Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 31. maj 2016
Forslag
til
Lov om kommunale særlige tilbud om
grundskoleundervisning til visse udenlandske børn og
unge
§ 1. Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om, at kommunen opretter og driver et
særligt tilbud om grundskoleundervisning til tosprogede
børn og unge.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for det
særlige tilbuds grundskoleundervisning, herunder bevillinger
og økonomiske rammer, tilbuddets omfang med hensyn til
klassetrin, elevtal, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden, antal
skoledage og rammer for klassedannelsen, elevernes
undervisningstimetal og skoledagens længde.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at det særlige tilbud
omfatter tilbud om optagelse i en fritidsordning.
Stk. 4.
Beslutninger efter stk. 1-3 træffes på møder i
kommunalbestyrelsen.
§ 2. Kommunalbestyrelsen har
ansvaret for det i § 1, stk. 1, nævnte særlige
tilbud om grundskoleundervisning.
§ 3. Kommunalbestyrelsen kan
henvise tosprogede børn og unge i den undervisningspligtige
alder til et særligt tilbud om grundskoleundervisning efter
§ 1, stk. 1, hvis det vurderes, at eleverne har et ikke
uvæsentligt behov for sprogstøtte i form af
undervisning i dansk som andetsprog, og det vurderes at være
pædagogisk påkrævet at henvise eleverne til det
særlige tilbud.
Stk. 2.
Henvisningen efter stk. 1 skal ophøre, når eleverne
vurderes at kunne deltage i undervisningen i en almindelig klasse i
folkeskolen, og senest efter 2 års forløb.
Stk. 3. En
kommunalbestyrelse kan efter overenskomst med en anden kommune
henvise elever til undervisning efter stk. 1 ved et tilbud om
særlig grundskoleundervisning i den anden kommune.
§ 4. Kommunalbestyrelsen kan
tilbyde en tosproget ung under 25 år, som ikke er i den
undervisningspligtige alder, at deltage i særlig
grundskoleundervisning efter § 1, stk. 1, hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at det er det mest relevante
undervisningstilbud for den unge.
§ 5. Særlige tilbud om
grundskoleundervisning giver undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Stk. 2.
Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår de
personlige, sociale og faglige kompetencer, der kræves, for
at de hurtigst muligt kan optages i en almindelig klasse i
folkeskolen eller på en ungdomsuddannelse eller komme i
arbejde.
Stk. 3.
Tilbuddet skal i øvrigt efter sit formål og i hele sit
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske
med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab
til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
§ 6. Kommunalbestyrelsen kan
fastsætte slutmål og delmål for de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles
i, og for folkeskolens obligatoriske emner, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen udarbejder, i det omfang det er relevant,
undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er
nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen
hen mod slutmålene og beskrive, på hvilke klasse- eller
alderstrin der arbejdes med de forskellige fag?områder og
emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud
giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Stk. 3. I det
omfang kommunalbestyrelsen ikke har fastsat slutmål og
delmål, jf. stk. 1, gælder folkeskolens regler om
formål, kompetencemål og færdigheds- og
vidensmål for folkeskolens fag og emner (Fælles
Mål).
§ 7. Særlige tilbud om
grundskoleundervisning omfatter
1)
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
2) supplerende
undervisning eller anden faglig støtte til elever, der har
brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene
ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse m.v.,
3) personlig
assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde praktiske
vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, og
4) undervisning
til elever, der gennem længere tid på grund af sygdom
eller af hensyn til deres sundhed eller velfærd ikke kan
undervises i det særlige tilbud.
Stk. 2.
Folkeskolelovens § 3, stk. 2, § 3 a, § 5, stk. 5,
§ 12, stk. 2, § 23, stk. 1, § 51, stk. 3-5, §
51 a og § 51 b samt regler fastsat i henhold til § 51 b
gælder tilsvarende for elever i særlige tilbud om
grundskoleundervisning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde elever på 7.-9. klassetrin
vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv, jf. lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.
§ 8. Undervisningspligtige
elever, som deltager i særlig grundskoleundervisning efter
denne lov, aflægger ved afslutningen af undervisningen
på 9. klassetrin folkeskolens 9·-klasseprøver.
Stk. 2.
Folkeskolelovens § 14, stk. 1-4, om folkeskolens 9·-klasseprøver og regler
fastsat i medfør heraf gælder tilsvarende for
særlige tilbud om grundskoleundervisning og de i stk. 1
nævnte elever.
§ 9. Alle udgifter til
særlige tilbud om grundskoleundervisning påhviler
kommunen, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling af forældre til
umyndige elever og af myndige elever, som deltager i undervisning i
fritiden, jf. § 1, stk. 2.
Stk. 3.
Folkeskolelovens § 50, stk. 5-9, gælder tilsvarende for
undervisningspligtige elever i særlige tilbud om
grundskoleundervisning.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen opkræver hel eller delvis betaling af
elever omfattet af § 4.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen opkræver betaling for fritidsordningen af
forældre til umyndige børn, der er optaget i en
fritidsordning, jf. § 1, stk. 3.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen yder søskendetilskud til familier med
mere end ét barn i fritidsordninger, daginstitutioner m.v.
og helt eller delvist fripladstilskud under hensyn til
forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale,
pædagogiske eller behandlingsmæssige forhold gør
sig gældende. Reglerne, der er fastsat i medfør af
dagtilbudsloven om kommunens tilskud til brug for dag-, fritids- og
klubtilbud og forældrenes egenbetaling, gælder
tilsvarende ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af
helt eller delvist fripladstilskud.
Stk. 7.
Folkeskolelovens § 50 a gælder tilsvarende for
særlige tilbud om grundskoleundervisning.
Stk. 8. Har en
person, der modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp
eller kontanthjælp i henhold til §§ 22-25 i lov om
aktiv socialpolitik, undladt at betale for fritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen tilbageholde den
fremtidige månedlige betaling i den fremtidige
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp.
Stk. 9.
Restancer vedrørende betaling for fritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan inddrives ved modregning i børne- og
ungeydelsen efter reglerne i lov om en børne- og
ungeydelse.
§ 10. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og fripladstilskud, jf.
§ 9, stk. 6, og afgørelser om afvisning af
ansøgninger, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
jf. § 9, stk. 7, kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
§ 11. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for befordring mellem særlige tilbud om
grundskoleundervisning og hjemmet eller dettes nærhed af
undervisningspligtige elever, der har længere skolevej end
2½ km i børnehaveklasse og på 1.-3. klassetrin,
6 km på 4.-6. klassetrin og 7 km på 7.-9. klassetrin,
samt af undervisningspligtige elever, der har kortere skolevej,
hvis hensynet til elevernes sikkerhed i trafikken gør det
særlig påkrævet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sørge for befordring til
og fra særlige tilbud om grundskoleundervisning af syge og
invaliderede undervisningspligtige elever.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på
befordring mellem særlige tilbud om grundskoleundervisning og
dagtilbud i henhold til lov om social service af
undervisningspligtige elever, der uden for skoletiden er anbragt i
daginstitution m.v.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sørge for
befordring efter stk. 1 kan opfyldes ved at henvise eleverne til
offentlige trafikmidler eller ved at godtgøre deres udgifter
til egen befordring.
Stk. 5. Stk. 1
gælder ikke for elever, som vælger et andet
undervisningssted i medfør af § 12, stk. 1.
Stk. 6. Stk. 2
gælder ikke for elever, som vælger et andet
undervisningssted i medfør af § 12, stk. 1. I disse
tilfælde skal kommunalbestyrelsen afholde udgifter til
befordring svarende til de udgifter, som kommunalbestyrelsen ville
være forpligtet til at afholde efter stk. 2, hvis eleven
havde benyttet det tilbud, som eleven er visiteret til.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan godtgøre udgifter til befordring for
elever omfattet af § 4, som har længere end 10 km mellem
det særlige tilbud om grundskoleundervisning og hjemmet.
§ 12. Forældre til
elever i den undervisningspligtige alder har frit valg blandt
særlige tilbud om grundskoleundervisning eller ligeartede
tilbud i folkeskolen i bopælskommunen eller i en anden
kommune, når det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i henhold til
§ 1, stk. 2, eller folkeskolelovens § 40, stk. 2. Har en
elev bopæl i en anden kommune end skolekommunen, aftaler
kommunalbestyrelsen i skolekommunen og kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen betalingen for elevens undervisning m.v. i det
særlige tilbud om grundskoleundervisning.
Stk. 2.
Indgås der ikke aftale om bopælskommunens betaling til
skolekommunen efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i skolekommunen
kræve betaling fra bopælskommunen for udgifterne ved
elevens undervisning m.v. i henhold til stk. 3-6.
Stk. 3.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for undervisningen
af eleven udgør bopælskommunens gennemsnitlige udgift
pr. elev ved særlig grundskoleundervisning, dog højst
et beløb svarende til skolekommunens tilsvarende udgift. Har
bopælskommunen ikke særlige tilbud om
grundskoleundervisning, betaler bopælskommunen dennes
gennemsnitlige budgetterede nettoudgift pr. plads i
modtagelsesklasse.
Stk. 4.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for
fritidsordningen udgør bopælskommunens gennemsnitlige
nettoudgift pr. barn i fritidsordning. Har bopælskommunen
ikke fritidsordning, betaler bopælskommunen dennes
gennemsnitlige budgetterede nettoudgift pr. plads i fritidshjem,
klub m.v. for den aldersgruppe, som eleven tilhører.
Stk. 5.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 3 indtræder, når
eleven påbegynder undervisningen, og ophører,
når eleven afslutter undervisningen. Afslutter eleven
undervisningen ved sommerferiens begyndelse, betales dog for resten
af skoleåret.
Stk. 6.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 4 indtræder, når
eleven begynder i fritidsordningen, og ophører, når
eleven slutter i ordningen.
§ 13. Forældre eller
værger til umyndige børn i særlige tilbud om
grundskoleundervisning kan oprette et forældreråd.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om
forældrerådets sammensætning, herunder
spørgsmål om medarbejder- og elevrepræsentation,
også for så vidt angår myndige elever.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt eller delvis henlægge sine
beføjelser efter denne lov til forældrerådet
bortset fra de beføjelser, der følger af
arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der er nævnt i
§ 1, stk. 1-3.
§ 14. Kommunalbestyrelsen
påser, at elever, der er optaget i særlige tilbud om
grundskoleundervisning i medfør af § 3, stk. 1,
deltager i undervisningen, og kan pålægge
forældrene at give skriftlig oplysning om grunden til en
elevs udeblivelse fra undervisningen. Skyldes udeblivelsen sygdom
af mere end 2 ugers varighed, kan kommunalbestyrelsen forlange en
lægeattest.
§ 15. Eleverne og
forældre til umyndige elever skal regelmæssigt
underrettes om lærernes vurdering af elevernes udbytte af
skolegangen.
§ 16. Har et særligt
tilbud om grundskoleundervisning elever på 10 år eller
derover, kan eleverne danne et elevråd.
§ 17. Ministeren for
børn, undervisning og ligestilling kan til varetagelse af
lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v. forlange enhver
oplysning om særlige tilbud om grundskoleundervisning, som
ministeren skønner nødvendige, meddelt af
kommunalbestyrelsen, herunder oplysninger til brug for
opfølgning på de særlige tilbuds resultater
eller forhold i øvrigt.
Stk. 2.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan
bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1, skal leveres i elektronisk
form, og kan herunder fastsætte, i hvilket format leveringen
skal ske.
Stk. 3.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan
fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem
myndigheder og om anvendelse af digital signatur i forbindelse med
levering af oplysninger efter stk. 1 og 2.
§ 18. Særlige tilbud om
grundskoleundervisning indgår i kvalitetsrapporten for
kommunens skolevæsen, jf. folkeskolelovens § 40 a.
Regler fastsat i medfør af folkeskolelovens § 40 a
gælder tilsvarende for det særlige tilbud om
grundskoleundervisning.
§ 19. Ministeren for
børn, undervisning og ligestilling fører tilsyn med
særlige tilbud om grundskoleundervisnings
kvalitetsudvikling.
Stk. 2. I
tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet kan ministeren
for børn, undervisning og ligestilling med henblik på
at forbedre niveauet pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan, jf. folkeskolelovens § 40 a, stk.
2, og eventuelt som et delelement heri at deltage i vejledning fra
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Ministeren fastsætter en frist for udarbejdelsen af
handlingsplanen.
§ 20. Ministeren for
børn, undervisning og ligestilling kan bemyndige en styrelse
under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling til
at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
og adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelsen, jf. stk. 1, herunder om, at
afgørelser ikke kan indbringes for ministeren.
§ 21. Loven træder i
kraft den 1. august 2016.
Stk. 2. Loven
ophæves den 31. juli 2021.
§ 22. I lov
om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1534 af 11.
december 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 33, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »i en kommunal international
grundskole«: », i et kommunalt særligt tilbud om
grundskoleundervisning til visse udenlandske børn og
unge«.
§ 23. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.