Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. november 2015
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2 og Socialistisk Folkepartis
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3-9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 30. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af
L 196 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Et udkast til
lovforslaget har inden fremsættelsen af L 196 været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den
19. marts 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag
114 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Den 8. oktober 2015
genfremsendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering af lovforslaget til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det grundlæggende synspunkt er, at de danske
lønmodtagere ikke skal begrænses i deres fri
bevægelighed. Derfor ønsker Enhedslisten generelt en
afskaffelse af arbejdsgivernes adgang til at pålægge
lønmodtagerne ansættelsesklausuler. En ændring
af nugældende lov skal være et skridt i denne retning,
hvor lønmodtagernes retsstilling forbedres og
arbejdsgivernes vilkårlighed indskrænkes.
Lovforslaget, som det er fremsat,
indeholder kun mindre forbedringer og en række forringelser,
som tilsammen fører til flere klausuler, fordi loven nu
omfatter alle lønmodtagere - i dag er det kun
funktionærer - og det er blevet billigere for arbejdsgiverne.
Samtidig er det fortsat risikofrit for arbejdsgiverne at
pålægge klausuler, og lønmodtagernes
retsstilling er ikke forbedret på de mest problematiske
områder:
- Det er stadig
muligt for virksomheder at lave ulovlige jobklausuler, som
forhindrer ansatte i at tage ansættelse i et andet firma,
uden at det det koster en bøde til arbejdsgiveren og
erstatning til de ansatte.
- Det er
omkostningsfrit for en arbejdsgiver at påtvinge en
lønmodtager ulovlige konkurrence- og kundeklausuler, fordi
der ikke er krav om bod og godtgørelse.
- Kompensationen
til lønmodtageren for en pålagt
ansættelsesklausul er betragteligt nedsat, specielt klausuler
af 6 måneders varighed, der nedsættes fra 50 pct. til
16 pct., hvilket gør det meget billigere for arbejdsgiverne
at anvende klausulerne.
- Der er ingen
krav om, at der løbende skal betales for at påtvinge
lønmodtageren en ansættelsesklausul. Det er
først ved opsigelsen, der skal betales, og det betyder, at
arbejdsgiveren selv bestemmer, hvornår virksomheden
fraskriver sig klausulen, mens den ansatte ikke kan frasige sig
klausulen.
- Begrebet helt
særlig betroet er ikke defineret, hvilket giver
arbejdsgiverne frie fortolkningsmuligheder, og det betyder, at der
fortsat vil være mange helt almindelige ansatte, som
påtvinges disse stavnsbindingsregler.
- Der er ikke
lagt op til, at der etableres et hurtigt virkende tvistsystem. Det
betyder, at det nuværende meget langsommelige system
fortsættes, hvor en afgørelse om en ulovlig klausul
først er afgjort, mange måneder efter at den er
anvendt. Det betyder, at det ikke bare er gratis, men også
uden risiko for arbejdsgiveren at anvende klausuler.
Enhedslisten deler kritikken fra FTF og HK,
hvis medlemmer i årevis har været påtvunget
klausulerne i den gamle lov. Enhedslisten deler især de to
organisationers negative forventninger til, at lovændringerne
vil føre til en større udbredelse af
ansættelsesklausuler og dermed trækker i den forkerte
retning. Derfor har Enhedslisten stillet en række
ændringsforslag til lovforslaget, som kan rette op på
problemerne for lønmodtagerne. Enhedslisten vil stemme for
lovforslaget, såfremt disse ændringsforslag vedtages. I
modsat fald vil Enhedslisten stemme imod.
Alternativets medlemmer af udvalget havde
gerne set lovforslaget styrket med en præcisering af, hvordan
en »særlig betroet stilling« skal forstås,
og at der var en mere begrænset anvendelse i brugen af
ansættelsesklausuler. Ud fra en samlet vurdering vil
Alternativet stemme for lovforslaget og stemme for alle de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(ALT og EL):
1)
Efter § 4 indsættes i Kapitel
2 som ny paragraf:
Ȥ 01. Hvis en
arbejdsgiver har indgået en jobklausul, som ikke er omfattet
af § 4, kan den lønmodtager, der er omfattet af
klausulen, tilkendes en godtgørelse. Godtgørelsen kan
ikke overstige 26 ugers løn.
Stk. 2 Hvis en
lønmodtager, der anser sig for omfattet af en jobklausul,
påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning
til at formode, at arbejdsgiveren har indgået en aftale om
jobklausul i strid med § 3, påhviler det arbejdsgiveren
at bevise, at lønmodtageren ikke var omfattet af den
pågældende jobklausul.«
[Tilkendelse af kompensation og
ændret bevisbyrde]
Til § 5
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
2) Nr. 1
affattes således:
»1)
indtager en helt særlig betroet stilling (leder på
højere niveau eller unik specialist) eller indgår en
aftale med arbejdsgiveren om udnyttelsesretten til en af
lønmodtageren gjort opfindelse,«
[Præcisering af begrebet en
helt særlig betroet stilling]
Til § 8
Af et mindretal (EL
og SF), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
3) Stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Nedsættelse af kompensation
fra 3. til og med 6. måned udgår]
4) Stk. 2, 2.
pkt., udgår.
[Nedsættelse af kompensation
fra 3. til og med 12. måned udgår]
5) Stk.
3-5 udgår.
[Bestemmelse om engangsbeløb
og bortfald udgår]
Til § 9
6) Stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Nedsættelse af kompensation
fra 3. til og med 6. måned udgår]
7) Stk.
2 og 3 udgår.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
[Bestemmelse om engangsbeløb
udgår]
Til § 10
8) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»Beløbet udbetales senest ved
fratrædelsen.«
[Frist for udbetaling af
engangsbeløb]
Til § 11
9) Stk.
1 affattes således:
»Opsiger arbejdsgiveren
ansættelsesforholdet, uden at lønmodtageren har givet
rimelig anledning hertil, eller fratræder
lønmodtageren selv sin stilling, og har arbejdsgiverens
undladelse af at opfylde sine forpligtelser givet gyldig grund
hertil, er en aftale om en konkurrenceklausul, jf. § 5, og
konkurrenceklausulen af en kombineret klausul, jf. § 7, ikke
gyldig, og lønmodtageren vil have krav på et
engangsbeløb svarende til kompensationen efter § 8,
stk. 1, og § 9 stk. 1, for de første 2 måneder
efter fratrædelsen.«
[Krav på engangsbeløb
efter § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Vedrørende det foreslåede stk.
1 bemærkes, at ved behandlingen af lov om arbejdsgivers brug
af jobklausuler, lov nr. 460 af 17. juni 2008, fremgik det af
udvalgsbetænkningen, at såfremt de verserende retssager
om kompensation efter ansættelsesbevisloven ikke faldt ud til
lønmodtagernes fordel, ville der blive fremsat et lovforslag
med henblik på at få kompensationen ind i klausulloven.
Idet begge verserende retssager om dette er blevet tabt, er der med
ændringsforslaget tale om indfrielse af en aftale. I
Arbejdsmarkedsudvalgets betænkning af 4. juni 2008 over
lovforslag L 81 (folketingsåret 2007-08, 2. samling) blev
løftet beskrevet således:
»Efter § 2 kan en aftale om en
jobklausul ikke gøres gældende i forhold til en
lønmodtager, hvis arbejdsgiveren ikke har indgået en
særskilt aftale med lønmodtageren. L 81 indeholder
ikke regler om yderligere sanktioner i form af bøde eller
godtgørelse for de arbejdsgivere, der henover hovedet
på medarbejderen indgår jobklausuler, men undlader at
indgå særskilt aftale med medarbejderen. Udvalget har
drøftet muligheden for at indsætte yderligere
bestemmelser om sanktion. Flertallet er enige om, at i det omfang
jobklausuler udgør et væsentligt vilkår i
ansættelsesbevislovens/-direktivets forstand, så vil en
arbejdsgivers manglende orientering af lønmodtageren om en
jobklausul medføre, at lønmodtageren kan tilkendes en
godtgørelse ved domstolene. Udvalget har kendskab til, at
domstolene for øjeblikket behandler en sag vedrørende
ansættelsesbevislovens anvendelighed på jobklausuler.
Flertallet finder det derfor hensigtsmæssigt at afvente en
endelig afklaring af, om jobklausuler udgør et
væsentligt vilkår for ansættelsesforholdet i
ansættelsesbevislovens forstand. Dommen forventes afsagt i
december 2008. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget
givet tilsagn om at ville ændre reglerne, hvis domstolene
skulle komme frem til, at jobklausuler ikke udgør et
væsentligt vilkår efter
ansættelsesbevisreglerne.«
Dette ændringsforslag opfylder
aftalen fra 2008, og det skal understreges, at
ændringsforslaget kun koster noget for en arbejdsgiver, som
indgår ugyldige klausuler. Godtgørelsen
fastsættes ud fra virksomhedens størrelse og
overtrædelsens grovhed, herunder om der er formodning om, at
jobklausulen reelt har forhindret lønmodtageren efter
ansøgning i at opnå ansættelse i det andet
selskab.
Vedrørende det foreslåede stk.
2 bemærkes, at det er blevet klart, at domstolene ved deres
vurdering af, hvorvidt en bestemt lønmodtager er omfattet af
en generel aftale, har været meget restriktive forstået
på den måde, at tvivlen er faldet ud til arbejdsgivers
fordel. Samtidig er den reelle effekt af uklare aftaler, at
lønmodtageren de facto bliver udelukket fra jobs. Derfor
foreslås en delt bevisbyrde således, at arbejdsgivere,
der indgår ugyldige jobklausuler, må betale
godtgørelse til de lønmodtagere, de ikke kan
godtgøre ikke var omfattet af aftalen om en jobklausul.
Til nr. 2
Enhedslisten finder, at der ved »en
helt særlig betroet stilling« skal forstås
- en leder
på højere niveau, som har ret til at
opsige/ansætte medarbejdere, har udvidet økonomisk
dispositionsret og selvstændig beslutningsret på
højere niveau, eller
- en unik
specialist, som har et større selvstændigt ansvar med
udvidet dispositionsret.
Det er således ikke tanken bag loven,
at almindelige lønmodtagere som f.eks. bogholdere og
håndværkere skal omfattes af konkurrenceklausuler.
Til nr. 3-9
Med henblik på at opnå en mere
effektiv begrænsning i brugen af ansættelsesklausuler
skal ændringsforslagene motivere arbejdsgiverne til
nøje at vurdere behovet for brugen af
ansættelsesklausuler ved at gøre det dyrere at anvende
ansættelsesklausuler.
Dette gøres ved at ophæve
lønmodtagerens tabsbegrænsningspligt og herved
også arbejdsgivers modregningsadgang i lønmodtagerens
anden lønindtægt, som kommer til udtryk i lovforslaget
ved en nedsættelse af kompensationen, når
lønmodtageren finder andet arbejde.
Ændringsforslagene vil på den
måde også føre til en mere effektiv
begrænsning i anvendelsen af ansættelsesklausuler med
en varighed på op til 6 måneder, da det med
ændringsforslaget også vil blive dyrere for
arbejdsgiveren at anvende konkurrenceklausuler med en varighed
på op til 6 måneder end efter reglerne i
funktionærlovens § 18, som foreslås ophævet
i forbindelse med lovforslaget. Netop konkurrenceklausuler med en
varighed på op til 6 måneder vil efter lovforslaget
blive billigere at anvende for arbejdsgiveren, hvilket derfor
må forventes føre til et øget brug af
sådanne ansættelsesklausuler. Ændringsforslagene
vil hermed modvirke denne effekt.
Med ændringsforslagene vil det
således blive dyrere for arbejdsgiveren at anvende
ansættelsesklausuler også i forhold til den store
gruppe af funktionæransatte, som hidtil har været
reguleret af bestemmelserne i funktionærlovens §§
18 og 18 a, som foreslås ophævet i forbindelse med
lovforslaget.
Ændringsforslagene forenkler
kompensationsbestemmelserne og gør det lettere for
arbejdsgiveren at administrere disse. Desuden fjerner det alle
diskussioner om, hvad der er passende arbejde, og hvor meget der
skal til for at opfylde tabsbegrænsningspligten (hvor mange
jobs lønmodtageren skal søge osv.).
Lønmodtageren skal have ret til kompensation for klausulen,
uanset om lønmodtageren finder andet arbejde eller ej.
Klausulen hæmmer fortsat lønmodtageren i frit at finde
anden beskæftigelse, hvor denne vil, og derfor er det
rimeligt, at arbejdsgiveren må betale fuldt ud i den periode,
hvor klausulen er virksom. Arbejdsgiveren vil fortsat have fuld
effekt af ansættelsesklausulen, uanset om
lønmodtageren finder anden beskæftigelse eller ej i
klausulperioden.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl
(EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl
(ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 25
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 25
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om loven kan medføre
øget brug af konkurrenceklausuler, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|