Skriftlig fremsættelse (29. oktober
2015)
Transport- og
bygningsministeren (Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
luftfart (Fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler,
trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger)
(Lovforslag nr. L 33)
Formålet med lovforslaget er at give
fri adgang for transport af personer til og fra ankomst- og
afgangsterminaler på flyvepladser med offentlig adgang.
Flyvepladser udgør vigtige
komponenter af den centrale infrastruktur. Antallet af
flypassagerer, som benytter Danmarks største flyvepladser,
har i de senere år været stigende. Flyvepladserne
ventes derfor at skulle håndtere flere private biler, taxier
og busser, der afsætter og opsamler flypassagerer ved
ankomst- og afgangsterminalerne.
Samspillet mellem private biler, taxier og
busser og samspillet mellem de private former for transport og den
kollektive trafik omkring de store flyvepladser bliver samtidig
mere komplekst. Det risikerer at give anledning til trafikale
problemstillinger.
Den eksisterende lovgivning tager ikke et
tilstrækkeligt hensyn til på den ene side at
afbalancere behovet for at sikre et fortsat bredt udbud af
muligheder for transport af personer til og fra flyvepladsernes
terminalfaciliteter, og på den anden side flyvepladsernes
behov for at etablere trafikledelsesordninger med henblik på
at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens adgangsveje,
opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Med lovforslaget foreslås det derfor
for det første at give fri adgang for transport af personer
til og fra ankomst- og afgangsterminaler på flyvepladser med
offentlig adgang, herunder vederlagsfri parkering for
køretøjer i mindst 15 minutter på arealer i
umiddelbar tilknytning hertil.
Det foreslås for det andet, at
flyvepladserne fortsat har mulighed for at organisere adgangen til
og fra terminalerne, men der indsættes med den
foreslåede bestemmelse en hjemmel til, at transport- og
bygningsministeren skal godkende trafikledelsesordninger, når
de f.eks. indebærer tilmelding og betaling fra brugerne.
Godkendelse er betinget af, at det primære formål med
sådanne ordninger er at forbedre opsamlingen og
afsætningen af passagerer og udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Det foreslås for det tredje, at
flyvepladserne bevarer muligheden for at opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af en godkendt
trafikledelsesordning efter denne lov. De omfattede virksomheders
samlede betalinger må dog ikke overstige flyvepladsens
samlede direkte omkostninger til etablering og drift af en ordning
med betaling. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik.
Endelig foreslås det at
indføre en tilsynsordning med flyvepladsernes
trafikledelsesordninger for at sikre muligheden for at kontrollere
og håndhæve de foreslåede regler herom.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.