Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 3. maj 2016
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2016
og var til 1. behandling samme dag. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
betemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om,
at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 12, stk. 1, således at 2. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, EL, LA, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
For Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget er det vigtigt, at vi lever op til de aftaler og
målsætninger, som vi har fastlagt med energiaftalen fra
2012. Det gælder også forventningerne til udbygningen
med solceller, og vi noterer os, at ministeren i lovbehandlingen
gav tilsagn om at drøfte, hvordan vi sikrer, at også
udbygningen under 60-40-ordningen som minimum svarer til de
ambitioner, vi havde i 2012. Siden indgåelsen af
energiaftalen er prisen på solceller faldet, og på den
baggrund opfordrer vi til, at der i energiforligskredsen tages en
drøftelse af, hvordan vi sikrer en fortsat positiv udbygning
med solceller, der med lavere priser må forventes at
udgøre en vigtig brik i den grønne omstilling
fremadrettet. Det konkrete lovforslag er nødvendigt for at
stoppe en helt utilsigtet udvikling, hvor der i løbet af
meget få uger er indkommet ansøgninger om
støtte til 4.500 MW under 60-40-ordningen mod en tidligere
forventning om samlet set 60 MW i perioden frem til 2020. En
sådan eksplosiv udbygning vurderes med de nuværende
elprisforventninger at medføre en ekstraregning i
løbet af støtteperioden på ca. 11 mia. kr., og
det er vi naturligvis nødsaget til at gribe ind over
for.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
tiltræder udtalelsen fra S, RV, SF og KF og ønsker
herudover at uddybe vores holdning. Vi mener, at lovforslaget er en
overreaktion, der desværre udnytter en aktuel akut situation
til helt at slagte en ellers fornuftig støtteordning. Vi har
valgt at støtte lovforslaget for at undgå, at hele
solcelleudbygningen sker i form af kommercielle anlæg, men
har under behandlingen forgæves arbejdet for at bevare
60-40-ordningen for fællesanlæg ejet af almene
boligselskaber og kommunale anlæg og små private
anlæg opsat på tagflader.
Enhedslisten ønsker at fremme
udbygning med solceller, og vi har et mål om en kapacitet
på 8.000 MW. Men udbygningen skal primært forankres i
fællesanlæg.
Som det fremgår af svaret på
spørgsmål 2, er solceller nu den form for vedvarende
energi, hvor vi får flest kWh for den samme PSO. Også
derfor skal solceller fremover prioriteres højere, gerne
på bekostning af biogas, som PSO-mæssigt er langt den
dyreste energiform.
Vi er imod, at ordningen helt afskaffes, og
har ønsket ordningen justeret, så den umiddelbart
videreføres, så store anlæg på tagflader
fortsat vil kunne opstilles. Regeringen har afvist dette bl.a.
under henvisning til, at en ændring af ordningen kræver
ny lang behandlingstid hos EU.
En række fornuftige anlæg
kommer i klemme ved dette indgreb som følge af
grådighed blandt en lille gruppe storinvestorer. Det er
urimeligt. Men det har ikke været muligt at rejse et flertal
for, at disse skulle friholdes for indgrebet. Enhedslisten vil
presse på, for at der straks indledes forhandlinger om,
hvorledes udbygning med solceller kan fremmes mest optimalt, med
henblik på at der snarest etableres en ny ordning, som kan
fremme ikkekommercielle anlæg, herunder sikre, at de
projekter, som nu rammes uretfærdigt, kan komme med i en ny
model.
Enhedslisten arbejder for, at der bliver
bedre rammevilkår for, at solceller opsættes af
kommuner, boligforeninger og solcellelaug, og at vi primært
udnytter store tagflader i kommuner, boligforeninger, på
idrætshaller, på store landbrugsbygninger og på
industribygninger.
Ligeledes vil det være fornuftigt at
bruge arealer ved tekniske anlæg som varmeværker,
spildevandsanlæg og motorveje til solcelleopstilling. Vi skal
sikre den folkelige opbakning til den fortsatte udbygning af den
vedvarende energi, og vi vil skabe bedre vilkår for
solcellelaug f.eks. ved at øge afstandskravet fra 2 til 10
km for borgere, der er medejere af et solcelleanlæg.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene ikke vedtages
ved 2. behandling, vil mindretallet indstille lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(ALT):
1)
Undertitlen affattes således:
»(60-40-støtteordningen for
solcelleanlæg målrettes til installationer på
tagflader på godkendte bygninger).«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2) Nr.
1-10 udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
47, stk. 7, indsættes efter »500 kW«:
»og installeret på tagflader på
myndighedsgodkendte bygninger«.«
[Målretning af
60-40-støtteordningen til solcelleanlæg på
tagflader]
Til § 2
3) Stk.
4 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Ændringsforslagene er
konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget går ud
på at adskille støtten til opførelsen af nye
solcelleanlæg i anlæg, der er installeret på
henholdsvis jorden og tagflader, således at der fremover
udelukkende gives støtte til taginstallerede
solcelleanlæg. Med ændringsforslaget sikres, at den
fremtidige udbygning med solceller ikke bliver komprimeret i
få, store og landskabsforstyrrende anlæg på land,
men holdes til de naturligt afgrænsede arealer på
myndighedsgodkendte bygninger, hvilket samtidig befordrer bredt,
folkeligt ejerskab frem for ejerskab hos få professionelle
investorer.
Mikkel Dencker (DF) Jan Erik
Messmann (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen
(S) Erik Christensen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
Lea Wermelin (S) Karin Gaardsted (S) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg
(RV) Zenia Stampe (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Lisbeth Bech Poulsen
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 185
Bilagsnr. | Titel | 1 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 185
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor meget PSO-betalere vil spare
ved afskaffelse af 60-40-støtteordningen, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om den forventede PSO-udgift til de
4.320 MW solceller pr. MW i forhold til den forventede PSO-udgift
pr. MW i Kriegers Flak Havvindmøllepark og det
kystnære udbud, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om der i de ansøgte 4.320 MW
»almindelige« anlæg under 500 kW indgår
solcellelaug, almene boligforeninger og kommuner og i hvilket antal
og anlægsstørrelser, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, i hvilket omfang der er
anlæg, som omgår 500 kW-begrænsningen og på
hvilken måde, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvem der er investorer og
øvrige interessenter, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om formulering af en lovændring,
der forhindrer omgåelse af 500 kW-grænsen, men ikke
afskaffer hele 60-40-støtteordningen, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor meget solcellestrøm
bør udgøre af det samlede elforbrug i fremtidens
vedvarende energi-forsyning, og hvor meget PSO-støtte der
skal ydes, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om de samfundsøkonomiske
beregninger ved at gennemføre de ansøgte
solcelleanlæg i forhold til at støtte elproduktion med
havvindmøller, landvindmøller og biogas, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der forhindrer, at flere 500 kW-anlæg
kan etableres på jorden på samme lokalitet, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor stor en udbygning der er
aftalt under ordningen, og hvor stor udbygningen bliver, hvis loven
vedtages i dag, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvorvidt ministeren har en
forpligtelse til at komme med forslag, der sikrer, at den aftalte
udbygning nås, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilke tanker ministeren har gjort
sig om en ny ordning, der sikrer, at målet nås, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvornår ministeren vil
indkalde til forhandlinger om en ny ordning, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om et ændringsforslag, der
viderefører ordningen - dog med en begrænsning
på den effekt, der samlet kan gives støtte til
svarende til det aftalte, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorvidt der skal åbnes for
at ansøge om timebaseret nettoafregning uden
pristillæg, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke ændringer i markedet
der vurderes at have skabt det voldsomme skift i interessen for
60-40-ordningen fra årets første måneder til
april 2016, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor mange forskellige
ansøgere der står bag april måneds
ansøgninger, og hvordan fordelingen er i størrelse og
type af de ansøgte anlæg, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorvidt der findes et
internationalt anderkendt indeks over prisen på
solcelleanlæg, som afspejler købsprisen for et
anlæg til installation i Danmark, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|