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 40 a. Der
optages fingeraftryk af en udlænding, som 1) søger om opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 11, | | 1. I § 40 a, stk. 1, indsættes efter
»optages«: »omgående«. | 2) pågribes i forbindelse med
forsøg på ulovligt at indrejse her i landet fra et
land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union, og som
ikke afvises, jf. § 28, eller 3) søger om forlængelse af en
opholdstilladelse, der er meddelt efter § 7 eller § 8,
jf. dog stk. 11. | | 2. I § 40 a, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »eller«: »som forbliver her i landet uden
at være frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem
pågribelsen og den pågældendes udsendelse
på grundlag af en afgørelse om afvisning, jf. §
28, eller«. | | | | | | 3. I § 40 a indsættes som stk. 13: »Stk. 13.
Optages der fingeraftryk i medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2,
eller stk. 2, nr. 1, som skal videregives til det centrale
Eurodac-system i medfør af § 58 i, stk. 1, gør
politiet skriftligt og om nødvendigt mundtligt
udlændingen bekendt med dennes rettigheder efter § 28,
stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.« | | | | | | 4. § 58 b affattes således: | § 58 b. Ved
Eurodac-forordningen forstås i denne lov Rådets
forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse af
Eurodac til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en
effektiv anvendelse af Dublinkonventionen med senere
ændringer. Stk. 2. Ved den
centrale Eurodac-enhed forstås i denne lov den centrale enhed
i agenturet for den operationelle forvaltning af store it-systemer
inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed,
som er ansvarlig for driften af den centrale database omhandlet i
Eurodac-forordningens artikel 1, stk. 2, litra b. | | Ȥ 58
b. Ved Eurodac-forordningen forstås i denne lov
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af
26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs, og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) med senere ændringer. Stk. 2. Ved det
centrale Eurodac-system forstås i denne lov den centrale
enhed i agenturet for den operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som er ansvarlig for driften af den centrale
database som omhandlet i Eurodac-forordningens artikel 3, stk. 1,
litra a.« | | | | § 58 c.
(Udelades) Stk. 2.
Fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om enkeltpersoners
rent private forhold, må, i det omfang det følger af
reglerne i Dublinforordningen, videregives til myndighederne i et
andet land, der er tilknyttet Dublinforordningen. Oplysninger som
nævnt i 1. pkt. må, i det omfang det følger af
Schengenkonventionen, videregives til myndighederne i et andet
Schengenland. | | | | | 5. I § 58 c indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | Stk. 3.
(Udelades) | | »Stk. 3.
Personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodac-system i
medfør af Eurodac-forordningen, må ikke videregives
eller stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 58 d.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser
til gennemførelse af reglerne i Schengenkonventionen,
VIS-forordningen, Dublinforordningen og Eurodacforordningen. Der
kan i den forbindelse fastsættes bestemmelser om, at andre
end Rigspolitichefen efter § 58 j, stk. 1 og 2, kan videregive
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed. | | ? ? ? ? ? 6. I § 58 d, 2. pkt., ændres
»stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«. | | | 7. Overalt i
kapitel 8 a ændres »den centrale Eurodac-enhed«
til: »det centrale Eurodac-system«. | | | | § 58 i.
Rigspolitichefen videregiver straks fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 1, til den centrale Eurodac-enhed. Rigspolitichefen kan
endvidere videregive fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 2, nr. 1, til den centrale Eurodac-enhed med henblik på
at kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet
ansøgning om asyl i et andet EU-land. Stk. 2. Sammen
med fingeraftryk optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 1, videregiver Rigspolitichefen til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om 1) sted og dato for udlændingens
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter §
7, 2) udlændingens køn, | | ?? ?? ? ? ? ? ? ? ? ???8. I § 58 i, stk. 1, indsættes som 3.
pkt.: »1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse,
hvis udlændingen er statsborger i et andet EU-land eller et
tredjeland, om hvilket der er fastsat nærmere regler i
medfør af § 58 e.« | 3) udlændingens udlændingenummer
eller andet referencenummer og | | 9. I § 58 i, stk. 2, nr. 3, ændres
»referencenummer og« til:
»referencenummer,«. | | | | 4) datoen for optagelsen af
udlændingens fingeraftryk. | | 10. I § 58 i, stk. 2, nr. 4, ændres
»fingeraftryk.« til: »fingeraftryk,«. | | | | | | 11. I § 58 i, stk. 2, indsættes som
nr. 5 og 6: »5) operatørens brugernavn
og 6) datoen for udlændingens ankomst,
hvis der er tale om en overførsel efter artikel 22 i
Dublinforordningen.« | | | | Stk. 3. Sammen
med fingeraftryk optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 2, videregiver Rigspolitichefen til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om 1) sted og dato for pågribelsen af
udlændingen og 2) de i stk. 2, nr. 2-4, nævnte
oplysninger. Stk. 4-6. (Udelades) | | ? ? ? ? 12. I § 58 i, stk. 3, nr. 2, ændres
»nr. 2-4« til: »nr. 2-5«. | | | | § 58 j.
Såfremt en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 1, har fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk.
1, 1. pkt., opnår opholdstilladelse her i landet efter §
7, stk. 1, eller meddeles dansk indfødsret, videregiver
Rigspolitichefen oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed.
Modtager Rigspolitichefen oplysning om, at en udlænding, der
i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1, har fået
optaget fingeraftryk, der er videregivet til den centrale
Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., er blevet
anerkendt som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 eller er blevet meddelt
statsborgerskab i et andet EU-land, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. 1. og 2. pkt.
finder ikke anvendelse, når der er forløbet mere end
10 år fra tidspunktet for optagelsen af udlændingens
fingeraftryk. Stk. 2.
Såfremt en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 2, har fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk.
1, 1. pkt., opnår opholdstilladelse her i landet eller
meddeles dansk indfødsret, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. Modtager
Rigspolitichefen oplysning om, at en udlænding, der i
medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til den centrale Eurodac-enhed
efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., har opnået
opholdstilladelse eller statsborgerskab i et andet EU-land,
videregiver Rigspolitichefen oplysning herom til den centrale
Eurodac-enhed. Bliver Rigspolitichefen bekendt med, at en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til den
centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., har
forladt EU-landenes område, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. 1.-3. pkt. finder
ikke anvendelse, når der er forløbet mere end 2
år fra tidspunktet for optagelsen af udlændingens
fingeraftryk. | | ? ? ? ? 13. I § 58 j, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 7, stk. 1,« til: »§ 7, stk.
1-3,«, og efter 1. pkt. indsættes: »Det samme gælder, hvis en
opholdstilladelse som nævnt i 1. pkt. inddrages, bortfalder
eller nægtes forlænget.« ? 14. I § 58 j, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »er
blevet anerkendt som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951« til: »har
opnået beskyttelse, ikke længere har en sådan
beskyttelse«. ? 15. I § 58 j, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4.
pkt., ændres »1. og 2. pkt.« til: »1.-3.
pkt.«. 16. I § 58 j indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Bliver Rigspolitiet bekendt hermed, videregiver Rigspolitiet
følgende oplysninger til det centrale Eurodac-system om en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til det
centrale Eurodac-system efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt. 1) udlændingens ankomstdato, for
så vidt angår udlændinge, der er overført
her til landet i medfør af artikel 25 i
Dublinforordningen, 2) udlændingens udrejsedato, for
så vidt angår udlændinge, som er blevet udsendt
af EU-landenes område eller har forladt dette, og 3) datoen for registreringen af
udlændingen som asylansøger, hvis
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at
udlændingen kan opholde sig her i landet under asylsagens
behandling, jf. § 48 e, stk. 2, og denne afgørelse
træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 17. I § 58 j, stk. 2, 4. pkt., der bliver stk.
3, 4. pkt., ændres »2 år« til: »18
måneder«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|