Fremsat den 3. maj 2016 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
(Ophævelse af
60/40-støtteordningen for solcelleanlæg)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som
ændret bl.a. ved lov nr. 900 af 4. juli 2013, § 1 i lov
nr. 744 af 1. juni 2015 og senest ved § 8 i lov nr. 261 af 16.
marts 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 47, stk. 6, ændres
»stk. 8 og 9« til: »stk. 7 og 8«.
2. § 47,
stk. 7, ophæves.
Stk. 8-12 bliver herefter stk. 7-11.
3. I
§ 47, stk. 9, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 8, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.
4. I
§ 47, stk. 10, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 4-9« til: »stk. 4-8« og
»stk. 11« ændres til: »stk. 10«.
5. I
§ 47, stk. 11, 1. pkt., der bliver
stk. 10, 1. pkt., ændres »stk. 10« til:
»stk. 9«.
6. I
§ 49, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »stk. 4-8 eller stk. 10, nr. 1 eller 2«
til: »stk. 4-7 eller stk. 9, nr. 1 eller 2«.
7. I
§ 50, stk. 2, ændres
»stk. 10, nr. 1 og 2« til: »stk. 9, nr. 1 og
2« og »stk. 8, nr. 2 og 3« ændres til:
»stk. 7, nr. 2 og 3«.
8. I
§ 51, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »stk. 4-8 og stk. 10, nr. 1 og 2« til:
»stk. 4-7 og stk. 9, nr. 1 og 2«.
9. I
§ 52, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.
10. I
§ 66, stk. 2, ændres
»§ 47, stk. 7 og 11« til: »§ 47, stk.
10«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på tilsagn efter § 47, stk. 7, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122
af 6. februar 2015 med senere ændringer, der er ydet
før lovens ikrafttræden. For sådanne tilsagn
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 47, stk. 9, 10 og 12, i lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6.
februar 2015 med senere ændringer, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af nye regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer af lov om
fremme af vedvarende energi (i det følgende benævnt
VE-loven).
Formålet med lovforslaget er at ophæve den generelle
støtteordning for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg. Støtteordningen vedrører
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500
kW, som nettilsluttes den 1. januar 2016 eller senere. Efter
ordningen ydes en afregningspris på 60 øre pr. kWh i
10 år fra nettilslutningen og 40 øre pr. kWh de
efterfølgende 10 år (herefter benævnt
60/40-støtteordningen).
Ophævelsen skal sikre, at der ikke ydes støtte til
en fortsat udbygning med solcelleanlæg efter
60/40-støtteordningen.
Ophævelsen medfører, at Energinet.dk ikke kan yde
tilsagn om pristillæg efter 60/40-støtteordningen fra
og med det tidspunkt, loven måtte træde i kraft.
Tilsagn, som Energinet.dk yder, inden loven måtte
træde i kraft, berøres ikke af lovforslaget.
2. Baggrund
Den 11. juni 2013 blev der indgået en aftale mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti om begrænsning af udgiften til
den fortsatte udbygning med solcelleanlæg.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at der antages en udbygning
på 20 MW årligt i 2018 til 2020, dvs. i alt 60 MW
solcelleanlæg, som kan blive omfattet af
60/40-støtteordningen.
Energinet.dk har imidlertid modtaget ansøgninger om
tilsagn om pristillæg efter 60/40-støtteordningen, som
markant overstiger en sådan udbygning. Energinet.dk har
oplyst, at der til og med den 29. april 2016 er modtaget
ansøgninger på ca. 4.500 MW, og at der er blevet givet
tilsagn om pristillæg til ca. 87 MW. De 4.500 MW antages
primært at være kommercielle anlæg og svarer til
mere end 14 gange elproduktionskapaciteten på eksempelvis
Amagerværket. Hvis der måtte blive ydet støtte
efter 60/40-støtteordningen for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt
på 4.500 MW, skønnes udgifterne hertil at
beløbe sig til ca. 1,4 mia. kr. årligt i de
første år efter etablering og ca. 11 mia. kr. i
støtteperioden ved en forudsætning om elpriser, der
følger Energistyrelsens elprisfremskrivning. Det
bemærkes, at der er væsentlig usikkerhed forbundet med
dette skøn, fordi udgiftens størrelse på grund
af støtteordningens udformning er afhængig af
markedsprisen på elektricitet. 60/40-støtteordningen
finansieres i dag af elforbrugerne som PSO (»public service
obligation«).
På den baggrund er det vurderet nødvendigt at
ophæve støtteordningen snarest muligt, således
at Energinet.dk ikke længere kan yde tilsagn om
pristillæg efter 60/40-støtteordningen.
Ophævelsen gælder fra det tidspunkt, loven måtte
træde i kraft. Tilsagn, som Energinet.dk yder, inden loven
måtte træde i kraft, berøres ikke af
lovforslaget. Lovforslaget fremsættes derfor uden
forudgående høring, jf. afsnit 9. Lovforslaget
ønskes hastebehandlet af Folketinget, og det foreslås
derfor, at lovforslaget tillige vil kunne stadfæstes straks
efter dets vedtagelse.
Det er vurderet, at en ophævelse af
60/40-støtteordningen for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg ikke kræver en godkendelse af
Europa-Kommissionen, jf. også afsnit 8 om forholdet til
EU-retten.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Ophævelse af
60/40-støtteordningen
3.1.1 Gældende ret
VE-loven indeholder to støtteordninger for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg, som er åbne for nye
anlæg. Det drejer sig om den generelle støtteordning
(60/40-støtteordningen), som fremgår af VE-lovens
§ 47, stk. 7, og som vedrører solcelleanlæg, som
er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere og en
støtteordning om mulighed for forhøjet
pristillæg for elektricitet fremstillet på visse
nærmere angivne kategorier af solcelleanlæg inden for
en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013,
jf. § 47, stk. 8 og 9. Ordningerne er
statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen til og med
2016.
Efter bestemmelsen i VE-lovens § 47, stk. 7, kan
pristillæg ydes for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500
kW. Pristillægget fastsættes således, at dette og
den efter § 51, stk. 2, nr. 1, i VE-loven fastsatte
markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10
år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de
følgende 10 år.
Ydelse af pristillæg sker på grundlag af
måling af elektricitet, der afregnes som leveret til det
kollektive elforsyningsnet, jf. VE-lovens § 55, stk. 1.
Ydelse af pristillægget er endvidere betinget af, at
Energinet.dk har ydet tilsagn forud for projektets
påbegyndelse. Projektets påbegyndelse er defineret i
VE-lovens § 5, stk. 1, nr. 5, som enten påbegyndelse af
arbejdet på investeringsprojektet eller det første
bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af
andre forpligtelser, som gør investeringen irreversibel, alt
efter hvad der indtræder først.
Der kan ikke ydes tilsagn og pristillæg efter
60/40-støtteordningen i § 47, stk. 7, for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg, som Energinet.dk har
givet tilsagn om, er omfattet af den pulje, som er nævnt i
VE-lovens § 47 stk. 8 og 9.
Kravet om tilsagn før projektets påbegyndelse blev
indsat ved lov nr. 744 af 1. juni 2015, som led i opfyldelse af
vilkår fra Europa-Kommissionen i forbindelse med
statsstøttegodkendelse af bl.a.
60/40-støtteordningen. Efter Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte for miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020 (offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende,
nr. C 200, side 1) forudsættes imidlertid alene, at der skal
foreligge en ansøgning om støtte forud for, at
projektet er påbegyndt, jf. bl.a. pkt. 50 i
Europa-Kommissionens retningslinjer. Dette blev udvidet til et krav
om tilsagn forud for projektets påbegyndelse for bl.a. at
sikre, at projekter ikke påbegyndes i tillid til en
støtte, som alligevel ikke kan opnås. Der henvises til
pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til det fremsatte
lovforslag, jf. Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), A, L163,
side 10.
Ansøgningsproceduren er nærmere beskrevet i
bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere. For at kunne opnå et tilsagn skal det bl.a.
kontrolleres, at der er den fornødne tilskyndelsesvirkning.
Tilsagnsproceduren er således med til at sikre, at det alene
er projekter, som ikke ville blive gennemført uden
støtte, som rent faktisk kan oppebære støtte.
Herudover fastsætter bekendtgørelsen en række
andre krav, som skal opfyldes, herunder krav om nettilslutning af
anlæg inden for 2 år efter afgivelse af tilsagn.
Herudover forventes afholdt et pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en
samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4 MW også
udbydes i mindst ét andet EØS-land, som Danmark har
direkte elforbindelse til, jf. lov nr. 261 af 16. marts 2016 om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg. VE-loven finder ikke anvendelse
på anlæg, som er omfattet af lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg, jf. § 8 i nævnte lov.
3.1.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at 60/40-støtteordningen
ophæves.
Som det fremgår under afsnit 2 ovenfor, var det politisk
forudsat, at der alene skulle ske en udbygning med
solcelleanlæg på 20 MW årligt i perioden
2018-2020.
Energinet.dk har imidlertid modtaget ansøgninger om
tilsagn om pristillæg efter 60/40-støtteordningen, som
markant overstiger en sådan udbygning, hvilket er beskrevet i
afsnit 2 ovenfor. Det vurderes derfor nødvendigt at
ophæve ordningen snarest muligt for at sikre, at der ikke
gives støtte efter 60/40-støtteordningen til en
merudbygning, der ligger langt ud over de politiske
forudsætninger.
Ydelse af pristillæg efter 60/40-ordningen er betinget af,
at der opnås tilsagn fra Energinet.dk inden projektets
påbegyndelse. Ophævelsen betyder derfor, at
Energinet.dk ikke fra det tidspunkt, loven måtte træde
i kraft, kan yde tilsagn om pristillæg. Tilsagn ydet
før loven måtte træde i kraft berøres
ikke af lovforslaget, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
Ansøgninger om tilsagn om pristillæg, som Energinet.dk
har modtaget før lovens ikrafttræden, men hvorom der
ikke er ydet tilsagn inden lovens ikrafttræden, vil skulle
meddeles afslag under henvisning til, at ordningen er
ophævet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
60/40-støtteordningen er for nuværende
PSO-finansieret af danske elforbrugere, og lovforslaget vurderes
derfor ikke direkte at have økonomiske konsekvenser for
staten. På sigt kan lovforslaget indirekte få betydning
for statens indtægter fra elafgiften, jf. bemærkninger
om adfærdsvirkninger under afsnit 5 om økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Europa-Kommissionen har problematiseret, om det danske
PSO-system er i fuld overensstemmelse med TEUF artikel 30 og 110
(PSO-sagen). Det kan ikke udelukkes, at den kommende langsigtede
løsning på PSO-sagen kan ændre på
finansieringen af de danske støtteordninger til fremme af
miljøvenlig elproduktion, herunder
60/40-støtteordningen. Løsningen på denne sag
er dog endnu uafklaret.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget kan medføre en mindre forøgelse af
Energinet.dk's opgaver i forbindelse med ophævelse af
60/40-støtteordningen, som dog forventes at blive mere end
opvejet af, at Energinet.dk ikke fremover vil skulle behandle
ansøgninger om tilsagn om mulighed for pristillæg
efter 60/40-støtteordningen. På længere sigt
vurderes lovforslaget derfor at føre til en mindre lettelse
af Energinet.dk's opgaver.
Det skønnes, at ophævelse af
60/40-støtteordningen til solcelleanlæg vil reducere
PSO-udgifterne i år 2025 med ca. 710 mio. kr. (2016-priser).
Idet der er tale om en langvarig påvirkning af PSO-udgifterne
og dermed elpriserne, vurderes det, at lovforslaget vil have
positiv betydning for strukturelt BNP, om end virkningerne ikke er
varige. Det vurderes på et foreløbigt grundlag og med
betydelig usikkerhed, at lovforslaget bidrager positivt til
strukturelt BNP med samlet set ca. 0,4 mia. kr. i 2025. De positive
virkninger for BNP kan henføres til, at lavere eludgifter
vil have positive arbejdsudbudsvirkninger. Derudover mindskes en
forvridning i virksomhedernes inputanvendelse og virksomhedernes
produktionsomkostninger reduceres.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af lavere
udgifter til PSO. Hvis der måtte blive ydet støtte
efter 60/40-støtteordningen for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt
på ca. 4.500 MW, skønnes udgifterne hertil at
beløbe sig til ca. 1,4 mia. kr. årligt i de
første år efter etablering og ca. 11 mia. kr. i
støtteperioden ved en forudsætning om elpriser, der
følger Energistyrelsens elprisfremskrivning. Der forventes
ikke at blive ydet støtte efter 2027, da elpriserne
forventes at være over 40 øre pr. kWh. Det
bemærkes, at der er væsentlig usikkerhed forbundet med
dette skøn, fordi udgiftens størrelse på grund
af støtteordningens udformning er afhængig af
markedsprisen på elektricitet.
Hvis elpriserne er lavere end
forudsat i elprisfremskrivningen, vil støtteudgiften blive
højere. Det skønnes, at erhvervslivet betaler ca.
halvdelen af udgifterne til PSO, og det vurderes derfor under
betydelig usikkerhed, at lovforslaget vil medføre
besparelser for erhvervslivet på ca. 6 mia. kr. frem mod
2027.
Tabel:
Skønnede besparelser af erhvervslivets udgifter til PSO,
mio. kr.
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Erhvervslivets udgifter til PSO | 450 | 860 | 800 | 720 | 600 | 520 | | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | | Erhvervslivets udgifter til PSO | 460 | 420 | 370 | 360 | 200 | |
|
De sparede udgifter stiger fra 2017
til 2018 grundet en antagelse om, at solcelleanlæggene
løbende bliver nettilsluttet fra 2017 til 2018. Derefter
falder udgifterne frem mod 2027 grundet en antagelse om stigende
elpriser.
Derudover vurderes lovforslaget at
have adfærdsvirkninger for de virksomheder, som fremadrettet
ville have benyttet sig af 60/40-støtteordningen. Med
lovforslaget ophæves 60/40-støtteordningen. Det vil
herefter fremadrettet alene være muligt at oppebære
pristillæg for elektricitet fremstillet på visse
nærmere angivne kategorier af solcelleanlæg inden for
solcellepuljerne efter den gældende VE-lovs § 47, stk. 8
og 9, og ved deltagelse med vindende bud i det pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg, som forventes afholdt i 2016, jf. ovenfor
under afsnit 3.1.1. Det skal dog bemærkes, at godkendelsen af
solcellepuljerne kun går til og med 2016, fordi der ikke er
fundet en langsigtet PSO-løsning endnu. Uden
60/40-støtteordningen og på grund af lave elpriser,
vurderes det p.t. ikke at være rentabelt at etablere
kommercielle solcelleanlæg, der alene producerer
elektricitet, som afregnes som leveret til det kollektive
elforsyningsnet. Hermed forventes virksomheder som udgangspunkt
ikke at opsætte nye solcelleanlæg, der alene producerer
elektricitet til salg til elforsyningsnettet, udover de
solcelleanlæg, der kan blive omfattet af solcellepuljerne
eller pilotudbuddet.
Det forventes, at lovforslaget kan
medføre et fald i omsætningen og indtægten for
de virksomheder, som producerer, forhandler og installerer
solcelleanlæg samt afledte erhverv i forhold til, hvis
ordningen var fortsat uændret.
I denne sammenhæng skal det
dog bemærkes, at en ophævelse af
60/40-støtteordningen kan gøre det mere attraktivt
for især virksomheder, der betaler en høj elafgift, at
øge det såkaldte egetforbrug af den elektricitet, der
produceres på solcelleanlæg. Det kræver dog, at
de nye solcelleanlæg, kan blive omfattet af den
såkaldte timebaserede nettoafregning. Ved timebaseret
nettoafregning betaler ejerne af solcelleanlæg kun afgifter,
tariffer m.m. af det forbrug, der netto overstiger produktionen
inden for en klokketime. Fremadrettet vil nye ejere af
solcelleanlæg, der bliver omfattet af timebaseret
nettoafregning, få et øget incitament til at
øge egetforbruget af den mængde elektricitet, der
produceres på solcelleanlægget, da der ved en
ophævelse af 60/40-støtteordningen ikke længere
ydes pristillæg, der afregnes som leveret til det kollektive
elforsyningsnet.
En virksomhed, der betaler
høj elafgift eksempelvis liberale erhverv eller virksomheder
med begrænset momsfradragsret, vil have incitament til at
øge egetforbruget ved at lagre elektricitet på
batterier. Prisen på batteriløsninger forventes at
falde betydeligt i løbet af de kommende år, og en
ophævelse af 60/40-støtteordningen vil ligeledes give
et øget incitament til at investere i batterier især
for virksomheder, der betaler en høj elafgift. Det skal
bemærkes, at allerede i dag investerer solcelleejere i
batteriløsninger, herunder også dem, der har
ansøgt under solcellepuljerne efter den gældende
VE-lovens § 47, stk. 8 og 9.
Hvis virksomheder, husholdninger og
kommuner m.v., der betaler en høj elafgift, i stigende grad
investerer i batteriløsninger, vil det medføre et
mindreprovenu til staten i form af færre indtægter fra
elafgifter. På sigt kan der være tale om betydelige
beløb.
En ophævelse af 60/40-støtteordningen vil
påvirke konkurrencen mellem solcelleanlæg og andre
elproducerende teknologier som f.eks. vindmøller.
Nye kommercielle solcelleanlæg, der alene producerer
elektricitet, der afregnes som leveret til det kollektive
elforsyningsnet, og som ikke er omfattet af solcellepuljerne eller
pilotudbuddet, skal konkurrere med andre elproducerende
teknologier, herunder landvindmøller og
kraft-varme-værker, på andre konkurrencemæssige
vilkår, end før loven måtte træde i
kraft.
Lovforslaget vurderes at medføre en mindre administrativ
lettelse for de virksomheder, som ville have ansøgt om
tilsagn om pristillæg efter 60/40-støtteordningen,
hvis denne var fortsat. Der henvises til afsnit 4 ovenfor om
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
for så vidt angår Energinet.dk.
Lovforslaget har været sendt i høring hos Team
Effektiv Regulering i Erhvervsstyrelsen, der vurderer, at
lovforslaget ikke medfører væsentlige administrative
konsekvenser for erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Sammenlignet med i dag vil forslaget ikke have
miljømæssige konsekvenser.
En potentiel udbygning med solcelleanlæg vil primært
kunne have betydning for den kvoteomfattede CO2-udledning, da en udbygning med
solcelleanlæg fortrænger brugen af fossile
brændsler fra kvoteomfattede kraftværker, som bruger
kul eller naturgas. En udbygning med solcelleanlæg, som
fortrænger elproduktion på kraftværker, som
bruger fossile brændsler, vil føre til en reduktion i
udledningen af NOx og SO2. Isoleret set vil lovforslaget dermed
føre til en øget CO2-udledning inden for kvotesektoren i
Danmark set i forhold til en situation, hvor lovforslaget ikke
måtte blive vedtaget, og der var mulighed for nettilslutning
af solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på
mere end 4.500 MW.
8. Forholdet til EU-retten
60/40-støtteordningen blev sammen med en række
andre støtteordninger godkendt med Europa-Kommissionens
afgørelse af 24. oktober 2014 vedrørende
statsstøttesag SA. 36204 (2013/N) støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg
til og med 2016. Afgørelsen er efterfølgende
korrigeret den 18. december 2014.
Det er vurderet, at en ophævelse af
60/40-støtteordningen ikke indeholder
statsstøtteretlige aspekter, som er anmeldelsespligtige.
Ordningen vurderes således at være en selvstændig
ordning, som ikke er forbundet med de øvrige
støtteordninger i statsstøttegodkendelsen fra oktober
2014 på en sådan måde, at en ophævelse
heraf indebærer en ændring i de øvrige
ordninger. Ophævelsen af ordningen vurderes heller ikke i sig
selv at udgøre en anmeldelsespligtig ændring af en
eksisterende støtteordning som f.eks. en reduktion af
støtteintensiteten vil gøre. Det vurderes derfor, at
lovforslaget ikke vil skulle anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen i medfør af EU's
statsstøtteregler forud for ikrafttræden af
ændringerne i VE-loven.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at vedtage de
tiltag, som lovforslaget indeholder. Under hensyn til at
lovforslaget - som det fremgår af fremsættelsestalen -
ønskes hastebehandlet, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | På længere sigt en mindre
lettelse af Energinet.dk's opgaver. | På kort sigt en mindre
forøgelse af Energinet.dk's opgaver. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Besparelse af udgifter til PSO på i
alt ca. 6 mia. kr. frem til 2027. | Negativ økonomisk påvirkning
af virksomheder, som investerer i, producerer, forhandler og
installerer solcelleanlæg samt afledte erhverv. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | En mindre lettelse. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det er vurderet, at en ophævelse af
60/40-støtteordningen ikke indeholder
statsstøtteretlige aspekter, som er
anmeldelsespligtige. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 47, stk. 6, i VE-loven
vedrører pristillæg til elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg, som er nettilsluttet den 10. juni
2013, dog senest den 31. december 2015, medmindre Energinet.dk har
givet tilsagn om, at anlægget er omfattet af den pulje, som
er nævnt i stk. 8 og 9. Med forslaget om ophævelse af
§ 47, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, rykker
bestemmelserne om puljen fra stk. 8 og 9 til stk. 7 og 8. Det
foreslås derfor, at henvisningerne ændres,
således at der i stedet for at henvise til stk. 8 og 9
henvises til stk. 7 og 8. Der er ikke med forslaget tilsigtet
materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at støtteordningen i § 47, stk. 7, i VE-loven ophæves.
Ordningen - som er benævnt 60/40-støtteordningen -
vedrører pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 500 kW, som er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere,
og som ikke er omfattet af den pulje, som er nævnt i de
gældende § 47, stk. 8 og 9. Pristillægget
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, i VE-loven fastsatte markedspris tilsammen
udgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter
nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10
år.
Det fremgår af § 47, stk. 7, at pristillægget
er betinget af Energinet.dk's tilsagn forud for projektets
påbegyndelse. Med ophævelsen fjernes Energinet.dk's
mulighed for at yde tilsagn om pristillæg for elektricitet
fra solcelleanlæg efter ordningen fra lovens
ikrafttræden, som i henhold til lovforslagets § 2, stk.
1, foreslås at ske ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Tilsagn ydet før lovens ikrafttræden berøres
ikke af lovforslaget. For sådanne tilsagn finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Der henvises til lovforslagets
§ 2, stk. 3.
Ansøgninger om tilsagn om pristillæg, som
Energinet.dk har modtaget før lovens ikrafttræden, men
hvorom der ikke er ydet tilsagn inden lovens ikrafttræden,
vil skulle meddeles afslag under henvisning til, at ordningen er
ophævet. Det bemærkes, at Energinet.dk inden for de
sædvanlige rammer - indtil loven måtte træde i
kraft - skal behandle ansøgninger om tilsagn om
pristillæg på samme vis, som Energinet.dk hidtil har
behandlet sådanne ansøgninger. For at gøre
perioden mellem lovforslagets fremsættelse og
ikrafttræden så kort som mulig, ønskes det, at
lovforslaget hastebehandles, hvorfor der er søgt Folketinget
om dispensation fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at
der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til
dets vedtagelse. Herudover foreslås, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, jf. også
lovforslagets § 2, stk. 2.
Til nr. 3
§ 47, stk. 9, der bliver stk.
8, vedrører den særlige pulje for pristillæg til
elektricitet fra solcelleanlæg, som fremgår af det
gældende stk. 8. Det gældende stk. 9 fastslår,
hvornår solcelleanlæg, for hvilke der er ydet tilsagn
om forhøjet pristillæg efter puljen i det
gældende stk. 8, skal være nettilsluttet og indeholder
herudover bemyndigelser til fastsættelse af regler om puljen.
Der henvises derfor to steder i det gældende stk. 9 til det
gældende stk. 8, som vedrører puljen.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, rykker bestemmelsen om puljen i stk.
8 til stk. 7. Det foreslås derfor, at henvisningen i det
gældende stk. 9, 1. og 2. pkt., som bliver til stk. 8, 1. og
2. pkt., ændres, således at der i stedet for at henvise
til stk. 8 henvises til stk. 7. Der er ikke med forslaget tilsigtet
materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 4
§ 47, stk. 10, i VE-loven, der
bliver stk. 9, vedrører pristillæg for elektricitet
fra visse andre anlæg end solcelleanlæg, som alene
anvender vedvarende energikilder. Disse andre anlæg defineres
ved at anføre, at de ikke er omfattet af de gældende
stk. 4-9. Der henvises endvidere til det gældende stk. 11,
som indeholder regler om anlæg nettilsluttet den 1. januar
2016 eller senere.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, rykker bestemmelserne i § 47,
ligesom der ikke længere skal henvises til det gældende
§ 47, stk. 7. Det foreslås derfor, at henvisningerne
ændres, således at der i stedet for at henvise til stk.
4-9 og stk. 11 henvises til stk. 4-8 og stk. 10. Der er ikke med
forslaget tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 5
§ 47, stk. 11, der bliver stk.
10, i VE-loven, indeholder regler om pristillæg for visse
andre anlæg end solcelleanlæg, som alene anvender
vedvarende energikilder, og som er nettilsluttet den 1. januar 2016
eller senere. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med det
gældende stk. 10, der også vedrører
pristillæg for elektricitet fra visse andre anlæg end
solcelleanlæg, som alene anvender vedvarende energikilder.
Der henvises derfor i stk. 11 til det gældende stk. 10.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, rykker stk. 10 til stk. 9. Det
foreslås derfor, at henvisningen ændres, således
at der i stedet for at henvise til stk. 10 henvises til stk. 9. Der
er ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 6
§ 49 vedrører en tilskudspulje til fremme af
udbredelsen af elproduktionsanlæg med en mindre
elproduktionskapacitet. Puljen udløb i 2015. Det
fremgår af § 49, stk. 4, at
tilskud til etablering og drift kan ydes sammen med
pristillæg efter bl.a. § 47, stk. 4-8 eller stk. 10, nr.
1 eller 2.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, rykker stk. 8 og 10 til stk. 7 og 9,
ligesom der ikke længere skal henvises til det gældende
§ 47, stk. 7. Det foreslås derfor, at henvisningerne
ændres, således at der i stedet for at henvise til stk.
4-8 eller stk. 10, nr. 1 og 2, henvises til stk. 4-7 eller stk. 9,
nr. 1 og 2. Der er ikke med forslaget tilsigtet materielle
ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 7
Efter § 50, stk. 2, i VE-loven
kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte
nærmere regler eller træffe afgørelse om, hvilke
anlægskategorier der kan få pristillæg efter
§ 47, stk. 3, nr. 1, eller stk. 10, nr. 1 og 2, eller §
48, stk. 3, nr. 1, og hvilke solcelleanlæg, der er omfattet
af § 47, stk. 4, nr. 2, stk. 5, nr. 1, 3 og 4, og stk. 8, nr.
2 og 3.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, i
VE-loven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, rykker § 47, stk.
8 og 10, til § 47, stk. 7 og 9. Det foreslås derfor, at
henvisningerne ændres, således at der i stedet for at
henvise til stk. 10, nr. 1 og 2, henvises til stk. 9, nr. 1 og 2,
og således at der i stedet for at henvise til stk. 8, nr. 2
og 3, henvises til stk. 7, nr. 2 og 3. Det er ikke med forslaget
tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 8
VE-lovens § 51, stk. 4, 1.
pkt., indeholder regler om modregning ved anlæg med
fast prisafregning, og der henvises til § 47, stk. 4-8 og stk.
10, nr. 1 og 2.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, rykker stk. 8 og 10 til stk. 7 og 9,
ligesom der ikke længere skal henvises til det gældende
§ 47, stk. 7. Det foreslås derfor, at henvisningerne
ændres, således at der i stedet for at henvise til stk.
4-8 og stk. 10, nr. 1 og 2, henvises til stk. 4-7 og stk. 9, nr. 1
og 2. Der er ikke med forslaget tilsigtet materielle
ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 9
Energinet.dk skal efter § 52, stk. 4,
1. pkt., i VE-loven varetage balanceringen af elproduktion
fra solcelleanlæg med en installeret effekt på 50 kW
eller derunder, som er omfattet af bl.a. den årlige pulje for
forhøjet pristillæg til elektricitet fra
solcelleanlæg efter § 47, stk. 8, i VE-loven, og
sælge elektricitet på Nordpool, hvis elproducenten
anmoder herom. Tilsvarende gælder, hvis elproducenten efter
pristillægget er ophørt, undlader at give meddelelse
om, at producenten har indgået aftale om salg eller
balancering af elproduktionen. Energinet.dk's varetagelse af
balanceringen og salget er betinget af, at elproducenten betaler de
nødvendige omkostninger, som Energinet.dk afholder i
forbindelse hermed.
Med forslaget om ophævelse af § 47, stk. 7, i
VE-loven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, bliver det
gældende § 47, stk. 8, til § 47, stk. 7. Dette
indebærer, at der i § 52, stk. 4, 1. pkt., fremover skal
henvises til § 47, stk. 7, i stedet for § 47, stk. 8. Der
er ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 10
§ 66, stk. 2, i VE-loven
indeholder en klageadgang til Energiklagenævnet i forhold til
visse afgørelser, som Energinet.dk træffer i
medfør af VE-loven, herunder afgørelser efter §
47, stk. 7 og 11. Grundet forslaget om ophævelse af §
47, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, vil der ikke
længere skulle henvises hertil, ligesom § 47, stk. 11,
rykker til stk. 10. På den baggrund foreslås det, at
der henvises til § 47, stk. 10, i stedet for § 47, stk. 7
og 11. Der er ikke med forslaget tilsigtet materielle
ændringer af bestemmelsen.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes et ønske om at ophæve
støtteordningen snarest muligt for at undgå, at
Energinet.dk kan yde tilsagn om pristillæg til en langt
større udbygning med solcelleanlæg end hidtil
forudsat. Det er derfor nødvendigt, at lovforslaget kan
træde i kraft hurtigst muligt.
Det foreslås endvidere i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at udgifterne til
støtten for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg kan stige markant, jf. afsnit afsnit 5, hvis
adgangen til at yde tilsagn om pristillæg ikke ophæves
hurtigst muligt.
Det fremgår endvidere af forslaget til stk. 3, at loven ikke finder anvendelse
på tilsagn efter § 47, stk. 7, i lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6.
februar 2015 med senere ændringer, som Energinet.dk har ydet
før lovens ikrafttræden. For sådanne tilsagn
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder, at
der vil kunne ydes pristillæg efter § 47, stk. 7, i
VE-loven som indsat ved § 1, nr. 18, i lov nr. 744 af 1. juni
2015, for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg,
som opfylder betingelserne herfor, og for hvilke Energinet.dk har
ydet tilsagn om pristillæg inden lovens
ikrafttræden.
Det foreslås endvidere af ordensmæssige hensyn i
stk. 4, at regler fastsat i
medfør af § 47, stk. 9, 10 og 12, i lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6.
februar 2015 med senere ændringer, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af nye regler.
Energistyrelsen har efter bemyndigelse i henhold til § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2012 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser fastsat to
bekendtgørelser med hjemmel i henholdsvis § 47, stk. 9,
og § 47, stk. 10 og 12. Det drejer sig om
bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere og bekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end
vindmøller.
Disse bekendtgørelser forbliver i kraft indtil andet
fastsættes, uanset ændringerne i denne lov, hvor
hjemmelsbestemmelserne på grund af forslaget om
ophævelse af § 47, stk. 7, i VE-loven, rykker fra §
47, stk. 9, 10 og 12 til § 47, stk. 8, 9 og 11. Det
bemærkes dog, at reglerne om ansøgning om tilsagn
efter § 47, stk. 7, i bekendtgørelse nr. 1114 af 18.
september 2015 om pristillæg bliver indholdsløse efter
lovens ikrafttræden, da der ikke længere vil kunne ydes
tilsagn efter § 47, stk. 7, i VE-loven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som
ændret bl.a. ved lov nr. 900 af 4. juli 2013, § 1 i lov
nr. 744 af 1. juni 2015 og senest ved § 8 i lov nr. 261 af 16.
marts 2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 47.
… Stk.
2-5. … Stk. 6. For
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som er
nettilsluttet efter den 10. juni 2013, dog senest den 31. december
2015, ydes et pristillæg, som fastsættes således,
at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte
markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10
år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de
følgende 10 år, medmindre Energinet.dk har givet
tilsagn om, at anlægget er omfattet af den pulje, som er
nævnt i stk. 8 og 9. | | 1. I § 47, stk. 6, ændres »stk. 8
og 9« til: »stk. 7 og 8«. | | | | Stk. 7. For
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 500 kW, som er nettilsluttet den
1. januar 2016 eller senere, ydes pristillæg som nævnt
i stk. 6, dog således at pristillægget er betinget af
Energinet.dk's tilsagn forud for projektets påbegyndelse.
Tilsagn og pristillæg kan ikke gives for elektricitet
fremstillet på anlæg, som Energinet.dk har givet
tilsagn om, er omfattet af den pulje, som er nævnt i stk. 8
og 9. Stk. 8.
… | | 2. § 47, stk. 7, ophæves. Stk. 8-12 bliver herefter stk. 7-11. | | | | Stk. 9. Det er
en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 8, at
anlægget nettilsluttes inden 2 år efter afgivelse af
tilsagn om forhøjet pristillæg. Energi-, forsynings-
og klimaministeren fastsætter regler om
ansøgningsproceduren og om fordelingen af puljen efter stk.
8 på forskellige kategorier af anlæg og kriterier for
udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning, hvis
antallet af ansøgninger overstiger mængden af megawatt
i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
forhøjelse af puljen, hvis den årlige pulje ikke er
blevet fuldt udnyttet i de foregående år. | | 3. I § 47, stk. 9, 1. og 2. pkt., der bliver
stk. 8, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 8« til:
»stk. 7«. | | | | Stk. 10. For
elektricitet fra anlæg, som ikke er omfattet af stk. 4-9, og
som er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, ydes der
pristillæg på følgende måde, jf. dog stk.
11: 1) For elektricitet fremstillet ved
anvendelse af energikilder eller teknologier af væsentlig
betydning for den fremtidige udbredelse af VE-elektricitet ydes
efter energi-, forsynings- og klimaministerens bestemmelse samme
pristillæg som efter § 43 a, stk. 7, hvis anlægget
har en installeret effekt på 6 kW eller derunder. 2) For elektricitet fremstillet ved
anvendelse af energikilder eller teknologier af væsentlig
betydning for den fremtidige udbredelse af VE-elektricitet, som
ikke er omfattet af nr. 1, ydes efter energi-, forsynings- og
klimaministerens bestemmelse et pristillæg, som
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 60
øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40
øre pr. kWh i de følgende 10 år. 3) For elektricitet fremstillet ved andre
energikilder end de i nr. 1 og 2 nævnte ydes et
pristillæg på 10 øre pr. kWh i 20 år fra
nettilslutningstidspunktet. | | 4. I § 47, stk. 10, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 4-9« til: »stk. 4-8« og
»stk. 11« ændres til: »stk.
10«. | | | | Stk. 11. For
elektricitet fra anlæg, som er nettilsluttet den 1. januar
2016 eller senere, ydes alene pristillæg efter stk. 10, hvis
anlægget har en installeret effekt på under 500 kW.
Pristillægget er endvidere betinget af Energinet.dk's tilsagn
forud for projektets påbegyndelse. Stk. 12.
… | | 5. I § 47, stk. 11, 1. pkt., der bliver stk.
10, 1. pkt., ændres »stk. 10« til: »stk.
9«. | | | | § 49.
… Stk.
2-3. … Stk. 4. Tilskud
kan ydes til etablering af anlæg, drift af anlæg i en
nærmere angivet periode eller information om
energimæssige egenskaber ved anlæg og lign. Tilskud til
etablering og drift kan ydes sammen med pristillæg efter
§ 47, stk. 3, nr. 1, stk. 4-8 eller stk. 10, nr. 1 eller 2,
eller § 48, stk. 3, nr. 1. Stk. 5.
… | | 6. I § 49, stk. 4, 2. pkt., ændres
»stk. 4-8 eller stk. 10, nr. 1 eller 2« til:
»stk. 4-7 eller stk. 9, nr. 1 eller 2«. | | | | § 50.
… Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for et
af Folketinget nedsat udvalg fastsætte nærmere regler
om, at pristillæg og tilskud til nærmere angivne
kategorier af anlæg eller energikilder som nævnt i
§§ 43 a-43 e og 44-48 skal nedsættes eller
bortfalde, samt fastsætte nærmere regler eller
træffe afgørelse om, hvilke anlægskategorier der
kan få pristillæg efter § 47, stk. 3, nr. 1, eller
stk. 10, nr. 1 og 2, eller § 48, stk. 3, nr. 1, og hvilke
solcelleanlæg der er omfattet af § 47, stk. 4, nr. 2,
stk. 5, nr. 1, 3 og 4, og stk. 8, nr. 2 og 3. Stk. 3-6.
… | | 7. I § 50, stk. 2, ændres »stk.
10, nr. 1 og 2« til: »stk. 9, nr. 1 og 2«, og
»stk. 8, nr. 2 og 3« ændres til: »stk. 7,
nr. 2 og 3«. | | | | § 51.
… Stk.
2-3. … Stk. 4. Betaling
for elektricitet produceret på anlæg omfattet af
§§ 35 b, 39 og 41, § 43 a, stk. 7, § 44, stk.
5, og § 47, stk. 2, stk. 3, nr. 1, stk. 4-8 og stk.10, nr. 1
og 2, i 1 time kan ikke overstige de samlede beløb for
pristillæg og markedspris, som er fastsat i disse
bestemmelser. Hvis markedsprisen i 1 time overstiger det samlede
beløb, modregner Energinet.dk det overstigende beløb
ved førstkommende udbetalinger af markedspris og
pristillæg. Stk. 5.
… | | 8. I § 51, stk. 4, 1. pkt., ændres
»stk. 4-8 og stk. 10, nr. 1 og 2« til: »stk. 4-7
og stk. 9, nr. 1 og 2«. | | | | § 52.
… Stk.
2-3. … Stk. 4.
Energinet.dk skal varetage balanceringen af elproduktion på
en vindmølle omfattet af § 38, som er nettilsluttet
senest den 31. december 2002, bortset fra elværksfinansierede
vindmøller, og på et solcelleanlæg med en
installeret effekt på 50 kW eller derunder, som er omfattet
af § 47, stk. 4, nr. 1 eller 2, stk. 5, nr. 1-4, eller stk. 8,
og sælge elektriciteten på Nordpool, hvis elproducenten
anmoder herom, eller hvis elproducenten ikke giver meddelelse som
nævnt i stk. 3. Varetagelsen af balanceringen og salget er
betinget af, at elproducenten betaler de nødvendige
omkostninger, som Energinet.dk afholder i forbindelse hermed. Stk. 5-6.
… | | 9. I § 52, stk. 4, 1. pkt., ændres
»stk. 8« til: »stk. 7«. | | | | § 66.
… Stk. 2.
Energiklagenævnet behandler klager over Energinet.dk's
afgørelser i henhold til § 13, stk. 8, § 15 a,
stk. 3, §§ 18-21, § 41, stk. 4, § 43 a, stk. 8,
§ 44, stk. 6, § 47, stk. 7 og 11, og § 54, stk. 2 og
3, og regler fastsat i medfør heraf. Stk. 3-6.
… | | 10. I § 66, stk. 2, ændres »§
47, stk. 7 og 11« til: »§ 47, stk.
10«. | | | | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på tilsagn efter § 47, stk. 7, i
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 122 af 6. februar 2015 med senere ændringer, der er ydet
før lovens ikrafttræden. For sådanne tilsagn
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Stk. 4. Regler
fastsat i medfør af § 47, stk. 9, 10 og 12, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122
af 6. februar 2015 med senere ændringer, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af nye regler. |
|