Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 26. november 2015
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2015 og var til 1. behandling den 22. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Finansudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 30. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. FIU alm. del - bilag 45 (2014-15, 2. samling). Den
22. oktober 2015 sendte finansministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet stemmer
imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget, idet der formelt set skal vedtages
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner i en 4-årig
periode, men det sker med den udtrykkelige forudsætning, at
man i løbet af 2016 fastlægger den endelige
økonomi for henholdsvis kommuner, regioner og stat. I
forbindelse med fastlæggelsen af økonomien for
årerne 2017, 2018 og 2019 skal det også understreges
fra Dansk Folkepartis side, at partiet ønsker at sikre, at
den kernevelfærd, der leveres eksempelvis af kommunerne, skal
styrkes. Det betyder også, at de midler, der tilvejebringes
via omprioriteringsbidraget, skal føres tilbage til
kommunerne for derigennem at sikre kernevelfærden i hele
landet.
Et mindretal i
udvalget (S, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
udtaler, at Danmark takket være en ansvarlig politisk kurs er
ude af den værste økonomiske krise i nyere tid. Den
tidligere regering stod i spidsen for strukturelle reformer, der
har forbedret budgetdisciplinen i den offentlige sektor, og
prioriteringer inden for de offentlige udgifter. Det betyder, at
der i de kommende år er et begrænset råderum i
dansk økonomi. Socialdemokratiet anbefaler, at
råderummet efter krisen investeres i fællesskabet. En
sådan prioritering vil tillade målrettede forbedringer
af kernevelfærden.
Helt konkret ønsker
Socialdemokratiet at øge de kommunale udgiftslofter for at
sikre en solid bund under den kommunale økonomi i en tid,
hvor der bliver flere og flere ældre borgere. På den
baggrund er Socialdemokratiet imod at indføre flerårig
minusvækst i kommunerne, hvilket vil være konsekvensen
af lovforslaget.
Socialdemkratiet finder
grundlæggende, at regeringens forsøg på at
skaffe sig råderum til finanslovsforhandlinger ved forlods at
indbudgettere ikkeaftalte kommunale besparelser udtrykker en mangel
på respekt for aftalesystemet, hvor den kommunale
økonomi fastlægges gennem forhandlinger mellem
kommunerne og regeringen.
Socialdemokratiet finder det både
mere hensigtsmæssigt og i bedre overensstemmelse med aftalen
fra juli 2015 vedrørende kommunernes økonomi, at
forhold vedrørende effektivisering af kommunerne aftales med
kommunerne, før eventuelle besparelser afspejles i
ændrede udgiftslofter.
Socialdemokratiet kan konstatere, at Dansk
Folkeparti har stillet sine mandater bag regeringens lovforslag.
Dermed sikrer Dansk Folkeparti et folketingsflertal for
minusvækst i de kommunale budgetter.
Det skal understreges, at Dansk Folkeparti
har haft muligheden for at gøre sin indflydelse
gældende både før og efter regeringsdannelsen.
Som regeringens parlamentariske grundlag kunne Dansk Folkeparti
have forhindret minusvækst i kommunernes budgetter - enten
som krav for at støtte regeringen parlamentarisk eller som
led i forhandlingerne om finansloven for 2016. Det har Dansk
Folkeparti valgt ikke at gøre. I stedet støtter Dansk
Folkeparti reelt regeringens bestræbelser på at
indføre minusvækst i kommunerne de kommende 4
år. Det sker som regel kun én gang i en valgperiode,
at udgiftslofterne i et 4-årigt perspektiv kan
påvirkes. Derfor er Dansk Folkepartis svigt alvorligt, og
konsekvenserne vil være mærkbare for den nære
velfærd i kommunerne over de kommende år.
Socialdemokratiet har sammen med Radikale
Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Alternativet
stillet ændringsforslag til lovforslagene om at annullere
omprioriteringsbidraget og dermed minusvæksten i
kommunerne.
Socialdemokratiet anerkender den samlede
ramme for den offentlige økonomi, som danner grundlag for
udgiftslofterne, og noterer sig, at der er et økonomisk
råderum, men partiet er uenige i, at der gennem en
såkaldt omprioriteringspulje er flyttet midler fra det
kommunale delloft til det statslige.
Socialdemokratiet bakker op om, at
budgetloven som institution er et helt afgørende
styringsværktøj i den offentlige økonomi og
dermed en grundsøjle for en ansvarlig økonomisk
politik. S anbefaler, at det kommunale udgiftsloft skal afspejle en
politisk vilje til at sikre et solidt gulv under kommunernes
økonomi. Derfor anbefaler S de øvrige partier,
særlig Dansk Folkeparti, at tilslutte sig
ændringsforslagene og dermed annullere den
påtænkte minusvækst i kommunerne.
Alternativets medlem af udvalget mener, at
omprioriteringsbidraget i kommunerne er forkert, fordi det tvinger
de allerede pressede kommuner til at spare yderligere, og der ikke
er nogen sikkerhed for, at omprioriteringsbidraget der bliver taget
fra kommunerne, bliver ført tilbage til kommunerne.
Herudover mener Alternativet, at fremskrivningen af udgiftsloftet
er forkert, da den aftale, kommunerne har indgået med
regeringen, kun gælder for 2016. Fremskrivningen sænker
udgiftslofterne for 2017-2019, så omprioriteringsbidraget som
udgangspunkt allerede er implementeret, hvilket svækker
kommunernes forhandlingsposition og økonomi.
Radikale Venstres medlem af udvalget finder
grundlæggende, at regeringens forsøg på at
skaffe sig råderum til finanslovsforhandlinger ved forlods at
indbudgettere ikkeaftalte kommunale besparelser, udtrykker en
mangel på respekt for aftalesystemet, hvor den kommunale
økonomi fastlægges gennem forhandlinger mellem
kommunerne og regeringen.
Radikale Venstre finder det både mere
hensigtsmæssigt og bedre i overensstemmelse med aftalen fra
juli 2015 vedrørende kommunernes økonomi, at forhold
vedrørende effektivisering af kommunerne aftales med
kommunerne, før eventuelle besparelser afspejles i
ændrede udgiftslofter.
Radikale Venstres medlem af udvalget har
sammen med Socialdemokratiet, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti
og Alternativet stillet ændringsforslag til lovforslaget om
at annullere omprioriteringsbidraget og dermed minusvæksten i
kommunerne.
Radikale Ventre anerkender den samlede
ramme for den offentlige økonomi, som danner grundlag for
udgiftslofterne, og noterer os, at der er et økonomisk
råderum, men partiet er uenige i, at der gennem en
såkaldt omprioriteringspulje er flyttet midler fra det
kommunale delloft til det statslige.
Radikale Venstre bakker op om, at
budgetloven som institution er et helt afgørende
styringsværktøj i den offentlige økonomi og
dermed en grundsøjle for en ansvarlig økonomisk
politik.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Efter Enhedslistens opfattelser er lov om
udgiftslofter for 2019 unødvendigt. Allerede før
vedtagelsen af budgetloven i 2013 viste kommuner og regioner, at de
er i stand til at skabe sammenhæng mellem aftalte og afholdte
udgifter. Budgetloven og udgiftslofterne er efter Enhedslistens
opfattelse alene et styringsinstrument, der skal centralisere
beslutninger om den offentlige sektors økonomi, og som vil
blive brugt af den nuværende regering - på samme
måde som af den forrige - til at forringe velfærden,
der hvor der er størst behov for den. Forslaget til
udgiftslofter indarbejder således regeringens intention om en
blind grønthøster på det kommunale
område, der skærer 1 pct. af driftsmidlerne væk,
hvilket vil tvinge kommunerne til at gennemføre store
besparelser.
I et svar afgivet i relation til forslag
til finanslov for finansåret 2016 erkender ministeren, at de
midler, som bl.a. skæres væk i kommunerne, placeres som
råderum under det statslige delloft for driftsudgifter og
disponeres til skatte- og afgiftslettelser. På den baggrund
er der ingen garanti for, at kommunerne får midlerne tilbage
igen, ingen garanti imod, at velfærdsforringelser betaler for
skattelettelser.
Enhedslisten er på den baggrund
modstander af den styring af de offentlige udgifter, som
lovforslaget indebærer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af et mindretal (S,
EL, ALT, RV og SF):
1) I
stk. 1 ændres »458,8«
til: »451,5«.
[Intet omprioriteringsbidrag i
2019]
2) I
stk. 2 ændres »230,4«
til: »237,4«.
[Intet omprioriteringsbidrag i
2019]
3) I
stk. 3 ændres »107,2«
til »107,4«, og »2,9« ændres til:
»3,0«.
[Intet omprioriteringsbidrag i
2019]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene ændrer ikke
på det samlede udgiftsloft og dermed heller ikke på de
offentlige underskud m.v. , men ændrer udelukkende på
fordelingen af dette på stat, kommuner og regioner,
således at man ikke for 2019 på forhånd indregner
det af regeringen ønskede omprioriteringsbidrag - udover det
omprioriteringsbidrag, der er aftalt med henholdsvis KL og Danske
Regioner og efterfølgende vedtaget i Folketingets
Finansudvalg.
Ifølge budgetlovens § 7, stk.
2, lægger Finansministeren udgiftslofterne som rammer for
aftalerne med kommuner og regioner om disses økonomi m.v.
Vedtages lovforslaget uden ændringer, er rammerne
altså, at der indregnes et omprioriteringsbidrag på 1
pct. i 2019.
Det ønsker forslagsstillerne ikke.
Udgiftslofterne for kommuner og regioner for 2017-2019 bør
som udgangspunkt for forhandlingerne om kommunerne og regionernes
økonomi fastholdes på 2016-niveuaet, dog bortset fra
mere tekniske korrektioner, ændret opgavefordeling og lign.
Det bemærkes, at dette har været praksis indtil nu.
Såfremt finansministeren senere
indgår en aftale med kommuner og regioner, kan ministeren med
tilslutning fra Folketingets Finansudvalg foretage en omfordeling
af udgiftslofterne, jf. budgetlovens § 8.
| Tabel
1. Udgiftslofter til drift for stat,
kommuner og regioner | Mia. kr. | Regeringens forslag | Med ændringsforslagene |
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Stat | 182,7 | 190,5 | 199,9 | 206,2 | 182,7 | 188,1 | 195,0 | 198,9 | Kommuner | 237,4 | 235,0 | 232,7 | 230,4 | 237,4 | 237,4 | 237,4 | 237,4 | Regioner sundhed | 107,4 | 107,4 | 107,3 | 107,2 | 107,4 | 107,4 | 107,4 | 107,4 | Regioner udvikling | 3,0 | 3,0 | 2,9 | 2,9 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | I alt | 530,5 | 535,9 | 542,8 | 546,7 | 530,5 | 535,9 | 542,8 | 546,7 |
|
Uddrag af
budgetloven:
Ȥ 7.
Finansministeren medtager på forslaget til finanslov en
oversigt over de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for de 3 følgende finansår og de
foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
det fjerde af de følgende finansår.
Stk. 2.
Finansministeren lægger de i stk. 1 nævnte
udgiftslofter til grund for budgetteringen af forslaget til
finanslov og som rammer for aftalerne med kommuner og regioner om
disses økonomi m.v.
§ 8. Uanset
§§ 6 og 7 kan finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg i forbindelse med det årlige
aktstykke om fastsættelse af statens bloktilskud til kommuner
og regioner m.v. foretage en omfordeling mellem de gældende
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.«
René Christensen (DF)
Kristian Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jacob
Jensen (V) Søren Gade (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Ole Birk Olesen (LA) fmd. Brian Mikkelsen (KF) Thomas Jensen
(S) Benny Engelbrecht (S) nfmd.
Bjarne Corydon (S) Jesper Petersen (S) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) Martin Lidegaard (RV) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 2
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren | 3 | Udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|