Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2015)
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om omdannelse af
retsforbeholdet til en tilvalgsordning.
(Lovforslag nr. L 29)
Loven tilsigter at gøre det muligt
for Danmark at omdanne det nuværende retsforbehold til en
tilvalgsordning. Med en tilvalgsordning bestemmer Danmark selv,
hvilke dele af EU-samarbejdet om retlige og indre anliggender,
Danmark skal deltage i, og hvilke dele Danmark skal stå uden
for. EU-samarbejdet om retlige og indre anliggender omfatter det
strafferetlige og politimæssige samarbejde, samarbejdet
indenfor det civil-, handels- og familieretlige område samt
samarbejdet vedrørende grænsekontrol, asyl og
indvandring.
I forbindelse med Lissabon-Traktaten fik
Danmark indrømmet en særlig ret til at overgå
til en tilvalgsordning, der svarer til den, som Storbritannien og
Irland er omfattet af. Den danske tilvalgsordning er fastlagt i
bilaget til protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet
til Lissabon-Traktaten. Loven tilsigter således ikke at
afskaffe retsforbeholdet, men at omdanne det til tilvalgsordningen.
Omdannelsen ændrer ikke på udgangspunktet om, at
Danmark ikke deltager i vedtagelsen af - og ikke bliver bundet af -
retsakter, der vedtages med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmådes RIA-afsnit.
Omdannelsen til tilvalgsordningen indebærer derimod som noget
nyt, at Danmark - sag for sag - får ret til at træffe
beslutning om at deltage i samarbejdet om den
pågældende retsakt. Gør Danmark ikke det,
står Danmark som i dag uden for ny EU-lovgivning om rets- og
politimæssigt samarbejde.
Aftalepartierne har i de politiske aftaler
af 10. december 2014 og 17. marts 2015 fastlagt de politiske rammer
for tilvalg af retsakter på området for retlige og
indre anliggender. Det er aftalepartiernes pejlemærke at
tilvælge den lovgivning, som enten giver konkrete fordele for
borgere og virksomheder, eller hvor det vurderes at være
gavnligt for Danmark at bidrage aktivt til udviklingen
fremadrettet. Ambitionen er at gøre det sværere at
være kriminel, tryggere at være borger og lettere at
være virksomhed i Danmark. Aftalepartierne er enige om, at
Danmark fortsat ikke skal være en del af den lovgivning
på asyl- og indvandringsområdet, som Danmark i dag
står uden for. Sådan vil det også være i
fremtiden. Det bemærkes, at regeringen på baggrund af
nærværende lovforslag agter at tilvælge 22
eksisterende retsakter, samt de fire retsakter hvor Danmark i dag
deltager i samarbejdet gennem parallelaftaler, samt den kommende
forordning om Europol.
Lovforslaget indebærer, at Danmark
afgiver suverænitet, hvilket er baggrunden for, at proceduren
i grundlovens § 20 følges.
Idet jeg i øvrigt henviser til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at
anbefale det til det høje Tings velvillige behandling.