Fremsat den 27. april 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012 og lov nr. 635 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2014-15« til: »2016-17«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler
justitsministeren at fremsætte lovforslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering
og opbevaring (logning) af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold, jf.
§ 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I).
Det påhviler
justitsministeren at foretage revisionen i folketingsåret
2014-15, jf. § 1 i lov nr. 635 af 12. juni 2013 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af
revisionsbestemmelse).
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
udgør sammen med den mere detaljerede bekendtgørelse
nr. 988 af 28. september 2006, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014, om udbydere af
elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) de gældende
logningsregler. Reglerne har til formål at sikre, at en
række oplysninger om tele- og internetkommunikation er
tilgængelige hos udbyderne, når politiet har brug for
at indhente sådanne oplysninger til brug for efterforskning
og retsforfølgning af strafbare forhold.
Til brug for revisionen af
logningsreglerne har Rigspolitiet fremsat en række
anbefalinger, som bygger på politiets hidtidige erfaringer
med anvendelsen af reglerne. Et eksternt konsulenthus har med
afsæt i Rigspolitiets anbefalinger beregnet de
erhvervsøkonomiske konsekvenser, som peger på
omstillingsomkostninger for udbyderne i omegnen af en milliard kr.
Det overstiger efter Justitsministeriets opfattelse grænsen
for det acceptable.
Justitsministeriet har samtidig med
beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser afholdt
møder med en række store udbydere og
interesseorganisationer inden for tele- og internetbranchen.
På møderne er der blevet etableret en nyttig og
konstruktiv dialog om udformningen af fremtidens
logningsregler.
Efter Justitsministeriets
opfattelse er der ingen tvivl om, at behovet for nye logningsregler
er reelt og presserende. Omvendt ønsker ministeriet ikke, at
udbyderne pålægges økonomiske byrder for nye
logningsregler i en størrelsesorden, som ikke er
acceptabel.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionen af logningsreglerne bør
udsættes med henblik på at fortsætte den gode
dialog med udbyderne, således at de nye regler både i
tilstrækkelig grad tilgodeser politiets behov, og samtidig
ikke pålægger udbyderne unødige
økonomiske byrder.
Justitsministeriet vil i
tillæg til den igangværende dialog gennemføre en
høring af relevante myndigheder, organisationer mv. om deres
vurdering og erfaringer med de gældende logningsregler.
2. Logning af
oplysninger om tele- og internetkommunikation
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
blev indført ved § 2 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller teletjenester
at foretage registrering og opbevaring (logning) i 1 år af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold. Justitsministeren kan
efter forhandling med erhvervs- og vækstministeren og
energi-, klima- og forsyningsministeren fastsætte
nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne
til lov nr. 378 af 6. juni 2002 (bemærkningerne til § 2,
nr. 2 og 3, i lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001, jf.
Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879),
at retsplejelovens § 786, stk. 4, indebærer en pligt for
udbydere af telenet og teletjenester til at registrere både
tele- og internetkommunikation.
Det er endvidere i pkt. 1.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget forudsat, at
udbyderne alene skal logge oplysninger om trafikdata og ikke af
selve indholdet af kommunikationen.
De nærmere regler om logning,
herunder hvilke oplysninger udbyderne skal logge, fremgår af
logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom pkt.
2.1.3.
De nærmere betingelser for,
hvornår teleudbyderne skal udlevere oplysningerne til
politiet, fremgår af retsplejelovens kapitel 71 og 74 om
indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder blandt
andet, at udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde
som udgangspunkt kræver, at der indhentes en
retskendelse.
2.1.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med
indførelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev det
fastsat, at bestemmelsen senere skulle revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6.
juni 2002 skulle justitsministeren således i
folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor var
ifølge lovens forarbejder (pkt. 3.1.3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001,
jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side
854), at en ordning med pligtmæssig logning af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det
hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle år efter
dens iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006 blev revisionen udskudt til folketingsåret 2009-10.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 217 af 31.
marts 2006, jf. Folketingstidende 2005-2006, Tillæg A, side
7217), at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med
anvendelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, som - sammen med
logningsbekendtgørelsen - først blev sat i kraft den
15. september 2007. Logningsbekendtgørelsens regler
gennemførte bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006 om lagring af data genereret
eller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller
elektroniske kommunikationsnet og om ændring af direktiv
2002/58/EF (logningsdirektivet).
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2011-12,
således at bl.a. resultatet af en evaluering af
logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i overvejelserne i
forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var endvidere enig
med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med
logningsreglerne med henblik på at vurdere behovet for
eventuelle ændringer. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
180 af 24. marts 2010, jf. Folketingstidende 2009-10, Tillæg
A, side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2012-13.
Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til
folketingsåret 2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i
tilknytning til offentliggørelsen af en evalueringsrapport
om logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid
ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at
fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger
til lovforslag nr. L 53 af 14. december 2011, jf. Folketingstidende
2011-12, Tillæg A, side 4, og Retsudvalgets betænkning
af 31. maj 2012, Tillæg B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2014-15.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 5 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 142 af 6.
februar 2013, jf. Folketingstidende 2012-2013, Tillæg A, side
5), at Kommissionens tidligere bebudede forslag til revision af
logningsdirektivet nu først forventedes fremsat i
løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet
tilkendegav endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget,
at reglerne om logning af oplysninger om internettrafik
(sessionslogning) efter ministeriets opfattelse burde revideres i
folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen af
logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket med den
konsekvens, at de logningsregler, der byggede på direktivet,
ikke kunne revideres i det pågældende
folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål nr.
14 (L142) fra Folketingets Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret
2014-15 fremsat lovforslag om at udskyde revisionen til
folketingsåret 2015-16. Baggrunden herfor var ifølge
forslaget (pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 193 af 29. april 2015, jf. Folketingstidende
2014-15 (1. samling), Tillæg A, side 5) at afvente en
afklaring af, om - og i givet fald hvornår - Kommissionen
ville fremsætte forslag om nye EU-regler på
området efter EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i de
forenede sager C-293/12 og C-594/12, Digital Rights Ireland Ltd.
Lovforslaget nåede dog ikke at blive vedtaget på grund
af udskrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
2.1.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af
28. september 2006 om udbydere af elektroniske kommunikationsnets
og elektroniske kommunikationstjenesters registrering og opbevaring
af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) er
udstedt med hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september
2007.
Bekendtgørelsen blev
ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014,
hvorved reglerne om logning af oplysninger om internettrafik
(sessionlogning) blev ophævet.
Det fremgår af
logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere
skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik, der genereres eller behandles i deres net,
således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Logningsbekendtgørelsen
finder ikke anvendelse for transport af radio- og tv-programmer og
for andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger og lignende
foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for foreningen
eller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne registrere
en række nærmere angivne oplysninger om fastnet- og
mobiltelefoni samt SMS-, EMS-, og MMS-kommunikation. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldende og det opkaldte
nummer, tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og -
for så vidt angår mobiltelefoni - den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er
forbundet til på kommunikationstidspunktet, samt oplysninger
om anonyme tjenester (taletidskort). Oplysningerne giver dermed
mulighed for, at politiet kan fastslå, hvem der har
kommunikeret med hvem, hvornår og hvor de befandt sig
på tidspunktet for kommunikationen.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne registrere
visse nærmere angivne oplysninger om en brugers adgang til
internettet. Det gælder bl.a. tidspunktet for
kommunikationens start og afslutning og oplysninger om den tildelte
brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende
tidspunkt.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne registrere
en række nærmere angivne oplysninger om brug af
udbyderens egne e-mail- og internettelefonitjenester, herunder
bl.a. oplysninger om modtagende og afsendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen
tilfælde registrere og opbevare indholdet af kommunikation,
hverken i forbindelse med telekommunikation, brug af internettet
eller brug af udbyderens egne kommunikationstjenester. Det er
således ikke muligt for politiet på baggrund af de
data, teleudbydernes skal logge efter
logningsbekendtgørelsen, at få adgang til oplysninger
om indholdet af den tele- eller internetkommunikation, som har
været ført. Det bemærkes, at der i
retsplejeloven findes særskilte regler om politiets adgang
til at foretage aflytninger og dermed fremadrettet få adgang
til indholdet af tele- og internetkommunikation.
Hvis de i §§ 4-6
nævnte oplysninger kan registreres af flere udbydere, skal
oplysningerne registreres og opbevares af mindst én af
udbyderne, jf. logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 8, kan registrering og
opbevaring af de i §§ 4-6 nævnte oplysninger efter
aftale med udbyderen på dennes vegne foretages af en anden
udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger
opbevares i 1 år, jf. logningsbekendtgørelsens §
9.
Manglende iagttagelse af
logningspligten i bekendtgørelsen straffes med bøde,
jf. logningsbekendtgørelsens § 10.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er efter Justitsministeriets
opfattelse afgørende, at logningsreglerne sikrer politiet et
effektivt redskab til kriminalitetsbekæmpelse. Samtidig er
det afgørende, at logningsreglerne respekterer borgernes
grundlæggende ret til beskyttelse af privatlivet, og at
erhvervslivet ikke pålægges unødige byrder.
Til brug for Justitsministeriets
revision af logningsreglerne har Rigspolitiet fremsat en
række anbefalinger, som bygger på politiets hidtidige
erfaringer med anvendelsen af reglerne.
Rigspolitiet har i den forbindelse
oplyst, at det grundlæggende er helt afgørende for
politiets efterforskning at have mulighed for at få oplysning
om, hvem der har kommunikeret med hvem, i hvilket tidsrum, og hvor
de pågældende var på det pågældende
tidspunkt, hvad enten der er kommunikeret via tele- eller
internettrafik.
Bl.a. henset til, at
telekommunikation i stigende grad går fra traditionel
telefoni (som er omfattet af den nuværende
logningsforpligtelse) til internetbaseret telefoni (som ikke er
omfattet), har Rigspolitiet anbefalet, at logningspligten udvides,
således at pligten til at logge data om internettrafik kommer
til at svare til den gældende pligt til at logge data om
traditionel telefonitrafik. Anbefalingerne skal bl.a.
imødegå, at politiets efterforskningsmuligheder
udhules som følge af den teknologiske udvikling.
Kriminelle og radikaliserede kredse
anvender således - i lighed med andre mennesker - i stadig
stigende omfang kommunikation via internettet i form af apps,
IP-telefoni og chat-funktioner via diverse internetservices mv. i
stedet for almindelig telefoni, idet denne teknologi ofte er
billigere og mere tilgængelig.
Det er derfor af afgørende
betydning for politiets mulighed for at efterforske og
retsforfølge alvorlig kriminalitet, at politiet også
har adgang til oplysninger om den kommunikation, der foregår
på de digitale platforme.
Behovet for loggede oplysninger om
internetkommunikation skal endvidere ses i lyset af, at kriminelle
i stigende omfang anvender internetbaserede kommunikationsformer
med indbyggede krypteringsværktøjer, hvilket
gør det sværere for politiet gennem aflytning at
gøre sig bekendt med indholdet af en mistænkts
kommunikation. Loggede oplysninger om internetkommunikation, som
ikke vedrører indholdet af kommunikationen, og som derfor
ikke er krypterede, kan i den sammenhæng tjene som et vigtigt
alternativt efterforskningsmæssigt redskab for politiet.
Rigspolitiet har endvidere oplyst,
at kriminalitetsbilledet i disse år ændrer sig i takt
med den teknologiske udvikling, således at den traditionelle
kriminalitet falder, mens kriminaliteten på internettet
stiger. Stigningen sker både inden for netbedrageri og
misbrug af betalingskort og for de mere avancerede og komplicerede
kriminalitetstyper som hacking. I sådanne sager er politiets
efterforskningsmuligheder helt afhængige af, at der kan
findes spor af den datakommunikation, som har været et led i
udførelsen af forbrydelsen.
Rigspolitiet anbefaler på den
baggrund at udvide teleudbydernes pligt til at logge
internetoplysninger, navnlig ved at genindføre regler om
logning af oplysninger om internettrafik i en forbedret form, som
vil gøre de loggede oplysninger mere anvendelige i politiets
efterforskning.
For så vidt angår mobil
internettrafik anbefaler Rigspolitiet endvidere, at der logges
oplysninger om de celler, den mobile kommunikationsenhed er
forbundet til ved kommunikationens start og afslutning, og
eventuelle celleskift i løbet af kommunikationen samt de
tilhørende masters præcise geografiske eller fysiske
placering på tidspunktet for kommunikationen.
Herudover anbefaler Rigspolitiet,
at den gældende logningsforpligtelse i det væsentlige
fastholdes.
Justitsministeriet har med
afsæt i Rigspolitiets anbefalinger fået et eksternt
konsulenthus til at beregne anbefalingernes erhvervsmæssige
konsekvenser for tele- og internetudbyderne. Konsulenthusets
beregninger peger på omstillingsomkostninger for udbyderne i
omegnen af en milliard kr. Det overstiger efter Justitsministeriets
opfattelse grænsen for det acceptable.
Justitsministeriet har samtidig med
beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser afholdt
møder med en række store udbydere og
interesseorganisationer inden for tele- og internetbranchen.
På møderne er der blevet etableret en nyttig og
konstruktiv dialog om udformningen af fremtidens
logningsregler.
Efter Justitsministeriets
opfattelse er der ingen tvivl om, at behovet for nye logningsregler
er reelt og presserende. Omvendt ønsker ministeriet ikke, at
udbyderne pålægges økonomiske byrder for nye
logningsregler i en størrelsesorden, som ikke er
acceptabel.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionen af logningsreglerne bør
udsættes med henblik på at fortsætte den gode
dialog med udbyderne, således at de nye regler både i
tilstrækkelig grad tilgodeser politiets behov, og samtidig
ikke pålægger udbyderne unødige
økonomiske byrder.
2.3. Den
foreslåede ordning
Efter den foreslåede ordning
vil justitsministeren i folketingsåret 2016-17
fremsætte forslag om revision af logningsreglerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 21. april 2016 til den 19. maj 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste, Politiforbundet,
HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet,
Bitbureauet, Campingrådet, Danske Advokater,
Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Justitia, Rådet for
Digital Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International,
Retspolitisk Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Energi, HORESTA, Brancheforeningen Teleindustrien,
Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, Foreningen af
Danske Internet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA,
SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk
Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S,
Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende
skema | | | | Positive
konsekvenser/mindre-udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ifølge § 8 i lov nr.
378 af 6. juni 2002, som senest ændret ved lov nr. 635 af 12.
juni 2013, skal justitsministeren i folketingsåret 2014-15
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold.
Med den foreslåede
bestemmelse udskydes denne revision til folketingsåret
2016-17.
Der kan i den forbindelse henvises
til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012 og lov nr. 635 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret 2014-15
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres »2014-15«
til: »2016-17«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|