Tillægsbetænkning afgivet af
Europaudvalget den 10. november 2015
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
under den fornyede udvalgsbehandling stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2015 og var til 1. behandling den 20. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Europaudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 6. november 2015. Lovforslaget
var til 2. behandling den 10. november 2015, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som forventes besvaret
inden 3. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling. Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
den principielle opfattelse, at sager, der vedrører
afgivelse af suverænitet, skal følge bestemmelserne i
grundlovens § 20, således at der enten er et flertal i
Folketinget på fem sjettedele eller et flertal ved en
folkeafstemning, der har tilkendegivet, at de ønsker, at der
afgives suverænitet. På den baggrund kan Dansk
Folkeparti støtte de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse og vil redegøre for sin for
stilling til de stillede ændringsforslag ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ophævelse af retsforbeholdet i
forbindelse med tilslutning til tilvalgsordningen beskrevet i bilag
til protokol nr. 22 til Lissabontraktaten«.
[Ændring af lovforslagets
titel]
Til § 1
2)
Ordene »om et« ændres til:
»vedrørende et«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter »tilvalgsordningen« indsættes: », som
er«.
[Sproglig ændring]
4)
Ordet »bilaget« ændres til: »et
bilag«.
[Sproglig ændring]
5)
Ordet »der« ændres til: »som«.
[Sproglig ændring]
Til § 2
6) I
stk. 2 indsættes efter
»fra«: »og med«.
[Sproglig ændring]
7) I
stk. 2 ændres »om«
til: »vedrørende«.
[Sproglig ændring]
8) I
stk. 2 ændres », jf.«
til: »i medfør af«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer en
omformulering af lovforslagets titel. Ordet
»omdannelse« i lovforslagets titel er misvisende og
udtrykker ikke klart, at der er tale om en ophævelse af
retsforbeholdet.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 1. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som indeholder en hvilken som
helst form for begrænsning af strejkeretten eller de faglige
rettigheder, som er beskrevet i dansk lovgivning, behandles efter
princippet om, at tilvalget af retsakten enten skal bakkes op af
fem sjettedele flertal i Folketinget eller sendes til
folkeafstemning.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 1. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som indebærer
oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed, behandles efter
princippet om, at tilvalget af retsakten enten skal bakkes op af
fem sjettedele flertal i Folketinget eller sendes til
folkeafstemning.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 1. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som på en hvilken som
helst måde kan forringe børns rettigheder i henhold
til gældende dansk lovgivning, behandles efter princippet om,
at tilvalget af retsakten enten skal bakkes op af fem sjettedele
flertal i Folketinget eller sendes til folkeafstemning.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 1. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som på hvilken som
helst måde kan forringe LGBTQ-rettigheder i henhold til
gældende dansk lovgivning, behandles efter princippet om, at
tilvalget af retsakten enten skal bakkes op af fem sjettedele
flertal i Folketinget eller sendes til folkeafstemning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 2. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som på en hvilken som
helst måde overfører kompetence fra danske domstole
til EU-afgørelse, behandles efter princippet om, at
tilvalget af retsakten enten skal bakkes op af fem sjettedele
flertal i Folketinget eller sendes til folkeafstemning.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 2. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som på en hvilken som
helst måde indskrænker borgernes
retssikkerhedsgarantier i henhold til gældende dansk
lovgivning, behandles efter princippet om, at tilvalget af
retsakten enten skal bakkes op af fem sjettedele flertal i
Folketinget eller sendes til folkeafstemning.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig ændring af lovforslagets § 2. Partierne, som
stemmer for dette ændringsforslag, forpligter sig til at
etablere en procedure, som sikrer, at fremtidige tilvalg af
retsakter på RIA-området, som begrænser
ligestillingen mellem forældre ved skilsmisser (herunder
forældre af samme køn) i henhold til gældende
dansk lovgivning, behandles efter princippet om, at tilvalget af
retsakten enten skal bakkes op af fem sjettedele flertal i
Folketinget eller sendes til folkeafstemning.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd. Peter Kofod Poulsen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Marlene Harpsøe (DF) Morten Løkkegaard (V)
Marcus Knuth (V) Erling Bonnesen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Jane
Heitmann (V) Thomas Danielsen (V) Christina Egelund (LA) Merete
Riisager (LA) Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Kaare Dybvad (S) Mette Gjerskov (S) fmd. Mette Reissmann (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S) Søren
Søndergaard (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Finn Sørensen
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 29
Bilagsnr. | Titel | 11 | Betænkning afgivet den 6. november
2015 | 12 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 29
Spm.nr. | Titel | 131 | MFU spm. om, hvad kriminalitetsniveauet er
for menneskehandel og børneporno i hhv. Danmark, Norge og
Sverige, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren | 132 | Spm. om, for hvilke af de afviste retsakter
det gælder, at et tilvalg vil være i strid med danske
retsprincipper, til justitsministeren, kopi til
udenrigsministeren |
|