Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2015)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (Politiets
Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.)
(Lovforslag nr. L 23).
Det er af
afgørende betydning for Politiets Efterretningstjenestes
(PETs) forebyggende og efterforskningsmæssige indsats mod
bl.a. terrorisme, at tjenesten har hurtig og effektiv adgang til
oplysninger om, at personer med mulig tilknytning til
terrorvirksomhed er på vej til eller fra Danmark.
Siden
tegningesagen i 2006 har terrortruslen mod Danmark været
stigende. Center for Terroranalyse (CTA) vurderer, at terrortruslen
mod Danmark er alvorlig. Det vil sige, at der i Danmark og i
udlandet er personer, der har intention om og kapacitet til at
udføre terrorangreb i Danmark.
Trusselsniveauet har ikke ændret sig
de seneste år. Men truslen har ændret karakter. Bl.a.
udgør konflikten i Syrien og Irak nu den væsentligste
faktor i trusselsbilledet. Mindst 115 personer er eller har
været udrejst fra Danmark. Ca. halvdelen befinder sig nu igen
i Danmark. Konfliktområdet tiltrækker fortsat
både nye rejsende og personer, der tidligere har været
udrejst. De personer, der udrejser, tilslutter sig nu i
altovervejende grad Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL).
De
såkaldte udenlandske krigere ("foreign fighters") har ofte
været i militante træningslejre og deltaget i
kamphandlinger. I nogle tilfælde har det yderligere
radikaliseret dem og givet dem færdigheder og en parathed til
vold, der sætter dem i stand til at gennemføre
terrorangreb i Danmark. Det kan være terrorangreb, der kan
iværksættes med kort planlægningshorisont og med
lettilgængelige midler, enten på eget initiativ eller
efter instruktion fra grupper i udlandet.
Regeringen vil
til enhver tid forsvare Danmark og sikre borgernes tryghed.
Regeringen er derfor vedblivende optaget af at sikre de
nødvendige redskaber og ressourcer til de myndigheder, som
står vagt om danskernes sikkerhed.
Derfor
ønsker regeringen - lige som den tidligere regering - at
sikre, at PET får adgang til relevante oplysninger, som
luftfartsselskaberne har om deres passagerer.
Det vil styrke
PETs mulighed for overvågning af, om personer med mulig
tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til og fra
Danmark. Det vil gøre PETs forebyggende og
efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme mere
effektiv.
Med
lovforslaget vil PET kunne få adgang til de oplysninger, som
luftfartsselskaber registrerer om passagerer og
besætningsmedlemmer (PNR-oplysninger) i forbindelse med
rejser til og fra Danmark.
Lovforslaget
indebærer nærmere en ændring af toldloven,
så luftfartsselskaberne får pligt til at give told- og
skatteforvaltningen oplysninger om passagerer og besætning
på luftfartøjer, som virksomhederne er i besiddelse
af. Sigtet hermed er, at luftfartsselskaberne løbende
(automatisk) meddeler SKAT de nødvendige PNR-oplysninger, og
dermed skabe grundlag for, at luftfartsselskaberne giver
oplysningerne til den it-løsning, som SKAT er ved at
etablere, så håndteringen af oplysningerne kan ske
digitalt.
Toldkontrollen
vil dermed også blive mere effektiv, idet en sådan
it-løsning vil kunne danne grundlag for en mere effektiv og
intelligent risikoanalyse på basis af erfaringer,
efterretninger og andre informationer. Dermed vil der kunne ske en
bedre og mere systematisk vurdering af, hvilke passagerer der skal
udvælges til egentlig toldkontrol, og hvilke passagerer der
ikke skal foretages kontrol af.
Lovforslaget
indebærer endvidere en ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste, således at told- og
skatteforvaltningen skal videregive oplysninger om passagerer og
besætning på luftfartøjer til PET, hvis
tjenesten vurderer, at oplysningerne kan have betydning for
varetagelse af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13 (terrorisme, spionage mv.)
PET vil
således via SKAT kunne få adgang til PNR-oplysninger,
som bl.a. vil kunne omfatte navn, rejserute, destination, dato,
flyselskab, navne på medrejsende samt kontaktoplysninger
på den person, der har reserveret billetten. PET vil kunne
få adgang til oplysningerne uden retskendelse. Det svarer til
den model, der følger af både luftfartslovens §
148 a (der blev indført med anti-terrorpakke II, men dog
ikke er sat i kraft) og PNR-direktivforslaget. SKATs indhentning af
oplysninger til brug for toldkontrol vil - lige som tilfældet
er i dag - ligeledes ske uden retskendelse.
Lovforslaget
er udformet således, at oplysningerne opbevares og
håndteres på forsvarlig måde og i
overensstemmelse med reglerne i persondataloven, forvaltningsloven
og PET-loven. Forslaget understøtter endvidere en så
administrativ smidig løsning som muligt. Det gælder
også for luftfartsselskaberne, der vil kunne give oplysninger
i de formater, som allerede anvendes af luftfartsselskaberne, og
som luftfartsselskaberne er bekendt med fra andre lande.
Det
foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Ikrafttrædelsestidspunktet kan
således blive sammenfaldende med udstedelsen af den
bekendtgørelse, hvori der bl.a. vil skulle fastsættes
nærmere regler for, hvordan PNR-oplysningerne stilles til
rådighed for told- og skatteforvaltningen, og med hvilke
intervaller oplysningerne skal meddeles.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.