Fremsat den 29. oktober 2015 af
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Risikobaserede tilsyn,
offentliggørelse af navne på virksomheder under
skærpet tilsyn, skærpelse af straffen og
offentliggørelse af arbejdspladsvurdering vedrørende
elektromagnetiske felter m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret bl.a. ved lov nr. 597 af 14. juni 2011 og § 1 i
lov nr. 356 af 9. april 2013, og som senest ændret ved lov
nr. 54 af 27. januar 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 15 a in dsættes som stk. 6:
»Stk. 6
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om arbejdsgiverens pligt til, efter anmodning, at videregive
eller offentliggøre virksomhedens arbejdspladsvurdering
vedrørende elektromagnetiske felter.«
2. § 67,
stk. 1, nr. 6, affattes således:
»6) Et
medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening og Landbrug &
Fødevarer i fællesskab.«
3. § 72 a,
stk. 1, affattes således:
»Stk.
Arbejdstilsynet gennemfører som led i tilsynsopgaven efter
§ 72, stk. 1, nr. 7, risikobaserede tilsyn på
virksomheder med ansatte udvalgt på baggrund af en
indeksmodel og stikprøver.«
4. I
§ 73, 2. pkt., ændres §
66, stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 66, stk. 2, 3.
pkt.
5. I
§ 78 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser.« til: », om
offentliggørelse af de arbejdsmiljøproblemer, der
ligger til grund for Arbejdstilsynets afgørelser, samt om
hvorvidt virksomheden er under skærpet tilsyn.«
6. § 81 a,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5) Et
medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening og Landbrug &
Fødevarer i fællesskab.«
7. § 82,
stk. 4-6, affattes således:
»Stk. 4.
Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde skal det ved
straffens udmåling efter stk. 1 og 2 betragtes som en
skærpende omstændighed,
1) at der ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, uden at forholdet er omfattet af stk. 2,
2) at der
tidligere er afgivet påbud efter § 77, stk. 1 eller 2,
eller truffet andre afgørelser af Arbejdstilsynet om
overtrædelse af loven om samme eller tilsvarende forhold,
3) at der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, eller
4) at
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed.
Stk. 5. Det skal
betragtes som en særlig skærpende
omstændighed,
1) at der for
unge under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade
eller døden til følge, jf. stk. 2,
2) at der for
unge under 18 år er sket skade på liv eller helbred
eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 4, nr. 1,
3) at der for
flere personer er sket skade på liv eller helbred eller
opstået fare herfor, eller
4) at den
pågældende fysiske eller juridiske person inden for 4
år tidligere er straffet for grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Stk. 6. Ved
arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38, stk. 1,
§ 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, kapitel 9
eller kapitel 10 skal der ved straffens udmåling, jf. stk. 1,
2 samt 4 og 5, lægges vægt på virksomhedens
størrelse. Tilsvarende gælder ved arbejdsgiverens
manglende efterkommelse af påbud efter § 77 eller §
77 a, stk. 1, der omhandler disse bestemmelser.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets
udformning og indhold | | | 2.1. | Risikobaserede
tilsyn | | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser | | | | 2.1.3. | Lovforslagets
indhold | | | 2.2. | Offentliggørelse af navne på
virksomheder under skærpet tilsyn | | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | | 2.2.2. | Ministeriets
overvejelser | | | | 2.2.3. | Lovforslagets
indhold | | | 2.3. | Ændringer i
straffebestemmelser - skærpelse af straffen | | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | | | 2.3.1.1. Differentiering af bøder | | | | | 2.3.1.2. Højere bøder skærperende
bøder | | | | | 2.3.1.3. Højere bøder ved særligt
skærpende omstændigheder | | | | 2.3.2. | Ministeriets
overvejelser | | | | 2.3.3. | Lovforslagets
indhold | | | | | 2.3.3.1. Højere bøder ved skærpende
omstændigheder | | | | | 2.3.3.2. Højere bøder ved særligt
skærpende omstændigheder | | | | | 2.3.3.3. Differentiering af bøder | | | 2.4 | Bemyndigelse til at
udstede regler vedrørende videregivelse eller
offentliggørelse af arbejdspladsvurdering vedrørende
elektromagnetiske felter | | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | | 2.4.2. | Ministeriets
overvejelser | | | | 2.4.3. | Lovforslagets
indhold | | | 2.5 | Indstilling af
medlemmer til Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet | | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | | 2.5.2. | Ministeriets
overvejelser | | | | 2.5.3 | Lovforslagets
indhold | | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | | 6. | Miljømæssige konsekvenser | | 7. | Forholdet til
EU-retten | | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indebærer en præcisering af
bestemmelsen om Arbejdstilsynets gennemførelse af det
risikobaserede tilsyn så det fremgår, at det
risikobaserede tilsyn gennemføres på baggrund af en
indeksmodel og stikprøver. Det risikobaserede tilsyn
målrettes yderligere, idet det forudsættes, at der
fremover vil blive ført flere tilsyn på de
virksomheder, der forventes at have størst risiko for
arbejdsmiljøproblemer.
Lovforslaget indebærer endvidere en bemyndigelse til -
på Arbejdstilsynets hjemmeside - at offentliggøre
navne på virksomheder, som groft overtræder
reglerne.
Videre indebærer lovforslaget en ændring af
straffebestemmelserne om skærpende og særligt
skærpende omstændigheder. Med ændringen
forudsættes det, at bødeniveauet forhøjes
yderligere, hvis der foreligger skærpende eller særligt
skærpende omstændigheder. Endvidere foreslås det
at udvide området for særligt skærpende
omstændigheder, således at det betragtes som
særligt skærpende omstændigheder, dels at flere
personer har været udsat for skade på liv eller helbred
eller fare herfor, dels at den fysiske eller juridiske person inden
for 4 år tidligere er blevet straffet for en grov
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Derudover
foreslås det at ændre straffebestemmelserne, så
det fremover vil være den samlede forhøjede
bøde efter tillæg ved skærpende og særligt
skærpende omstændigheder, der skal differentieres efter
virksomhedens størrelse, dvs. efter antallet af ansatte.
Denne del af lovforslaget udmønter de dele af aftalen af
26. marts 2015 mellem den daværende regering
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om en styrket
arbejdsmiljøindsats, som forudsætter ændringer
af arbejdsmiljøloven.
Det foreslås endvidere, at der indføres en
bemyndigelse for beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler om arbejdsgiverens pligt til efter anmodning
at videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske felter.
Bemyndigelsen skal sikre lovhjemmel til at gennemføre dele
af artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/35/EU af 26. juni 2013 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske
felter) (EMF-direktivet).
Endelig indebærer lovforslaget enkelte ændringer af
ordensmæssig karakter.
2. Lovforslagets udformning og indhold
2.1. Risikobaserede tilsyn
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af lovens § 72 a, stk.1, at
Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennemfører
risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte. Samtidig
fremgår det af § 72 a, stk. 2, at der kan
fastsættes regler om, at virksomheder, der kan dokumentere et
godt arbejdsmiljø, fritages for tilsyn efter stk. 1. Denne
bemyndigelsesbestemmelse er udnyttet til at fritage virksomheder
med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat fra risikobaserede
tilsyn.
Bestemmelsen i § 72 a, stk. 1, om risikobaserede tilsyn
blev indført den 1. januar 2012 ved lov nr. 597 af 14. juni
2011. Det fremgår af lovbemærkningerne, jf.
Folketingstidende 2010 -11, 1. samling, A, L 177 som fremsat,
afsnit 2.1.2., at Arbejdstilsynet i højere grad skal have
fokus på de virksomheder, som vurderes at have problemer med
arbejdsmiljøet. Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at Arbejdstilsynet oftere kommer på de virksomheder, som
vurderes at have risiko for problemer med arbejdsmiljøet.
Samlet set forventes det at give en større
arbejdsmiljøeffekt.
Det fremgår videre af lovbemærkningerne, jf.
Folketingstidende 2010 - 11, 1. samling, A, L 177 som fremsat,
afsnit 2.1.3., at det risikobaserede tilsyn gennemføres i to
spor. Det første spor indebærer, at en del af
virksomhederne, som har ansat to årsværk eller derover,
i perioden fra 2012 til og med 2019 bliver udtaget til tilsyn
på baggrund af en indeksmodel, som identificerer de
virksomheder, som har størst risiko for at få
problemer med arbejdsmiljøet. Det andet spor
indebærer, at de øvrige virksomheder, som har ansat to
årsværk eller derover, i samme periode bliver udtaget
til tilsyn på baggrund af en stikprøve.
2.1.2. Ministeriets overvejelser
På bagrund af den politiske aftale af 26. marts 2015
mellem den daværende regering (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om en styrket arbejdsmiljøindsats, foreslås det at
målrette det risikobaserede tilsyn yderligere.
Arbejdstilsynet har siden indførelsen af § 72 a,
stk. 1, om det risikobaserede tilsyn pr. 1. januar 2012
årligt besøgt ca. 27.000 virksomheder, som er udtaget
dels på baggrund af en indeksmodel, dels på baggrund af
stikprøver. Indeksmodellen fungerer ved at prioritere
virksomheder til risikobaserede tilsyn dels ud fra brancherettede
parametre, dels ud fra virksomhedsspecifikke parametre som anmeldte
ulykker, tidligere afgørelser mv. Analyser fra
Arbejdstilsynet viser, at Arbejdstilsynet finder flere
arbejdsmiljøproblemer på virksomheder, der er udtaget
via indeksmodellen, end på virksomheder, der er udtaget via
stikprøve. Desuden viser analyserne, at tilsynsmetoden i det
risikobaserede tilsyn er mindst ligeså velegnet til at
afdække de komplicerede arbejdsmiljøproblemer som de
tidligere former for tilsyn. En yderligere målretning af det
risikobaserede tilsyn vil betyde, at der gennemføres flere
tilsyn på de virksomheder, der vurderes at have størst
risiko for arbejdsmiljøproblemer.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Med forslaget præciseres, at de virksomheder, der
udvælges til at få risikobaserede tilsyn,
udvælges på baggrund af en indeksmodel og
stikprøver. Det forudsættes, at det risikobaserede
tilsyn målrettes yderligere. Denne målretning skal ske
ved at udvælge ca. 80 pct. af de virksomheder, der
årligt skal have risikobaserede tilsyn, via den
såkaldte indeksmodel - mod ca. 55 pct. i dag - mens resten
udvælges via en stikprøve. Samtidig forudsættes
det, at alle virksomheder med mindst ét årsværk
i fremtiden vil kunne udvælges til risikobaserede tilsyn
enten via indeksmodellen eller via stikprøve, men det vil
ikke være alle virksomheder, der vil få risikobaserede
tilsyn inden udgangen af 2019.
2.2. Offentliggørelse af navne på
virksomheder under skærpet tilsyn
2.2.1. Gældende ret
Efter § 78 a, stk. 1, kan beskæftigelsesministeren
fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af
virksomhedernes arbejdsmiljø ved navns nævnelse
på grundlag af resultatet af tilsynet, herunder påbud
eller andre afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, og om offentliggørelse af
de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser. Bestemmelsen er udnyttet til at
udstede bekendtgørelse nr. 1276 af 8. december 2011 om
offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v.
med senere ændringer (den såkaldte
smiley-bekendtgørelse). Bekendtgørelsen regulerer
offentliggørelse af tildelte smiley'er på
Arbejdstilsynets hjemmeside.
Efter § 77, stk. 2, kan Arbejdstilsynet udstede et forbud
mod at fortsætte arbejdet, hvis der er overhængende og
betydelig fare for medarbejdernes eller andres sikkerhed og
sundhed. Et forbud indebærer, at arbejdet skal stoppe
øjeblikkeligt, og at det ikke må genoptages,
før det kan udføres fuldt forsvarligt.
2.2.2. Ministeriets overvejelser
Der er en række virksomheder, der groft overtræder
arbejdsmiljølovgivningen og som følge deraf får
et forbud, jf. § 77, stk. 2. Som en del af den politiske
aftale af 26. marts 2015 om styrket arbejdsmiljøindsats har
aftaleparterne aftalt, at virksomheder, der ikke forsvarligt
forebygger mod alvorlige arbejdsulykker, og hvor Arbejdstilsynet
afgiver forbud, derfor skal have øget opmærksomhed,
så virksomhederne motiveres til at øge
forebyggelsesarbejdet. Hensigten er at skabe et ekstra incitament
for disse virksomheder til at rette op på
arbejdsmiljøforholdene.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at § 78 a, stk. 1, ændres,
således at beskæftigelsesministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om
offentliggørelse af, hvorvidt en virksomhed er under
skærpet tilsyn. Den foreslåede ændring i
bemyndigelsesbestemmelsen vil give mulighed for at fastsætte
nærmere regler om offentliggørelse af virksomheder,
der er under skærpet tilsyn, via en ændring af
bekendtgørelse nr. 1276 af 8. december 2011 om
offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v.
med senere ændringer (smiley-bekendtgørelsen). En
virksomhed kan komme under skærpet tilsyn, hvis
Arbejdstilsynet udsteder et forbud på grund af
overhængende og betydelig fare for medarbejdernes eller
andres sikkerhed og sundhed. Offentliggørelsen vil ske i
tilknytning til den eksisterende smileyordning, som er
tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Offentliggørelse vil ske i overensstemmelse med reglerne i
lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger
(persondataloven).
2.3. Ændring i straffebestemmelse - skærpelse
af straffen
2.3.1. Gældende ret
Sanktionen for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen er i praksis bøde. Der har
endnu ikke været idømt frihedsstraf for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
En bøde til en arbejdsgiver for at overtræde
arbejdsmiljølovgivningen består efter retspraksis af
en »grundbøde«, som er på 20.000 kr. eller
40.000 kr. afhængig af overtrædelsens grovhed, jf.
§ 82, stk. 1. Grundbøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
dødsfald, jf. § 82, stk. 2, - og herved fremkommer
»normalbøden«. Herefter differentieres
normalbøden på baggrund af virksomhedens
størrelse, dvs. antal ansatte, jf. § 82, stk. 4.
Endelig kan den differentierede bøde forhøjes
yderligere, hvis der er skærpende eller særligt
skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5 og
6.
2.3.1.1. Differentiering af bøder
Det fremgår af den gældende § 82, stk. 4, at
der ved straffens udmåling for arbejdsgiveres
overtrædelser af arbejdsmiljøloven skal lægges
vægt på virksomhedens størrelse, dvs. antallet
af ansatte. Bestemmelsen om differentierede bøder til
arbejdsgivere blev indført ved lov nr. 597 af 14. juni 2011.
Det er i forbindelse med vedtagelsen af den omhandlede bestemmelse
forudsat, at bødeniveauet skal tage udgangspunkt i de
virksomhedsgrænser, som er fastsat i §§ 6-6 b i
arbejdsmiljølovens kapitel 2 om samarbejde om sikkerhed og
sundhed, jf. Folketingstidende 2010-11, 1. samling, A, L 177 som
fremsat, afsnit 2.3.3. Det følger også heraf, at der,
udover den afgrænsning, der følger af disse regler,
skal være en yderligere afgrænsning mellem store og
meget store virksomheder for at markere, at de meget store
virksomheder skal rammes mere hårdt end de mellemstore
virksomheder.
Det er således forudsat, at bøderne differentieres
på følgende måde:
- På
virksomheder med 0-9 ansatte differentieres bøden ikke
(normalbøden).
- På
virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes normalbøden
med 50 procent.
- På
virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes normalbøden
med 75 procent.
- På
virksomheder med 100 eller flere ansatte forhøjes
normalbøden med 100 procent.
Differentiering af normalbøden sker efter at bøden
eventuelt er blevet forhøjet på grund af alvorlig
personskade eller dødsfald. Når bøden er
differentieret, kan bøden efterfølgende
forhøjes yderligere ved eventuelle skærpende og
særligt skærpende omstændigheder.
Reglerne om differentierede bøder omfatter
arbejdsgiverens overtrædelse af materielle regler, dvs.
overtrædelse, hvor der er en direkte risiko for at forringe
sikkerhed og sundhed vedrørende det konkrete arbejde, som fx
manglende udsugning ved svejsning eller arbejde i højden
uden rækværk. Bøden differentieres efter
virksomhedens størrelse - dvs. antal ansatte - uanset om
arbejdsgiveren direkte overtræder de bestemmelser, der er
nævnt i § 82, stk. 4, eller undlader at efterkomme
påbud herom. Straffesager om overtrædelse af materielle
arbejdsmiljøregler omhandler typisk overtrædelse af
reglerne i § 38, stk. 1 om arbejdets udførelse, §
42, stk. 1, om arbejdsstedets indretning, § 45, stk. 1, om
tekniske hjælpemidler m.v., § 48, stk. 1, om stoffer og
materialer, eller kap. 10 om unges arbejde.
Reglerne om differentierede bøder omfatter ikke
arbejdsgiverens overtrædelse af formelle regler, dvs. hvor
der ikke er en direkte risiko for arbejdsskader for de ansatte.
Disse regler vedrører typisk rammer og procedurer for
virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde, som fx § 15 a om
arbejdspladsvurdering eller § 19 om
arbejdsmiljøorganisation.
2.3.1.2. Højere bøder ved skærpende
omstændigheder
Efter den gældende § 82, stk. 5, betragtes det ved
straffens udmåling som en skærpende
omstændighed,
1) at der ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, uden at forholdet er omfattet af situationen
med alvorlig personskade eller dødsfald i stk. 2,
2) at der tidligere
er afgivet påbud efter § 77, stk. 1 eller 2, eller
truffet andre afgørelser af Arbejdstilsynet om
overtrædelse af loven om samme eller tilsvarende forhold,
3) at der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, eller
4) at
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed.
Den gældende § 82, stk. 5, nr. 1-3, blev
indført ved lov nr. 379 af 10. juni 1997. Her blev det
også indført i den daværende § 82, stk. 2,
at straffen kan stige til hæfte eller fængsel i indtil
2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed. Ved lov nr. 1395 af 27.
december 2008 blev den daværende § 82, stk. 2, flyttet
til § 82, stk. 5, nr. 4, som en skærpende
omstændighed.
Efter retspraksis forhøjes bøden for arbejdsgivere
i ovenstående tilfælde med 5.000 kr.
2.3.1.3. Højere bøder ved særligt
skærpende omstændigheder
Efter den gældende § 82, stk. 6, betragtes det som en
særlig skærpende omstændighed, at der for unge
under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge eller er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor. Bestemmelsen blev
indført ved lov nr. 379 af 10. juni 1997.
Bestemmelsen gælder både for arbejdsgivere og andre,
der er pålagt pligter efter arbejdsmiljøloven. Efter
retspraksis forhøjes bøden for arbejdsgivere i
ovenstående tilfælde med 10.000 kr.
Efter straffelovens § 81, nr. 1, skal det ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som en
skærpende omstændighed bl.a., at gerningsmanden
tidligere er straffet af betydning for sagen. I praksis
indebærer dette, at tidligere ligeartet kriminalitet
tillægges betydning ved strafudmålingen. Det er
således i dag ikke en særlig skærpende
omstændighed efter arbejdsmiljølovens § 82, stk.
6, at gerningsmanden er tidligere straffet af betydning for
sagen.
Ved fastsættelse af bøden i
gentagelsestilfælde lægges der efter retspraksis
vægt på, hvor lang tid der er gået siden den/de
tidligere afgørelse(r), ligesom der lægges vægt
på antallet af tidligere straffe. Arbejdstilsynet har praksis
for at indstille til følgende forhøjelser for
arbejdsgivere i gentagelsestilfælde:
- I tilfælde,
hvor arbejdsgiveren tidligere er straffet 1 gang, og hvor den
nuværende overtrædelse er begået inden for 2
år fra den tidligere afgørelse, forhøjes
bøden med 50 %.
- I tilfælde,
hvor arbejdsgiveren tidligere er straffet 1 gang, og hvor den
nuværende overtrædelse er begået mere end 2
år efter den tidligere afgørelse, forhøjes
bøden med 25 %.
- I tilfælde,
hvor arbejdsgiveren tidligere er straffet 2 gange, forhøjes
bøden med 100 %.
Det betragtes ikke som en særligt skærpende
omstændighed, at der for flere personer er sket skade
på liv eller helbred eller opstået fare herfor.
Domstolene har dog mulighed for at tillægge det vægt
ved straffens udmåling.
2.3.2. Ministeriets overvejelser
Som en del af den politiske aftale af 26. marts 2015 om styrket
arbejdsmiljøindsats har aftaleparterne aftalt, at
virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven,
skal straffes hårdere. Derfor blev det aftalt at
forhøje bøden på grund af skærpende
og/eller særligt skærpende omstændigheder. Det er
endvidere hensigten, at store virksomheder i endnu højere
grad end efter de gældende regler skal have større
bøder end små virksomheder. Derfor skal
bødeforhøjelserne i forhold til skærpende og
særligt skærpende omstændigheder differentieres
ligesom normalbøden, således at det er den samlede
bøde, og ikke kun normalbøden, der fremover
differentieres.
Aftaleparterne aftalte også, at området for
særligt skærpende omstændigheder skal udvides,
således at området også kommer til at omfatte
dels den omstændighed, at der for flere personer er sket
skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor,
dels den omstændighed, at virksomheden tidligere er straffet
for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i flere
tilfælde end i dag. Aftaleparterne har endvidere aftalt, at
gentagelsesvirkning alene skal finde anvendelse ved grove
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen inden for 4
år.
2.3.3. Lovforslagets indhold
Det forudsættes, at bøder efter § 82, stk. 1,
bevares på de gældende niveauer. For arbejdsgivere
betyder det, at det forudsættes, at niveauet for
grundbøden bevares på 20.000 kr. eller 40.000 kr.
afhængig af overtrædelsens grovhed. Det
forudsættes ligeledes, at grundbøden fortsat fordobles
efter § 82, stk. 2, hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller dødsfald. Ved at
fastholde det eksisterende grundlag for fastsættelse af
grundbøden og eventuel fordobling ved alvorlig personskade
eller dødsfald er det hensigten at opnå, at den
eksisterende retspraksis for grundbøderne bevares.
Efter straffelovens § 80 skal der ved straffens
udmåling tages hensyn til lovovertrædelsens
grovhed.
Det foreslås, at § 82, stk. 4 og 5, ændres,
således at det af disse bestemmelser fremgår, hvad der
skal betragtes som skærpende og særligt skærpende
omstændigheder. En forhøjelse af bøden som
følge af disse omstændigheder kan ske, uanset om der
er tale om en strafudmåling efter § 82, stk. 1, eller
§ 82, stk. 1, jf. stk. 2.
Den foreslåede opregning af skærpende og
særligt skærpende omstændigheder i stk. 4 og 5 er
ikke et udtryk for en udtømmende beskrivelse af, hvilke
omstændigheder der skal tages i betragtning ved vurdering af
overtrædelsens grovhed. Straffelovens almindelige principper,
sådan som de kommer til udtryk i straffelovens kapitel 10,
finder anvendelse som hidtil. At de forhold, der er nævnt i
stk. 4 og 5, skal betragtes som skærpende og særligt
skærpende omstændigheder betyder, at hvis der i en sag
foreligger en af de nævnte omstændigheder, bør
det føre til en bøde, der er større end den
bøde, der ellers ville være udmålt. Hvis der
foreligger flere af de nævnte omstændigheder,
bør det også komme til udtryk i
bødefastsættelsen.
Endeligt foreslås det, at differentiering af bøden
efter virksomhedens størrelse, dvs. antal ansatte, sker
efter at normalbøden er blevet forhøjet ved
eventuelle skærpende og/eller særligt skærpende
omstændigheder.
2.3.3.1. Højere bøder ved skærpende
omstændigheder
Det foreslås, at der i § 82, stk. 4, indføres
en bestemmelse om, hvilke områder der ved straffens
udmåling skal betragtes som skærpende
omstændigheder. Bestemmelsen tager udgangspunkt i den
gældende § 82, stk. 5.
Det forudsættes, at bøden for skærpende
omstændigheder forhøjes med 5.000 kr. til 10.000 kr.
pr. skærpende omstændighed.
2.3.3.2. Højere bøder ved særligt
skærpende omstændigheder
Det foreslås, at der i § 82, stk. 5, indføres
en bestemmelse om, hvilke områder der ved straffens
udmåling skal betragtes som særligt skærpende
omstændigheder.
Den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 1 og 2,
indebærer, at det fortsat skal betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, når der for unge under 18
år er sket en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge eller er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor. Den foreslåede
§ 82, stk. 5, nr. 1 og 2, svarer til den gældende §
82, stk. 6.
Den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 3, indebærer,
at området for særligt skærpende
omstændigheder udvides til at omfatte de tilfælde, hvor
der for flere personer er sket skade på liv eller helbred
eller opstået fare herfor. Bestemmelsen vil kunne finde
anvendelse, såfremt der er sket skade på liv eller
helbred eller opstået fare herfor for to eller flere
personer.
Den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 4, indebærer, at området for
særligt skærpende omstændigheder endvidere
udvides til at omfatte de tilfælde, hvor den
pågældende fysiske eller juridiske person (juridisk
enhed) inden for 4 år tidligere er straffet for en grov
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Det
forudsættes, at enhver tidligere grov overtrædelse, der
har medført en straf for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen inden for 4 år forud for
gerningstidspunktet for den aktuelle overtrædelse,
tillægges gentagelsesvirkning ved bødens
udmåling. Den tidligere sag skal således være
afgjort ved bødevedtagelse eller endelig dom inden for 4
år fra gerningstidspunktet for den aktuelle
overtrædelse.
Efter det foreslåede er det uden betydning, om de
tidligere straffe vedrører samme, lignende eller helt andre
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. Det
afgørende er, at både den tidligere
lovovertrædelse og den lovovertrædelse, der aktuelt er
til påbedømmelse, kan karakteriseres som en grov
overtrædelse. Fastsættelsen af tidsperioden på 4
år er en fravigelse af den almindelige tidsmæssige
udstrækning af den periode, hvor en strafbar
overtrædelse kan tillægges gentagelsesvirkning, jf.
straffelovens § 84, stk. 3. Perioden på 4 år er en
del af den politiske aftale fra 26. marts 2015, fordi der fra
politisk side er ønske om at forkorte perioden under hensyn
til, at enhver tidligere grov overtrædelse, der har
medført en afgjort straffesag, vil blive omfattet af den
foreslåede gentagelsesregel. Det foreslås, at den
overtrædelse, der aktuelt er til pådømmelse,
ligeledes er en grov overtrædelse. Det foreslås, at den
hidtidigt anvendte procentvise forhøjelse af bøden i
gentagelsestilfælde bortfalder.
Det forudsættes, at bøden for særligt
skærpende omstændigheder forhøjes med 10.000 kr.
til 20.000 kr. pr. særligt skærpende
omstændighed.
2.3.3.3. Differentiering af bøder
Det foreslås i § 82, stk. 6, at der ved straffens
udmåling fortsat lægges vægt på
virksomhedens størrelse, sådan som det blev vedtaget
ved lov nr. 597 af 14. juni 2011. Der henvises til gennemgangen af
reglerne i afsnit 2.3.1.1.
Det foreslås endvidere, at differentieringen fremover
også skal omfatte forhøjelse af normalbøden som
følge af skærpende og/eller særligt
skærpende omstændigheder. Det vil sige, at
differentieringen først foretages, efter at
normalbøden er blevet forhøjet på grund af
eventuelle skærpende og/eller særligt skærpende
omstændigheder.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
sagens samtlige omstændigheder, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende
omstændigheder end angivet eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.4. Bemyndigelse til at udstede regler vedrørende
videregivelse eller offentliggørelse af
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske
felter
2.4.1. Gældende ret
Efter arbejdsmiljølovens § 15 a er der krav om, at
arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en
skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og
sundhedsforholdene på arbejdspladsen under hensyntagen til
arbejdets art, de arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes,
samt virksomhedens størrelse og organisering.
Arbejdsmiljølovens krav til udarbejdelse af en
arbejdspladsvurdering omfatter også arbejde, der
indebærer udsættelse for elektromagnetiske felter.
Det følger endvidere af arbejdsmiljølovens §
15 a, at arbejdspladsvurderingen skal forefindes i virksomheden og
være tilgængelig for virksomhedens ledelse, de ansatte
og Arbejdstilsynet, som fører tilsyn med
arbejdspladsvurderingen, men det følger ikke af
arbejdsmiljøloven, at arbejdsgiveren har pligt til efter
anmodning at videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering. Der er heller ikke i
arbejdsmiljøloven bemyndigelse til at kunne stille et
sådant krav.
2.4.2. Ministeriets overvejelser
I artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/35/EU af 26. juni 2013 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske
felter) (EMF-direktivet), der skal være gennemført i
dansk ret senest den 1. juli 2016, stilles der krav om, at
arbejdsgiveren skal vurdere alle risici for arbejdstagerne som
følge af elektromagnetiske felter på arbejdsstedet og
om nødvendigt måle eller beregne arbejdstagernes
udsættelse for elektromagnetiske felter.
Krav om en arbejdspladsvurdering er gennemført i dansk
ret med arbejdsmiljølovens § 15 a, som også
indeholder den nødvendige hjemmel til at fastsætte
nærmere regler med henblik på at gennemføre
ovennævnte bestemmelse i danske ret.
EMF-direktivet indeholder i artikel 4, stk. 1, tillige et krav
om, at arbejdsgiveren efter anmodning skal videregive eller
offentliggøre virksomhedens arbejdspladsvurdering
vedrørende elektromagnetiske felter. Det vurderes, at der
ikke er hjemmel i arbejdsmiljøloven til at fastsætte
et sådant krav om, at arbejdsgiveren efter anmodning skal
videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering.
Det er endvidere angivet i EMF-direktivets artikel 4, stk. 1, at
ved behandling af ansattes personoplysninger skal enhver
offentliggørelse opfylde kravene i direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger. Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 er
gennemført i dansk ret med lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger (persondataloven).
2.4.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der i arbejdsmiljøloven
tilvejebringes en bemyndigelse for beskæftigelsesministeren
til at fastsætte regler om arbejdsgiverens pligt til efter
anmodning at videregive eller offentliggøre de dele af
arbejdspladsvurderingen, som indeholder vurdering af de risici, som
de ansatte er udsatte for i forhold til elektromagnetiske
felter.
Bl.a. persondataloven vil ligesom beskyttelse af
forretningsmæssige interesser, herunder intellektuel
ejendomsret, kunne begrunde en afvisning af anmodning om adgang til
arbejdspladsvurderingen eller en anmodning om at
offentliggøre arbejdspladsvurderingen.
Der forventes derfor, at der på baggrund af bemyndigelsen
vil blive fastsat nærmere regler om arbejdsgiverens pligt til
at videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske felter,
men også regler om kriterier for afvisning af videregivelse
eller offentliggørelse for at sikre overholdelse af
persondataloven og arbejdsgiverens forretningsmæssige
interesser m.v.
2.5. Indstilling af medlemmer til
Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet
2.5.1. Gældende ret
Arbejdsmiljøloven indeholder regler i § 67, stk. 1,
og § 81 a, stk. 1, om, hvilke organisationer, der indstiller
medlemmer til henholdsvis Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Af disse bestemmelser fremgår bl.a., at et medlem til
henholdsvis Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet indstilles af Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) og Landbrug &
Fødevarer i fællesskab.
2.5.2. Ministeriets overvejelser
SALA blev opløst i 2012. I den forbindelse lod SALA sine
aktiviteter fortsætte i regi af Dansk
Arbejdsgiverforening. Efter SALA's
opløsning i 2012 har det i praksis været Dansk
Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer, der i
fællesskab har udpeget de pågældende
medlemmer.
2.5.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at arbejdsmiljøloven ændres,
så det fremgår, at Dansk Arbejdsgiverforening og
Landbrug & Fødevarer i fællesskab indstiller et
medlem til henholdsvis Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forlaget om offentliggørelse af arbejdspladsvurderingen
vedrørende elektromagnetiske felter indeholder alene krav om
offentliggørelse, hvis virksomheden får en anmodning
herom. Det er kun relevant for de få virksomheder, som skal
medtage elektromagnetiske felter i deres arbejdspladsvurdering, og
ud af disse vurderes det, at kun et meget begrænset antal
virksomheder vil blive anmodet om offentliggørelse.
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget om, at der tilvejebringes en bemyndigelse for
beskæftigelsesministeren til at fastætte nærmere
regler om arbejdsgiverens pligt til efter anmodning at videregive
eller offentliggøre arbejdspladsvurderingen
vedrørende elektromagnetiske felter, fremsættes som
led i gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/35/EU af 26. juni 2013 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske
felter), der skal være gennemført i dansk ret senest
den 1. juli 2016. Bemyndigelsen skal sikre gennemførelse af
dele af EMF-direktivets artikel 4, stk. 1.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. august 2015
til den 23. september 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen,
Politidirektørforeningen, Den Danske Dommerforening,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Landsorganisationen i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikerne (AC), Dansk
Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regioner,
Moderniseringsstyrelsen, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation
i Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Det Faglige Hus og Producentforeningen.
| | | | | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om bemyndigelse til at udstede
regler vedrørende offentliggørelse af
arbejdspladsvurderingen vedrørende elektromagnetiske felter
vil danne grundlag for gennemførelsen af regler i
medfør af EMF-direktivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/35/EU af 26. juni 2013 om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske
agenser (elektromagnetiske felter)), og indeholder herudover ikke
EU-retlige aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Arbejdsmiljøloven indeholder i §
15 a krav om, at arbejdsgiveren skal sørge for, at der
udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og
sundhedsforholdene på arbejdspladsen. Kravet om udarbejdelse
af en skriftlig arbejdspladsvurdering omfatter også arbejde,
der indebærer udsættelse for elektromagnetiske
felter.
EMF-direktivet, der skal være
gennemført i dansk ret senest den 1. juli 2016, indeholder i
artikel 4, stk. 1, en pligt for arbejdsgiveren til efter anmodning
at videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske
felter.
Arbejdsmiljølovgivningen indeholder
ikke krav om, at arbejdsgiveren efter anmodning har pligt til at
videregive eller offentliggøre arbejdspladsvurderingen
vedrørende elektromagnetiske felter.
Arbejdsmiljølovgivningen indeholder heller ikke mulighed for
at fastsætte en sådan pligt. Forslaget om
tilvejebringelse af en bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren skal således sikre mulighed
for gennemførelsen i dansk ret af ovennævnte krav til
arbejdsgiveren.
Forslaget foreslås gennemført
således, at medmindre der er en mere tungtvejende offentlig
interesse i videregivelse, kan en anmodning om adgang til eller en
anmodning om videregivelse eller offentliggørelse afvises,
hvis videregivelse er i strid med persondataloven, straffelovens
eller forvaltningslovens regler om tavshedspligt eller vil skade
beskyttelsen af arbejdsgiverens forretningsmæssige
interesser, herunder interesser i forbindelse med intellektuel
ejendomsret.
Arbejdsudstyr og andet udstyr med
sådanne elektromagnetiske egenskaber, at det kan
påvirke sundheden hos personer eller give gener, har en
relativt begrænset udbredelse i Danmark. En
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske felter
vurderes derfor kun at være et krav i et mindre antal
virksomheder. Der vil primært være tale om
virksomheder, som anvender kraftigt svejseudstyr,
industrismelteovne, kortbølgebehandlingsudstyr, store
spændingstransformere samt MR/ NMR-skannere. For dette udstyr
er der normalt kun tale om kraftig udsættelse i selve det
lokale, hvor udstyret forefindes. I de særlige
tilfælde, hvor udstyret er placeret tæt op ad en
væg ind til fx en nabo, kan der dog også være
høje niveauer i nabolokalet.
Derudover vil en arbejdspladsvurdering
vedrørende elektromagnetiske felter også kunne anses
for nødvendig for det arbejde, der udføres på
eller nær ved de fleste radar- og sendeantenner. Fra
antennerne udbredes strålingen til et større
område, og beboerne her kan forventes at udvise interesse for
at følge med i virksomheders håndtering af de
elektromagnetiske felter via en offentliggjort
arbejdspladsvurdering.
Det vurderes på den baggrund, at
anmodning om videregivelse eller offentliggørelse af
arbejdspladsvurderinger vedrørende elektromagnetiske felter
vil kunne afgrænses til de relativt få tilfælde,
hvor der enten er tale om sendeantenner eller der er berørte
naboer eller nabovirksomheder i samme ejendom som de virksomheder,
der udfører arbejde som nævnt ovenfor.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.4.
Til nr. 2
Det fremgår af § 67, stk. 1, nr. 6,
at Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere (SALA) og Landbrug
& Fødevarer i fællesskab indstiller et medlem til
Arbejdsmiljørådet.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere
blev opløst i 2012. Det foreslås derfor, at det
medlem, der tidligere blev indstillet af SALA og Landbrug &
Fødevarer i fællesskab, fremover indstilles af Dansk
Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer i
fællesskab.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.5.
Til nr. 3
Det fremgår af lovens § 72 a, stk.
1, at Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennemfører
risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte.
§ 72 a, stk. 1, blev indført den
1. januar 2012, jf. lov nr. 597 af 14. juni 2011. Det fremgår
af lovbemærkningerne, jf. Folketingstidende 2010 - 11, 1.
samling, A, L 177 som fremsat, afsnit 2.1.3. , at det
risikobaserede tilsyn gennemføres i to spor. Det
første spor indebærer, at en del af virksomhederne,
som har ansat to årsværk eller derover, i perioden fra
2012 til og med 2019 bliver udtaget til tilsyn på baggrund af
en indeksmodel, som identificerer de virksomheder, som har
størst risiko for at få problemer med
arbejdsmiljøet. Det andet spor indebærer, at de
øvrige virksomheder, som har ansat to årsværk
eller derover, i samme periode bliver udtaget til tilsyn på
baggrund af en stikprøve. Dermed vil alle virksomheder med
to årsværk eller derover ansat få risikobaserede
tilsyn minimum én gang i perioden fra 2012 til og med 2019.
Desuden bliver cirka halvdelen af virksomhederne, som har mellem et
og to årsværk ansat, i samme periode udtaget til
risikobaserede tilsyn, dels på baggrund af
arbejdsmiljørisici, dels via stikprøver.
Det fremgår videre af
lovbemærkningerne, at Arbejdstilsynet vil tilstræbe, at
risikobaserede tilsyn afsluttes på ét besøg,
så det bliver enkelt og ubureaukratisk for virksomheden,
ligesom det fremgår, at Arbejdstilsynet som hovedregel vil
kontakte virksomheden 1-4 måneder før det
risikobaserede tilsyn, så virksomheden får mulighed for
selv at løse eventuelle arbejdsmiljøproblemer inden
tilsynet. Endelig fremgår det også, at selve tilsynet
sker uanmeldt.
Det foreslås, at § 72 a, stk. 1,
præciseres, så det fremgår, hvordan
virksomhederne udtages til risikobaserede tilsyn. Bestemmelsen
præciseres for at afspejle det ønske om øget
risikobasering, som den politiske aftale af 26. marts 2015 mellem
den daværende regering (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om en styrket arbejdsmiljøindsats er udtryk for.
Med forslaget præciseres det, at de
virksomheder, der udvælges til at få risikobaserede
tilsyn, udvælges på baggrund af en indeksmodel og
stikprøver. Det forudsættes, at det risikobaserede
tilsyn målrettes yderligere. Denne målretning vil ske
ved at udvælge ca. 80 pct. af de virksomheder, der
årligt skal have risikobaserede tilsyn, via den
såkaldte indeksmodel. I dag er det ca. 55 pct. der
udvælges efter denne model. Resten udvælges via en
stikprøve. Samtidig forudsættes det, at alle
virksomheder med mindst ét årsværk i fremtiden
vil kunne udvælges til risikobaserede tilsyn enten via
indeksmodellen eller via stikprøve, men det vil ikke
være alle virksomheder, der vil få et risikobaseret
tilsyn inden udgangen af 2019.
Det forudsættes endvidere, at
Arbejdstilsynet - hvis det efter tilsynets konkrete vurdering ikke
kan lade sig gøre at afdække arbejdsmiljøet i
løbet af ét besøg - vil kunne fortsætte
det risikobaserede tilsyn en anden dag, evt. over flere dage.
Videre forudsættes det, at
tilrettelæggelsen af det risikobaserede tilsyn gøres
mere fleksibelt, så der bliver mulighed for en mere
ressourceoptimal planlægning. Således forudsættes
det, at virksomheder, som har fået et påbud om
materielle forhold i arbejdsmiljøet, i fremtiden ikke altid
vil blive udvalgt til et nyt risikobaseret tilsyn efter 12-18
måneder, som det er tilfældet i dag, men vil kunne
blive udtaget både på et tidligere og et senere
tidspunkt. I den konkrete planlægning af tilsynsbesøg
på de virksomheder, der vil blive udtaget til risikobaserede
tilsyn, vil der også kunne indgå andre hensyn end den
medgåede tid siden sidste tilsynsbesøg, fx muligheden
for på samme dag at besøge virksomheder, der ligger
geografisk tæt eller har samme ejer. Arbejdstilsynet har i
juli 2015 - som led i den politiske aftale af 26. marts 2015 om en
styrket arbejdsmiljøindsats - iværksat en
undersøgelse af, om sandsynligheden for, at Arbejdstilsynet
igen finder arbejdsmiljøproblemer på samme virksomhed
afhænger af fx arbejdsmiljøproblemernes karakter og
alvorlighed. Resultaterne af denne undersøgelse vil
også kunne indgå som element i tilrettelæggelsen
af tilsynsbesøg.
På samme måde forudsættes
det, at varslingen af risikobaseret tilsyn ikke nødvendigvis
skal finde sted i perioden mellem 1-4 måneder før
tilsynet finder sted, men vil kunne tage højde for andre
faktorer end tiden. Virksomheden vil dog fortsat blive varslet
minimum en måned før tilsynet, så virksomheden
ligesom i dag vil have mulighed for selv at løse eventuelle
arbejdsmiljøproblemer inden tilsynsbesøget. Det
forudsættes også, at varslingen i fremtiden kan
foregå digitalt og ikke som i dag telefonisk, hvilket vil
indebære administrative fordele for både virksomhederne
og Arbejdstilsynet.
Virksomheden får i dag ikke at vide,
præcist hvornår Arbejdstilsynet kommer på tilsyn,
da det risikobaserede tilsyn gennemføres uanmeldt.
Arbejdstilsynet vil gennemføre et forsøg med anmeldte
risikobaserede tilsyn for at indhente mere detaljeret viden om,
hvilken betydning anmeldelse af det risikobaserede tilsyn har for
virksomhedernes forberedelse og udbytte af tilsynet og mere
detaljeret viden om Arbejdstilsynets muligheder for at
afdække arbejdsmiljøproblemer og for at
gennemføre selve tilsynet mv. Midlertidige eller skiftende
arbejdspladser vil ikke indgå i forsøget.
Det forudsættes, at Arbejdstilsynet som
hidtil vil kunne undlade forudgående at kontakte
virksomheden, fx hvis det risikobaserede tilsyn gennemføres
i anledning af en anmeldt arbejdsulykke eller en klage over
arbejdsmiljøet på virksomheden.
Indeksmodellen vil fortsat være dynamisk
og vil fortsat løbende blive justeret, hvis der fremkommer
ny viden om arbejdsmiljø og ny viden om virksomhederne.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 4
Det følger af § 73, at
beskæftigelsesministeren kan bemyndige direktøren for
Arbejdstilsynet til at udøve beføjelser, der ved
loven er tillagt beskæftigelsesministeren. Det fremgår
endvidere af § 73, 2. pkt., at beskæftigelsesministeren
efter forhandling med Arbejdsmiljørådet kan bestemme,
at § 66, stk. 2, 2. pkt., kan fraviges. § 66, stk. 2, 2.
pkt. handler om, at Arbejdsmiljørådet til brug for de
politiske drøftelser og prioriteringer i rådet kan
iværksætte udviklings- og analyseaktiviteter af
tværgående karakter.
Det foreslås, at § 73, 2. pkt.,
ændres således, at det kommer til at fremgå, at
det er § 66, stk. 2, 3. pkt., der kan fraviges. Dette punkt
handler om, at en af Arbejdsmiljørådets opgaver er at
udtale sig inden beskæftigelsesministeren godkender
branchearbejdsmiljøråd efter lovens § 14, stk.
1.
I forbindelse med den seneste ændring af
arbejdsmiljølovens § 66, stk. 2, om
Arbejdsmiljørådets opgaver mv. blev § 73 om
muligheden for, at beskæftigelsesministerens efter
forhandling med Arbejdsmiljørådet kan bestemme, at
dele af rådets opgaver skal fraviges, ikke
konsekvensrettet.
På den baggrund foreslås det, at
§ 73 ændres, så det er den relevante del af §
66, stk. 2, nemlig 3. pkt., der omfattes af § 73.
Til nr. 5
Det følger af den gældende §
78 a, stk. 1, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om offentliggørelse af virksomhedernes
arbejdsmiljø ved navns nævnelse bl.a. på
grundlag af resultatet af tilsynet og om offentliggørelse af
de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser. De nærmere regler herfor
er reguleret i bekendtgørelse nr. 1276 af 8. december 2011
om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø
m.v. med senere ændringer
(smiley-bekendtgørelsen).
Med lovforslaget foreslås det, at
bemyndigelsesbestemmelsen ændres, således at der skabes
hjemmel til at fastsætte regler om, at der i forbindelse med
smileyordningen på Arbejdstilsynets hjemmeside vil kunne
fremsøges en liste med navne på de virksomheder, der
er under skærpet tilsyn.
Den foreslåede ordning om
offentliggørelse vil indebære, at virksomheder, der
får et forbud af Arbejdstilsynet på grund af
overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres
sikkerhed eller sundhed og derfor kommer under skærpet
tilsyn, vil kunne fremsøges ved navns nævnelse
på en liste på Arbejdstilsynets hjemmeside - i
tilknytning til den nuværende smileyordning.
Et skærpet tilsyn vil ske ved en hurtig
opfølgning, dvs. få dage/uger efter, at den grove
overtrædelse er konstateret. Dermed sikres det, at
virksomheder, der ikke forebygger forsvarligt mod alvorlige
arbejdsulykker, får øget opmærksomhed fra
Arbejdstilsynets side allerede første gang, de begår
en grov overtrædelse. Det skærpede tilsyn
gennemføres som et uanmeldt tilsyn på samme
arbejdssted, hvor den grove overtrædelse blev konstateret.
Desuden vil tilsynet have et bredere fokus end blot de
arbejdsmiljøproblemer, der lå til grund for den grove
overtrædelse. Virksomheder, der modtager forbud fra
Arbejdstilsynet i forbindelse med risikobaseret tilsyn, bliver ikke
omfattet af det skærpede tilsyn, da virksomheden under det
risikobaserede tilsyn netop gennemgås med et bredt fokus.
Der foretages ikke ændringer i de
eksisterende kriterier mv. for tildeling af smiley. Der foretages
ligeledes ikke ændringer i, hvornår Arbejdstilsynet
udsteder et forbud, jf. § 77, stk. 2.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 6
Det fremgår af § 81 a, stk. 1, nr.
5, at Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere (SALA) og
Landbrug & Fødevarer i fællesskab indstiller et
medlem til Arbejdsmiljøklagenævnet.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere
blev opløst i 2012, og det foreslås derfor, at det
medlem, der tidligere blev indstillet af SALA og Landbrug &
Fødevarer i fællesskab, fremover indstilles af Dansk
Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer i
fællesskab.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.5.
Til nr. 7
Efter de gældende regler
fastsættes grundbøden for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen afhængigt at
overtrædelsens grovhed, jf. § 82, stk. 1.
Grundbøden fordobles, hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller dødsfald, jf.
§ 82, stk. 2, hvormed bøden bliver til
normalbøden. Herefter differentieres normalbøden
på baggrund af virksomhedens størrelse, dvs. antal
ansatte, jf. § 82, stk. 4. Endelig kan den differentierede
bøde forhøjes yderligere, hvis der er
skærpende, jf. § 82, stk. 5, eller særligt
skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 6. De
gældende bestemmelser i § 82, stk. 5 og 6, indeholder
opremsninger af de tilfælde, der betragtes som
skærpende og særligt skærpende
omstændigheder.
Det foreslås, at § 82, stk. 4-6,
affattes på ny. Hensigten er at udvide området for
særligt skærpende omstændigheder, at
forhøje bødeniveauerne for skærpende og
særligt skærpende omstændigheder samt at
ændre på rækkefølgen af stykkerne,
således at grundbøden efter eventuel fordobling ved
alvorlig personskade eller dødsfald herefter forhøjes
ved skærpende og særligt skærpende
omstændigheder, og at differentieringen af bøden efter
virksomhedens størrelse, dvs. antal ansatte, sker til sidst.
Derved får differentieringen også betydning for den
samlede bøde.
Den foreslåede § 82, stk. 4, omhandler de
omstændigheder, som ved straffens udmåling skal
betragtes som skærpende omstændigheder. Det er de samme
skærpende omstændigheder, som efter de gældende
regler er anført i § 82, stk. 5. Det foreslås, at
bestemmelsen flyttes til § 82, stk. 4.
Den foreslåede § 82, stk. 4, nr. 1, forudsætter,
at liv og helbred fortsat er beskyttelsesinteresser i
arbejdsmiljølovens forstand, og at det derfor skal betragtes
som en skærpende omstændighed ved bødens
udmåling, hvis en overtrædelse har medført skade
på en person eller fremkaldt fare herfor. Bestemmelsen
foreslås ikke at finde anvendelse, hvis overtrædelsen
har medført en ulykke, der har medført alvorlig
personskade eller dødsfald, jf. stk. 2.
Den foreslåede § 82, stk. 4, nr. 2, forudsætter,
at alle, der er omfattet af arbejdsmiljøloven, fortsat har
pligt til at kende til arbejdsmiljølovgivningen. Det har
ingen betydning for den subjektive tilregnelse, at man ikke vidste,
at en handling var forbudt. Det er et grundlæggende dansk
retsprincip, at retsvildfarelser ikke fritager for ansvar. Det
bør derfor betragtes som en skærpende
omstændighed, hvis Arbejdstilsynet på en virksomhed
konstaterer, at virksomheden ikke overholder de krav, der
påhviler virksomheden i medfør af
arbejdsmiljøloven, og på den baggrund giver
virksomheden et påbud om at bringe forholdene i orden, og
dette ikke efterfølgende sker. Virksomheden er således
bragt i 'ond tro'. Virksomheden har vist, at den ikke arbejder
på selv at løse sine arbejdsmiljøproblemer,
idet den bevidst overtræder reglerne og dermed
tilsidesætter de ansattes sikkerhed og sundhed.
Efter den foreslåede § 82, stk. 4, nr. 3, skal det fortsat
betragtes som en skærpende omstændighed, at en
virksomhed har opnået eller tilsigtet at opnå en
økonomisk fordel, herunder besparelse, ved
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Det skal
have betydning ved bødens udmåling, at virksomheden
har opnået eller tilsigtet at opnå en økonomisk
fordel på bekostning af de ansattes sikkerhed og sundhed,
hvorved virksomheden kan have tilsigtet at opnå en
konkurrencefordel i forhold til de virksomheder, der overholder
arbejdsmiljølovgivningen. Efter arbejdsmiljølovens
§ 82, stk. 7, skal der endvidere tages hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet opnået
økonomisk fordel, dersom der ikke sker konfiskation.
Efter den foreslåede § 82, stk. 4, nr. 4, skal det forhold,
at overtrædelsen kan tilregnes som forsætlig eller
groft uagtsomt, fortsat have betydning for bødeniveauet.
Den foreslåede § 82, stk. 4,
indebærer, at bestemmelsen fortsat ikke skal anvendes ved
straffastsættelse for ansattes grove overtrædelser af
arbejdsmiljøreglerne, jf. § 82, stk. 3.
Det forudsættes, at bødeniveauet
er 10.000 kr. pr. skærpende omstændighed, jf. den
foreslåede§ 82, stk. 4.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Den foreslåede § 82, stk. 5, opregner de
omstændigheder, som ved straffens udmåling skal
betragtes som særlig skærpende omstændigheder. De
foreslåede særligt skærpende omstændigheder
i § 82, stk. 5, nr. 1 og 2, er de samme særligt
skærpende omstændigheder, som efter de gældende
regler er anført i § 82, stk. 6. Endvidere er der
tilføjet to nye særligt skærpende
omstændigheder, jf. forslagets § 82, stk. 5, nr. 3 og 4.
Det foreslås, at bestemmelsen flyttes til § 82, stk.
5.
Den foreslåede § 82, stk. 5,
indeholder i pkt. 1-4 de omstændigheder, som ved straffens
udmåling foreslås at skulle betragtes som særlig
skærpende omstændigheder.
Efter den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 1, vil det fortsat
være at betragte som en særligt skærpende
omstændighed, at der for unge under 18 år er sket en
ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge. Det forudsættes, at hvis den unge under 18
år udsættes for en ulykke, der medfører alvorlig
personskade eller dødsfald, kan grundbøden fordobles,
jf. § 82, stk. 2, inden bøden forhøjes
yderligere på grund af særligt skærpende
omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 1.
Efter den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 2, vil det fortsat være
at betragte som en særlig skærpende omstændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor.
Liv og helbred er beskyttelsesinteresser i
arbejdsmiljølovens forstand, jf. § 82, stk. 2, og den
foreslåede § 82, stk. 4, nr. 1. I
arbejdsmiljølovens kapitel 10 er der fastsat en række
særlige regler, der skal beskytte unge under 18 år.
Unge er således særlige beskyttelsesobjekter efter
arbejdsmiljøloven. Dette hænger sammen med, at
børn og unge ikke har den samme erfaring og sjældent
samme uddannelse som voksne arbejdstagere. De er derfor
særligt sårbare og udsat for en særlig risiko.
Den eksisterende henvisning til stk. 5, nr. 1, ændres til
stk. 4, nr. 1, som en konsekvens af bestemmelsens nye
placering.
Efter den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 3, vil det - som noget
nyt - være at betragte som en særlig skærpende
omstændighed, at der ved overtrædelsen er sket skade
på liv eller helbred eller opstået fare herfor for
flere personer, dvs. to eller flere personer.
Hvis overtrædelsen har medført en
ulykke, hvor der er sket alvorlig personskade eller dødfald,
kan grundbøden fordobles, jf. § 82, stk. 2, idet der
lægges vægt på den alvorlige konsekvens af
overtrædelsen. Med forslaget vil bøden herefter kunne
forhøjes yderligere på grund af den særligt
skærpende omstændighed, at der er sket skade på
liv eller helbred eller opstået fare herfor for flere
personer, idet der lægges vægt på, at
overtrædelsen har haft konsekvenser for flere personer.
Efter den foreslåede § 82, stk. 5, nr. 4, vil det - ligeledes
som noget nyt - være at betragte som en særlig
skærpende omstændighed, at den pågældende
fysiske eller juridiske person inden for 4 år tidligere er
straffet for grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Ved vurderingen af, om en
virksomhed - uanset om denne fx er en virksomhed i selskabsform
eller en enkeltmandsejet virksomhed - tidligere er straffet for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, er det
afgjorte straffesager i den samlede juridiske enhed, der
lægges til grund. Det er alene straffesager, der er afgjort
inden for 4 år før overtrædelsestidspunktet for
den sag, der aktuelt er til bedømmelse, der kan
tillægges gentagelsesvirkning. Bødeforhøjelsen
forudsættes at være 20.000 kr., uanset antallet af
tidligere straffe i perioden. Ved juridisk enhed forstås
juridisk enhed som defineret i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR).
Gentagelsesvirkning finder anvendelse ved
grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven, dvs. i de
sager, hvor der rejses direkte straffesager uden forudgående
påbud. De typiske områder for straffesager med grov
karakter er eksempelvis
- fare for
nedstyrtning, fare for gennemstyrtning,
- manglende
afstivning ved opstilling af betonelementer,
- fare for
sammenstyrtning og sammenskridning ved jordarbejde,
- arbejde med
farlige stoffer og materialer uden sikkerhedsforanstaltninger,
- arbejde ved
farlige tekniske hjælpemidler, hvor der ikke er truffet
foranstaltninger til at hindre fare for klemning,
- berøring
med de bevægelige maskindele eller andre farlige situationer,
hvis der er foretaget indgreb i det tekniske hjælpemiddel,
så sikkerhedsfunktionerne er sat ud af funktion,
- uforsvarlig
stabling/læsning med risiko for sammenskridning,
- uforsvarligt
personløft,
- fare for
ætsning, brand, kvælning, forgiftning og eksplosion
og
- unges ulovlige
arbejde.
Grove overtrædelser omhandler typisk
overtrædelse af reglerne i § 38, stk. 1, om arbejdets
udførelse, § 42, stk. 1, om arbejdsstedets indretning,
§ 45, stk. 1, om tekniske hjælpemidler m.v., § 48,
stk. 1, om stoffer og materialer, eller kap. 10 om unges arbejde.
Den overtrædelse, der aktuelt er til pådømmelse,
forudsættes ligeledes at være en grov
overtrædelse. I de tilfælde, som ikke vil være
omfattet af den foreslåede bestemmelse i
arbejdsmiljølovens § 82, stk. 5, vil
gentagelsesvirkning som skærpende omstændighed i
almindelighed fortsat følge af straffelovens § 81, nr.
1. Den foreslåede gerningsvirkning efter den foreslåede
bestemmelse om særligt skærpende omstændigheder
vil ikke finde anvendelse ved manglende efterkommelse af udstedte
påbud. Fastsættelse af straffen vil fortsat bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
andre skærpende omstændigheder end angivet i loven
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Det forudsættes, at bøden for
særligt skærpende omstændigheder, jf. den
foreslåede § 82, stk. 5, er 20.000 kr. pr. særligt
skærpende omstændighed.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Den foreslåede § 82, stk. 6, omhandler differentiering
af bøden efter virksomhedens størrelse, dvs. antal
ansatte. Den foreslåede bestemmelse tager udgangspunkt i de
regler, der står beskrevet i den gældende § 82,
stk. 4. Det foreslås, at bestemmelsen flyttes til § 82,
stk. 6.
Den foreslåede § 82, stk. 6,
forudsætter, at der ved straffens udmåling fortsat
lægges vægt på virksomhedens størrelse,
sådan som det blev vedtaget ved lov nr. 597 af 14. juni
2011.
Efter forslaget vil differentieringen - udover
normalbøden som hidtil - fremover også omfatte
forhøjelse af normalbøden som følge af
skærpende og/eller særligt skærpende
omstændigheder.
Det foreslås, at der fortsat ved
differentiering af bøden lægges vægt på
antallet af ansatte i hele virksomheden på
overtrædelsestidspunktet. Det betyder, at selv om en
arbejdsmiljøovertrædelse konstateres på fx en
byggeplads, hvor kun enkelte af virksomhedens ansatte arbejder,
så er det antallet af ansatte i hele virksomheden, der
lægges vægt på, når bøden skal
fastsættes. Endvidere vil en overtrædelse konstateret i
fx en forlystelsespark uden for sæsonen, hvor der kun er
enkelte ansatte, ikke medføre en højere bøde,
uanset at der på et andet tidspunkt af året er mange
ansatte. Med virksomheden forstås juridisk enhed som
defineret i lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Forslaget omhandler fortsat alene
arbejdsgiverens overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen. Differentieringen af bøden
forudsættes fortsat ikke at omfatte bøder til ansatte,
arbejdsledere, virksomhedsledere, bygherre m.v.
Det er hensigten, at tillægsbøder
på grund af eventuelle skærpende og særligt
skærpende omstændigheder skal differentieres i forhold
til virksomhedernes størrelse på samme måde, som
normalbøden differentieres.
Det forudsættes, at differentieringen af
bøderne fortsat sker på følgende
måde:
- Ved små
virksomheder med 0-9 ansatte udgør bøden,
normalbøden plus eventuelle forhøjelser grundet
skærpende og/eller særligt skærpende
omstændigheder.
- Ved mellemstore
virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes normalbøden
plus eventuelle forhøjelser grundet skærpende og/eller
særligt skærpende omstændigheder med 50
procent.
- Ved store
virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes normalbøden
plus eventuelle forhøjelser grundet skærpende og/eller
særligt skærpende omstændigheder med 75
procent.
- Ved helt store
virksomheder med 100 ansatte eller flere forhøjes
normalbøden plus eventuelle forhøjelser grundet
skærpende og/eller særligt skærpende
omstændigheder med 100 procent.
Der skal fortsat alene ske differentiering af
bøderne ved overtrædelse af de materielle
bestemmelser, dvs. § 15, § 38, stk. 1, § 42, stk. 1,
§ 45, stk. 1, § 48, stk. 1, kapitel 9 eller kapitel 10,
samt ved manglende efterkommelse af påbud om disse
bestemmelser. Det er hensigten, at bøden på 10.000 kr.
for formelle overtrædelser bevares på det
nuværende niveau, uanset virksomhedens størrelse.
Nedenstående skema viser det foreslåede
bødeniveau i sager vedrørende arbejdsgivere, hvor der
forudsætningsvist er sket en overtrædelse med
både alvorlig personskade eller dødsfald, samt
foreligger både skærpende og særligt
skærpende omstændigheder, og hvor grundbøden er
på henholdsvis 20.000 kr. og 40.000 kr.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Foreslåede
regler | 0-9-ansatte | 10-34
ansatte | 35-99
ansatte | 100 eller flere
ansatte | 0-9-ansatte | 10-34
ansatte | 35-99
ansatte | 100 eller flere
ansatte | Grundbøde | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | Alvorlig personskade eller
død | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | Pr. skærpende
omstændighed | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | Pr. særligt skærpende
omstændighed | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | Differentiering | 0 | 35.000 | 52.500 | 70.000 | 0 | 55.000 | 82.500 | 110.000 | I alt | 70.000 | 105.000 | 122.500 | 140.000 | 110.000 | 165.000 | 192.500 | 220.000 | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Fastsættelse af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
andre skærpende omstændigheder end angivet eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Domstolene kan vælge at fravige det sædvanlige
bødeniveau og fastsætte en bøde, der ligger
over eller under det niveau, der er beskrevet i tabellen.
Det er fortsat hensigten, at der skal skal ske
absolut kumulation, når en virksomhed har flere
overtrædelser til samtidig pådømmelse. Det
betyder, at der ved udmålingen af den samlede bøde som
udgangspunkt skal ske fuldstændig sammenlægning af den
for hvert af forholdene udmålte bøde, efter at de
eventuelt måtte være blevet differentieret og
forhøjet som følge af virksomhedens størrelse
og skærpende eller særligt skærpende
omstændigheder.
Det er hensigten, at der ved særligt
grove overtrædelser fortsat skal være mulighed for at
idømme bøder, der falder uden for det
sædvanlige bødeniveau for materielle
overtrædelser, der er fastsat i retspraksis. Efter
nuværende retspraksis har der i sådanne tilfælde
ikke været idømt en bøde under 75.000 kr.
Også i disse tilfælde forudsættes det, at den
konkret udmålte bøde differentieres efter
virksomhedens størrelse på samme måde. Det
medfører, at bøder for større virksomheder ved
særlig grove overtrædelser kan blive hævet.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2016.
I overensstemmelse med princippet i
straffelovens § 3 vil reglerne i § 1, nr. 7, alene finde
anvendelse ved arbejdsmiljøovertrædelser begået
den 1. januar 2016 eller senere, da der i det hele er tale om en
skærpelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret bl.a. ved, lov nr. 597 af 14. juni 2011, § 1 i
lov nr. 356 af 9. april 2013, og som senest ændret ved lov
nr. 54 af 27. januar 2015 foretages følgende
ændringer: | | | | § 15
a. Stk. 1-5.
--- | | 1. I § 15 a indsættes som stk. 6: »Stk.
6. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om arbejdsgiverens pligt til, efter anmodning,
at videregive eller offentliggøre virksomhedens
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske
felter.« | | | | § 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: 1-5) --- | | | | | | 6) Et medlem indstillet af
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Landbrug
& Fødevarer i fællesskab. 7-9) --- Stk. 2-9.
--- | | 2. § 67, stk. 1, nr. 6, affattes
således: »6) Et medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer i
fællesskab.« | | | | § 72 a.
Som led i tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1, nr. 7,
gennemfører Arbejdstilsynet risikobaserede tilsyn på
virksomheder med ansatte. ¬¬ | | 3. § 72 a, stk. 1, affattes
således: »Arbejdstilsynet
gennemfører som led i tilsynsopgaven efter § 72, stk.
1, nr. 7, risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte
udvalgt på baggrund af en indeksmodel og
stikprøver.« | Stk.
2. --- | | | | | | § 73.
Beskæftigelsesministeren kan bemyndige direktøren for
Arbejdstilsynet til at udøve beføjelser, der ved
loven er tillagt beskæftigelsesministeren.
Beskæftigelsesministeren kan i forbindelse hermed efter
forhandling med Arbejdsmiljørådet bestemme, at §
66, stk. 2, 2. pkt., og § 66, stk. 3, kan fraviges. | | 4. I § 73, 2. pkt., ændres
»§ 66, stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 66,
stk. 2, 3. pkt.« | | | | § 78 a.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø ved navns nævnelse på grundlag af
resultatet af tilsynet, herunder påbud eller andre
afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, og om offentliggørelse af
de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser. I forbindelse hermed kan
beskæftigelsesministeren beslutte at indføre en
ordning med offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke har konstateret
overtrædelser. Stk. 2-3.
--- | | 5. I § 78 a, stk. 1, 1. pkt., ændres:
»og om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser.« til: », om
offentliggørelse af de arbejdsmiljøproblemer, der
ligger til grund for Arbejdstilsynets afgørelser, samt om
hvorvidt virksomheden er under skærpet tilsyn.« | | | | § 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: 1-4) --- | | | | | | 5) Et medlem indstillet af
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Landbrug
& Fødevarer i fællesskab. 6-11) --- Stk. 2-12.
--- | | 6. § 81 a, stk. 1, nr. 5, affattes
således: »5) Et medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer i
fællesskab.« | | | | §
82. | | | Stk. 1-3.
--- Stk. 4. Ved
arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38, stk. 1,
§ 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, kapitel 9
eller kapitel 10 skal der ved straffens udmåling, jf. stk. 1
eller stk. 2, jf. stk. 1, lægges vægt på
virksomhedens størrelse. Tilsvarende gælder ved
arbejdsgiverens manglende efterkommelse af påbud efter §
77 eller § 77 a, stk. 1, der omhandler disse bestemmelser.
¬Stk. 5. Uden for de i stk. 3
nævnte tilfælde skal det ved straffens udmåling
efter stk. 1 og 2 betragtes som en skærpende
omstændighed, 1) at der ved overtrædelsen er
sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
uden at forholdet er omfattet af stk. 2, 2) at der tidligere er afgivet
påbud efter § 77, stk. 1 eller 2, eller truffet andre
afgørelser af Arbejdstilsynet om overtrædelse af loven
om samme eller tilsvarende forhold, 3) at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre, eller 4) at overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed. Stk. 6. Det
skal betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, at der for unge under 18 år er sket en
ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge, jf. stk. 2, eller er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 5, nr. 1. Stk. 7-9.
--- | | 7. § 82, stk. 4-6, affattes
således: »Stk.
4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde skal det
ved straffens udmåling efter stk. 1 og 2 betragtes som en
skærpende omstændighed, 1) at der ved overtrædelsen er
sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
uden at forholdet er omfattet af stk. 2, 2) at der tidligere er afgivet
påbud efter § 77, stk. 1 eller 2, eller truffet andre
afgørelser af Arbejdstilsynet om overtrædelse af loven
om samme eller tilsvarende forhold, 3) at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre, eller 4) at overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed. Stk. 5. Det
skal betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, 1) at der for unge under 18 år er
sket en ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge, jf. stk. 2, 2) at der for unge under 18 år er
sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
jf. stk. 4, nr. 1, 3) at der for flere personer er sket
skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor,
eller 4) at den pågældende fysiske
eller juridiske person inden for 4 år tidligere er straffet
for grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Stk. 6. Ved
arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38, stk. 1,
§ 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, kapitel 9
eller kapitel 10 skal der ved straffens udmåling, jf. stk. 1,
2 samt 4 og 5, lægges vægt på virksomhedens
størrelse. Tilsvarende gælder ved arbejdsgiverens
manglende efterkommelse af påbud efter § 77 eller §
77 a, stk. 1, der omhandler disse bestemmelser.« | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. |
|