Fremsat den 8. oktober 2015 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2019
§ 1. Det statslige udgiftsloft
for finansåret 2019 fastsættes til 458,8 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 206,2
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 252,6 mia. kr.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2019 fastsættes
til 230,4 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2019 fastsættes
til 110,1 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 107,2 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr.
§ 2. Uanset § 1 kan
finansministeren foretage en omfordeling mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2019, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside på internettet.
§ 3. Uanset § 9, stk. 2,
i budgetloven omfatter det statslige delloft for driftsudgifter
ikke udgifter til tilskud til offentlige service forpligtelser
fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om
elforsyning.
§ 4. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2019.
§ 5. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes
for Folketinget, har til formål at fastsætte konkrete
niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2019, jf. budgetlovens § 6, stk. 1.
Lovforslaget afløser det forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2019, der blev fremsat med det tekniske
finanslovforslag i august 2015, og som er bortfaldet ved
udløbet af Folketingsåret 2014/2015.
En troværdig kurs i den
økonomiske politik er afgørende for fastholdelsen af
den høje grad af tillid til dansk økonomi. Det
gælder derfor helt overordnet, at den økonomiske
politik tilrettelægges efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven
og EU-bestemmelser, og at der i 2020 er strukturel balance mellem
de offentlige indtægter og udgifter. De foreslåede
udgiftslofter for 2019 understøtter en udgiftsudvikling, der
bidrager til en tilpasning mod strukturel balance i 2020.
De foreslåede udgiftslofter for 2019
afspejler endvidere konsekvenserne af regeringens konkrete
politiske prioriteringer på finanslovforslaget for 2016,
herunder en række varige skatte- og afgiftslempelser, som
bl.a. finansieres ved lavere udgifter under delloftet for
driftsudgifter.
Endelig afspejler lovforslaget
indførelse af et årligt omprioriteringsbidrag på
1 pct. fra kommuner, og i forhold til regionerne 1 pct. fra de
regionale udviklingsopgaver og 1 pct. af administrationen på
sundhedsområdet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Budgetloven og
udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Det fremgår af budgetlovens § 7,
stk. 1, at bestemmelsen fastsætter, at finansministeren på forslaget til
finanslov medtager en oversigt over de gældende udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for de tre følgende
finansår og de foreslåede udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår.
Finansministeren lægger i henhold til
budgetlovens § 7, stk. 2, de nævnte udgiftslofter til
grund for budgetteringen af forslaget til finanslov og som rammer
for aftalerne med kommuner og regioner om disses økonomi
mv.
Lovforslaget bygger på en
makroøkonomisk fremskrivning. Et dokumentationsnotat
vedrørende de konkrete forudsætninger for den
mellemfristede fremskrivning, der ligger til grund for
loftsfastsættelsen, findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Der fastsættes overordnet tre separate
udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det
statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler mv. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for
de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2019
2.2.1. Fastsættelse af udgiftslofter for
2019
Udgiftslofterne for 2019 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre ½ pct. af BNP,
og hvor der skal være mindst strukturel balance på den
offentlige saldo i 2020. Samtidig skal holdbarhedsindikatoren
være positiv. Fremskrivningen er udelukkende baseret på
reformer og initiativer, der er fundet flertal for i
Folketinget.
Udgiftslofterne for 2019 er på den
baggrund fastlagt i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
2020-fremskrivning i september 2015, der baserer sig på
regerings forslag til finanslov for 2016, der fremsættes i
oktober 2015.
2.2.2. Fastsættelse af udgiftslofter for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2018. Delloftet er
derfor fastsat med udgangspunkt i de budgetterede udgifter under
det statslige delloft for driftsudgifter i 2016 og afspejler
herudover bl.a. også udviklingen i bidragene til EU og
øvrige overførsler til udlandet samt en
særskilt fremskrivning af udgifterne til forskning og
udvikling, der med nationalregnskabsrevisionen fra september 2014
ikke længere er en del af det offentlige forbrug. Det
statslige delloft for driftsudgifter udgør 206,2 mia.
kr.
Tabel 1 Udgiftslofter for staten
for finansåret 2019 | | Mia. kr. (2016 pris-
og lønniveau) | 2019 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 206,2 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 252,6 |
|
Det er lagt til grund, at
forbrugsvæksten som udgangspunkt placeres under det statslige
delloft for driftsudgifter. Fordelingen af forbrugsvæksten
vil i henhold til budgetloven kunne justeres løbende, blandt
andet i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk.1.
Dertil kommer, at der fra og med 2016 er
indarbejdet et årligt omprioriteringsbidrag på 1 pct.
for kommuner, og i forhold til regionerne 1 pct. fra de regionale
udviklingsopgaver og 1 pct. af administrationen på
sundhedsområdet. Omprioriteringsbidraget placeres initialt
under det statslige delloft for driftsudgifter, hvilket isoleret
set betyder, at der til det statslige delloft for driftsudgifter i
2019 er overført 2,4 mia. kr. fra det kommunale og de
regionale udgiftslofter. Fordelingen af råderummet vil kunne
justeres løbende blandt andet i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke, jf. budgetlovens § 8,
stk.1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i
FFL16-budgetteringen af udgifterne på de konkrete
finanslovskonti for det tredje budgetoverslagsår
(BO3-året).
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der ligesom i
2018 er indregnet en udsvingsbuffer på 5 mia. kr. i 2019
under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Udsvingsbufferen udgør en sikkerhedsmargin til finansiering
af eventuelle statslige merudgifter til loftsbelagte
indkomstoverførsler.
Bufferen er fra og med 2018 øget til 5
mia. kr., svarende til ca. 2 pct. af de samlede udgifter under det
statslige delloft for indkomstoverførsler. Forøgelsen
skal ses i lyset af, at opbygningen af reserver til at
håndtere midlertidige merudgifter til
indkomstoverførsler mv. under det statslige delloft for
indkomstoverførsler vil ske gradvist, jf.
bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 4, jf.
Folketingstidende årgang 2011-2012, A, L 174 som fremsat,
side 16.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund 252,6
mia. kr. i 2019, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af
udgiftslofter for 2019, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.2.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende årgang
2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse
heraf er der lagt yderligere præciserende
forudsætninger om afgrænsning af delloftet til grund
for fastsættelsen af delloftet. Det er med lovforslaget
således forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter
indeholder følgende typer af udgifter:
? Befordringstilskud i tilfælde, hvor
tilskuddet ydes som driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er
befordringstilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende
tilskud og ydes på baggrund af et individuelt retskrav,
selvom tilskuddet gives til fx virksomhed. Denne type tilskud
indgår under det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
? Driftsudgifter knyttet til integrationsindsatsen.
Undtaget er dog driftsudgifter til aktivering mv. af
selvforsørgende samt personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv. af
ydelsesmodtagere og selvforsørgende betragtes som lovbundne
driftsudgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen
under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
? Engangstilskud til udlændinge som led i
repatriering.
? Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der
ikke er et lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gælder fx
livslange ydelser under Kulturministeriets område.
? Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende
erstatninger, der ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver,
indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler,
men som en driftsudgift under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Endvidere er statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri, ikke omfattet af
udgiftslofterne. Hertil er hensættelser knyttet til
ovennævnte udgifter og indtægter ikke omfattet af det
statslige delloft for driftsudgifter. Hensættelser knyttet
til tidligere støtteordninger, hvor der ikke kan gives nye
tilsagn, vedrørende almene boliger, støtte til
andelsboliger, byfornyelse mv. er desuden uden for det statslige
delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne
driftsudgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2019 udgør
230,4 mia. kr.
Tabel 2 Udgiftslofter for
kommuner for finansåret 2019 | | mia. kr. (2016 pris-
og lønniveau) | 2019 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 230,4 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2019 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft som fastsat på
finanslovforslaget for 2016, hvorefter der er indarbejdet et
omprioriteringsbidrag på 1 pct. årligt med udgangspunkt
i det fastsatte udgiftsloft i 2016. Det betyder isoleret set, at
der omprioriteres 2,3 mia. kr. fra det kommunale udgiftsloft til
det statslige delloft for driftsudgifter i 2019.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede driftsudgifter på det specialiserede
socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4. Fastsættelse af udgiftslofter for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder § 11, stk. 2
og 3. Der kan ikke prioriteres på tværs af de to
områder. Det regionale delloft for sundhedsudgifter for 2019
udgør 107,2 mia. kr., mens det regionale delloft for
udviklingsopgaver for 2019 udgør 2,9 mia. kr.
Tabel 3 Udgiftslofter for
regioner for finansåret 2019 | | Mia. kr. (2016 pris-
og lønniveau) | 2019 | Delloft for sundhedsområdet | 107,2 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 2,9 |
|
De regionale dellofter for 2019 er fastsat med
udgangspunkt i de regionale dellofter som fastsat på
finanslovforslaget for 2016, hvorefter der er indarbejdet et
omprioriteringsbidrag på 1 pct. årligt for det
regionale delloft for udviklingsopgaver og på 1 pct. af
udgifterne til administration under det regionale delloft for
sundhedsudgifter med udgangspunkt i det fastsatte udgiftsloft i
2016. Det betyder isoleret set, at der omprioriteres 0,1 mia. kr.
fra det regionale delloft for sundhedsområdet og 0,0 mia. kr.
fra det regionale delloft for udviklingsopgaver til det statslige
delloft for driftsudgifter i 2019.
Delloftet omfatter iht. budgetloven § 11,
stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til sundhedsområdet
og udgifter til inkl. en forholdsmæssig andel af
fællesudgifterne til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. hele sygehusområdet, medicintilskud og de
praktiserende læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2019 er tilsvarende fastsat svarende til
det regionale delloft for udviklingsopgaver som fastsat i Lov nr.
1483 af 23. december 2014 om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 samt
efterfølgende administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling, inkl. en forholdsmæssig andel af
fællesudgifter til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. tilskud til kollektiv trafik og erhvervsudvikling samt
regionernes indsats på miljøområdet.
2.2.5. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
I forbindelse med pris- og
lønopregningen vil der også blive taget højde
for en eventuel satspulje. Satspuljen i 2019 vil i overensstemmelse
med hidtidig praksis blive beregnet årligt. En eventuel
satspulje vil indgå i opregningen af det statslige delloft
for driftsudgifter på finanslovforslaget. Efter den konkrete
udmøntning af satspuljen kan der foretages en ændring
af de gældende udgiftslofter for stat, kommune og
regioner.
2.3. Omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke
samt tekniske justeringer, herunder ændrede pris- og
lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside på
internettet.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de statslige dellofter i
Budgetoversigten som en del af den regelmæssige orientering
om den aktuelle status for de offentlige udgifter,
finanspolitikken, de samlede offentlige finanser og
statsfinanserne.
2.4. Undtagelse af
det statslige PSO-tilskud
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2 er
det statslige delloft for driftsudgifter en øvre
grænse for de statslige nettodriftsudgifter, udgifter til
tilskud mv. og udgifter til overførsler til udlandet i
finansåret.
Udgifter til tilskud mv. omfatter bl.a.
bloktilskud til Færøerne og Grønland, diverse
puljer og tilskudsordninger, herunder lovbundne tilskud og Fonden
for Velfærdsteknologi, erhvervsstøtteordninger,
tilskudsordninger på bl.a. social-, sundheds-, kultur-,
miljø- og transportområderne samt driftsudgifter
knyttet til integrationsindsatsen.
Bestemmelsen i lovforslaget § 3
fastsætter i tilknytning hertil, at uanset budgetlovens
§ 9, stk. 2, omfatter det statslige delloft for driftsudgifter
ikke udgifter til tilskud til offentlige service forpligtelser
(PSO) fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og
lov om elforsyning.
Puljer til målrettede lempelser af PSO
vil fortsat være omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter, da de betragtes som en form for
erhvervsstøtte.
Undtagelsen skal ses i sammenhæng med,
at PSO-systemets tilskud til fremme af vedvarende energi ikke er en
del af de årlige finanslove. Det er i forlængelse heraf
lagt til grund, at det statslige tilskud heller ikke er omfattet er
loftsstyring
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da finansministeren i
henhold til budgetlovens § 6, stk. 1 samtidig med
finanslovsforslaget kan fremsætte forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår. I henhold til
de generelle bemærkninger i budgetlovens afsnit 2.1.2.2., jf.
Folketingstidende årgang 2011-2012, A, L 174 som fremsat,
side 6, skal fastsættelsen bygge på en opdateret
samfundsøkonomisk fremskrivning. Med det genfremsatte
finanslovforslag for 2016 er der samtidig fremsat et revideret
forslag til udgiftslofter for 2019, der baserer sig på en
opdateret mellemfristet fremskrivning, der tager udgangspunkt i
vurderingen af de offentlige finanser i september, hvorfor det ikke
tidsmæssigt vil være muligt at afslutte høringen
før fremsættelsen.
Lovforslaget er sendt i høring den 30.
september med frist den 9. oktober hos følgende myndigheder:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen med henblik
på, at høringssvar kan afgives inden 1. behandlingen
af lovforslaget den 22. oktober. Det er endvidere af hensyn til
afgivelse af et samlet høringssvar inden Folketingets 1.
behandling ikke muligt at forlænge høringsfristen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Bestemmelsen fastsætter de konkrete
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter, at
finansministeren uanset § 1 kan foretage en omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler for finansåret 2019, i det
omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen
af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter, at det
statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til
tilskud til PSO fastsat i henhold til lov fremme af vedvarende
energi og lov om elforsyning.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning for finansåret 2019.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2016-2018 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2019 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2016 til 2019.
Til §
5
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ligesom
budgetloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.