Fremsat den 29. oktober 2015 af transport-
og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Fri adgang til og fra ankomst- og
afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1036 af 28. august 2013, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, § 6
i lov nr. 736 af 25. juni 2014 og § 9 i lov nr. 742 af 1. juni
2015, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 57 indsættes:
Ȥ 57 a. Flyvepladser,
der er åbne for offentligheden, jf. § 55, stk. 1, skal
give fri adgang for transport af personer til og fra flyvepladsens
ankomst- og afgangsterminaler, herunder vederlagsfri parkering for
køretøjer i mindst 15 minutter på arealer i
umiddelbar tilknytning hertil, jf. dog stk. 2, medmindre adgangen
hertil er begrænset af regler i denne lov vedrørende
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed eller regler
fastsat i medfør af denne lov herom.
Stk. 2.
Flyvepladser med offentlig adgang kan efter transport- og
bygningsministerens godkendelse etablere trafikledelsesordninger
med henblik på at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Stk. 3.
Flyvepladser med offentlig adgang kan opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af en godkendt
trafikledelsesordning efter stk. 2. De omfattede virksomheders
samlede betalinger må ikke overstige flyvepladsens samlede
direkte omkostninger til etablering og drift af en ordning med
betaling. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik.
Stk. 4.
Ordninger efter stk. 2, og betalinger efter stk. 3, skal være
proportionale, gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Flyvepladser
offentliggør oplysninger om godkendte
trafikledelsesordninger, når disse enten er med betaling
eller kræver tilmelding, inden der kan opnås adgang til
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler.
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
regler om godkendelse af de ordninger, der er nævnt i stk. 2,
herunder regler om, hvilke trafikledelsesordninger, der
kræver transport- og bygningsministerens godkendelse.
Transport- og bygningsministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om de omkostninger, som er nævnt i
§ 57 a, stk. 3, 2. pkt., samt regler om indhentning af
oplysninger fra flyvepladserne til brug for behandlingen af
ansøgninger om godkendelse af trafikledelsesordninger.
Stk. 6.
Transport- og bygningsministeren fastsætter regler om tilsyn
med de ordninger, der er nævnt i stk. 2, herunder tilsyn med
de omfattede virksomheders samlede betalinger og flyvepladsens
samlede direkte omkostninger til etablering og drift af ordninger
med betaling efter stk. 3. Transport- og bygningsministeren
fastsætter endvidere regler om indhentning af oplysninger fra
flyvepladserne til brug for tilsynet, samt regler om
tilbagebetaling af opkrævede betalinger.«
2. I
§ 149, stk. 5, indsættes efter »§ 38,«:
»§ 57 a, stk. 1 og 2,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på aftaler om trafikledelse, der er
indgået før lovens ikrafttræden. Loven finder
dog anvendelse på sådanne aftaler om trafikledelse fra
det tidspunkt, hvor de kan opsiges til ophør af begge
parter, dog tidligst 1. januar 2017.
Stk. 3. Flyvepladser,
der har indgået aftaler om trafikledelse som nævnt i
stk. 2, skal indsende ansøgning om godkendelse heraf til
transport- og bygningsministeren senest 12 måneder efter
ikrafttrædelsen af denne lov.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Sikring af fri adgang
til og fra ankomst- og afgangsterminaler ved offentlige
flyvepladser | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser | | | 3.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 3.2. | Trafikledelsesordninger | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 3.3. | Betaling i forbindelse
med trafikledelsesordninger | | | 3.3.1. | Gældende
ret | | | 3.3.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser | | | 3.3.3. | Den foreslåede
ordning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give fri
adgang for transport af personer til og fra ankomst- og
afgangsterminaler på flyvepladser med offentlig adgang,
herunder vederlagsfri parkering for køretøjer i
mindst 15 minutter på arealer i umiddelbar tilknytning
hertil.
Med lovforslaget sikres, at flyvepladserne
fortsat har mulighed for at organisere adgangen for transport af
personer gennem anvendelse af trafikledelsesordninger, men der
indsættes med den foreslåede bestemmelse en hjemmel
til, at transport- og bygningsministeren skal godkende
trafikledelsesordninger, når de f.eks. indebærer
tilmelding og betaling fra brugerne. Godkendelse er betinget af, at
det primære formål med sådanne ordninger er at
forbedre opsamlingen og afsætningen af passagerer og
udnyttelsen af flyvepladsens adgangsveje, opholdsarealer,
faciliteter til parkering m.v.
Flyvepladserne bevarer fortsat muligheden for
at opkræve betaling fra virksomheder, der udfører
erhvervsmæssig personbefordring, og som er omfattet af en
godkendt trafikledelsesordning efter denne lov. De omfattede
virksomheders samlede betalinger må dog ikke overstige
flyvepladsens samlede direkte omkostninger til etablering og drift
af en ordning med betaling. Flyvepladsens mulighed for at
opkræve betaling omfatter ikke sygetransport og offentlig
servicetrafik.
Transport- og bygningsministeren fører
et tilsyn med de trafikledelsesordninger, der er godkendt efter
denne lov.
2. Baggrund
Flyvepladser udgør vigtige komponenter
af den centrale infrastruktur. Antallet af flypassagerer, som
benytter Danmarks største flyvepladser; Københavns
Lufthavn, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn, har i de senere
år været stigende. Flyvepladserne ventes derfor at
skulle håndtere flere private biler, taxier og busser, der
afsætter og opsamler flypassagerer ved ankomst- og
afgangsterminalerne.
Samspillet mellem private biler, taxier og
busser og samspillet mellem de private former for transport og den
kollektive trafik omkring de store flyvepladser bliver samtidig
mere komplekst. Det risikerer at give anledning til trafikale
problemstillinger. Transport- og Bygningsministeriet har blandt
andet kendt til, at der gennem en årrække har
været periodevis opstuvning af taxier på det offentlige
vejnet omkring Københavns Lufthavn, som har været til
gene for den øvrige trafik til og fra lufthavnen.
Den eksisterende lovgivning tager efter
Transport- og Bygningsministeriets vurdering ikke et
tilstrækkeligt hensyn til på den ene side at
afbalancere behovet for at sikre et fortsat bredt udbud af
muligheder for transport af personer til og fra flyvepladsernes
terminalfaciliteter, og på den anden side flyvepladsernes
behov for at etablere trafikledelsesordninger med henblik på
at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens adgangsveje,
opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Sikring af fri
adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler ved offentlige
flyvepladser
3.1.1. Gældende ret
Tilladelse til at drive offentlig flyveplads
udstedes af Trafik- og Byggestyrelsen med hjemmel i luftfartslovens
§ 55, stk. 1, med vilkår fastsat i henhold til
luftfartslovens § 57.
I medfør af luftfartslovens § 57,
stk. 2, nr. 6, stilles der vilkår om, at flyvepladsen til
enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og internationale,
herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik. Endvidere kan der i medfør af luftfartslovens
§ 57, stk. 2, nr. 11, stilles andre særlige
vilkår, der varetager væsentlige samfundsmæssige
eller overordnede trafikale hensyn, for så vidt angår
nødvendig kapacitet.
Driftstilladelserne til Københavns
Lufthavne A/S, Aalborg Lufthavn a.m.b.a. og Billund Lufthavn
indeholder en række vilkår fastsat i medfør af
luftfartslovens § 57, stk. 1 og 2. Driftstilladelserne
indeholder dog ingen bestemmelser, der forpligter flyvepladsen i
forhold til trafikal tilgængelighed fra landsiden, herunder
til at oprette taxiholdepladser eller til i øvrigt at stille
faciliteter til rådighed for taxier og private busser.
Ligeledes indeholder de nærmere
regelsæt for bestemmelser om flyvepladsreglement for
Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn
ingen regler om trafikal tilgængelighed fra landsiden.
Danske flyvepladser omfattet af
luftfartslovens § 55, stk. 1, er i dag etableret på
arealer af forskelligartet karakter, herunder offentligejede og
privatejede grunde. For eksempel er Københavns Lufthavn
etableret på privat grund, som er ejet af Københavns
Lufthavne A/S. Al parkering samt tilkørselsforhold til
opsamling og afsætning af flypassagerer sker således i
Københavns Lufthavn på privat grund.
I Københavns Lufthavn er det i dag
muligt at parkere i nærmere afgrænsede arealer omkring
flyvepladsen ved betaling af en parkeringsafgift. Det er i
øvrigt muligt for private biler at afsætte eller
opsamle flypassagerer i nærmere afgrænsede arealer
omkring flyvepladsen. Det er i dag gratis at parkere i
området omkring Københavns Lufthavn i en periode
indtil 15 minutter. Københavns Lufthavn har i øvrigt
særlige pladser reserveret til private busser (herunder
charterbusser) til opsamling af flypassagerer. Endelig er det
muligt for taxier at afsætte og opsamle flypassagerer i
særlige områder reserveret til dette.
3.1.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
Staten har gennem en lang periode systematisk
involveret sig i at forbedre infrastrukturen, der knytter
flyvepladser med offentlig adgang sammen med det øvrige
transportsystem. De store flyvepladser er således i dag
forbundet med motorvejsnettet eller hovedveje og i tilfældet
med Københavns Lufthavn forbundet med jernbanenettet og
metroen. Samtidig medvirker stat, region og kommuner til, at der er
høj service i den daglige kollektive trafikbetjening af
flyvepladserne.
Det er således en transportpolitisk
prioritet, at flyvepladser skal give fri adgang for transport af
personer.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 1, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af loven, at
flyvepladser, der er åbne for offentligheden, jf. § 55,
stk. 1, skal give fri adgang for transport af personer til og fra
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler, herunder vederlagsfri
parkering for køretøjer i mindst 15 minutter på
arealer i umiddelbar tilknytning hertil, jf. dog stk. 2, medmindre
adgangen er begrænset af regler i denne lov vedrørende
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed eller regler
fastsat i medfør af denne lov herom, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 1.
Kravet om fri adgang for transport af personer
til de pågældende flyvepladser indebærer
først og fremmest, at flyvepladserne skal give kortvarig
vederlagsfri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminalerne.
Konkret skal flyvepladserne vederlagsfrit tillade parkering for
køretøjer i minimum 15 minutter på arealer i
direkte tilknytning til terminalerne.
Den fri adgang vedrører kun en
kortvarig adgang til ankomst- og afgangsterminaler, f.eks. med
henblik på afrejse, opsamling eller afsætning af
passagerer samt normale endestationsophold for busser, der
udfører almindelig rutekørsel, jf. lov om
trafikselskaber.
Kravet om fri - herunder vederlagsfri - adgang
gælder således ikke for længerevarende ophold
på flyvepladsernes område, og bestemmelsen
påvirker derfor ikke flyvepladsernes eksisterende adgang til
at opkræve betaling for parkering i mere end 15 minutter,
herunder f.eks. for parkering i parkeringshuse, på
parkeringspladser mv. på flyvepladsernes områder.
De foreslåede bestemmelser
berører ikke flyvepladsernes adgang til at omlægge
eller nedlægge samt i øvrigt regulere adgangsveje til
flyvepladsens arealer, når blot ikke sådanne
dispositioner hindrer den fri adgang til ankomst- og
afgangsterminalerne. Bestemmelserne berører endvidere ikke
flyvepladsernes eksisterende mulighed for at opkræve betaling
for anden adgang til deres områder, herunder eksempelvis for
erhvervsmæssig godstransport eller for privat parkering
på flyvepladsernes arealer i mere end 15 minutter. Ligeledes
berører det ikke flyvepladsernes nuværende mulighed
for at begrænse anden ophold i erhvervsøjemed i
forbindelse med transport uden passagerer (f.eks. biludlejning,
parkeringsservice og lignende).
Kravet om fri adgang omfatter privat
personbefordring, offentlig servicetrafik som defineret i lov om
trafikselskaber, og erhvervsmæssig personbefordring som
defineret i lov om taxikørsel m.v. (herefter taxiloven) og
lov om buskørsel (herefter buskørselsloven).
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse gælder den fri adgang til ankomst- og
afgangsterminaler alene i det omfang adgangen ikke er
begrænset af regler i luftfartsloven vedrørende
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed eller regler
fastsat i medfør af luftfartsloven herom.
3.2. Trafikledelsesordninger
3.2.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag regler i
luftfartslovgivningen om adgangen for transport af personer
på flyvepladsernes landside.
Udgangspunktet er imidlertid, at
flyvepladserne, som ejere eller i kraft af deres respektive leje-
og forpagtningsaftaler, kan organisere adgangen til deres arealer
og bygninger, herunder til ankomst- og afgangsterminalerne.
3.2.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
Med forventning om et fortsat stigende antal
flypassagerer vil samspillet mellem kollektiv transport, taxier,
private busser og private biler blive mere komplekst.
Transport- og Bygningsministeriet vurderer
på den baggrund, at det er hensigtsmæssigt, at
flyvepladserne, uanset lovforslagets bestemmelse om fri adgang for
persontransport, bibeholder mulighederne for at indføre
trafikledelsesordninger. Disse ordninger giver mulighed for en mere
fleksibel udnyttelse af flyvepladsens arealer ved at organisere
adgang til og fra flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler med
henblik på at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Samtidig vil en trafikledelsesordning i visse
tilfælde bidrage til at øge sikkerheden i trafikken og
reducere trafikkens belastning af miljøet.
Transport- og Bygningsministeriet kan blandt
andet henvise til, at der i Københavns Lufthavn gennem en
årrække har været periodevise trafikale problemer
i form af trængsel på det offentlige vejnet omkring
lufthavnen. Årsagen til disse problemer har været en
uforholdsmæssig stor tilstrømning af taxier til
lufthavnens arealer, der er reserveret til parkering af taxier, som
afventer en tur fra lufthavnen. For at afhjælpe dette har
Københavns Lufthavn etableret en trafikledelsesordning.
Transport- og Bygningsministeriet vurderer, at
det er nødvendigt at indføre udtrykkelig lovhjemmel
til, at transport- og bygningsministeren skal godkende etableringen
af trafikledelsesordninger. Baggrunden herfor er, at flyvepladser
har et lokalt monopol på adgangen til rejser med fly. Et
sådant monopol kan potentielt indebære, at
flyvepladsens ønsker om indtjening ikke støttes af
samfundets ønske om mobilitet i og omkring det
trafikknudepunkt, som flyvepladsen udgør.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det på den baggrund, at flyvepladser med
offentlig adgang efter transport- og bygningsministerens
godkendelse kan etablere trafikledelsesordninger med henblik
på at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens adgangsveje,
opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v., jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 2.
Ved trafikledelsesordning forstås enhver
form for organisering af adgangen til flyvepladsens ankomst- og
afgangsterminaler, herunder f.eks. bomme, signaler, særlige
baner eller lignende.
Lovforslagets regler om
trafikledelsesordninger gælder for transport af personer.
Lovforslaget indebærer således ikke en ændring i
flyvepladsernes eksisterende muligheder for at organisere adgangen
til flyvepladsens arealer, så længe flyvepladserne til
enhver tid sikrer den fri adgang, der følger af
lovforslagets § 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 57
a, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
trafikledelsesordninger på offentlig og privat grund.
Forslagets bestemmelser om trafikledelsesordninger tillader
imidlertid ikke trafikledelsesordninger, hvor disse er forhindret
af restriktion i anden lovgivning.
Det fremgår endvidere af den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1, at
trafikledelsesordningen skal forbedre udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v. Med
denne formulering er det lovgivers intention, at
trafikledelsesordningerne skal sikre en effektiv og kontrolleret
afvikling af transporten af personer til og fra flyvepladsens
ankomst- og afgangsterminaler, samt sikre, at opsamling og
afsætning af flypassagerer og deres ledsagere sker i
afgrænsede områder i direkte tilknytning til disse.
Det foreslås endvidere, at det kommer
til at fremgå direkte af lovens ordlyd, at
trafikledelsesordningerne skal være proportionale,
gennemsigtige og ikke-diskriminerende, jf. den foreslåede
§ 57 a, stk. 4, 1. pkt.
Med henblik på, at det er muligt for den
enkelte bruger at forstå og gennemskue ordninger, de
administrative procedurer og de betalinger, der evt. er knyttet
hertil, skal flyvepladserne desuden offentliggøre
oplysninger om godkendte trafikledelsesordninger, når disse
enten er med betaling eller kræver tilmelding, inden der kan
opnås adgang til flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler,
jf. den foreslåede § 57 a, stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås endvidere, at transport- og
bygningsministeren i øvrigt kan fastsætte regler om
godkendelse af trafikledelsesordningerne og tilsyn hermed, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 5 og 6.
3.3. Betaling i
forbindelse med trafikledelsesordninger
3.3.1. Gældende ret
Der findes ikke specifikke regler i
luftfartslovgivningen om opkrævning af betaling for
erhvervsmæssig personbefordring på flyvepladsernes
områder, herunder til og fra afgangs- og
ankomstterminalerne.
Udgangspunktet er imidlertid, som nævnt
ovenfor under afsnit 3.2.1., at flyvepladserne som ejere eller i
kraft af deres respektive leje- og forpagtningsaftaler kan
organisere adgangen til deres arealer og bygninger, herunder
ankomst- og afgangsterminaler, og kan opkræve betaling
herfor.
3.3.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
Det er Transport- og Bygningsministeriets
vurdering, at gevinsterne ved trafikledelsesordninger
målrettet den erhvervsmæssige personbefordring blandt
andet består i en forkortet ventetid ved opsamling af
passagerer. Gevinsten vil især tilfalde de virksomheder, der
forestår transporten, dvs. taxivognmænd og
busvognmænd. Det synes derfor rimeligt, at eventuelle
omkostninger for flyvepladser, der direkte er forbundet med
etablering og drift af trafikledelsesordninger, kan
pålægges disse erhverv.
3.3.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at
flyvepladser med offentlig adgang kan opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af en godkendt
trafikledelsesordning efter stk. 2. De omfattede virksomheders
samlede betalinger må ikke overstige flyvepladsens samlede
direkte omkostninger til etablering og drift af en ordning med
betaling. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 3.
Det er således alene
erhvervsmæssig personbefordring i taxilovens og
buskørselslovens forstand, der kan pålægges at
betale for trafikledelsesordninger i forbindelse med
flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler, dog ikke
sygetransport og offentlig servicetrafik.
Betalinger kan kun opkræves i det
omfang, de fastsættes til dækning af omkostninger
direkte forbundet med etablering og drift af en godkendt
trafikledelsesordning.
Det foreslås derudover, at det kommer
til at fremgå direkte af lovens ordlyd, at de opkrævede
betalinger skal være proportionale, gennemsigtige og
ikke-diskriminerende. Danske og udenlandske taxier og private
busser, samt eventuelle øvrige former for
erhvervsmæssig personbefordring, skal således have
mulighed for på ikke-diskriminerende vilkår at lade sig
omfatte af en trafikledelsesordning, jf. den foreslåede
§ 57 a, stk. 4, 1. pkt.
Det foreslås, at transport- og
bygningsministeren i øvrigt kan fastsætte regler om
godkendelse af trafikledelsesordningerne og tilsyn hermed, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 5 og 6.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for kommuner og regioner. Lovforslaget
vil have begrænsede administrative konsekvenser for staten i
form af udgifter til godkendelse af og tilsyn med
trafikledelsesordninger. Disse økonomiske og administrative
konsekvenser forventes at kunne indeholdes i Transport- og
Bygningsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget kan få
erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder, der
udøver privat erhvervsmæssig personbefordring i det
omfang, de omfattes af trafikledelsesordninger, hvor der
opkræves betalinger.
Ved transport- og bygningsministerens
godkendelse af trafikledelsesordninger vil der blandt andet blive
lagt vægt på, at flyvepladsen dokumenterer, at der er
proportionalitet mellem trafikale gevinster og administrative og
økonomiske byrder, der pålægges brugerne. Da de
trafikale gevinster forventes at tilfalde de omfattede
virksomheder, vurderes det, at de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet er minimale.
Lovforslagets bestemmelse om vederlagsfri
parkering vurderes ligeledes at have minimale
erhvervsøkonomiske konsekvenser for flyvepladserne, da
flyvepladser efter Transport- og Bygningsministeriets oplysninger
på nuværende tidspunkt giver vederlagsfri parkering for
køretøjer i mindst 15 minutter.
Lovforslaget kan endvidere få
erhvervsøkonomiske konsekvenser for flyvepladser, som indtil
lovens ikrafttræden har indført
trafikledelsesordninger, samt for udøvere af privat
erhvervsmæssig personbefordring, som indtil lovens
ikrafttræden har været omfattet af en
trafikledelsesordning. Størrelsen eller retningen i de
samlede økonomiske konsekvenser heraf kan dog ikke
opgøres på nuværende tidspunkt. I forbindelse
med ansøgning om godkendelse af allerede indførte
trafikledelsesordninger vil det blive afklaret, hvorvidt den
eksisterende fordeling af omkostninger mellem parterne isoleret set
forbliver uændret eller eventuelt vil komme til at bebyrde
flyvepladsen eller brugerne. Samlet set vurderes de
økonomiske konsekvenser at være minimale.
Flyvepladser, der indtil lovens
ikrafttræden har indført trafikledelsesordninger, samt
flyvepladser, der efter lovens ikrafttræden ønsker at
indføre trafikledelsesordninger, skal ansøge
transport- og bygningsministeren om godkendelse heraf. Dette
forventes at medføre begrænsede administrative byrder
for flyvepladserne.
I det omfang lovforslaget leder til mere
udbredt etablering af trafikledelsesordninger til organisering af
adgangen til flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler, vil der
kunnet opnås positive erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det kan oplyses, at Københavns Lufthavne A/S, som satte en
trafikledelsesordning for taxier i drift i oktober måned
2015, vurderer, at en sådan ordning vil kunne reducere den
daglige ventetid og kørsel i kø for taxier på
lufthavnens arealer med skønsmæssig 900 timer. Den tid
vil taxier kunne disponere til andre opgaver og dermed øge
erhvervets produktivitet. Samtidig forventes det, at brugerne af
lufthavnen vil opleve bedre service i taxibetjeningen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har positive, men ikke
væsentlige miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. april 2015 til den 29. maj 2015 og i perioden fra den 17.
juli 2015 til den 14. august 2015 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Air Greenland A/S,
Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Amager-Øbro Taxi 4x27, AOPA,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Arriva Danmark A/S,
Arriva Tog A/S, BAT, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk
Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen Danske Advokater, Brancheforeningen for
Forretningslimousiner, Cabin Union Denmark, COWI, Danish Business
Travel Association, Danmarks rejsebureau Forening, Danmarks
Statistik, Dantaxi, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri,
Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Flyvelederforening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI),
Dansk Motorflyverunion, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Dansk UL Flyve Union, Dansk Vejforening, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne,
Danske Havnevirksomheder Brancheforeningen, Danske Regioner, Danske
Speditører, Danske Svæveflyveunion, Det Centrale
Handicapråd, DI Transport, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Forenede Danske Motorejere (FDM), Flyvebranchens
Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, FOA, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Autoriserede Danske
Flyveværksteder, Foreningen af Rejsearrangører i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fynbus, Færøernes Landsstyre
ved Rigsombudsmanden for Færøerne, Grønlands
Lufthavnsvæsen, Hector Rails AB, HK Post og kommunikation, HK
Stat, HK Trafik og Jernbane, Ingeniørforeningen (IDA), ITD,
Jernbanenævnet, Jettime, Karup Lufthavn, Kommunal Teknisk
Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening, Kommunernes
Landsforening (KL), Kongelig Dansk Aeroklub, KZ & Veteranfly
Klubben, Københavns Kommune, Københavns Lufthavne
A/S, Københavns Museum, Landsforeningen af
Menighedsråd, Landsorganisation i Danmark (LO), Metroservice
A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia, NOAH-Trafik,
Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Pakkerejseankenævnet, Primera
Air, Rambøll, Rejsearrangører i Danmark,
Rejsegarantifonden, Regionstog, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for sikker Trafik, SAS, Serviceforbundet,
Starair, Sun Air, Sydtrafik, Sønderborg Lufthavn, Taxa 4 x
35, TaxiNord, Taxinævnet i Region Hovedstaden, Teknisk
Landsforbund, Teknologisk Institut, Thomas Cook, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark, Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn.
Udover ovenstående myndigheder og
organisationer er endvidere følgende organisationer
hørt i anden høringsperiode mellem 17. juli og 14.
august, men ikke i første høringsperiode mellem 10.
april og 29. maj:
Danske Speditører, Foreningen af
Autoriserede Danske Flyveværksteder, HK Post og
kommunikation.
Det bemærkes endvidere, at
følgende organisationer er hørt med forskellige navne
under henholdsvis første og anden høringsrunde:
Dansk Kollektiv Trafik (Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik i første høringsrunde),
Brancheforeningen for Forretningslimousiner (Brancheforeningen for
Limousine Vognmænd i første høringsrunde).
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen konsekvenser for kommuner og
regioner, begrænsede konsekvenser for staten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Minimale konsekvenser for flyvepladser og
private virksomheder, der udøver erhvervsmæssig
personbefordring. | Minimale konsekvenser for flyvepladser og
private virksomheder, der udøver erhvervsmæssig
personbefordring. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Minimale konsekvenser for lufthavne og
private virksomheder, der udøver erhvervsmæssig
personbefordring. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen væsentlige
miljømæssige konsekvenser. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af luftfartslovens §
55, stk. 1, at tilladelse til at drive offentlig flyveplads
udstedes af Trafik- og Byggestyrelsen, med vilkår fastsat i
henhold til luftfartslovens § 57.
I medfør af luftfartslovens § 57,
stk. 2, nr. 6, stilles der vilkår om, at flyvepladsen til
enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og internationale,
herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik. Endvidere kan der i medfør af luftfartslovens
§ 57, stk. 2, nr. 11, stilles andre særlige
vilkår, der varetager væsentlige samfundsmæssige
eller overordnede trafikale hensyn, for så vidt angår
den i nr. 6 beskrevne nødvendige kapacitet.
Driftstilladelserne til Københavns
Lufthavne A/S, Aalborg Lufthavn a.m.b.a. og Billund Lufthavn
indeholder en række vilkår fastsat i medfør af
luftfartslovens § 57, stk. 1 og 2. Driftstilladelserne
indeholder dog ingen bestemmelser, der forpligter flyvepladsen i
forhold til trafikal tilgængelighed fra landsiden, herunder
til at oprette taxiholdepladser eller til i øvrigt at stille
faciliteter til rådighed for taxier og private busser.
Ligeledes indeholder de nærmere
regelsæt for bestemmelser om flyvepladsreglement for
Københavns Lufthavn, Kastrup, Billund Lufthavn og Aalborg
Lufthavn ingen regler om trafikal tilgængelighed fra
landsiden.
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 1, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af loven, at
flyvepladser, der er åbne for offentligheden, jf. § 55,
stk. 1, skal give fri adgang for transport af personer til og fra
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler, herunder vederlagsfri
parkering for køretøjer i mindst 15 minutter på
arealer i umiddelbar tilknytning hertil, jf. dog stk. 2, medmindre
adgangen er begrænset af regler i denne lov vedrørende
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed eller regler
fastsat i medfør af denne lov herom, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 1.
Kravet om fri adgang til flyvepladsen omfatter
alle former for transport af personer, herunder gang, privat
køretøj uanset type, offentlig servicetrafik, som
defineret i lov om trafikselskaber, og erhvervsmæssig
personbefordring som defineret i taxiloven og
buskørselsloven. Kravet gælder dog kun for
flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben
for offentligheden, jf. luftfartslovens § 55, stk. 1, og
således ikke militære og private flyvepladser.
Kravet om fri adgang for offentligheden til de
pågældende flyvepladser indebærer først og
fremmest, at flyvepladserne skal give kortvarig vederlagsfri adgang
til og fra ankomst- og afgangsterminalerne. Lovforslaget definerer
samtidig, at det skal være muligt at parkere det anvendte
køretøj vedlagsfrit i mindst 15 minutter på
arealer i direkte tilknytning til terminalerne. Det kan imidlertid
samtidig være trafikalt hensigtsmæssigt, at der
ligeledes i tilknytning til ankomst- og afgangsterminalerne er
indrettet arealer for persontransporten, som reserveret til
standsning, det vil sige ophold i kortere tid end 3 minutter.
Lovforslaget indskrænker ikke flyvepladsens muligheder for at
reservere arealer til standsning, såfremt denne er
vedlagsfri.
Kravet om fri - herunder vederlagsfri - adgang
gælder ikke for længerevarende ophold på
flyvepladsernes område, og bestemmelsen påvirker derfor
ikke flyvepladsernes eksisterende adgang til at opkræve
betaling for parkering i mere end 15 minutter, herunder f.eks. for
parkering i parkeringshuse, på parkeringspladser mv. på
flyvepladsernes områder.
Bestemmelsen angår alene en forpligtelse
til at sikre adgangen til terminalerne. Flyvepladserne kan
således fortsat foretage de nødvendige
omlægninger, nedlægninger og øvrige reguleringer
af adgangsveje til flyvepladsernes arealer, forudsat at
sådanne dispositioner ikke hindrer den fri adgang.
Det er lovgivers intention, at både i
situationer, hvor flyvepladsen aktivt hindrer adgangen for
transport af personer til og fra flyvepladsens ankomst- og
afgangsterminaler, samt i situationer, hvor flyvepladsen ikke i
tilstrækkelig grad sikrer en sådan adgang, vil
være en overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse i § 57 a, stk. 1, som derfor kan straffes med
bøde, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Den fri adgang skal ifølge bestemmelsen
gives til og fra ankomst- og afgangsterminaler. Heri ligger en
forudsætning om, at der skal være adgang til opsamling
og afsætning af passagerer i umiddelbar tilknytning til
ankomst- eller afgangsterminalerne samt adgang for gående
hertil.
Det bemærkes, at den fri adgang til
ankomst- og afgangsterminaler alene gælder i det omfang
adgangen hertil ikke er begrænset af regler i luftfartsloven
eller regler fastsat i medfør af luftfartsloven
vedrørende forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens
sikkerhed. Reglerne herom er på nuværende tidspunkt
fastsat i bekendtgørelse nr. 1339 af 3. december 2007 om
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed (security),
der har hjemmel i luftfartsloven.
Det foreslås i stk.
2, at flyvepladser med offentlig adgang efter transport- og
bygningsministerens godkendelse kan etablere
trafikledelsesordninger med henblik på at forbedre
udnyttelsen af flyvepladsens adgangsvej, opholdsarealer,
faciliteter til parkering m.v.
Ved trafikledelsesordning forstås enhver
form for organisering af adgangen til flyvepladsens ankomst- og
afgangsterminaler, herunder f.eks. bomme, signaler, særlige
baner eller lignende.
Med lovforslaget sikres, at flyvepladserne
fortsat har mulighed for at organisere adgangen til flyvepladsens
arealer, men der indsættes med den foreslåede
bestemmelse en hjemmel til, at transport- og bygningsministeren
skal godkende en sådan organisering af adgangen.
Adgangen til at etablere
trafikledelsesordninger efter det foreslåede stk. 2, finder
anvendelse i forhold til alle former for transport af personer.
Trafikledelsesordninger skal godkendes af
transport- og bygningsministeren inden de indføres. Ved
godkendelsen sikrer transport- og bygningsministeren, at ordningen
lever op til kravene i stk. 2 og 4, samt eventuelle regler udstedt
i medfør af den foreslåede stk. 5.
Det er lovgivers intention, at kravet om
godkendelse omfatter trafikledelsesordninger, der indebærer
betaling og/eller har administrative konsekvenser såsom krav
om tilmelding eller stiller krav om særligt udstyr i
køretøjet. Transport- og bygningsministeren
fastsætter nærmere regler om, hvilke
trafikledelsesordninger, der kræver transport- og
bygningsministerens godkendelse, jf. den foreslåede § 57
a, stk. 5, 1. pkt.
Det foreslås i stk.
3, at flyvepladser kan opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af trafikledelsesordninger
efter stk. 2. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 3, 3. pkt.
De omfattede virksomheders samlede betalinger
må ikke overstige flyvepladsens samlede direkte omkostninger
til etablering og drift af en ordning med betaling, jf. den
foreslåede § 57 a, stk. 3, 2. pkt. Heri ligger, at det
er lovgivers intention, at etablering af en trafikledelsesordning
ikke skal udgøre et selvstændigt
forretningsområde for flyvepladsen.
I flyvepladsens direkte omkostninger til
etablering af en ordning vil normalt indgå følgende
elementer til deres kostpris: Planlægning, anskaffelse af
teknisk vejsideudstyr og kabelføringer, anskaffelse af
it-løsninger samt finansieringsomkostninger. Ved den
initiale anskaffelse og ved alle følgende nyanskaffelser
ansættes på et fagligt grundlag en levetid, hvorefter
udgifter til etablering fordeles over trafikledelsesordningens
driftsperiode. Udgifter til planlægning kan i alle
tilfælde maksimalt andrage 20 pct. af
etableringsomkostningerne.
I flyvepladsens direkte omkostninger til drift
af en ordning vil normalt indgå følgende elementer i
de enkelte kalenderår til deres kostpris: Udstyr,
mærkater eller lignende, som skal være monteret i de
tilmeldte køretøjer, drift og vedligeholdelse af
teknisk vejsideudstyr samt drift og vedligeholdelse af
it-løsningen. Udgifter til personale kan desuden
indgå, i det omfang personalet udfører arbejde i
forbindelse med drift af en trafikledelsesordning. I de
tilfælde, hvor en medarbejder både udfører
arbejde i forbindelse med en trafikledelsesordning samt andet
arbejde, skal der føres regnskab med den tid, som den
pågældende medarbejder anvender i forbindelse med de
forskellige typer af opgaver. Det er alene den
forholdsmæssige arbejdstid, som medarbejderen har anvendt til
at udføre arbejde i forbindelse med drift af en
trafikledelsesordning, der kan henføres hertil.
Ved vurderingen af, om en afholdt udgift
medgår direkte til etablering eller drift af en
trafikledelsesordning, skal der anlægges en restriktiv
bedømmelse. Således kan udgifter til medarbejdere, der
eksempelvis guider flyvepladsens passagerer, sørger for
renhold på lufthavnens område eller i øvrigt
udfører opgaver, som i almindelighed må antages at
være i flyvepladsens egen interesse, ikke anses for at
medgå til drift af en trafikledelsesordning. Ligeledes anses
tab som følge af omlægning af lufthavnens arealer,
udgifter til ombygning eller tilbygning af eksisterende
terminalbygninger, samt udgifter til omlægning af
eksisterende veje og stier ikke for at være udgifter
medgået direkte til etablering eller drift af en
trafikledelsesordning.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til den foreslåede § 57 a, stk.
5.
Det foreslås i stk.
4, at ordninger efter stk. 2 og betalinger efter stk. 3 skal
være proportionale, gennemsigtige og ikke-diskriminerende.
Flyvepladserne offentliggør oplysninger om godkendte
trafikledelsesordninger, når disse enten er med betaling
eller kræver tilmelding, inden der kan opnås adgang til
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler.
Med proportional menes, at der skal være
sammenhæng mellem den trafikale gevinst ved at etablere en
trafikledelsesordning og størrelsen af den administrative
byrde og den betaling, transporten af personer pålægges
ved at være omfattet af ordningen.
Kravet om gennemsigtighed indebærer, at
alle nødvendige oplysninger i forbindelse med
indgåelse af aftaler om trafikledelse mellem virksomheder i
den private personbefordring og flyvepladsen skal gøres
tilgængelig for alle virksomheder, for hvem det kan
være relevant at tilslutte sig ordningen.
Med ikke-diskriminerende menes, at en
virksomhed, som lovligt udfører erhvervsmæssig
personbefordring, har adgang til at tilslutte sig en aftale om
trafikledelse, når virksomheden opfylder de af flyvepladsen
fastsatte objektive krav, herunder blandt andet krav til
adfærd og eventuel betaling m.v. Flyvepladserne kan derfor
stille krav om, at virksomheden som led i at tilslutte sig en
ordning skal acceptere aftalegrundlaget for trafikledelsesordningen
på den konkrete flyveplads. For så vidt angår
taxi kan dette eksempelvis ske ved, at taxivognmandens
bestillingskontor tilslutter sig dette aftalegrundlag på
vegne af vognmanden.
Flyvepladsens administrative procedurer i
forbindelse med tilslutning til en trafikledelsesordning må
dog ikke hindre adgangen til at tilslutte sig for virksomheder, som
kun lejlighedsvist betjener kunder til eller fra flyvepladsen.
Dette kunne f.eks. være virksomheder fra udlandet eller
virksomheder fra andre landsdele, som driver erhvervsmæssig
personbefordring. Såfremt en sådan lejlighedsvis bruger
normalt kan tilslutte sig en trafikledelsesordning inden for en
tidsramme på ca. 10 minutter fra ankomsten til lufthavnen,
ligger dette inden for lovgivers fortolkning af fri adgang. Det
gælder i øvrigt for de administrative procedurer og de
krav, som indgår i aftalegrundlaget for en
trafikledelsesordning, at de hverken direkte eller indirekte
må diskriminere udenlandske erhvervsdrivende.
Flyvepladserne skal offentliggøre
oplysninger om godkendte trafikledelsesordninger, når disse
enten er med betaling eller kræver tilmelding, inden der kan
opnås adgang til flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler,
jf. den foreslåede § 57 a, stk. 4, 2. pkt.
Offentliggørelsen kan f.eks. ske på flyvepladsens
hjemmeside, og skal indeholde en beskrivelse af ordningen,
således at det er muligt for den enkelte bruger at
forstå og gennemskue ordningen, de administrative procedurer
og de betalinger, der er knyttet hertil.
Det foreslås i stk.
5, at transport- og bygningsministeren fastsætter
nærmere regler om godkendelse af de ordninger, der er
nævnt i stk. 2, herunder regler om, hvilke
trafikledelsesordninger, der kræver transport- og
bygningsministerens godkendelse. Transport- og bygningsministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om de omkostninger,
som er nævnt i § 57 a, stk. 3, 2. pkt., samt regler om
indhentning af oplysninger fra flyvepladserne til brug for
behandlingen af ansøgninger om godkendelse af
trafikledelsesordninger.
Herved bemyndiges transport- og
bygningsministeren til at fastsætte regler om
godkendelsesproceduren, herunder blandt andet hvilke
trafikledelsesordninger, der kræver godkendelse, regler om
indhentelse af oplysninger fra flyvepladserne, høring af
berørte virksomheder, grundlaget for vurderingen, og om
hvornår der kan meddeles godkendelse samt vilkårene
herfor.
Transport- og bygningsministeren bemyndiges
endvidere til at fastsætte regler om de omkostninger, som er
nævnt i § 57 a, stk. 3, 2. pkt., hvorefter de underlagte
virksomheders samlede betalinger ikke må overstige
flyvepladsens samlede direkte omkostninger til etablering og drift
af en ordning med betaling. Denne bemyndigelse skønnes
nødvendig, da det må påregnes, at der i
forbindelse med transport- og bygningsministerens godkendelse af
trafikledelsesordninger kan opstå behov for nærmere
definitioner af de omkostninger, som medgår til etablering og
drift af en trafikledelsesordning. Det kan i den forbindelse ikke
udelukkes, at der kan påvises omkostningselementer, som det
ikke har været muligt at forudsige i arbejdet med
lovforslaget f.eks. aktiviteter i planlægningsfasen, som
substantielt kan reducere omkostninger i driften eller på
anden vis markant forbedre effekten af en ordning.
Det foreslås endvidere i stk. 6, at transport- og bygningsministeren
fastsætter regler om tilsyn med de ordninger, der er
nævnt i stk. 2, herunder tilsyn med de omfattede
virksomheders samlede betalinger og flyvepladsens samlede direkte
omkostninger til etablering og drift af ordninger med betaling
efter stk. 3. Transport- og bygningsministeren fastsætter
endvidere regler om indhentning af oplysninger fra flyvepladserne
til brug for tilsynet, samt regler om tilbagebetaling af
opkrævede betalinger.
Efter luftfartslovens § 150 e
fører transportministeren (nu transport- og
bygningsministeren) generelt tilsyn med overholdelse af
bestemmelserne i loven og de regler, der er fastsat i medfør
heraf, samt EU-forordninger på luftfartsområdet. Det
foreslås dog, at transport- og bygningsministeren som
supplement hertil kan fastsætte særlige regler om
tilsynet med trafikledelsesordningerne.
Det foreslås desuden, at transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om tilsynet med de
opkrævede betalinger, herunder tilsyn med at betalingerne
opkræves på gennemsigtige og ikke-diskriminerende
vilkår, og at indtægterne ved ordningen samlet set ikke
overstiger de samlede direkte omkostninger over et
kalenderår. Transport- og bygningsministeren fastsætter
endvidere regler om indhentning af oplysninger fra flyvepladserne
til brug for tilsynet.
Det foreslås endvidere, at transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om tilbagebetaling af
opkrævede betalinger. Flyvepladserne kan således
pålægges at tilbagebetale opkrævede betalinger,
hvis disse ikke overholder kravene i den foreslåede § 57
a, stk. 3 og 4.
Tilbagebetaling af en for høj betaling
for et år i strid med den foreslåede bestemmelse i
§ 57 a, stk. 3, 2. pkt., kan f.eks. ske ved, at betalingerne
nedsættes i et af de følgende år. Ved
opkrævning af betalinger i strid med den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 57 a, stk. 4, skal
tilbagebetaling derimod ske direkte til den enkelte virksomhed.
Til nr.
2
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 2, at der skabes hjemmel i § 149, stk. 5, til, at
overtrædelse af § 57 a, stk. 1 og 2, kan straffes med
bøde.
Flyvepladser, der ikke giver fri adgang for
transport af personer til og fra flyvepladsens ankomst- og
afgangsterminaler, herunder vederlagsfri parkering for
køretøjer i mindst 15 minutter på arealer i
umiddelbar tilknytning hertil, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
kan således straffes med bøde.
Det er lovgivers intention, at både i
situationer, hvor flyvepladsen aktivt hindrer adgangen for
transport af personer til og fra flyvepladsens ankomst- og
afgangsterminaler, samt i situationer, hvor flyvepladsen ikke i
tilstrækkelig grad sikrer en sådan fri adgang, vil
flyvepladsen kunne straffes med bøde.
Endvidere kan flyvepladser, der etablerer en
trafikledelsesordning, der efter den foreslåede bestemmelse i
§ 57 a, stk. 2, kræver transport- og bygningsministerens
godkendelse, straffes med bøde, såfremt flyvepladsen
ikke ansøger om godkendelse forud for etableringen af
trafikledelsesordningen.
For så vidt angår
overtrædelse af de bestemmelser, som foreslås fastsat
efter bemyndigelsesbestemmelserne i § 57 a, stk. 5 og 6, vil
der efter den nugældende bestemmelse i lovens § 149,
stk. 10, kunne fastsættes bødestraf heri.
Dette betyder blandt andet, at der kan
fastsættes regler om bødestraf for overtrædelser
af de foreslåede bestemmelser i § 57 a, stk. 2-4, som
opdages i forbindelse med tilsyn med godkendte
trafikledelsesordninger.
Til §
2
Loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Det foreslås, at der indføres en
overgangsordning, således at loven ikke finder anvendelse
på aftaler om trafikledelse, der er indgået før
lovens ikrafttræden.
Loven finder dog anvendelse på
sådanne aftaler om trafikledelse fra det tidspunkt, hvor de
kan opsiges til ophør af begge parter, dog tidligst 1.
januar 2017.
Overgangsordningen medfører, at
flyvepladser, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden allerede har etableret trafikledelsesordninger,
der efter lovens ikrafttræden vil kræve godkendelse,
vil være omfattet af lovens krav, når de
pågældende aftaler om trafikledelse kan opsiges til
ophør af begge parter, dog tidligst 1. januar 2017.
Ansøgning om godkendelse af sådanne ordninger skal
indsendes til transport- og bygningsministeren senest 12
måneder efter lovens ikrafttræden.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører den territoriale
gyldighed for reglerne.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1036 af 28. august 2013, som
ændret ved lov nr. 1114 af 29. december 1997, § 5 i lov
nr. 542 af 8. juni 2006, § 6 i lov nr. 736 af 25. juni 2014 og
§ 9 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter §
57 indsættes: | | | »§ 57
a. Flyvepladser, der er åbne for offentligheden, jf.
§ 55, stk. 1, skal give fri adgang for transport af personer
til og fra flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler, herunder
vederlagsfri parkering for køretøjer i mindst 15
minutter på arealer i umiddelbar tilknytning hertil, jf. dog
stk. 2, medmindre adgangen hertil er begrænset af regler i
denne lov vedrørende forebyggelse af forbrydelser
mod luftfartens sikkerhed eller regler fastsat i medfør af
denne lov herom. | | | Stk. 2.
Flyvepladser med offentlig adgang kan efter transport- og
bygningsministerens godkendelse etablere trafikledelsesordninger
med henblik på at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v. | | | Stk. 3.
Flyvepladser med offentlig adgang kan opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af en godkendt
trafikledelsesordning efter stk. 2. De omfattede virksomheders
samlede betalinger må ikke overstige flyvepladsens samlede
direkte omkostninger til etablering og drift af en ordning med
betaling. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik. | | | Stk. 4.
Ordninger efter stk. 2, og betalinger efter stk. 3, skal være
proportionale, gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Flyvepladser
offentliggør oplysninger om godkendte
trafikledelsesordninger, når disse enten er med betaling
eller kræver tilmelding, inden der kan opnås adgang til
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler. | | | Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
regler om godkendelse af de ordninger, der er nævnt i stk. 2,
herunder regler om, hvilke trafikledelsesordninger, der
kræver transport- og bygningsministerens godkendelse.
Transport- og bygningsministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om de omkostninger, som er nævnt i
§ 57 a, stk. 3, 2. pkt., samt regler om indhentning af
oplysninger fra flyvepladserne til brug for behandlingen af
ansøgninger om godkendelse af trafikledelsesordninger. | | | Stk. 6.
Transport- og bygningsministeren fastsætter regler om tilsyn
med de ordninger, der er nævnt i stk. 2, herunder tilsyn med
de omfattede virksomheders samlede betalinger og flyvepladsens
samlede direkte omkostninger til etablering og drift af ordninger
med betaling efter stk. 3. Transport- og bygningsministeren
fastsætter endvidere regler om indhentning af oplysninger fra
flyvepladserne til brug for tilsynet, samt regler om
tilbagebetaling af opkrævede betalinger.«. | | | | § 149. - -
- Stk. 1-4. - -
- | | 2. I § 149,
stk. 5, indsættes efter »§ 38,«:
»§ 57 a, stk. 1 og 2,«. | Stk. 5.
Overtrædelse af § 18, § 37, stk. 3, § 38,
§ 67 a, stk. 1, § 72 og § 148 a, stk. 1 og 2
straffes med bøde. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på aftaler om trafikledelse, der er
indgået før lovens ikrafttræden. Loven finder
dog anvendelse på sådanne aftaler om trafikledelse fra
det tidspunkt, hvor de kan opsiges til ophør af begge
parter, dog tidligst 1. januar 2017. | | | Stk. 3.
Flyvepladser, der har indgået aftaler om trafikledelse som
nævnt i stk. 2, skal indsende ansøgning om godkendelse
heraf til transport- og bygningsministeren senest 12 måneder
efter ikrafttrædelsen af denne lov. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|