Skriftlig fremsættelse (27. april
2016)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til
arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har
opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret
dagpengesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.)
(Lovforslag nr. L 181)
Lovforslaget udmønter Aftale om et
tryggere dagpengesystem, som regeringen (Venstre) den 22. oktober
2015 har indgået med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Det Radikale Venstre har efterfølgende tilsluttet sig
aftalen. Lovforslaget udmønter også Aftale om et
tillæg til Aftale om et tryggere dagpengesystem om
supplerende dagpenge og overskydende timer, som regeringen og
aftalepartierne har indgået den 17. december 2015.
Aftale om et tryggere dagpengesystem bygger
hovedsageligt på de anbefalinger, som Dagpengekommissionen
offentliggjorde den 19. oktober 2015. Aftalepartierne er enige i
Dagpengekommissionens anbefalinger, dog afviger Aftale om et
tryggere dagpengesystem på nogle punkter fra anbefalingerne
fra Dagpengekommissionen.
Lovforslaget indeholder følgende
punkter:
- | Beskæftigelseskonto med fleksibel
genoptjening. | - | Optjening af dagpengeret baseret på
indkomst for personer, der ikke er i berøring med
dagpengesystemet. Genoptjening af retten til en ny dagpengeperiode
og den nye fleksible genoptjening vil være timebaseret. | - | Forbrug af dagpengeret skal fremover
beregnes i timer frem for uger. | - | Ny metode for satsberegning. | - | Karensdage ved høj ledighed. | - | Dimittendsatsen nedsættes til 71,5
pct. af højeste dagpengesats for ikke-forsørgere.
Dimittendsats for forsørgere vil være på 82 pct.
af højeste dagpengesats. | - | Antallet af G-dage harmoniseres til to
dage. | - | Reduktion af dagpengeperioden for personer
med omfattende brug af dagpengesystemet. | - | Øvrige ændringer af
dagpengesystemet: Der skal derudover foretages en række
ændringer i dagpengesystemet som anbefalet af
Dagpengekommissionen: |
| - | Særreglerne for dagpenge til
førtidspensionister afskaffes. | - | Folkepensionister får mulighed for
et særligt seniormedlemskab af en
arbejdsløshedskasse. | - | Reduktion i omfanget af gyldige grunde for
selvforskyldt ledighed. | - | Reduktion i antallet af muligheder for
forlængelse af referenceperioden. | - | Reduktion i antallet af muligheder for
forlængelse af optjeningsperioden. | - | Reduktion i antallet af muligheder for
optjening med andet end løntimer. | - | Automatisk omforsikring fra
deltidsforsikret til fuldtidsforsikret. | - | Reglerne om overskydende timer
afskaffes. | - | Der indføres en ugebaseret model
for supplerende dagpenge sammen med det månedsbaserede
dagpengesystem. |
|
Det skønnes, at det samlede
lovforslag vil medføre merudgifter for det offentlige
(før skat og tilbagebeløb) på 10,0 mio. kr. i
2016, 35,3 mio. kr. i 2017, 140,1 mio. kr. i 2018, 307,2 mio. kr. i
2019 og 325,6 mio. kr. i 2020. Heraf vil staten samlet have
merudgifter på 10,0 mio. kr. i 2016, -73,9 mio. kr. i 2017,
-81,7 mio. kr. i 2018, -47,3 mio. kr. i 2019 og -46,8 mio. kr. i
2020, og kommunerne vil have merudgifter på 109,1 mio. kr. i
2017, 221,8 mio. kr. i 2018, 354,6 mio. kr. i 2019 og 372,5 mio.
kr. i 2020.
Det skønnes, at aftalen
svækker den strukturelle beskæftigelse med godt 800
personer.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 2. januar 2017. Det foreslås dog, at
de elementer, der kræver omfattende it-tilpasninger,
træder i kraft den 1. juli 2017, herunder indkomstbaseret
optjening, månedsbaseret dagpengesystem med acontoudbetaling,
forbrug af dagpenge i timer og supplerende dagpenge, idet de
forligsbundne elementer sættes i kraft af
beskæftigelsesministeren efter et folketingsvalg.
Det foreslås endvidere, at
forligsbelagte elementer af reglerne om G-dage og supplerende
dagpenge bliver sat i kraft af beskæftigelsesministeren efter
et folketingsvalg.
Som følge af, at der er tale om en
gennemgribende ændring af
arbejdsløshedsdagpengesystemet, og der som følge
heraf har været behov for opfølgende politiske
afklaringer samt en omfattende lovteknisk forberedelse, har det
ikke været muligt at fremsætte lovforslaget tidligere.
Af hensyn til den videre proces med at implementere
ændringerne, herunder den it-mæssige implementering,
ønskes lovforslaget færdigbehandlet inden Folketinget
går på sommerferie.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.