Ændringsforslag stillet den 30. maj
2016 uden for betænkningen
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren:
13)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 1, nr. 7, ændres »efter § 17, stk.
2, i lov om social pension« til: »efter § 17, stk.
2, 1. pkt., i lov om social pension, eller når kommunen har
vurderet, at det er helt åbenbart, at en persons arbejdsevne
ikke kan forbedres og sagen derfor ikke skal forelægges
rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om
social pension«.«
[Ændring som konsekvens af
ændringen af § 18, stk. 2, i lov om social pension i lov
nr. 456 af 25. maj 2016]
Til § 6
14)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
01, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.«
[Opdeling af lovforslagets
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse i to
paragraffer]
Ny paragraf
15)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1. Har en sag i den
nugældende forsøgsperiode fra den 1. juli 2014 til og
med den 30. juni 2016 været forelagt klinisk funktion til
vurdering af, om der kan anbefales en anden behandling end den, som
borgeren er blevet tilbudt, skal sagen fra og med den 1. juli 2016
ikke forelægges for sundhedskoordinatoren.
Stk. 2. § 1, nr.
01, har virkning fra den 1. juni 2016.«
[Opdeling af lovforslagets
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse i to
paragraffer]
Bemærkninger
Til nr. 13
Efter de gældende regler i
sygedagpengelovens § 24 ophører udbetalingen af
sygedagpenge efter udløbet af en kalendermåned,
når der er udbetalt sygedagpenge for mere end 22 uger i de 9
forudgående kalendermåneder.
Kommunen træffer efter de
gældende regler i sygedagpengeloven afgørelse om
forlængelse af sygedagpengeperioden for personer, der er
omfattet af revurderingstidspunktet i § 24, når visse
betingelser er opfyldt. De situationer, hvor sygedagpengeperioden
kan forlænges, fremgår af § 27, stk. 1, i
sygedagpengeloven.
Det fremgår således af §
27, stk. 1, nr. 4, i sygedagpengeloven, at sygedagpengeperioden
forlænges, når kommunen har vurderet, at en sag skal
behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen
hurtigst muligt kan træffe afgørelse om
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
I forbindelse med kommunens revurdering
inden ophøret af sygedagpenge efter lovens § 24 skal
kommunen tage stilling til, om den sygemeldtes sag skal
forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på en
vurdering af, om pågældende skal have
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Hvis kommunen i den forbindelse vurderer,
at den sygemeldtes sag skal forelægges rehabiliteringsteamet,
har pågældende ret til forlængelse af
udbetalingen af sygedagpenge efter lovens § 27, stk. 1, nr.
4.
Efter sagens behandling i teamet skal
kommunen hurtigst muligt træffe afgørelse i sagen. I
sager om førtidspension skal kommunen som udgangspunkt
træffe afgørelse inden 3 måneder efter
tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om
førtidspension, jf. § 21 i lov om social pension.
Udbetalingen af sygedagpenge
forlænges frem til det tidspunkt, hvor den sygemeldte
overgår til førtidspension.
Det fremgår endvidere af § 27,
stk. 1, nr. 7, i sygedagpengeloven, at sygedagpengeperioden
forlænges, når der er modtaget en ansøgning om
førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social
pension.
Folketinget vedtog den 19. maj 2016 lov nr.
456 af 25. maj 2016 om undtagelse af visse
førtidspensionssager fra forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Som følge af loven er det fra den 1.
juni 2016 således muligt for kommunerne at undtage visse
sager om førtidspension fra forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Formålet har været at lette
kommunernes sagsbehandling i sager om førtidspension. Det
har ikke været hensigten at ændre mulighederne for
forlængelse af sygedagpengeperioden i disse sager, men disse
sager vil fra den 1. juli 2016 ikke være omfattet af de
gældende forlængelsesmuligheder, idet der ved en fejl
ikke skete en konsekvensrettelse af sygedagpengelovens
forlængelsesmuligheder ved lov nr. 456 af 25. maj 2016.
Derfor foreslås det, at der foretages en konsekvensrettelse,
så kommunerne kan forlænge sygedagpengeperioden,
også i de sager om førtidspension, som kommunen
behandler uden om rehabiliteringsteamet.
Konkret foreslås det, at det i §
27, stk. 1, nr. 7, i sygedagpengeloven tilføjes, at kommunen
træffer afgørelse om forlængelse af
sygedagpengeperioden i de sager om førtidspension, hvor
kommunen efter § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension
har vurderet, at det er helt åbenbart, at personens
arbejdsevne ikke kan forbedres og sagen derfor ikke skal
forelægges for rehabiliteringsteamet.
Formålet med ændringen er
således at sikre, at muligheden for at få
forlænget sygedagpengeperioden for en sygemeldt, for hvem der
skal tages stilling til førtidspension, ikke afhænger
af, om kommunen vurderer, at borgerens sag om førtidspension
skal forelægges rehabiliteringsteamet eller ej.
I forbindelse med kommunens revurdering
inden ophøret af sygedagpenge efter lovens § 24, hvor
kommunen tager stilling til, om sagen skal forelægges
rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af, om
pågældende skal have ressourceforløb, fleksjob
eller førtidspension, skal kommunen således fremover
samtidig vurdere, om det er helt åbenbart, at personens
arbejdsevne ikke kan forbedres og sagen derfor ikke skal
forelægges rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, 2.
pkt., i lov om social pension. I den situation vil
pågældende have ret til forlængelse af
udbetalingen af sygedagpenge efter lovens § 27, stk. 1, nr.
7.
Udbetalingen af sygedagpenge
forlænges frem til det tidspunkt, hvor den sygemeldte
overgår til førtidspension.
Til nr. 14
Som følge af ændringsforslag
nr. 13 foreslås det at affatte lovforslagets § 6
på ny, idet det foreslås, at virkningsbestemmelsen i
stk. 2 flyttes til en ny paragraf, jf. ændringsforslag nr.
15. Det foreslås således i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli
2016. Dette svarer til den tidligere foreslåede
ikrafttrædelse af lovforslaget.
Det er foreslået i
ændringsforslag nr. 13, at der foretages en ændring i
formuleringen af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedagpengeloven, som
skal sikre, at en borgers mulighed for at få forlænget
sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1, i sygedagpengeloven
ikke afhænger af, om kommunen vurderer, at borgerens sag om
førtidspension skal forelægges rehabiliteringsteamet
eller ej.
Ændringsforslag nr. 13 er en
konsekvens af en ændring af § 18, stk. 2, i lov om
social pension, som er foretaget ved lov nr. 456 af 25. maj 2016.
Lov nr. 456 af 25. maj 2016 træder i kraft den 1. juni 2016.
Som følge heraf foreslås det, at ændringsforslag
nr. 13 træder i kraft hurtigst muligt, således at der
er størst mulig samtidighed mellem ikrafttrædelsen af
lov nr. 456 af 25. maj 2016 og ikrafttrædelsen af
ændringsforslag nr. 13. Det foreslås derfor i stk. 2,
at ændringsforslag nr. 13 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til nr. 15
Det foreslås, at
overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 6, stk. 2, flyttes til
en særskilt virknings- og overgangsparagraf. Det
foreslås derfor, at der indsættes en ny paragraf, hvor
stk. 1 svarer til lovforslagets § 6, stk. 2.
Det er foreslået i
ændringsforslag nr. 13, at der foretages en ændring i
formuleringen af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedagpengelovens,
som skal sikre, at en borgers mulighed for at få
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1, i
sygedagpengeloven ikke afhænger af, om kommunen vurderer, at
borgerens sag om førtidspension skal forelægges
rehabiliteringsteamet eller ej.
Det foreslås, at
ændringsforslag nr. 13 har virkning fra den 1. juni 2016,
hvilket er samme tidspunkt, som ændringen af § 18, stk.
2, i lov om pension i lov nr. 456 af 25. maj 2016 træder i
kraft. Derved sikres, at den foreslåede ændring i
§ 27, stk. 1, nr. 7, i lov om sygedagpenge har virkning fra
tidspunktet for ikrafttrædelsen af lov nr. 456 af 25. maj
2016.
Virkningstidspunktet for
ændringsforslag nr. 13 har alene positive konsekvenser for
personer i målgruppen.