Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2015)
Finansministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2019
(Lovforslag nr. L 2)
Lovforslaget
har til formål at fastsætte konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2019.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2019 er fastlagt i overensstemmelse med en
opdateret mellemfristet 2020-fremskrivning i september 2015 og
fastsættes således med afsæt i den forudsatte
udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk økonomi, hvor
de årlige strukturelle offentlige underskud højst
må udgøre ½ pct. af BNP, og hvor der skal
være mindst strukturel balance på den offentlige saldo
i 2020. Samtidig skal holdbarhedsindikatoren være positiv.
Fremskrivningen er udelukkende baseret på reformer og
initiativer, der er fundet flertal for i Folketinget.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring med frist den 9. oktober 2015, således
at samlet høringssvar kan foreligge inden Folketingets
behandling af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.