Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Lovforslaget er med enkelte ændringer
en genfremsættelse af det tidligere forslag til lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (lovforslag nr.
204, folketingsåret 2014-15 (1. samling)). Et udkast til det
tidligere lovforslag blev sendt i høring, og den
daværende justitsminister sendte den 10. april 2015 dette
udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 257 (i
folketingsåret 2014-15 (1. samling)). Den 7. oktober 2015
genfremsendte justitsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra IT-Politisk
Forening.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 3
samrådsspørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et samråd med
udvalget den 10. december 2015.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 42
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse. Justitsministeren har ved betænkningens afgivelse
besvaret spørgsmål 1-41. Det forventes, at
spørgsmål 42 besvares inden 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, RV, KF, IA og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, LA, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at forslaget indebærer, at PET får
hjemmel i PET-loven til at få oplysninger, som SKAT har
indhentet til toldkontrol - uden kendelse - hvis tjenesten
vurderer, at det kan have betydning for forebyggelse og
efterforskning af straffelovens kapitel 12 og 13 om terror.
Luftfartsselskaber får samtidig pligt til at give told- og
skatteforvaltningen oplysninger om passagerer og besætning -
uden kendelse. Dermed bliver det generelle relevanskriterium i
PET-loven afgørende for, hvilke oplysninger der kan
indhentes, hvorimod PET i dag kun kan indhente lignende oplysninger
ved at følge retsplejelovens regler om edition, dvs. at
indhente en dommerkendelse og præsentere indikationer
på en mistanke. Dermed svækkes retssikkerheden for den
enkelte, samtidig med at der indføres et nyt
masseovervågningsredskab, fordi indhentningen af oplysninger
vil gælde alle borgere, der rejser med fly. Det er
Enhedslisten principielt modstander af.
Samtidig er der tale om et redskab, som PET
i praksis har anvendt (i strid med lovgivningen) i årevis,
men alligevel ikke kan præsentere et eneste eksempel på
anvendeligheden af, jf. svar på spørgsmål 1 og
spørgsmål 27, hvoraf det fremgår, at
indhentningen af informationer i den såkaldte Glasvejssag,
der gives som eksempel på en sag, hvor man har anvendt
PNR-oplysninger, også kunne have været løst med
retsplejelovens almindelige adgang til edition. Der er efter
Enhedslistens opfattelse altså ikke tale om et proportionelt
indgreb, men tværtimod et indgreb i ganske almindelige
menneskers ret til privatliv, som Justitsministeriet end ikke kan
præsentere et eksempel på anvendeligheden af. På
samme måde fremstår regeringens argumentation
utroværdig, når ønsket om at overvåge
mistænkte syrienskrigere fremhæves. Ønsker PET
at overvåge mistænkte eller indhente PNR-oplysninger om
mistænkte, kan det allerede i dag ske efter retsplejelovens
regler.
Der er ifølge ministeren tale om, at
PET ønsker at analysere rejsemønstre blandt samtlige
flypassagerer. Når PET dermed med lovforslagets vedtagelse
vil indhente markant flere oplysninger om markant flere borgere,
vil der være tale om en væsentlig forøgelse i
mængden af oplysninger, som tjenesten skal håndtere.
Dermed vil der også være tale om væsentlig flere
oplysninger, som Tilsynet for Efterretningstjenesterne skal
føre tilsyn med. Det burde efter Enhedslistens opfattelse
føre til en styrkelse af tilsynets kapacitet.
Enhedslisten bemærker desuden, at
lovforslaget indebærer, at skatteministeren og
justitsministeren kan ændre på, hvilke oplysninger der
kan kræves udleveret, og dermed er det reelt uklart, hvilket
omfang overvågningen vil få på sigt uden
Folketingets inddragelse. Samtidig gives der med forslaget
også bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte
slettefrister for SKATs opbevaring af oplysningerne, og noget
så basalt som spørgsmålet om tidsperioden for
opbevaringen er end ikke afklaret.
Der er altså ingen garanti for, at
der ikke også i fremtiden vil være tale om
overførsel af personfølsomme oplysninger til PET.
Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at ministeren
hverken i spørgsmål 31 eller spørgsmål 40
på lovforslaget kan forklare, hvorvidt og hvordan SKAT vil
sikre, at tekstfeltet - det såkaldte tekstfelt på
PNR-listen - kontrolleres for indeholdende personfølsomme
oplysninger inden videregivelse til PET. Ministeren kan reelt ikke
garantere, at personfølsomme oplysninger, som kan bruges til
at identificere f.eks. religion eller handicap, vil blive indsamlet
af PET.
Det er Enhedslistens klare opfattelse, at
overvågning og politi og efterretningstjenestes adgang til
personlige oplysninger er noget, man må finde sig i, hvis man
er mistænkt for at begå eller planlægge
kriminalitet. Er man ikke det, har man sine frihedsrettigheder,
dvs. friheden til at bevæge sig og kommunikere uden
overvågning fra staten. Sådan er demokratier. Og netop
forslagets problematiske forhold til frihedsrettighederne bliver
også påpeget i flere høringssvar, uden at
justitsministeren reelt svarer på kritikken.
Det er Enhedslistens opfattelse, at der i
årene efter 11. september 2001 kom forslag og indgreb, der i
bedste fald var udtryk for panik. I værste fald var de udtryk
for politisk opportunisme - nemlig at frygten blev udnyttet til at
indføre nye og indgribende beføjelser, som det ellers
ikke kunne lykkes at få igennem. Når nu forslag om
indhentning af PNR-oplysninger både i Danmark og på
EU-plan genfremsættes i kølvandet på
forfærdelige terrorangreb, tyder noget på, at det samme
sker igen. Forslagene er nemlig en del af den tidligere regerings
plan - et stærkt værn mod terror. Arbejdet med den plan
blev igangsat efter angrebene i Paris, som blev begået af to
franske borgere, der ikke havde været ude at flyve. Ligesom
personen, som gik til angreb her i København, ikke havde
fløjet nogen steder hen. Derfor er det
bemærkelsesværdigt, at forslaget kommer netop nu.
Sluttelig vil Enhedslistens medlemmer af
udvalget bemærke, at forslaget er et forsøg på
at lovliggøre en praksis hos PET og SKAT, som har
været praktiseret i årevis i strid med lovgivningen.
Det er under al kritik, at Justitsministeriet ikke har
formået at afdække årsagen, ikke vil svare
på lovbruddets omfang, jf. svar på
spørgsmål 28, og ikke har reageret på, at der i
årevis er blevet indhentet oplysninger om danske borgere i
strid med lovgivningen. Ministeren vil ikke engang redegøre
for, om man har undersøgt, hvem der var ansvarlig for den
ulovlige praksis. Med dette lovforslag forsøger
justitsministeren at lovliggøre en ulovlig praksis, frem for
at finde de ansvarlige og rette op på det uretmæssige
indgreb i borgernes rettigheder. Det er efter Enhedslistens
opfattelse både usædvanlig, urimelig og uærlig
forvaltningspraksis.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Martin Henriksen (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Christian
Thoning (V) Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Søren Pape Poulsen (KF) Simon
Kollerup (S) Ole Hækkerup (S) Mette Reissmann (S) Mogens
Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S)
Trine Bramsen (S) Pernille Skipper (EL) Henning Hyllested (EL)
Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aleqa Hammond (SIU) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 23
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 4/11-15 fra IT-Politisk
Forening | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 23
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke forbrydelser og
terrorangreb PET har forhindret eller opklaret ved brug af den
hidtidige adgang til PNR-oplysningerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oversende en fuldstændig
opgørelse over, i hvilke sager PET har anvendt
PNR-oplysninger med det hidtidige samarbejde med SKAT, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor de almindelige
bestemmelser i retsplejeloven vedrørende tvangsindgreb,
herunder editionspålæg, samt mulighed for at foretage
indgreb uden retskendelse, såfremt øjemedet ville
forspildes, hvis der indhentes en retskendelse, ikke er
tilstrækkeligt i udførelsen af PET's arbejde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, at lovforslaget reelt er et
forsøg på at omgå retsplejelovens regler om
edition, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorfor det menes at være
hurtigere for PET at bede SKAT om at indhente oplysninger end for
PET selv at indhente oplysninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, at PET har behov for adgang til
passageroplysninger om særlige destinationer og
rejsemønstre, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, at PET inden for PET-lovens rammer
om oplysninger lovligt kan behandle oplysninger om f.eks. alle
danske borgere, der rejser til en bestemt destination, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om det er hensigten f.eks. også
at indhente, tilgå og bruge oplysninger om alle danske
borgere, som rejser til Spanien og Italien, eftersom der ses en
øget tendens til at såkaldte syrienskrigere rejser
gennem disse lande til Syrien for at undgå sporing, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren ville være villig
til at pålægge luftfartsselskaberne at indhente og
videregive bestemte eller yderligere oplysninger om passagerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om PET ønsker at få
adgang til yderligere oplysninger om danske borgeres rejseruter via
andre transportmidler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvor mange oplysninger der er
udleveret fra SKAT til PET uden hjemmel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvornår den
uretmæssige videregivelse af oplysninger fra SKAT til PET
startede, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
SKATs uretmæssige videregivelse af oplysninger til PET er
ophørt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, at PET og SKAT har omgået
gældende lovgivning ved at lade SKAT indhente oplysninger til
brug for en anden myndighed end SKAT selv, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om det er ofte forekommende, at
myndigheder tror, at de kan indhente oplysninger på vegne af
andre myndigheder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvor lang tid den uberettigede
indhentning af PNR-oplysninger af SKAT på vegne af PET har
stået på, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvornår hhv. SKAT, PET og
ministeriet blev opmærksom på den manglende hjemmel til
SKAT's indhentning af PNR-oplysninger på vegne af PET, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm., om, at PET allerede i dag kan
få adgang til oplysninger om konkrete flypassagerer via
editionspålæg, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm., om ministeren ikke kan se en eneste
retssikkerhedsmæssig betænkelighed ved forslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvilke oplysninger
luftfartsselskaber er forpligtet til at indhente om deres
passagerer og besætningsmedlemmer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm., om der er tale om en afgrænset
personkreds, når der er tale om mere end 25 mio. rejsende
personer hvert år, som anført i bemærkningerne,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm., om der er gjort overvejelser om
aftaler eller allerede igangsat forhandlinger eller indgået
aftaler med andre lande om udleveringen af oplysninger fra SKATs
indsamling af PNR-oplysninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm., om ministeren vil tilføre
flere midler til Tilsynet med Efterretningstjenesterne med henblik
på at øge kontrollen med PET, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm., om ministeren vil redegøre for
udgifterne for erhvervslivet i forbindelse med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvilke regler der vil være
for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre
lande, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm., om indhentning af PNR-oplysninger om
konkrete personer kan ske efter retsplejelovens regler om edition,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvor mange oplysninger om borgere
PET har indhentet hos SKAT, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 29 | Spm. om, hvor mange yderligere anmodninger
om indirekte indsigt ministeren forventer, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 30 | Spm., om der ikke findes andre typer af
oplysninger, der indsamles af PET, som potentielt omhandler alle
borgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm., om flyselskaberne eller SKAT vil
foretage en manuel filtrering af det såkaldte tekstfelt -
punkt 12 på PNR-listen - som kan indeholde både
følsomme og ikkefølsomme personoplysninger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvem der hos PET har ansvaret for,
at der er hjemmel til at indhente oplysninger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, at ministeren ikke har været
i stand til at levere et eksempel på en konkret sag, hvor PET
har anvendt PNR-oplysninger, som PET ikke ville have haft adgang
til efter retsplejelovens regler om edition, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 10. december 2015, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om at redegøre for, hvor langt
man er fra målet i forhold til et fælles
europæisk PNR-register, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om, hvilken konsekvens Danmarks nej
ved folkeafstemningen om omdannelse af retsforbeholdet til en
tilvalgsordning har for lovforslaget, samt for deltagelse i det
videre terrorsamarbejde, der p.t. forhandles i EU, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, at omfanget af PET's lovbrud ikke
er tilgængelige oplysninger for Folketinget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om at redegøre for, om
indhentning af oplysninger om stort set samtlige borgere vil
føre til flere eller et tilsvarende antal anmodninger om
indirekte indsigt i forhold til tidligere, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om at svare på
spørgsmål 30, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 40 | Spm. om, hvorvidt flyselskaberne eller SKAT
skal kontrollere tekstfeltet, det såkaldte punkt 12, på
PNR-listen for eventuelle personfølsomme oplysninger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om, hvilke konsekvenser den ulovlige
indhentning af PNR-oplysninger har haft for tidligere eller
nuværende PET-chefer, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 42 | Spm. om i forlængelse af det
supplerende svar på spørgsmål 40 at indhente
oplysninger fra SKAT om, hvorvidt SKAT vil foretage en manuel
filtrering af det såkaldte tekstfelt (punkt 12 PNR-listen),
til justitsministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
23
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om at det er
problematisk, at PET tilsyneladende i en årrække uden
lovhjemmel har modtaget passageroplysninger fra
luftfartsselskaberne via SKAT, til justitsministeren | B | Samrådsspm. om, på hvilken
måde PET med lovforslaget får videre muligheder for at
indhente passageroplysninger i forhold til, hvad der hidtil har
været muligt, til justitsministeren | C | Samrådsspm. om de
retssikkerhedsmæssige konsekvenser af lovforslaget, til
justitsministeren |
|