Betænkning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 15. december 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Transport- og bygningsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober
2015 og var til 1. behandling den 3. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 14. april 2015 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2014-15, 1. samling, TRU alm.
del - bilag 229. Den 29. oktober 2015 sendte transport- og
bygnignsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Deputationer
Dansk Erhverv og Danske Busvognmænd
har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S og V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, ALT og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
lovforslaget overflødigt, da der i forvejen er en frivillig
aftale på området. Enhedslisten er dog opmærksom
på, at der under et foretræde for udvalget er
tilkendegivet utilfredshed med processen omkring indgåelsen
af den nuværende frivillige aftale. Enhedslisten kan desuden
konstatere, at der ikke ser ud til at være flertal for det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag om at indsætte en
revisionsbestemmelse med henblik på en evaluering af loven
efter en passende periode, og vil derfor stemme hverken for eller
imod lovforslaget.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
transportministeren stillede ændringsforslag og vil stemme
imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
finder grundlæggende lovforslaget overflødigt, da der
i forvejen er en frivillig aftale på området.
Såfremt lovforslaget vedtages, opfordrer Liberal Alliance
regeringen til i folketingsåret 2016-17 at evaluere loven med
henblik på en eventuel revision af loven.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et sjette
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT, SF og KF):
1)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Transport- og bygningsministeren fremsætter
senest i folketingsåret 2016-17 forslag om revision af
loven.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse]
Til § 2
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV):
2) I
stk. 1 ændres »1. januar 2016« til: »1.
juli 2016«.
[Nyt
ikrafttrædelsestidspunkt]
3) I
stk. 2 ændres »1. januar 2017« til: »1.
juli 2017«.
[Nyt tidspunkt for
overgangsordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
der med lovforslaget kan være tale om lovgivning, der
løber en åben dør ind. Det kan således
konstateres, at der allerede er indgået en frivillig aftale
om taxibetjeningen af Københavns Lufthavn, Kastrup, mellem
lufthavnen og de fire taxicentraler i hovedstadsområdet.
Forslagsstillerne mener som udgangspunkt, at en velfungerende
frivillig aftale kan være at foretrække, og at det
på den baggrund vil være hensigtsmæssigt efter en
periode at evaluere loven. Ændringsforslaget medfører,
at ministeren senest i folketingsåret 2016-17
fremsætter lovforslag om revision af loven.
Til nr. 2
Med forslaget udskydes tidspunktet for
lovens ikrafttræden til den 1. juli 2016. Årsagen til
ændringen er, at der er tale om erhvervsrettet lovgivning,
som ikke kan nå at blive vedtaget så betids, at
erhvervslivet kan nå at indrette sig på ændringen
inden den 1. januar 2016.
Til nr. 3
Med forslaget udskydes tidspunktet for,
hvornår allerede etablerede trafikledelsesordninger vil
være omfattet af lovens krav. Herefter kommer det til at
fremgå af bestemmelsen, at loven finder anvendelse på
aftaler om trafikledelse, der er indgået før lovens
ikrafttræden, fra det tidspunkt hvor de kan opsiges til
ophør af begge parter, dog tidligst fra den 1. juli 2017.
Baggrunden for ændringen er udskydelsen af tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod
Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Bent Bøgsted (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack
Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm
(EL) Christian Poll (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg
(RV) Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
33
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsvar og høringsnotat,
fra transport- og bygningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Kopi til orientering af bemærkninger
fra Københavns Lufthavne A/S til to konkrete elementer i
lovforslaget, som vedrører dele af lovforslaget, som er
ændret siden den offentlige høring, samt ministerens
kommentar hertil, fra transport- og bygningsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag fra transport- og
bygningsministeren | 8 | Materiale til brug for foretræde den
10/12-15, fra Danske Busvognmænd | 9 | 3. udkast til betænkning | 10 | Opfølgende materiale fra
foretrædet den 10/12-15, fra Danske Busvognmænd |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 33
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om den frivillige aftale, der er
indgået mellem Københavns Lufthavn og de fire
taxibestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, vil kunne
godkendes i henhold til L 33, § 2, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om oversendelse af den frivillige
aftale om adgang til Københavns Lufthavn indgået
mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i
hovedstaden, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om ministeren finder det
retssikkerhedsmæssigt i orden at indføre
bødestraf for overtrædelse af kravet om vederlagsfri
adgang i 15 minutter, henset til kravets usikre indhold, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som tydeliggør, at lufthavnenes
forpligtelse til at stille terminalnære arealer til
rådighed for vederlagsfri parkering indtil 15 minutter
også skal anses for opfyldt, selv om pladserne periodevis
måtte være fyldt, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om en redegørelse for de i L
33, § 2, anførte bestemmelser om forholdet mellem loven
og aftaler indgået mellem private parter, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå |
|