Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. december 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Fri adgang til og fra ankomst- og
afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betaling)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1036 af 28. august 2013, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, § 6
i lov nr. 736 af 25. juni 2014 og § 9 i lov nr. 742 af 1. juni
2015, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 57 indsættes:
Ȥ 57 a. Flyvepladser,
der er åbne for offentligheden, jf. § 55, stk. 1, skal
give fri adgang for transport af personer til og fra flyvepladsens
ankomst- og afgangsterminaler, herunder vederlagsfri parkering for
køretøjer i mindst 15 minutter på arealer i
umiddelbar tilknytning hertil, jf. dog stk. 2, medmindre adgangen
hertil er begrænset af regler i denne lov vedrørende
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed eller regler
fastsat i medfør af denne lov herom.
Stk. 2.
Flyvepladser med offentlig adgang kan efter transport- og
bygningsministerens godkendelse etablere trafikledelsesordninger
med henblik på at forbedre udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Stk. 3.
Flyvepladser med offentlig adgang kan opkræve betaling fra
virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, og som er omfattet af en godkendt
trafikledelsesordning efter stk. 2. De omfattede virksomheders
samlede betalinger må ikke overstige flyvepladsens samlede
direkte omkostninger til etablering og drift af en ordning med
betaling. Flyvepladsens mulighed for at opkræve betaling
omfatter ikke sygetransport og offentlig servicetrafik.
Stk. 4.
Ordninger efter stk. 2 og betalinger efter stk. 3 skal være
proportionale, gennemsigtige og ikkediskriminerende. Flyvepladser
offentliggør oplysninger om godkendte
trafikledelsesordninger, når disse enten er med betaling
eller kræver tilmelding, inden der kan opnås adgang til
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler.
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
regler om godkendelse af de ordninger, der er nævnt i stk. 2,
herunder regler om, hvilke trafikledelsesordninger der kræver
transport- og bygningsministerens godkendelse. Transport- og
bygningsministeren fastsætter endvidere nærmere regler
om de omkostninger, som er nævnt i stk. 3, 2. pkt., samt
regler om indhentning af oplysninger fra flyvepladserne til brug
for behandlingen af ansøgninger om godkendelse af
trafikledelsesordninger.
Stk. 6.
Transport- og bygningsministeren fastsætter regler om tilsyn
med de ordninger, der er nævnt i stk. 2, herunder tilsyn med
de omfattede virksomheders samlede betalinger og flyvepladsens
samlede direkte omkostninger til etablering og drift af ordninger
med betaling efter stk. 3. Transport- og bygningsministeren
fastsætter endvidere regler om indhentning af oplysninger fra
flyvepladserne til brug for tilsynet samt regler om tilbagebetaling
af opkrævede betalinger.«
2. I
§ 149, stk. 5, indsættes
efter »§ 38,«: »§ 57 a, stk. 1 og
2,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på aftaler om trafikledelse, der er
indgået før lovens ikrafttræden. Loven finder
dog anvendelse på sådanne aftaler om trafikledelse fra
det tidspunkt, hvor de kan opsiges til ophør af begge
parter, dog tidligst den 1. juli 2017.
Stk. 3. Flyvepladser,
der har indgået aftaler om trafikledelse som nævnt i
stk. 2, skal indsende ansøgning om godkendelse heraf til
transport- og bygningsministeren senest 12 måneder efter
ikrafttrædelsen af denne lov.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.