Skriftlig fremsættelse (3. maj
2016)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi (Ophævelse af
60/40-støtteordningen for solcelleanlæg)
(Lovforslag nr. L 185)
Formålet
med lovforslaget er at ophæve den generelle
støtteordning for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg. Støtteordningen vedrører
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500
kW, som nettilsluttes den 1. januar 2016 eller senere. Med
støtteordningen ydes en fast afregningspris på 60
øre pr. kWh i 10 år fra nettilslutningen og 40
øre pr. kWh de efterfølgende 10 år (herefter
benævnt 60/40-støtteordningen).
Ophævelse af 60/40 støtteordningen skal sikre, at der
ikke fortsat ydes støtte til udbygning med
solcelleanlæg efter 60/40-støtteordningen.
Med den
politiske aftale fra 2013 er der politisk forudsat en udbygning med
solcelleanlæg på 20 MW årligt i perioden
2018-2020. Energinet.dk har imidlertid inden for den seneste tid
modtaget et eksorbitant stort antal ansøgninger. I alt er
der ansøgt om tilsagn om pristillæg efter
60/40-støtteordningen på ca. 4.500 MW, hvilket markant
overstiger den politisk forudsatte udbygning. Udbygning i denne
størrelsesorden vil skønsmæssigt medføre
udgifter på ca. 11 mia. kr. i hele støtteperioden. Det
vurderes derfor nødvendigt at ophæve ordningen
hurtigst muligt for at sikre, at der ikke gives støtte efter
60/40-støtteordningen til denne merudbygning.
Ophævelsen medfører, at der ikke kan ydes tilsagn om
pristillæg efter 60/40-støtteordningen fra og med
tidspunktet for lovens ikrafttrædelse. De tilsagn, som
Energinet.dk har ydet inden lovens ikrafttrædelse,
berøres ikke af lovforslaget. Lovforslaget vil få
betydning for ansøgninger, hvor der ikke er ydet tilsagn om
pristillæg fra Energinet.dk, inden lovforslagets
ikrafttrædelse.
Det foreslås, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen, således at
udgifterne til støtten til elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg begrænses mest muligt.
Som følge af dette lovforslags
hastende karakter er det nødvendigt at fravige de
almindelige regler for behandling af lovforslag, hvilket kan ske
med hjemmel i Folketingets Forretningsorden § 42.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at
lovforslaget ikke har kunnet sendes i høring, og at det
foreslås at lovforslaget kan stadfæstes straks efter
vedtagelsen.
Lovforslaget
vil træde i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.