Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 10. december 2015
1. Ændringsforslag
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober
2015 og var til 1. behandling den 5. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1, 3, 4 og 5 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2 og 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1,
3 og 5 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2 og 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod ændringsforslag nr. 1, 3 og 5.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, men beklager, at en række
ansøgere er fjernet fra lovforslaget inden dets
fremsættelse.
Det er dybt urimeligt over for
ansøgere, som én gang har fået besked om
optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse, at
de fjernes fra lovforslaget, uden at deres situation i forhold til
eksempelvis vandelskravet eller selvforsørgelseskravet har
ændret sig. Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre er
af den opfattelse, at naturalisationscirkulæret ikke
bør ændres med tilbagevirkende kraft, og at
ansøgere, der én gang har fået meddelelse om
optagelse på et lovforslag, har en berettiget forventning om
at være blevet optaget.
EL, ALT, RV og SF konstaterer, at der inden
lovforslagets fremsættelse blev fjernet ansøgere fra
lovforslaget, som én gang havde fået brev om optagelse
på lovforslaget med et såkaldt »forbehold«.
De ansøgere, der således blev fjernet fra
lovforslaget, er dels ansøgere, der opfylder de nye krav,
som fastlagt i indfødsretsaftalen af 5. oktober 2015, dels
ansøgere, som ikke gør. EL, ALT, RV og SF
ønsker at udtale kritik af, at ministeriet end ikke har
optaget de ansøgere, der har fået brev med
»forbehold«, og som opfylder de nye krav, men har
henvist også disse ansøgere til eventuel optagelse
på et ekstraordinært lovforslag, der forventes fremsat
i januar 2016.
EL, ALT, RV og SF konstaterer, at det er
Folketinget, der ved lov giver dansk indfødsret, og at det
var højst overraskende og usædvanligt, at ministeren
den 2. september 2015 i et brev til udvalget (IFU alm. del - bilag
24, 2014-15, 2. samling) meddelte, at regeringen havde besluttet at
genforelægge et antal sager, hvor både det gamle
Indfødsretsudvalg (før folketingsvalget 18. juni
2015) og det nye Indfødsretsudvalg havde besluttet at
dispensere, så ansøgerne kunne optages på
lovforslaget.
EL, ALT, RV og SF ønsker endvidere
at udtale kritik af, at et politisk flertal umiddelbart inden
lovforslagets fremsættelse fjernede en enkelt ansøger
fra lovforslaget med den begrundelse, at den pågældende
- som ministeren med navns nævnelse skrev i et offentligt
tilgængeligt brev til udvalget (IFU alm. del - bilag 12) - er
»anti-demokrat«. EL, ALT, RV og SF har den opfattelse,
at det ikke er ansøgeres holdninger eller lovlige ytringer,
der skal afgøre, hvorvidt de kan blive danske
statsborgere.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer nej til lovforslaget med to begrundelser.
For det første: De
pågældende personer på lovforslaget, som
står til at blive tildelt statsborgerskab, har ikke opfyldt
de krav - heriblandt først og fremmest til sprog - som DF
mener er nødvendige og rimelige for at opnå dansk
statsborgerskab. Det er for DF afgørende, at personer, som
vil opnå dansk statsborgerskab, kan dansk på et niveau,
der svarer til dansk 3. De krav, som personerne på
lovforslaget har opfyldt, er et resultat af den politiske aftale om
retningslinjer for dansk indfødsret, som den forrige
regering indgik med Enhedslisten i maj 2013. DF har hele tiden
ment, at det var en meget dårlig aftale, og at der var blevet
lempet alt for meget på disse krav. Derfor har DF også
helt konsekvent stemt nej til lov om indfødsret. Det er DF's
klare holdning, at personer, der vil have dansk statsborgerskab, er
ordentligt integrerede i det danske samfund og bl.a. kan tale et
ordentligt dansk. Det er ikke tilstrækkeligt sikret i den
gamle aftale, og personerne på lovforslaget får som
sagt statsborgerskab som følge af de krav, som følger
af den gamle aftale. Derfor stemmer DF nej. DF er i øvrigt
overordentlig tilfreds med den nye aftale, som blev lavet mellem de
borgerlige partier og Socialdemokratiet i oktober 2015 og ser frem
til, at der nu stilles rimelige og nødvendige krav til
opnåelse af dansk statsborgerskab.
For det andet og mindst lige så
afgørende: ca. 2.500 personer får statsborgerskab som
følge af dispensation fra kravene til statsborgerskab. Det
gælder først og fremmest sprogkrav. Det vil sige, at
der kan være personer, som står på loven, som
ikke kan et ord dansk. Flertallet i det gamle udvalg gav
ifølge DF alt for mange dispensationer, og det er de
dispensationer, som er indeholdt i nærværende
lovforslag. DF kan under ingen omstændigheder forsvare, at
det sker og stemmer derfor nej. DF havde foretrukket, at de 2.500
sager var blevet genbehandlet, sådan som ministeren
opfordrede til. DF stiller sig meget uforstående over for, at
Liberal Alliance har besluttet sig for at stemme med
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti,
Alternativet og Radikale Venstre om at stemme for, at de 2.500
dispensationsansøgere får statsborgerskab. LA's
begrundelse er ikke valid og beror på en misforståelse
af, at ministeriet skulle have givet de pågældende
personer et løfte om statsborgerskab i et brev. Dette er
helt forkert! Et sådant løfte kan ministeriet ikke
give, og det ville være et brud på Grundloven, hvis det
var tilfældet. I Grundlovens § 44, stk. 1 står
der: »Ingen udlænding kan få indfødsret
uden ved lov«. Deraf følger, at det er Folketinget og
Folketinget alene, som kan tildele indfødsret. Intet
ministerium eller nogen anden myndighed kan således give
løfte om statsborgerskab, da denne kompetence udelukkende
tilhører Folketinget, og at statsborgerskab altså
gives ved et almindeligt folketingsflertal. Det ærgrer DF, at
LA har valgt at stemme mod de borgerlige partier angående de
2.500 dispensationssager, og at det sker med en begrundelse, som
ifølge DF ikke er valid.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
1) Nr.
14 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
2)
Efter nr. 121 indsættes som nyt nummer:
»121 A) Badur Nasser Abdul Hadee,
Aarhus.«
[Optagelse af person]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
3) Nr.
448 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 574 indsættes som nyt nummer:
»574 A) Shirko Alamoradi,
Brønderslev.«
[Optagelse af person]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
5) Nr. 872,
1024, 1166, 1431, 1793, 1886, 1941, 2236, 2255, 2793, 4064, 4209,
4361, 4685, 4827, 5011, 5113, 5684, 6054 og 6117 udgår.
[Udtagelse af personer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 1 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslaget, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 2 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget
under lovforslagets § 1 som nyt nummer 121 A, idet den
pågældende opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 3 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslaget, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 4 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget
under lovforslagets § 1 som nyt nummer 574 A, idet den
pågældende opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 5
Ansøgerne under nr. 5 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Ansøgerne foreslås udtaget af
lovforslaget, da de pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Jan E. Jørgensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Naser Khader (KF) Kasper Roug (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Karen J. Klint (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Ulla Sandbæk (ALT)
Lotte Rod (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 36
Bilagsnr. | Titel | 1 | Nationalitetsliste, fra udlændinge-,
integrations- og boligministeren | 2 | Fortroligt dokument | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Fortroligt dokument | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 36
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til IFU alm. del - bilag
22, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, der udtager de personer, der er optaget
på lovforslaget i henhold til dispensation givet af det
forrige Indfødsretsudvalg, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvad der blev gjort for at
fortælle de ansøgere, der i perioden efter 4/6-15
havde modtaget et optagelsesbrev, at de ikke var optaget på
lovforslaget, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ansøgerne efter 4/6-15 har
modtaget en rettidig og fyldestgørende information om, at de
alligevel ikke blev optaget på lovforslaget, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm., om ministeriet på dagen for
lovforslagets fremsættelse har taget højde for, at et
stort antal ansøgere ville kontakte
Indfødsretskontoret, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om Indfødsretskontorets
telefoner har været åbne for borgerhenvendelser i den
normale telefontid den 29/10-15 og de følgende hverdage, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om, hvor mange henvendelser på
telefon, brev og e-mail Indfødsretskontoret i perioden efter
29/10-15 har modtaget, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at kommentere IFU alm. del - bilag
23, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at alle
ansøgere, der har modtaget et optagelsesbrev efter 4/6-15,
tilsyneladende ikke er optaget på lovforslaget, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om, hvor mange ansøgere der i
perioden efter 4/6-15 har modtaget et optagelsesbrev med besked om,
at ministeriet påtænkte at optage dem på
lovforslaget, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om det planlagte ekstraordinære
lovforslag, der påtænkes fremsat i januar 2016, kommer
til at rumme andre ansøgere end personer, som i perioden
efter 4/6-15 og frem til oktober 2015 har modtaget et
optagelsesbrev, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilken dato
Indfødsretskontoret har udsendt det sidste brev med
formulering »såfremt de nuværende retningslinjer
ikke ændres«, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvornår ansøgere, der
optages på det planlagte ekstraordinære lovforslag, kan
forvente at modtage optagelsesbrev fra Indfødsretskontoret,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om der er ansøgere, som fra
Indfødsretskontoret har modtaget brev om optagelse på
det planlagte ekstraordinære lovforslag, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om, hvor mange personer der står
i den situation, at de ville have opnået statsborgerskab som
bipersoner, såfremt L 188 (folketingsåret 2014-15, 1.
samling) var blevet vedtaget, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, der optager de personer,
der var optaget på lovforslag nr. L 188 (folketingsåret
2014-15, 1. samling) som bipersoner til deres forældre, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
|