Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 26. november 2015
1, Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2015 og var til 1. behandling den 22. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Finansudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 30. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. FIU alm. del - bilag 45 (2014-15, 2. samling). Den
22. oktober 2015 sendte finansministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet stemmer
i mod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget, idet der formelt set skal vedtages
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner i en 4-årig
periode, men det sker med den udtrykkelige forudsætning, at
man i løbet af 2016 fastlægger den endelige
økonomi for henholdsvis kommuner, regioner og stat. I
forbindelse med fastlæggelsen af økonomien for
årerne 2017, 2018 og 2019 skal det også understreges
fra Dansk Folkepartis side, at partiet ønsker at sikre, at
den kernevelfærd, der leveres eksempelvis af kommunerne, skal
styrkes. Det betyder også, at de midler, der tilvejebringes
via omprioriteringsbidraget, skal føres tilbage til
kommunerne for derigennem at sikre kernevelfærden i hele
landet.
Et mindretal i
udvalget (S, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
udtaler, at Danmark takket være en ansvarlig politisk kurs,
er ude af den værste økonomiske krise i nyere tid. Den
tidligere regering stod i spidsen for strukturelle reformer, der
har forbedret budgetdisciplinen i den offentlige sektor, og
prioriteringer inden for de offentlige udgifter. Det betyder, at
der i de kommende år er et begrænset råderum i
dansk økonomi. Socialdemokratiet anbefaler, at
råderummet efter krisen investeres i fællesskabet. En
sådan prioritering vil tillade målrettede forbedringer
af kernevelfærden.
Helt konkret ønsker
Socialdemokratiet at øge de kommunale udgiftslofter for at
sikre en solid bund under den kommunale økonomi i en tid,
hvor der bliver flere og flere ældre borgere. På den
baggrund er Socialdemokratiet imod at indføre flerårig
minusvækst i kommunerne, hvilket vil være konsekvensen
af lovforslaget.
Socialdemokratiet finder
grundlæggende, at regeringens forsøg på at
skaffe sig råderum til finanslovsforhandlinger ved forlods at
indbudgettere ikkeaftalte kommunale besparelser udtrykker en mangel
på respekt for aftalesystemet, hvor den kommunale
økonomi fastlægges gennem forhandlinger mellem
kommunerne og regeringen.
Socialdemokratiet finder det både
mere hensigtsmæssigt og i bedre overensstemmelse med aftalen
fra juli 2015 vedrørende kommunernes økonomi, at
forhold vedrørende effektivisering af kommunerne aftales med
kommunerne, før eventuelle besparelser afspejles i
ændrede udgiftslofter.
Socialdemokratiet kan konstatere, at Dansk
Folkeparti har stillet sine mandater bag regeringens lovforslag.
Dermed sikrer Dansk Folkeparti et folketingsflertal for
minusvækst i de kommunale budgetter.
Det skal understreges, at Dansk Folkeparti
har haft muligheden for at gøre sin indflydelse
gældende både før og efter regeringsdannelsen.
Som regeringens parlamentariske grundlag kunne Dansk Folkeparti
have forhindret minusvækst i kommunernes budgetter - enten
som krav for at støtte regeringen parlamentarisk eller som
led i forhandlingerne om finansloven for 2016. Det har Dansk
Folkeparti valgt ikke at gøre. I stedet støtter Dansk
Folkeparti reelt regeringens bestræbelser på at
indføre minusvækst i kommunerne de kommende 4
år. Det sker som regel kun én gang i en valgperiode,
at udgiftslofterne i et 4-årigt perspektiv kan
påvirkes. Derfor er Dansk Folkepartis svigt alvorligt, og
konsekvenserne vil være mærkbare for den nære
velfærd i kommunerne over de kommende år.
Socialdemokratiet har sammen med Radikale
Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Alternativet
stillet ændringsforslag til lovforslagene om at annullere
omprioriteringsbidraget og dermed minusvæksten i
kommunerne.
Socialdemokratiet anerkender den samlede
ramme for den offentlige økonomi, som danner grundlag for
udgiftslofterne, og noterer sig, at der er et økonomisk
råderum, men partiet er uenige i, at der gennem en
såkaldt omprioriteringspulje er flyttet midler fra det
kommunale delloft til det statslige.
Socialdemokratiet bakker op om, at
budgetloven som institution er et helt afgørende
styringsværktøj i den offentlige økonomi og
dermed en grundsøjle for en ansvarlig økonomisk
politik. Socialdemokratiet anbefaler, at det kommunale udgiftsloft
skal afspejle en politisk vilje til at sikre et solidt gulv under
kommunernes økonomi. Derfor anbefaler Socialdemokratiet de
øvrige partier, særlig Dansk Folkeparti, at tilslutte
sig ændringsforslagene og dermed annullere den
påtænkte minusvækst i kommunerne.
Alternativets medlem af udvalget mener, at
omprioriteringsbidraget i kommunerne er forkert, fordi det tvinger
de allerede pressede kommuner til at spare yderligere, og der ikke
er nogen sikkerhed for, at omprioriteringsbidraget der bliver taget
fra kommunerne, bliver ført tilbage til kommunerne.
Herudover mener Alternativet, at fremskrivningen af udgiftsloftet
er forkert, da den aftale, kommunerne har indgået med
regeringen, kun gælder for 2016. Fremskrivningen sænker
udgiftslofterne for 2017-2019, så omprioriteringsbidraget som
udgangspunkt allerede er implementeret, hvilket svækker
kommunernes forhandlingsposition og økonomi.
Radikale Venstres medlem af udvalget finder
grundlæggende, at regeringens forsøg på at
skaffe sig råderum til finanslovsforhandlinger ved forlods at
indbudgettere ikkeaftalte kommunale besparelser, udtrykker en
mangel på respekt for aftalesystemet, hvor den kommunale
økonomi fastlægges gennem forhandlinger mellem
kommunerne og regeringen.
Radikale Venstre finder det både mere
hensigtsmæssigt og bedre i overensstemmelse med aftalen fra
juli 2015 vedrørende kommunernes økonomi, at forhold
vedrørende effektivisering af kommunerne aftales med
kommunerne, før eventuelle besparelser afspejles i
ændrede udgiftslofter.
Radikale Venstres medlem af udvalget har
sammen med Socialdemokratiet, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti
og Alternativet stillet ændringsforslag til lovforslaget om
at annullere omprioriteringsbidraget og dermed minusvæksten i
kommunerne.
Radikale Venstre anerkender den samlede
ramme for den offentlige økonomi, som danner grundlag for
udgiftslofterne, og noterer os, at der er et økonomisk
råderum, men partiet er uenige i, at der gennem en
såkaldt omprioriteringspulje er flyttet midler fra det
kommunale delloft til det statslige.
Radikale Venstre bakker op om, at
budgetloven som institution er et helt afgørende
styringsværktøj i den offentlige økonomi og
dermed en grundsøjle for en ansvarlig økonomisk
politik.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Efter Enhedslistens medlems af udvalgets
opfattelse er den ændring af udgiftslofterne i 2016-18, som
lovforslaget indebærer, en kraftig forringelse af kommuner og
regioners økonomi. Denne forringelse af økonomien vil
have ødelæggende følger for den
borgernære velfærd og sætte yderligere pres
på sundhedssystemet, der årligt presses af krav om
produktivitetsforbedringer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger.
Til § 1
Af et mindretal (S,
EL, ALT, RV og SF):
1) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 4, stk. 1, ændres »448,1«
til: »445,7«, og »190,5« ændres til:
»188,1«.
[Intet omprioriteringsbidrag i 2017
og 2018]
2) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 4, stk. 2, ændres »235,0«
til: »237,4«.
[Intet omprioriteringsbidrag i 2017
og 2018]
Til § 2
3) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 1, stk. 2, ændres »232,7«
til: »237,4«
[Intet omprioriteringsbidrag i 2017
og 2018]
4) Nr. 3
affattes således:
»3. I § 1, stk.
3, ændres »107,7« til:
»110,4«, og »104,7«, ændres til:
»107,4«.«
[Intet omprioriteringsbidrag i 2017
og 2018]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene ændrer ikke
på det samlede udgiftsloft og dermed heller ikke på de
offentlige underskud m.v., men ændrer udelukkende på
fordelingen af dette på stat, kommuner og regioner,
således at man ikke for 2017 og 2018 på forhånd
indregner det af regeringen ønskede omprioriteringsbidrag -
udover det omprioriteringsbidrag, der er aftalt med henholdsvis KL
og Danske Regioner og efterfølgende vedtaget i Folketingets
Finansudvalg.
Ifølge budgetlovens § 7, stk.
2, lægger Finansministeren udgiftslofterne som rammer for
aftalerne med kommuner og regioner om disses økonomi m.v.
Vedtages lovforslaget uden ændringer, er rammerne
altså, at der indregnes et omprioriteringsbidrag på 1
pct. årligt i 2017 og 2018.
Det ønsker forslagsstillerne ikke.
Udgiftslofterne for kommuner og regioner for 2017-2019 bør
som udgangspunkt for forhandlingerne om kommunerne og regionernes
økonomi fastholdes på 2016-niveuaet, dog bortset fra
mere tekniske korrektioner, ændret opgavefordeling og lign.
Det bemærkes, at dette har været praksis indtil nu.
Såfremt finansministeren senere
indgår en aftale med kommuner og regioner, kan han med
tilslutning fra Folketingets Finansudvalg foretage en omfordeling
af udgiftslofterne, jf. budgetlovens § 8.
Ændringsforslagene berører
ikke omprioriteringsbidragene for 2016, uanset at forslagsstillerne
også er imod disse.
| Tabel
1. Udgiftslofter til drift for stat,
kommuner og regioner | Mia. kr. | Regeringens forslag | Med ændringsforslagene |
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Stat | 182,7 | 190,5 | 199,9 | 206,2 | 182,7 | 188,1 | 195,0 | 198,9 | Kommuner | 237,4 | 235,0 | 232,7 | 230,4 | 237,4 | 237,4 | 237,4 | 237,4 | Regioner sundhed | 107,4 | 107,4 | 107,3 | 107,2 | 107,4 | 107,4 | 107,4 | 107,4 | Regioner udvikling | 3,0 | 3,0 | 2,9 | 2,9 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | I alt | 530,5 | 535,9 | 542,8 | 546,7 | 530,5 | 535,9 | 542,8 | 546,7 |
|
Uddrag af
budgetloven:
Ȥ 7.
Finansministeren medtager på forslaget til finanslov en
oversigt over de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for de 3 følgende finansår og de
foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
det fjerde af de følgende finansår.
Stk. 2.
Finansministeren lægger de i stk. 1 nævnte
udgiftslofter til grund for budgetteringen af forslaget til
finanslov og som rammer for aftalerne med kommuner og regioner om
disses økonomi m.v.
§ 8. Uanset
§§ 6 og 7 kan finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg i forbindelse med det årlige
aktstykke om fastsættelse af statens bloktilskud til kommuner
og regioner m.v. foretage en omfordeling mellem de gældende
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.«
René Christensen (DF)
Kristian Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jacob
Jensen (V) Søren Gade (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Ole Birk Olesen (LA) fmd. Brian Mikkelsen (KF) Morten
Bødskov (S) Benny Engelbrecht (S) nfmd. Bjarne Corydon (S) Jesper
Petersen (S) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) Martin
Lidegaard (RV) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 3
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren | 3 | Udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 3
Spm. nr | Titel | 1 | Spm. om, hvilke lovændringer der vil
skulle gennemføres for at sikre, at en del af det
økonomiske råderum kan omdisponeres til kommuner og
regioners velfærdsopgaver, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
|