Ændringsforslag stillet den 30. maj
2016 uden for betænkningen
Til § 1
Af Josephine Fock
(ALT) og Sofie Carsten Nielsen
(RV):
10) Nr.
9 affattes således:
»9. I §
15 d, stk. 1, ændres »3 måneder«
til: »6 måneder«.«
[Bevarelse og større
tidsmæssig fleksibilitet i den nuværende ordning med
helbredsmæssige vurderinger]
Til § 6
11)
Det under nr. 1 foreslåede § 29 b, stk. 4, udgår.
[Bevarelse af uledsagede
flygtningebørns mulighed for at få statslig
støtte]
Bemærkninger
Til nr. 10
I lovforslaget som fremsat målrettes
de helbredsmæssige vurderinger til nyankomne flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, således at det
bliver op til kommunerne at beslutte, om der er behov for en
helbredsmæssig vurdering. Herudover ændres fristen for
at give tilbud om en helbredsmæssig vurdering fra 3 til 6
måneder.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at den nuværende obligatoriske
ordning med helbredsmæssige vurderinger bevares, men at der
samtidig skabes mulighed for større tidsmæssig
fleksibilitet for kommunerne, i forhold til hvornår en
helbredsmæssig undersøgelse skal tilbydes. Forslaget
indebærer således, at kommunerne er forpligtet til at
tilbyde alle nye flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge en helbredsmæssig vurdering, jf.
integrationslovens § 15 d, men at tilbuddet først skal
gives inden for 6 måneder efter flygtningens eller den
familiesammenførte til en flygtnings ankomst til kommunen,
under forudsætning af at kommunen finder det passende og
forsvarligt at vente op til 6 måneder med den
helbredsmæssige undersøgelse. Helbredsmæssige
oplysninger f.eks. fra asylfasen, der måtte foreligge om den
pågældende, skal inddrages i vurderingen af, hvor
presserende et behov der er for at tilbyde en helbredsmæssig
undersøgelse. Baggrunden for den foreslåede justering
af § 15 d er, at der ofte kan gå flere måneder,
fra flygtninge er kommet i sikkerhed og har fået
opholdstilladelse i Danmark, til symptomerne på fysiske og
psykiske skader viser sig og de helbredsmæssige forhold for
den pågældende således kan afdækkes i form
af en helbredsmæssig vurdering. Desuden har børn, der
kommer til Danmark via familiesammenføring og således
ikke har været indkvarteret på et asylcenter, ikke
fået et sundhedstjek i asylfasen. Resultatet af en
helbredsmæssig vurdering skal indarbejdes i den videre
tilrettelæggelse af udlændingens integrationsprogram,
jf. § 16.
Til nr. 11
Ændringsforslaget indebærer, at
uledsagede flygtningebørn, der er omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark, og som er henvist efter
folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 4 og 5, jf. stk. 4, er
omfattet af tilskudsbestemmelserne i §§ 22-26 a og
kapitel 5 og 7. Det betyder, at staten yder tilskud til skolens
driftsudgifter for disse elever samt for elever på
efterskoler statslig elevstøtte og individuel
elevstøtte til nedbringelsen af elevbetalingen.