Skriftlig fremsættelse (4. maj
2016)
Ministeren for
Børn, Undervisning og Ligestilling (Ellen Trane
Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om kommunale særlige
tilbud om grundskoleundervisning til visse udenlandske børn
og unge
(Lovforslag nr. L 190)
Regeringen har den 18. marts 2016
indgået aftale med KL om en række initiativer på
integrationsområdet, som har til formål at sikre, at
kommunerne får den fornødne fleksibilitet i rammerne
for deres integrationsindsats.
Lovforslaget har til formål at
udmønte den del af aftalen, som indebærer, at
kommunerne får mulighed for at etablere særlige tilbud
om grundskoleundervisning til visse udenlandske børn og unge
som alternativ til folkeskolens undervisning i
modtagelsesklasser.
Med lovforslaget får kommunerne
frihed til at oprette særlige tilbud om
grundskoleundervisning til tosprogede børn og unge i
kommunalt regi uden for rammerne af folkeskoleloven. Alt efter den
kommunale beslutning kan tilbuddet træde i stedet for eller
supplere folkeskolens undervisning i modtagelsesklasser.
Særlige tilbud om
grundskoleundervisning er ikke omfattet af folkeskolelovens
bestemmelser om undervisningens organisering og
tilrettelæggelse, folkeskolens undervisningstimetal,
folkeskolens fagrække, formålet med undervisningen i
folkeskolens fag og obligatoriske emner (Fælles Mål),
folkeskolens kvalifikationskrav til lærerpersonalet,
holddannelse og klassestørrelser m.v.
Undervisningen, der efter lovforslaget skal
gives inden for børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin, skal
stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Undervisningstilbuddet vil være gratis.
Det vil være kommunalbestyrelsen, som
visiterer og henviser tosprogede børn eller unge til
særlige tilbud om grundskoleundervisning. Det foreslås
at indføre hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan henvise
tosprogede børn og unge i den undervisningspligtige alder
til et særligt tilbud, hvis det vurderes, at eleven har et
ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte i form af
undervisning i dansk som andetsprog, og det vurderes at være
pædagogisk påkrævet at henvise eleven til
særlig grundskoleundervisning.
Undervisningstilbuddet kan efter kommunal
beslutning også omfatte ikke-undervisningspligtige elever op
til 25 år.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2016. Endvidere foreslås det, at loven
automatisk ophæves den 31. juli 2021.
For hurtigst muligt at give kommunerne den
fornødne fleksibiltet på området, ønskes
lovforslaget vedtaget i indeværende Folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.