L 34 Forslag til lov om ændring af lov om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et EU-medlemslands område m.v., og lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union.

(Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/60/EU af 15. maj 2014 om tilbagelevering af kulturgoder).

Af: Kulturminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-10-2015

Fremsættelse: 29-10-2015

Skriftlig fremsættelse (29. oktober 2015)

20151_l34_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. oktober 2015)

Kulturministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et EU-medlemslands område m.v. (Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/60/EU af 15. maj 2014 om tilbagelevering af kulturgoder)

(Lovforslag nr. L 34)

Forslaget har til hensigt at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 15. maj 2014 om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område. Direktivet skal være gennemført i dansk ret senest 18. december 2015. Direktivet udgør en omarbejdning af et tidligere direktiv på området (93/7/EØF). Loven indeholder endvidere en bestemmelse, som giver kulturministeren hjemmel til at gennemføre ændringer af direktivet ved bekendtgørelse. En tilsvarende bestemmelse findes i den eksisterende lov.

Ændringerne i det omarbejdede direktiv vedrører:

? Definitionen på kulturgoder fastlægges ikke længere i et bilag til direktivet, men af det enkelte medlemsland.

? Fristen for at påvise, at en formodet ulovligt udført genstand er et kulturgode, forlænges fra to til seks måneder.

? Fristen for at anlægge sag om tilbagelevering forlænges fra ét til tre år.

? Det præciseres, at besidderen af en genstand, der tilbageleveres i henhold til direktivet, kun kan opnå erstatning herfor, såfremt vedkommende kan demonstrere over for domstolene at have udvist tilstrækkelig agtpågivenhed ved købet. Samtidig henviser direktivet til en række måder, hvorpå tilstrækkelig agtpågivenhed kan udvises. Tidligere var princippet, uden nærmere specifikation, at erstatning kunne opnås, hvis domstolen overbevistes om, at tilstrækkelig agtpågivenhed var udvist.

? Medlemsstaterne forpligtes til at anvende informationssystemet for det indre marked (IMI) til udveksling af informationer i forbindelse med direktivet med henblik på at reducere de administrative omkostninger.

Forslaget vurderes ikke at have administrative eller økonomiske konsekvenser af betydning for hverken det offentlige, erhvervslivet eller borgerne. Forslaget implementerer alene EU-regulering. Forslaget indeholder ikke overimplementering.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 18. december 2015.