Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 26. maj 2016
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016
og var til 1. behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 7. april 2016 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 252. Den 4. maj 2016 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Retspolitisk
Forening.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, KF og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget tror
ikke på, at skærpede strafferammer vil skræmme
mennesker, der er fast besluttede på at blive fremmedkrigere.
Desuden ser Enhedslisten store afgrænsningsproblemer i
bestemmelsen om at forbyde mennesker at opholde sig i et bestemt
land eller område.
Enhedslisten mener, at mennesker, der
begår terrorhandlinger, skal straffes. Men det løser
ikke nogen problemer at skærpe strafferammerne. Der er brug
for et langt, sejt træk, hvor vi får unge mænd og
kvinder til at føle sig som en del af det danske samfund, og
for flere dialogorienterede initiativer som den såkaldte
Aarhusmodel, hvor Østjyllands Politi og Aarhus Kommune i
tæt dialog med unge mennesker og deres familie og
netværk har kunnet overbevise potentielle fremmedkrigere om,
at de gør klogest i at blive hjemme.
Alternativets medlem af udvalget deler ikke
regeringens tro på, at skærpede strafferammer er
løsningen. Alternativet mener ikke, at en forhøjelse
af strafferammen vil virke afskrækkende på den gruppe
mennesker, der føler sig fristet til at rejse til f.eks.
Syrien for at slås for Islamisk Stat, hvilket underbygges i
høringssvarene af professor Jørn Vestergaard. Det er
helt uacceptabelt at gå i krig, og derfor skal det straffes.
Det bliver imidlertid allerede straffet i dag, og intet antyder, at
en skærpelse af straffen vil have en gavnlig eller
forbyggende effekt. Der bør derfor ikke fokuseres på
mere traf, men på andre forbyggende tiltag som f.eks.
Aarhusmodelen. Alternativet er dog positive over for, at der
indføres en ny strafbestemmelse, således at det bliver
ulovligt at modtage økonomisk støtte fra en
terrororganisation. Lovforslaget giver endvidere regeringen og
justitsministeren det, der i bemærkningerne kaldes en bred
skønsmæssig beføjelse til at beslutte hvilke
områder der skal være omfattet af indrejseforbud,
hvilke organisationer der skal defineres som terrororganisationer,
og hvilke personer der skal undtages fra indrejseforbud, fordi de
rejser med et anerkendelsesværdigt formål. Alternativet
stiller sig kritisk over for et sådan indrejseforbud, hvis
der ikke sker en tilfredsstillende præcisering af, hvilke
organisationer og områder der kan tænkes at blive
omfattet, og hvad der forstås som et
anerkendelsesværdigt formål, og hermed hvilke borgere
der kan fritages for et muligt indrejseforbud.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandlingen stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af det
flertal (udvalget med undtagelse af
IA):
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 114 j, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Folketinget kan ved en
folketingsbeslutning ophæve regler fastsat af
justitsministeren efter 1. pkt.«
[Bemyndigelse til, at Folketinget
ved beslutning kan ophæve et område for et indrejse- og
opholdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at Folketinget ved en
folketingsbeslutning skal kunne ophæve regler fastsat af
justitsministeren om udpegningen af et område for et
indrejse- og opholdsforbud i medfør af det foreslåede
§ 114 j, stk. 3.
En sådan folketingsbeslutning
bør formuleres som en ophævelse af den
bekendtgørelse, justitsministeren har udstedt om udpegning
af området for et indrejse- og opholdsforbud. Hvis
bekendtgørelsen har udpeget flere områder og
Folketinget ønsker at ophæve udpegningen af ét
af områderne, bør folketingsbeslutningen dog
formuleres som en ændring af bekendtgørelsen, hvorved
den del af bekendtgørelsen, som angår det
pågældende område, ophæves.
Folketingsbeslutningen vil efter den
endelige vedtagelse i Folketinget skulle bekendtgøres i
Lovtidende.
Retsvirkningen af en sådan
folketingsbeslutning er, at indrejse- og opholdsforbuddet for det
pågældende område ophører på det
tidspunkt, hvor folketingsbeslutningen bekendtgøres i
Lovtidende.
Det vil i påkommende tilfælde
skulle afgøres efter de almindelige regler i straffelovens
§ 3, stk. 1, om en person efter dette tidspunkt kan straffes
for tidligere, mens indrejse- og opholdsforbuddet var i kraft, ved
indrejse eller ophold i området at have overtrådt
forbuddet. Udgangspunktet er dermed, at spørgsmålet om
strafbarhed afgøres efter den senere lov - således at
der her, hvor et forbud ophæves, ikke kan straffes. Men hvis
ophøret af lovens gyldighed beror på ydre,
strafskylden uvedkommende forhold - eksempelvis at forholdene i det
pågældende område har ændret sig - bliver
handlingen dog at bedømme efter den ældre lov. Det
afgøres efter samme kriterier, om en idømt, men endnu
ikke fuldbyrdet straf, bortfalder eller står ved magt, jf.
straffelovens § 3, stk. 2. Der kan ved afgørelsen af,
om ophøret af forbuddet beror på ydre forhold i §
3's forstand, lægges vægt på, hvad der
fremgår af bemærkningerne til beslutningsforslaget
eller i øvrigt er tilkendegivet under Folketingets
behandling af beslutningsforslaget.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Martin Henriksen (DF) Tilde
Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Simon Emil Ammitzbøll
(LA) Søren Pape Poulsen (KF) Simon Kollerup (S) Kaare Dybvad
(S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Pernille Skipper (EL) Søren Søndergaard (EL)
Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aleqa Hammond (SIU) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 187
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Henvendelse af 1/5-16 fra Retspolitisk
Forening | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 187
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen fra
Retspolitisk Forening, jf. L 187 - bilag 2, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke af de anbefalinger, som
Institut for Menneskerettigheder er kommet med i forbindelse med
lovforslaget, ministeren planlægger at følge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvornår der kan blive tale
om at meddele indrejseforbud til et konfliktområde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om freelance journalister og deres
mulighed for at kunne rapportere fra områder, der er omfattet
af et indrejseforbud, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvad der er af skærpende
omstændigheder, der gør, at straffen for at have brudt
et indrejseforbud skal udmåles i år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad der menes med en gruppe eller
sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå
terrorhandlinger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|