Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2015)
Finansministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansårene 2014-2017 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget
har til formål at ændre de konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2015, 2016, 2017 og 2018.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 2, at finansministeren
i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til
lov om ændring af de fastsatte udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet
forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede
offentlige udgifter.
Ændringerne skal ses i lyset af regeringsskiftet og afspejler
regeringens økonomiske politik og prioriteringer på
det forslag til finanslov for 2016, som regeringen har fremsat
primo oktober.
Udgiftslofterne, som skal understøtte, at de overordnede
finanspolitiske mål indfries, blev ved
førstegangsfastsættelsen fastsat med udgangspunkt i
Konvergensprogram 2013, hvor der blev forventet et strukturelt
underskud i 2016 på 0,3 pct. af BNP. Siden er den
strukturelle saldo løbende blevet svækket.
Udgiftslofter for stat, regioner og kommuner foreslås derfor
ændret med henblik på at sikre, at udgiftslofterne
understøtter budgetlovens regler og tilpasningen mod
strukturel balance i 2020.
De
foreslåede udgiftslofter afspejler endvidere regeringens
konkrete politiske prioriteringer på finanslovforslaget,
herunder en række skatte- og afgiftslempelser (bl.a.
BoligJobordningen, NOx-afgiften samt annullering af
reklameafgiften), som bl.a. finansieres ved lavere udgifter under
delloftet for driftsudgifter.
Endelig
afspejler lovforslaget indførelse af et årligt
omprioriteringsbidrag på 1 pct. fra kommuner, og i forhold
til regionerne 1 pct. fra de regionale udviklingsopgaver og 1 pct.
af administrationen på sundhedsområdet. Det sker i
forlængelse af økonomiaftalerne og indebærer en
ændret fordeling mellem udgiftslofterne i de tre
sektorer.
Med
lovforslaget foreslås de tre separate udgiftslofter for
henholdsvis stat, kommuner og regioner ændret. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring med frist den 9. oktober 2015, således
at samlet høringssvar kan foreligge inden Folketingets
behandling af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.