Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. december 2015
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober
2015 og var til 1. behandling den 3. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 28. august 2015 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 21
(folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 29. oktober 2015
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Rejsearbejdere.dk.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Rejsearbejdere.dk mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse. Spørgsmål 1-5 er besvaret, og
spørgsmål 6 forventes besvaret inden 2. behandling.
Udvalget har ydermere stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, der forventes besvaret
inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse og vil stemme hverken for eller
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget er grundlæggende positivt indstillet
over for Enhedslistens ændringsforslag om at hæve
bøderne for overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen. ALT og SF mener imidlertid, at
væsentlige ændringer af reglerne bør besluttes i
forbindelse med en eventuel generel revision af lovgivningen, hvor
der er mulighed for, at flere elementer på
arbejdsmiljøområdet kan vurderes samlet.
Et andet
mindretal (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anfører, at ændringsforslagene handler om at
skærpe straffen for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen bl.a. ved at lægge vægt
på virksomhedens omsætning og ved at indføre
høringsret og kommentarret for
arbejdsmiljørepræsentanter i relation til påbud
og efterkommelse heraf.
Enhedslisten støtter lovforslaget og
bemærkningerne hertil, som indebærer, at
bødeforhøjelsen for skærpende og særlig
skærpende omstændigheder fordobles, at området
for særlig skærpende omstændigheder udvides med,
at der for flere personer er sket skade på liv eller helbred
eller opstået fare herfor, eller at den
pågældende fysiske eller juridiske person inden for 4
år tidligere er straffet for grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, og at bøden efter
forhøjelse som følge af skærpende og
særlig skærpende omstændigheder herefter
differentieres efter antallet af ansatte i virksomheden.
Enhedslisten ønsker dog at præcisere, at
bødeniveauet i lovforslaget bør hæves, så
niveauet som minimum er det dobbelte af de af regeringen
foreslåede bødestørrelser.
Enhedslisten foreslår derfor
følgende:
-
Grundbøden på 20.000 kr. ved grove overtrædelser
forhøjes til 40.000 kr. Dermed vil bøden for
overtrædelser, hvor der er alvorlig personskade eller
død, blive hævet til 80.000 kr.
-
Grundbøden på 40.000 kr. ved særlig grove
overtrædelse forhøjes til 80.000 kr. Dermed vil
bøden for overtrædelser, hvor der er alvorlig
personskade eller død, blive hævet til 160.000 kr.
-
Bødeforhøjelsen ved skærpende
omstændinger, som efter lovforslaget hæves fra 5.000
til 10.000 kr., forhøjes til 20.000 kr.
-
Bødeforhøjelsen ved særlig skærpende
omstændigheder, som efter lovforslaget bl.a. omfatter
gentagelsestilfælde, og som efter lovforslaget hæves
med 10.000 kr. til 20.000 kr., forhøjes til 40.000 kr.
Enhedslisten foreslår, at de
forhøjede bøder - hvor der er taget højde for
overtrædelsens grovhed - efterfølgende differentieres
efter den foreliggende differentieringsmodel, hvorved der tages
højde for antallet af ansatte i virksomhederne. Det vil
f.eks. betyde, at i en sag, hvor der er tale om en særlig
grov overtrædelse med alvorlig personskade, én
skærpende omstændighed og én særlig
skærpende omstændighed, vil bøden udgøre
440.000 kr. for en virksomhed med 100 ansatte eller flere. Dertil
kommer så eventuel hensyntagen til virksomhedens
omsætning, jf. det stillede ændringsforslag herom, som
efter forslagsstillerens opfattelse skal resultere i, at
bøde for påført legemsskade eller død
skal udgøre ca. ½-1 måneds omsætning.
Alternativets medlemmer og Socialistisk
Folkepartis medlem af udvalget er grundlæggende positivt
indstillet over for Enhedslistens ændringsforslag om at
hæve bøderne for overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen. Partierne mener imidlertid, at
væsentlige ændringer af reglerne bør besluttes i
forbindelse med en eventuel generel revision af lovgivningen, hvor
der er mulighed for, at flere elementer på
arbejdsmiljøområdet kan vurderes samlet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til titlen
Af et mindretal
(EL):
1) I
titlen indsættes efter »skærpet tilsyn,«:
»høring af ansatte,«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 18 affattes således:
Ȥ 18. Arbejdsgiveren
har pligt til at høre de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende område
eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden
arbejdsgiveren afgiver høringssvar i forhold til de
afgørelser, som Arbejdstilsynet påtænker at
træffe, og de påbud, som Arbejdstilsynet
påtænker at afgive skriftligt, med undtagelse af
påbud efter § 77, stk. 2. Når Arbejdstilsynet har
truffet afgørelse og afgivet påbud, har arbejdsgiveren
pligt til at gøre de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende område
eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, bekendt
med afgørelserne og påbuddene.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren har pligt til at gøre andre
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter, der fremsætter anmodning herom,
bekendt med de afgørelser, som Arbejdstilsynet har truffet,
og de påbud, som Arbejdstilsynet skriftligt har afgivet, jf.
§ 78.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren har pligt til at høre de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende område
eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke
har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden
arbejdsgiveren giver en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om, at
afgørelser og påbud helt eller delvis er
efterkommet.««
[Ret for
arbejdsmiljørepræsentanter og andre ansatte til at
blive hørt om arbejdsgiverens høringssvar og
tilbagemeldinger på påbud og afgørelser fra
Arbejdstilsynet]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 18
indsættes:
Ȥ 18 a. Arbejdsgiveren
skal give de ansatte mulighed for at tale med Arbejdstilsynet under
tilsynets besøg, uden at ledelsen er til
stede.««
[Ret for de ansatte til at tale med
Arbejdstilsynet, uden at ledelsen er til stede]
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
76 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Arbejdstilsynets medarbejdere kan som led i tilsynets
udøvelse tale med de ansatte, uden at ledelsen er til
stede.««
[Ret for Arbejdstilsynets til at
tale med de ansatte, uden at ledelsen er til stede]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
82, stk. 1, ændres »Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning,« til:
»Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, herunder efter straffelovens kapitel
25,«.«
[Arbejdsgivere, som ved
overtrædelse af arbejdsmiljøloven er skyld i, at
ansatte påføres legemsskade eller død, straffes
efter straffelovens kapitel 25 om »Forbrydelse mod liv og
legeme«]
6)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
82, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter
»virksomhedens størrelse«: »og
omsætning«.«
[Virksomhedens omsætning
indgår ved bødens udmåling]
7)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
82 indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk. 10.
Den, hvis straf udmåles efter stk. 2 eller 5, jf. stk. 1, kan
ved dom frakendes retten til fortsat at udøve virksomhed
efter straffelovens § 79, stk. 2-4.««
[Indførelse af mulighed for
rettighedsfrakendelse]
8)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
82 indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
opgørelse af virksomheders omsætning, jf. § 82,
stk. 6.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om virksomhedens
omsætning]
Til § 2
9) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 05.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for inddragelse af
virksomhedens omsætning ved udmåling af
bøder]
Bemærkninger
Til nr. 1-9
Enhedslisten ønsker at skærpe
straffene for overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Den
gældende arbejdsmiljølov og det fremsatte lovforslag
handler i praksis kun om bødestraffe, da der endnu ikke har
været idømt frihedsstraf for overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
Enhedslisten hilser en forhøjelse af
bøderne velkommen, men stigningerne er alt for lave, og det
er påfaldende, at frihedsberøvelse endnu ikke er bragt
i anvendelse ved de danske domstole, når en arbejder er
blevet slået ihjel på grund af for dårligt
arbejdsmiljø.
Enhedslisten mener, at bøderne for
manglende overholdelse af arbejdsmiljøloven skal
følge de principper, der gælder for
spirituskørsel. Her følger
bødestørrelsen såvel lovovertrædelsens
omfang som lovovertræderens indkomst. Det princip
ønsker EL overført til virksomhederne, hvor
virksomheder med stor omsætning og mange ansatte skal have
store bøder. Det skal gøre ondt på
økonomien ikke at sikre et sundt og sikkert
arbejdsmiljø.
Endvidere skal virksomheder i
gentagelsestilfælde have endnu større bøder. I
grove tilfælde og ved gentagne bøder skal ejeren
fratages retten til at drive virksomhed. Hvis der er tale om en
arbejdsleder, som gentagne gange er skyld i påbud fra
Arbejdstilsynet, skal denne fratages retten til at fungere som
arbejdsleder. Loven skal sikre de ansatte, at farlige personer i
arbejdsmiljølovens forstand ikke driver eller leder
virksomheden og dens drift.
Ad nr.1
Ændringen er en konsekvens af
forslaget om tilføjelse af bestemmelser om høringsret
for arbejdsmiljørepræsentanter m.fl. i
ændringsforslag nr. 2.
Ad nr. 2
Når Arbejdstilsynet giver et
påbud, skal der indføres en høringsret til de
ansattes arbejdsmiljørepræsentant. Denne
høringsret skal også gælde ved virksomhedens
tilbagemelding til Arbejdstilsynet om overholdelse af
påbuddet. Dette er særlig vigtigt, når det
gælder psykisk arbejdsmiljø. Endvidere skal der
være en kommentarret til
arbejdsmiljørepræsentanten, hvis denne ikke har
været til stede under Arbejdstilsynets besøg.
Den nuværende § 18
fastætter arbejdsgiverens pligt til at gøre de
ansattes arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende område
bekendt med Arbejdstilsynets afgørelser og påbud.
Det foreslås, at bestemmelsen opdeles
og udvides, således at det kommer til at fremgå af stk.
1, at de ansattes arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter ikke alene skal gøres bekendt
med Arbejdstilsynets afgørelser og påbud, men
også skal høres, inden Arbejdstilsynet træffer
afgørelse og afgiver påbud, medmindre der er tale om
forbud. I forbudssituationer standser Arbejdstilsynet arbejdet
straks, fordi det skønnes, at der er tale om en
overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres
sikkerhed og sundhed.
Ifølge forvaltningsloven skal
arbejdsgiveren høres, inden Arbejdstilsynet træffer
afgørelse, fordi arbejdsgiveren er part i sagen. Det
foreslås, at arbejdsgiveren som led i denne høring
skal sørge for at høre de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter, inden arbejdsgiveren afgiver sit
høringssvar til Arbejdstilsynet. På den måde
sikres det, at repræsentanterne får mulighed for at
kommentere høringssvaret, og at arbejdsgiveren inddrager
kommentarerne, før arbejdsgiveren svarer
Arbejdstilsynet.
Det foreslås endvidere at udvide
bestemmelsen, således at det ikke alene er de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende område, der
skal høres over og gøres bekendt med Arbejdstilsynets
afgørelser og påbud, men også en
repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har
pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation.
Bestemmelsen i det foreslåede §
18, stk. 2, svarer til den nuværende bestemmelse i § 18,
2. pkt., og foreslås ikke ændret.
Det foreslås, at der indsættes
en ny bestemmelse i § 18, stk. 3, hvorefter arbejdsgiveren
får pligt til at høre de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter og
tillidsrepræsentanter eller en repræsentant for de
ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere
arbejdsmiljøorganisation, inden arbejdsgiveren melder
tilbage til Arbejdstilsynet, at afgørelsen eller
påbuddet er efterkommet. På denne måde sikres
det, at repræsentanterne høres og får mulighed
for at kommentere den tilbagemelding, der gives, og at
arbejdsgiveren inddrager kommentarerne, inden tilbagemeldingen
sendes til Arbejdstilsynet. Dette er særlig vigtigt ved
tilbagemeldinger på afgørelser om problemer i det
psykiske arbejdsmiljø, da problemer og løsninger
inden for det psykiske arbejdsmiljø sjældent kan ses
med det blotte øje. Det vurderes ikke at være
nødvendigt at høre repræsentanterne, hvis
arbejdsgiveren ikke giver en tilbagemelding, idet Arbejdstilsynet
så vil følge op på sagen.
Ad nr. 3
Arbejdstilsynet skal under besøg
kunne tale med en ansat, uden at ledelsen kan overhøre
samtalen.
Det følger af den nuværende
§ 11 a, at Arbejdstilsynet ved besøg i virksomheden
normalt skal tage kontakt til relevante
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen, og at disse har fri adgang til
at forelægge spørgsmål af sikkerheds- og
sundhedsmæssig art for Arbejdstilsynet.
I forlængelse heraf og for at udvide
rettighederne for både de ansatte og repræsentanterne
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i loven,
hvorefter de ansatte får ret til at tale med Arbejdstilsynet
under tilsynets besøg, uden at ledelsen er til stede.
Ad nr. 4
Det foreslås, at der indsættes
en ny bestemmelse i § 76, hvorefter Arbejdstilsynets
medarbejdere som led i tilsynets udøvelse kan tale med de
ansatte, uden at ledelsen er til stede. Arbejdstilsynet kan have
behov for at tale med de ansatte, uden at ledelsen overhører
samtalen, f.eks. i forbindelse med gruppesamtaler vedrørende
det psykiske arbejdsmiljø. Når Arbejdstilsynet taler
med de ansatte, uden at ledelsen er repræsenteret, er det
vigtigt, at arbejdsgiveren efterfølgende høres over
det, som de ansatte har oplyst.
Ad nr. 5
Enhedslisten mener, at skade på
legeme og død som følge af manglende overholdelse af
arbejdsmiljøloven, skal underlægges de samme
retsprincipper, som gælder i straffeloven for vold og drab,
når det gælder arbejdsgiverens personlige ansvar. Det
er stødende for retsbevidstheden, at vold på et
værtshus giver ubetinget fængsel, mens et dårligt
arbejdsmiljø, som man er bevidst om, og som medfører
død eller invaliditet, kun medfører en lille
bøde. Derfor skal ansvaret placeres og straffen være
hård.
Ad nr. 6, 8 og 9
Ændringsforslagene skal
medføre, at der ved udmåling af bøden for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven lægges
vægt på virksomhedens omsætning. Bøderne
for påført legemsskade og død skal ligge
på ca. ½-1 måneds omsætning.
Omsætning er ikke et klart defineret
begreb i alle virksomhedsformer. Virksomheder, der er omfattet af
regnskabsloven, dvs. anparts- og aktieselskaber, skal
offentliggøre deres omsætning, og oplysning om deres
omsætning er tilgængelig mod betaling på
www.cvr.dk. Omsætningen for sådanne virksomheder lader
sig derfor fremsøge og vil kunne indgå i
vurderingen.
I relation til andre virksomhedsformer er
det imidlertid mere vanskeligt at pege på, hvad der skal
indgå som omsætning, da det ikke er en almindeligt
tilgængelig oplysning.
Nystartede virksomheder skal først
anmelde deres omsætning efter 1 års drift. Det er
derfor nødvendigt at undersøge, hvordan bøder
skal håndteres, indtil første regnskab foreligger.
For enkeltmandsejede
virksomheder/personligt ejede virksomheder indeholder
indkomstregisteret alene de oplysninger, som fremgår af
lønsedlen. Her fremgår omsætning ikke, ligesom
registeret ikke indeholder oplysning om virksomhedens navn. Det er
derfor nødvendigt at undersøge, hvordan oplysninger
om omsætningen for enkeltmandsejede virksomheder eller
personligt ejede virksomheder ellers kan indhentes.
Mange arbejdsgivere er offentlige
virksomheder, herunder kommuner og regioner. Offentlige
virksomheder har typisk ikke en egentlig omsætning. Det er
derfor nødvendigt at afklare, hvad der skal lægges
vægt på ved udmåling af bøder til
offentlige virksomheder på baggrund af omsætning,
f.eks. om driftsbevillingen vil være et retvisende tal.
En afklaring af, hvordan
omsætningsbegrebet kan defineres entydigt, vil være en
forudsætning for en ensartet anvendelse af
sanktionsbestemmelsen. Det foreslås derfor, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for, hvordan en virksomheds omsætning
opgøres.
Samtidig foreslås det, at
bestemmelsen om inddragelse af virksomhedens omsætning ved
udmåling af bøder ikke træder i kraft sammen med
resten af lovforslagets bestemmelser, men sættes i kraft af
beskæftigelsesministeren. Det forudsættes, at
bestemmelsen sættes i kraft samtidig med udstedelsen af en
bekendtgørelse om opgørelse af virksomheders
omsætning med hjemmel i den foreslåede affattelse af
§ 82, stk. 10.
Ad nr. 7
Det er hensigten, at
ændringsforslaget skal medføre, at arbejdsgivere, som
gentagne gange eller i grove tilfælde forbryder sig mod
arbejdsmiljøloven, skal kunne fradømmes retten til at
drive virksomhed og virke som arbejdsledere.
De almindelige regler om frakendelse af
retten til at drive virksomhed ved strafbart forhold fremgår
af straffelovens §§ 78 og 79. Bestemmelserne skal ses i
lyset af grundlovens § 74, hvorefter alle
indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som
ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov.
Efter straffelovens § 78, stk. 1,
medfører strafbart forhold ikke tab af borgerlige
rettigheder, herunder ret til virksomhed i henhold til almindeligt
næringsbrev eller sønæringsbevis. Efter
bestemmelsens stk. 2 kan en person, der er dømt for
strafbart forhold, dog udelukkes fra at udøve virksomhed,
som kræver en særlig offentlig autorisation eller
godkendelse, såfremt det udviste forhold begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet.
Efter straffelovens § 79, stk. 2, kan
den, som udøver virksomhed, der ikke kræver en
særlig offentlig autorisation eller godkendelse, frakendes
retten til fortsat at udøve den pågældende
virksomhed eller til at udøve den under visse former,
såfremt det udviste strafbare forhold begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen. Efter samme regel
kan der ske frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en
erhvervsvirksomhed her i landet eller i udlandet uden at
hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens
forpligtelser. Frakendelsen sker efter straffelovens § 79,
stk. 3, på tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom
eller indtil videre.
Det foreslås, at frakendelse af
retten til at drive virksomhed kan ske efter straffelovens §
79, stk. 2. Derved vil der kunne ske frakendelse både over
for virksomheden og over for eventuelle deltagere i ledelsen af en
sådan virksomhed.
Med henblik på at afgrænse de
strafbare forhold, der kan føre til rettighedsfrakendelse,
foreslås adgangen til rettighedsfrakendelse knyttet op
på de eksisterende bestemmelser om forhøjet straf og
særlig skærpende omstændigheder, som
afgrænser de grove eller gentagne overtrædelser af
loven.
Disse bestemmelser omfatter
arbejdsmiljølovens § 82, stk. 2, hvorefter straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge, samt den i
lovforslaget foreslåede affattelse af § 82, stk. 5,
hvorefter det anses som en særlig skærpende
omstændighed, at der for unge under 18 år er sket en
ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge, jf. stk. 2, at der for unge under 18 år er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, jf.
stk. 4, nr. 1, at der for flere personer er sket skade på liv
eller helbred eller opstået fare herfor, eller at den
pågældende fysiske eller juridiske person inden for 4
år tidligere er straffet for grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås, at frakendelsen sker
ved dom for en periode på mellem 1 og 5 år, eller
indtil videre. I det omfang frakendelsen sker indtil videre, vil
spørgsmålet om fortsat udelukkelse fra den
pågældende virksomhed efter straffelovens § 79,
stk. 3, efter 5 års forløb kunne indbringes for retten
efter de i straffelovens § 78, stk. 3, indeholdte regler.
Når særlige omstændigheder taler derfor, kan
justitsministeren tillade, at indbringelse for retten sker, inden
den nævnte 5-årsfrist er udløbet.
Retten vil endvidere efter straffelovens
§ 79, stk. 4, under behandlingen af sagerne ved kendelse kunne
udelukke den pågældende fra at udøve
virksomheden, indtil sagen er endeligt afgjort. Det kan ved dommen
i sagen bestemmes, at anke ikke har opsættende virkning.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Hans Christian Thoning (V)
Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian
Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten
Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 31
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 4/11-2015 fra
Rejsearbejdere.dk samt anmodning om foretræde vedr. L
31 | 5 | Henvendelse af 17/11-2015 fra
Rejsearbejdere.dk om uddybende bemærkninger til
foretræde d. 18/11-2015 om L 31. | 6 | Henvendelse af 3/12-2015 fra
Rejsearbejdere.dk om kommentarer til ministerens besvarelse af
spørgsmål 2 | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 15/12-2015 fra
Rejsearbejdere.dk om kommentarer til ministerens besvarelse af
spørgsmål 5 |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 31
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 4/11-2015 fra Rejsearbejdere.dk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 17/11-2015 fra Rejsearbejdere.dk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om en evaluering af den hidtidige
indsats med risikobaseret tilsyn, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 3/12-2015 fra Rejsearbejdere.dk om kommentarer til
ministerens besvarelse af spørgsmål 2, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, til justitsministeren | 7 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 15/12-2015 fra Rejsearbejdere.dk om kommentarer til
ministerens besvarelse af spørgsmål 5, til
beskæftigelsesministeren |
|