Skriftlig fremsættelse (29. oktober
2015)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø (Risikobaserede tilsyn, offentliggørelse
af navne på virksomheder under skærpet tilsyn,
skærpelse af straffen og offentliggørelse af
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske felter
m.v.)
(Lovforslag nr. L 31)
Regeringen ønsker ordentlige forhold
på de danske arbejdspladser.
Arbejdsmiljøindsatsen skal styrkes.
I foråret 2015 indgik Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Dansk Folkeparti derfor en aftale med den daværende regering.
Det er den aftale, som skal udmøntes nu.
Formålet med dette lovforslag er, at
arbejdsmiljøindsatsen i endnu højere grad
målrettes de virksomheder, der har størst risiko for
arbejdsmiljøproblemer. Der skabes med forslaget hjemmel til,
at 80 pct. af de virksomheder, der årligt skal have
risikobaseret tilsyn, udvælges på baggrund af en
risikovurdering. På den måde bliver de data, vi har om
virksomhederne, bragt endnu bedre i spil.
Regeringen ønsker desuden at
indføre digital varsling af tilsynet og indføre mere
fleksibilitet i den tidsmæssige placering af tilsynet. Det
indebærer administrative fordele både for
Arbejdstilsynet og for virksomhederne.
Regeringen finder, at det skal belyses, om
det har betydning for virksomhedernes forberedelse og udbytte af
tilsynet, at det risikobaserede tilsyn bliver anmeldt. Regeringen
ønsker derfor, at der gennemføres et forsøg
med at anmelde risikobaseret tilsyn på 2-3.000 virksomheder
inden for udvalgte brancher.
Dårligt arbejdsmiljø må
aldrig blive et konkurrenceparameter. Derfor ønsker
regeringen, at grove overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen skal give højere
bøder. Med forslaget ændres straffebestemmelserne om
skærpende og særligt skærpende
omstændigheder, så bødeniveauet forhøjes.
Endvidere skal det fremover være den samlede forhøjede
bøde efter tillæg ved skærpende og særligt
skærpende omstændigheder, der skal differentieres efter
virksomhedens størrelse, dvs. antal ansatte. Endelig udvider
vi også området for særligt skærpende
omstændigheder.
For yderligere at motivere virksomhederne
til at overholde reglerne skal tilsynet med virksomheder, der groft
overtræder reglerne, skærpes. Derfor indføres
med lovforslaget mulighed for på Arbejdstilsynets hjemmeside
at offentliggøre navne på virksomheder, som groft
overtræder reglerne.
For at implementere direktivet om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes eksponering for risici på grund af
elektromagnetiske felter foreslås det at give hjemmel til at
fastsætte regler om offentliggørelse af virksomhedens
arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske
felter.
Lovforslaget indeholder derudover enkelte
ændringer af mere ordensmæssig karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.