Fremsat den 7. oktober 2015 af transport-
og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom samt lov om offentlige veje m.v.
(Udvidelse af adgangen til udpegning af
kommissarier samt formænd for taksationskommissioner og
overtaksationskommissioner)
§ 1
I lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008, som ændret ved § 142 i lov
nr. 1520 af 27. december 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, 2. pkt., og § 7, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »kandidateksamen«: »eller tilsvarende
juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af
hvervet«.
§ 2
I lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520
af 27. december 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 105, stk. 2, 2. pkt., og § 106, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »kandidateksamen«: »eller tilsvarende
juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af
hvervet«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Der er de senere år truffet beslutning
om en række anlægsprojekter på vej- og
baneområdet i statsligt regi, som indebærer et stigende
antal sager i kommisarier og taksationskommissioner. For de
lodsejere, hvis sager skal behandles, er det af hensyn til
retssikkerheden afgørende, at sagerne behandles hurtigst
muligt. Det har imidlertid kunnet konstateres, at det med de
gældende lovbestemte kvalifikationskrav har været
vanskeligt at besætte hvervet som formand for
taksationskommissioner, hvilket har medvirket til længere
sagsbehandlingstider. For at sikre, at sagerne ikke tager
unødigt lang tid som følge af for snævre
kvalifikationskrav til hvervet som formand, foreslås disse
krav ændret.
Lovforslaget indebærer således en
ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, samt ændring af lov om
offentlige veje m.v., for så vidt angår
kvalifikationskravene til stillingen som henholdsvis kommissarius
og formand for taksationskommissionen efter
ekspropriationsprocesloven og kvalifikationskravene til stillingen
som formand for henholdsvis taksationskommissionen og
overtaksationskommissionen efter vejloven. Ændringerne
indebærer, at en bredere kreds af personer med juridisk
uddannelse kan komme i betragtning i forbindelse med, at disse
stillinger skal besættes.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Kommissarierne udpeges og de statslige
taksationskommissioner nedsættes efter
ekspropriationsprocesloven.
Kommissarierne varetager administrationen af
ekspropriationsprocesloven og leder som formænd for
ekspropriationskommissionerne i den forbindelse ekspropriationer
for statslige myndigheder, koncessionerede selskaber og statslige
selskaber, jf. ekspropriationsproceslovens § 4. Kommissarierne
består p.t. af henholdsvis Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer i Jylland og Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på Øerne.
Til efterprøvelse af
ekspropriationskommissionernes kendelser om, hvorvidt erstatning
gives eller nægtes, nedsætter transport- og
bygningsministeren desuden taksationskommissioner, jf.
ekspropriationsproceslovens § 7, stk. 1.
De kommunale taksations- og
overtaksationskommissioner nedsættes efter vejloven, jf.
§§ 105 og 106. Disse myndigheder udgør de
takserende myndigheder efter vejloven, der fastsætter
erstatning i forbindelse med, at kommunale vejmyndigheder skal
ekspropriere efter proceduren i vejloven. Taksationskommissionen
udgør 1. instans, og overtaksationskommissionen udgør
2. instans.
Fælles for kommissarierne og de
nævnte taksationskommissioner er, at de alle efter
gældende ret ledes af en formand, der efter henholdsvis
ekspropriationsprocesloven og vejloven skal have en juridisk
kandidateksamen. Med juridisk kandidateksamen menes, at den
pågældende person skal have bestået
kandidatuddannelsen i jura og opnået titlen cand.jur.
2.2. Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
Kravet om, at kommissarierne og
formændene for de statslige taksationskommissioner skal have
juridisk kandidateksamen, blev forankret i lovgivningen tilbage i
1964 i forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 186 af 6. april 1964
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. For kommissariernes vedkommende var der tale om en
kodificering af tidligere års praksis med udpegning af en
person med juridisk uddannelse, hvilket var naturligt begrundet i
de arbejdsopgaver, der dengang såvel som i dag er tillagt
kommissarierne som ledere af ekspropriationskommissionerne. For
taksationskommissionernes vedkommende var kravet om, at
formændene skulle have juridisk kandidateksamen,
primært begrundet i en omstrukturering af
taksationskommissionernes arbejdsområde, der efter lovens
vedtagelse kom til at omfatte egentlig efterprøvelse af ofte
udprægede juridiske spørgsmål.
Det lovmæssige krav om en juridisk
kandidatuddannelse har med andre ord baggrund i de juridisk
prægede arbejdsopgaver, myndighederne varetager. Det betyder,
at henholdsvis kommisarierne og formændene for kommissionerne
skal besidde visse tilsvarende juridiske kvalifikationer.
De eksisterende kvalifikationskrav i
ekspropriationsprocesloven og vejloven har dog i konkrete
tilfælde vist sig at udelukke personer fra at bestride nogle
af disse hverv, som personerne ellers - bortset fra ikke at have en
juridisk kandidateksamen - vurderedes at være fuldt ud
juridisk kvalificerede til at bestride.
Nærværende lovforslag
indebærer en ændring af ekspropriationsproceslovens
§ 4, 2. pkt., og § 7, stk. 2, 2. pkt., således at
adgangen til udpegning af kommissarius og formænd for de
statslige taksationskommissioner udvides, så også andre
personer med juridisk uddannelse end personer med juridisk
kandidateksamen vil kunne komme i betragtning til hvervet som
henholdsvis kommissarius og formand for de nævnte takserende
myndigheder. Det afgørende for at bestride de
pågældende hverv vil fremover være, at
vedkommende efter en konkret vurdering findes at besidde de
fornødne juridiske kvalifikationer, der er
påkrævet for at kunne varetage de nævnte
hverv.
Tilsvarende foreslås en ændring af
vejlovens §§ 105 og 106, således at der skabes
overensstemmelse mellem kravene til udpegning af formænd for
kommissioner på henholdsvis det statslige og det kommunale
område.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at en bredere
kreds af personer med juridisk uddannelse kan komme i betragtning
til de nævnte hverv, hvilket i sidste ende forventes at
medføre kortere sagsbehandlingstid og dermed positive
administrative konsekvenser for borgerene.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 13. juli 2015 til den 1. september 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Regioner, Dong Energy, Energinet.dk,
Frederiksberg Kommune, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i
Jylland, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
Øerne, KL, Københavns Kommune,
Landinspektørfirmaet LE34, Metroselskabet I/S,
Parcelhusejernes Landsforening, Sund & Bælt Holding A/S
og TDC.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / Mindreudgifter | Negative konsekvenser / Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retslige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Kommissarierne udpeges og de statslige
taksationskommissioner nedsættes efter
ekspropriationsprocesloven.
Det følger af § 4, 2. pkt., i den
gældende ekspropriationsproceslov, at kommissarierne skal
have en juridisk kandidateksamen. Tilsvarende følger det af
den gældende § 7, stk. 2, 2. pkt., at formanden for en
statslig taksationskommission skal have en juridisk
kandidateksamen.
Hvervet som kommissarius eller formand for en
taksationskommission indebærer en høj grad af juridisk
prægede arbejdsopgaver, herunder inden for
statsforfatningsret i forhold til ekspropriation, jf. grundlovens
§ 73, erstatningsret samt almindelig forvaltningsret. Det er
således afgørende, at den person, som skal varetage
disse hverv, er i besiddelse af juridiske kompetencer, der i
fornøden grad sikrer, at sagerne håndteres på en
faglig forsvarlig måde. Hidtil er dette sikret ved at
kræve, at den person, som skal varetage hvervet, har en
juridisk kandidateksamen.
Det foreslås, at de
uddannelsesmæssige krav til henholdsvis kommissarius og
formanden for en taksationskommission på det statslige
område, jf. ekspropriationsproceslovens § 4, 2. pkt., og
§ 7, stk. 2, 2. pkt., udvides, således at også
kandidater med juridiske kvalifikationer, der svarer til en
juridisk kandidateksamen for så vidt angår de juridiske
discipliner, der er relevante for at varetage disse hverv.
Med forslaget vil det være muligt at
udpege andre personer end de, som har en juridisk kandidateksamen,
under den forudsætning, at det efter en konkret, individuel
vurdering findes, at vedkommende på anden vis har
opnået tilsvarende juridiske kvalifikationer. Der kan ved
denne vurdering lægges vægt på en persons
øvrige uddannelsesmæssige baggrund, f.eks.
ph.d.-grader eller doktorgrader som overbygning på andre
juridiske grunduddannelser, ligesom der kan lægges vægt
på erhvervsmæssige erfaringer, som har relevans for
varetagelsen af disse hverv. Endvidere kan det tillægges
betydning for udpegningen, hvis en person i øvrigt har
været aktiv som forfatter af fagligt relevante værker,
f.eks. lærebøger eller artikler til tidsskrifter,
ligesom undervisningserfaring inden for fagligt relevante fag kan
tillægges vægt. Endelig kan der lægges vægt
på, om en kandidat har gennemført kursusfag inden for
relevante juridiske områder. Det vil f.eks. ikke udelukke en
kandidat til hvervet, at vedkommende er cand.merc. (jur.), hvis
vedkommende herudover ved anden uddannelses- eller
erhvervsmæssig erfaring kan dokumentere kendskab til
relevante juridiske discipliner for hvervet. Der er dog ikke tale
om en udtømmende opregning af forhold, som kan
tillægges betydning ved den konkrete vurdering af en persons
juridiske kvalifikationer, da dette i alle tilfælde vil bero
på en konkret vurdering af den enkelte kandidats relevante
juridiske kvalifikationer.
Afgørende for en eventuel udpegning til
disse hverv er, om en person efter en samlet vurdering findes at
have sådanne juridiske kvalifikationer, at vedkommende kan
varetage hvervet som kommissarius eller formand for en
taksationskommission på en juridisk forsvarlig måde.
Det bemærkes i den sammenhæng, at lovforslaget ikke vil
ændre ved, at taksationsmyndighedernes afgørelser i
både det statslige system efter ekspropriationsprocesloven og
i det kommunale system efter vejloven kan indbringes for
domstolene.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr.
1
Det følger af § 105, stk. 2, 2.
pkt., i den gældende vejlov, at formanden for en
taksationskommission skal have en juridisk kandidateksamen.
Tilsvarende følger det af § 106, stk. 2, 2. pkt., at
formanden for en overtaksation skal have en juridisk
kandidateksamen.
Det foreslås, at de
uddannelsesmæssige krav til henholdsvis formanden for en
taksationskommission og en overtaksationskommission på det
kommunale område, jf. vejlovens § 105, stk. 2, 2. pkt.,
og § 106, stk. 2, 2. pkt., udvides, således at
også kandidater med juridiske kvalifikationer, der svarer til
en juridisk kandidateksamen for så vidt angår de hertil
relevante juridiske discipliner, kan komme i betragtning til at
varetage disse hverv.
For så vidt angår den
nærmere betydning for udpegningen til disse hverv henvises
til bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1,
der indeholder en helt tilsvarende ændring for så vidt
angår kommissarierne og formændene for de statslige
taksationskommissioner. Med de foreslåede ændringer af
vejlovens §§ 105 og 106 skabes der endvidere
overensstemmelse mellem kravene til udpegning af formænd for
kommissioner på henholdsvis det statslige og det kommunale
område.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2016.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører territorial
gyldighed. Den nuværende ekspropriationsproceslov og den
nuværende vejlov gælder ikke for Færøerne
og Grønland, og følgelig vil denne lov heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §
1 | | | | | | I lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, som ændret ved
§ 142 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje
m.v., foretages følgende ændring: | | | | § 4.
Ekspropriationer, der omfattes af denne lov, ledes af
kommissarierne ved statens ekspropriationer. Kommissarierne skal
have juridisk kandidateksamen. Transportministeren bestemmer
forretningernes fordeling mellem dem. | | 1. I § 4, 2. pkt., og § 7, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »kandidateksamen«: »eller tilsvarende
juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af
hvervet«. | | | | § 7.
… | | | Stk. 2. En
taksationskommission består af 5 medlemmer. Formanden, der
skal have juridisk kandidateksamen, udnævnes af kongen for en
6-årig periode. Formanden udtager til den enkelte sag 4
medlemmer, heraf 2 medlemmer fra en af transportministeren
udfærdiget liste og 2 medlemmer fra en kommunal liste, jf.
stk. 3. | | I § 4, 2.
pkt., og § 7, stk. 2, 2.
pkt., indsættes efter »kandidateksamen«:
»eller tilsvarende juridiske kvalifikationer af betydning for
varetagelse af hvervet«. | Stk. 3-4.
… | | | | | | | | §
2 | | | | | | I lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr.
1520 af 27. december 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 105.
… | | 1. I § 105, stk. 2, 2. pkt., og § 106, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »kandidateksamen«: »eller tilsvarende
juridiske kvalifikationer«. | Stk. 2. En
taksationskommission består af 3 medlemmer.
Transportministeren udnævner for en 6-årig periode 1
formand, der skal have juridisk kandidateksamen. Formanden
vælger til den enkelte sag 2 medlemmer fra en kommunal liste,
jf. stk. 3. | | | | | | § 106.
… | | | Stk. 2. En
overtaksationskommission består af 5 medlemmer.
Transportministeren udnævner for en 6-årig periode 1
formand, der skal have juridisk kandidateksamen, og 2 faste
medlemmer med suppleanter. Formanden udtager til den enkelte sag
yderligere 2 medlemmer fra en kommunal liste, jf. stk. 3. | | I § 105, stk. 2,
2. pkt., og § 106, stk. 2, 2.
pkt., indsættes efter »kandidateksamen«:
»eller tilsvarende juridiske kvalifikationer«. | Stk. 3-4.
… | | | | | | | | §
3 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. | | | | | | §
4 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|