Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 27. maj
2016
1. Ændringsforslag
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016
og var til 1. behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 13.
april 2016 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 136.
Den 4. maj 2016 sendte udlændinge-, integrations- og
boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra 3F Privat
Service Hotel og Restauration.
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til mundtlig besvarelse til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som denne har
besvaret i et åbent samråd den 19. maj 2016.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil redegøre for deres stilling til det stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtrykker bekymring for, at lovforslaget vil medføre
løndumping, da forslaget reelt handler om at indsluse
flygtninge på det danske arbejdsmarked via en lavere
indslusningsløn. Dertil kommer, at Dansk Folkeparti
grundlæggende er uenige i, at flygtningene skal integreres.
DF er gået væk fra ideen om, at det kan lykkes at skabe
en stabil og velfungerende overgang til det danske samfund. DF vil
ikke integrere udlændinge med asylstatus. DF vil hjælpe
dem, der kommer til Danmark i en midlertidig periode, og så
skal de sendes ud igen. Hele systemet bør bygges op om, at
flygtningene kun skal være i Danmark i en begrænset
periode. Reglerne på området og den information, som
tilgår flygtningene og deres familier, bør indeholde
et klart budskab om, at de er gæster, og at de derfor vil
blive sendt ud af landet igen. Dette lovforslag understøtter
ikke en hjemsendelse af flygtningene. Det understøtter mere
af det, som er prøvet, og som efter DF's opfattelse ikke
virker. Der er gennemført over 20 integrationsplaner, og
ingen af dem har virket. Dertil kommer, at DF mener, det er
forkert, at integrationsgrunduddannelsen medfører, at man
optjener ret til dagpenge. For selv hvis de ønsker at
integrere sig, vil det alt andet lige have den effekt, at der -
når de har gennemført forløbet og de har
optjent deres ret til dagpenge - er et incitament for dem til at
gå på dagpenge, i stedet for at komme ud på
arbejdsmarkedet. Selv hvis man ønsker, at flygtninge skal ud
på arbejdsmarkedet og integreres i større omfang, vil
dette lovforslag virke imod hensigten.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at på nær Dansk Folkeparti er jo alle
enige om, at det er en god ide at flygtninge integreres i det
danske samfund, og at de som led heri får mulighed for at
deltage på arbejdsmarkedet på ordinære
ansættelsesvilkår. Særlige elevforløb for
flygtninge med meget svage eller ingen uddannelses- og
jobmæssige kvalifikationer kan være et led heri. Men
lovforslaget vil ikke fremme dette. Det er tværtimod en
åben invitation til at misbruge flygtninge som billig
arbejdskraft. Arbejdsgiveren kan indgå aftale direkte med
flygtningene uden om fagforeninger og myndigheder uden nogen krav
til virksomheden som uddannelsessted eller kompetencer i forhold
til integration. Der er heller ingen regler om tilsyn.
Medarbejderne har ingen reel indflydelse på ansættelsen
af flygtningen, der er ingen krav til merbeskæftigelse eller
overholdelse af rimelighedskravet. Flygtningen har stort set ingen
rettigheder, der er ingen krav til uddannelsens indhold, ligesom 20
ugers uddannelse ud af 104 ikke kan siges at være nogen som
helst garanti for, at flygtningen får kvalifikationer, som
kan bringe flygtningen videre på arbejdsmarkedet. Når
man tænker på, at målgruppen er så bred, at
den også rummer flygtninge mellem 18 og 40 år med gode
uddannelses- og jobmæssige kvalifikationer, og når man
ser på de lave lønninger, det er muligt at
ansætte flygtninge på, vil det højst sandsynligt
føre til fortrængning af ordinært ansatte og
løntrykkeri og til, at de arbejdsløse, vi har i
forvejen, kommer bag i køen. For at føje spot til
skade understreger ministeren oven i købet, at flygtningen
kan sanktioneres i integrationsydelsen, hvis flygtningen afviser at
indgå en integrationsaftale med en arbejdsgiver. Der er kun
en eneste positiv ting i det her forslag, og det er, at
flygtningene får mulighed for at optjene dagpengeret.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter ideen om at kombinere uddannelse med
arbejde som en mulig trædesten ind på arbejdsmarkedet.
SF støtter parterne på arbejdsmarkedet i en
fælles indsats for bedre integration, ligesom SF
støtter, at et gennemført igu-forløb giver
adgang til A-kasserne. Men lovforslaget har samtidig så store
svagheder, at SF efter en samlet vurdering stemmer imod.
Lønniveauet for igu-forløb i det offentlige er
så lav, at en enlig forsørger på
integrationsydelse vil miste over 2.000 kr. om måneden. Den
overenskomstbærende part på dette område, FOA,
mener ikke, at den lønsats, som er beregnet til egu, kan
bruges til igu-forløb. FOA har gentagne gange påpeget,
at den meget lave lønsats var tiltænkt en helt
særlig afgrænset gruppe unge, som har meget svært
ved at komme ind på arbejdsmarkedet. At bruge denne
særlig lave sats til igu-forløb er efter SF's
opfattelse løntrykkeri. SF mener desuden, at
tillidsrepræsentanten eller den lokale fagforening skal
være forhandlingspart ved alle ansættelser efter
igu-loven. Det vil sikre opbakning på arbejdspladserne og
forhindre misbrug af den billige arbejdskraft.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 10
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
EL):
1) Som
stk. 9 og 10 indsættes:
»Stk. 9.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere
regler om deltagerbetaling i henhold til anden lovgivning i
forbindelse med udlændingens deltagelse i skoleundervisning
under integrationsgrunduddannelsen, herunder om udlændingens
fritagelse fra betaling af deltagerbetaling, om fravigelse af krav
om indbetaling af deltagerbetaling som betingelse for at kunne
deltage i undervisning, om statens dækning af
uddannelsesinstitutionens manglende indtægt fra
deltagerbetalingen og om administration af ordningen.
Stk. 10.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med udlændinge-, integrations- og boligministeren
nærmere regler om anvisning af refusion,
regnskabsaflæggelse og revision.«
[Hjemmel til fastsættelse af
regler om fritagelse fra deltagerbetaling og anvisning af refusion
m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget i stk. 9
etableres der hjemmel til, at udlændinge-, integrations- og
boligministeren efter forhandling med vedkommende minister kan
fastsætte regler om deltagerbetaling i henhold til anden
lovgivning i forbindelse med udlændingens deltagelse i
skoleundervisning under integrationsgrunduddannelsen, dvs. de 20
ugers skoleundervisning, som indgår i
integrationsgrunduddannelsen efter forslagets § 6.
Der vil i medfør af forslagets
§ 6, stk. 5, skulle fastsættes nærmere regler om,
hvilke uddannelser eller kurser der kan indgå i
skoleundervisningen. Udlændingens deltagelse i
skoleundervisningen skal være vederlagsfri for
udlændingen og virksomheden, hvorfor det i forhold til
uddannelser eller kurser, hvor der er deltagerbetaling, er
nødvendigt at kunne fravige reglerne om deltagerbetaling
således, at uddannelsesinstitutionen ikke skal opkræve
deltagerbetaling hos udlændingen, men på anden
måde får dækket de manglende indtægter fra
deltagerbetaling. Der er eksempelvis deltagerbetaling på
almen voksenuddannelse (AVU) og mange arbejdsmarkedsuddannelser
(AMU). Endvidere kan regler om indbetaling af deltagerbetaling som
betingelse for at kunne deltage i undervisning fraviges. Der er for
eksempel for AVU sådanne regler i § 48, stk. 3, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Der kan endvidere fastsættes regler om
administrationen af ordningen, herunder om fremgangsmåden ved
statens dækning af uddannelsesinstitutionens manglende
indtægt fra deltagerbetaling.
Med ændringsforslaget i stk. 10 kan
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
udlændinge-, integrations- og boligministeren fastsætte
nærmere regler om anvisning af refusion,
regnskabsaflæggelse og revision. Det er hensigten, at
godtgørelsen skal indgå i de procedurer, der er
fastlagt i bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på visse områder
inden for Social- og Indenrigsministeriets,
Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets og Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestillings ressortområder.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye
(S) Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren
Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT)
Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten
Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 188
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 2 | Henvendelse af 10/5-16 fra 3F Privat
Service Hotel og Restauration | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Kopi af BEU alm. del, svar, der
vedrører igu | 6 | Ændringsforslag, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren | 7 | Udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Bilaget er taget tilbage | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 188
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-16 fra 3F - Privat Service, Hotel og Restauration, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om baggrunden for, at egu-bonussen
udregnes pr. kroner i timen (jf. lovforslagets side 24) og
igu-bonussen ikke gør, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om beregningerne, der ligger til grund
for, at egu-niveauet for bonus til virksomheder er sat til 12 kr. i
timen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en egu-elev og en igu-elev i alle
tilfælde vil give samme bonusudbetaling til virksomhederne,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
det står en person i den angivne målgruppe frit for, om
vedkommende vil indgå en igu-aftale med en virksomhed, og at
den pågældende således ikke kan sanktioneres i
integrationsydelsen, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om talepapir fra det åbne
samråd om lovforslaget, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
188
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om det efter
ministerens vurdering vil være muligt at få
tilstrækkeligt med ledige flygtninge til at gennemføre
et igu-forløb i det offentlige, når det for enlige
forsørgere på integrationsydelse indebærer en
væsentlig indtægtsnedgang, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren | B | Samrådsspm. om regeringens holdning
til, at lønnen for en flygtning i et igu-forløb i det
offentlige kun udgør omkring det halve af lønnen i et
igu-forløb på det private område, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren |
|