Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2015)
Troels Lund Poulsen:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om
værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love
(Gennemførelse af UCITS V-direktivet, indfasning af nyt
likviditetsdækningskrav for penge- og realkreditinstitutter
og hjemmel for Finanstilsynet til at indsamle og
offentliggøre priser på finansielle produkter
m.v.)
(Lovforslag nr. L 37)
Lovforslaget tilsigter at fremme
gennemsigtigheden og priskonkurrencen på boligmarkedet ved at
åbne mulighed for, at Finanstilsynet kan oprette en
prisportal for lånetilbud og i den forbindelse kan indsamle
og offentliggøre priser på finansielle produkter.
Initiativet følger op på den brede politiske aftale om
håndtering af refinansieringsrisiko fra 2014.
Formålet
med lovforslaget er derudover at sikre en øget
investorbeskyttelse i investeringsinstitutter ved at indføre
nye krav til investeringsforeninger og deres indretning. Det
foreslås bl.a. med lovforslaget at udbygge regler om
depotselskabets pligter overfor en investeringsforening. Det sker
ved, at der fastsættes betingelser for, hvornår et
depotselskab kan delegere opgaver i forbindelse med
depotselskabsfunktionen til en tredjemand, eksempelvis et
depotselskab i udlandet, samt regler, som skal overholdes ved
tredjemandens videredelegation af opgaverne. Med de nye regler for
depotselskaber kommer der til at gælde ensartede regler i
alle EU-landene.
Desuden
foreslås det med lovforslaget at fastholde det danske
likviditetskrav til penge- og realkreditinstitutter frem til
udgangen af 2016 med henblik på at undgå et fald i
likviditetsniveauet og minimere byrderne for institutterne ved
omstilling til det nye EU-likviditetsdækningskrav (LCR), som
indføres gradvist fra 2015. Det bliver muligt for penge- og
realkreditinstitutter at søge om fritagelse for det
nationale likviditetsdækningskrav for i stedet at opfylde
LCR-kravet.
Med
lovforslaget indføres endvidere EU-konforme regler om
individuelle solvenstillæg. Derved sikres ensartede krav til
kvaliteten af den kapital, der kan bruges til at opfylde et
individuelt solvenstillæg, hvilket er med til at skabe lige
konkurrence og ensartethed i forhold til kreditinstitutter i de
øvrige EU-lande.
Endelig
indeholder lovforslaget en række mindre ændringer,
herunder ændringer af teknisk karakter.
Med disse
bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.