Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 25. maj 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 50 ændringsforslag til
lovforslaget.
Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-3, 7, 9, 19, 24, 30, 36, 38-40, 42-44
og 47-50.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4-6, 8, 10-18, 20-23, 25-29,
31-35, 37, 41, 45 og 46.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2016 og var til 1. behandling den 4. maj 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 8. februar 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 95. Den 27. april
2016 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra 3F.
Beskæftigelsesministeren har
kommenteret den ene henvendelse. Beskæftigelsesministeren vil
over for udvalget kommenteret den anden skriftlige henvendelse til
udvalget inden 2. behandling.
Deputationer
Endvidere har 3F mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som denne vil besvare i et åbent
samråd den 1. juni 2016.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse. Beskæftigelsesministeren har besvaret
13 spørgsmål og vil besvare 1 spørgsmål
inden 2. behandling.
3. Betænkningsbidrag fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har anmodet
om, at følgende bemærkninger vedrørende
automatisk omforsikring fra deltidsforsikret til fuldtidsforsikret
bliver tilføjet betænkningen:
I forbindelse med
Beskæftigelsesudvalgets behandling af L 181 ønsker jeg
overfor udvalget at fremsætte følgende
bemærkninger vedrørende automatisk omforsikring fra
deltidsforsikret til fuldtidsforsikret.
Det er i lovforslagets § 1, nr. 61,
med tilhørende bemærkninger foreslået, at et
deltidsforsikret medlem fremover skal omforsikres (overflyttes) til
fuldtidsforsikring, når arbejdsløshedskassen på
baggrund af oplysninger om løntimer i indkomstregisteret
konstaterer, at medlemmet har haft beskæftigelse på
mere end 390/360 løntimer indberettet til indkomstregisteret
inden for en sammenhængende periode på 3
måneder/12 uger ved henholdsvis månedsindberetninger
eller uge- eller 14-dages-indberetninger. Det fremgår videre
af lovforslaget, at der med hjemmel i den gældende § 68,
stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. bl.a. vil
blive fastsat administrative regler om, at
arbejdsløshedskassens automatiske overflytning af et
deltidsforsikret medlem til fuldtidsforsikring får virkning
fra det tidspunkt, hvor arbejdsløshedskassen konstaterer, at
betingelserne herfor er opfyldt.
I forbindelse med udmøntningen af de
administrative regler har det i forhold til
arbejdsløshedskassernes administration af den automatiske
overflytning imidlertid vist sig at være mere
hensigtsmæssigt, at overflytningen får virkning fra den
1. i måneden efter, at arbejdsløshedskassen har
konstateret, at betingelserne er opfyldt
De administrative regler vil derfor blive
fastsat i overensstemmelse hermed.
Dermed opnås en mere
hensigtsmæssig og smidig administration i
arbejdsløshedskasserne af den automatiske overflytning af
deltidsforsikrede til fuldtidsforsikring.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag på nær
de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag
nr. 7, 9, 19 og 24.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at lovforslaget ikke løser de problemer, som blev
skabt med de alvorlige dagpengeforringelser i 2010.
Vi har stadig en dagpengeperiode på 2
år og et genoptjeningskrav på 1.924 arbejdstimer. Selv
om det netop er halveringen af dagpengeperioden og fordoblingen af
genoptjeningskravet, der er årsag til, at mere end 70.000
personer har mistet dagpengeretten siden 2013, og at 16.500
personer mistede dagpengeretten sidste år, har man ikke
ønsket at rulle forringelserne fra 2010 tilbage.
Derfor vil man også i de kommende
år se tusindvis af ledige falde ud af dagpengesystemet,
hvoraf mange vil ende på kontanthjælp, hvor de nu
også vil blive ramt af kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen eller ende helt uden forsørgelse.
Den væsentligste forbedring i
lovforslaget er, at de arbejdsløse får mulighed for at
forlænge dagpengeperioden med op til 1 år, hvis de er i
stand til at skaffe sig nogle arbejdstimer, inden de har opbrugt
deres dagpengeret, og at medlemmer på supplerende dagpenge
får en lignende mulighed for at forlænge perioden med
ret til supplerende dagpenge med nogle uger. Disse ændringer
træder dog først i kraft efter et folketingsvalg.
Disse nye muligheder hjælper dog kun dem, der er i stand til
at finde arbejde med tilstrækkelig mange timer. De mange
arbejdsløse, som ikke er i stand til finde arbejde, må
stadig nøjes med en dagpengeperiode på 2 år og
30 ugers supplerende dagpenge.
Det er positivt, at forbrug af dagpenge
skal opgøres i timer i stedet for uger, og at overskydende
timer ikke skal afspadseres, ligesom det er positivt, at ministeren
selv foreslår at afskaffe bagatelgrænsen.
Det er også positivt, at
hjemsendelser på grund af vejrlig og materialemangel skal
undtages fra reglerne om supplerende dagpenge. Men denne forbedring
træder desværre først i kraft efter et
folketingsvalg.
Det er i alt væsentligt det positive
indhold i lovforslaget.
Forbedringerne i lovforslaget bliver betalt
af medlemmerne selv. Det sker ved at nedsætte dimittendsatsen
fra de nuværende 82 pct. af højeste dagpengesats til
71,5 pct., at indføre 3 årlige karensdage og at
indføre en konfiskation af 1 måneds dagpenge fra
langtidsarbejdsløse. Det er alt sammen urimelige
nedskæringer.
De øvrige ændringer i
lovforslaget medfører mange forringelser for medlemmerne,
øget bureaukrati og øget administration og
omkostninger for a-kasserne.
Man har ensidigt fokuseret på, at det
nye dagpengesystem skal være månedsbaseret og
digitaliseret. Et sådant system passer på en
funktionær med en fast månedsløn, der ligger et
pænt stykke over mindstelønnen.
Håndværkere, lavtlønnede arbejdere, vikarer og
lønmodtagere med løsere tilknytning til
arbejdsmarkedet passer ikke ind i dette system.
Det viser sig tydeligt både i de nye
regler om beregning af dagpengeret og i de nye regler om optjening
af dagpengeret.
AK-Samvirke har i et notat fra den 17.
marts 2016 påvist, at de nye beregningsregler kan
medføre, at lavtlønnede, der har haft spredte
arbejdsforhold, herunder arbejde på mindre end fuld tid, vil
få beregnet en månedlig sats, der ligger flere tusind
kroner under den dagpengesats, de ville få efter de
nugældende regler. Og i sin yderste konsekvens kan
beregningsreglerne medføre, at et medlem kan få
beregnet en sats på lidt over 3.000 kr. om måneden.
Optjeningsreglerne medfører
forringelser for lavtlønnede og for timelønnede. Hvis
man er aflønnet med industriens mindsteløn, skal man
bruge mere end 12 måneder på at optjene dagpengeret.
Ansatte, der får feriegodtgørelse, når de holder
ferie, skal bruge 5 uger ekstra på at optjene dagpengeret i
modsætning til månedslønnede, der får
løn under ferie og derfor kan optjene dagpengeretten
på 12 måneder.
Den månedlige acontoudbetaling med
efterfølgende regulering af dagpenge vil give en masse
bøvl både for a-kasserne og medlemmerne. Det betyder
ekstra arbejde for a-kasserne, og det bliver mere uoverskueligt for
medlemmerne, om de får, hvad de har krav på.
Der er indført en alvorlig
forringelse for modtagere af supplerende dagpenge. Når retten
til supplerende dagpenge er opbrugt, vil 1 dags arbejde
medføre, at man mister dagpenge for hele måneden. Det
er en ringe trøst, at denne stramning først
træder i kraft efter et folketingsvalg.
Under betegnelsen regelforenklinger er der
indført en række indskrænkninger af medlemmernes
rettigheder. Antallet af forhold, der kan forlænge perioden,
hvor man optjener ret til dagpenge, og som kan forlænge
referenceperioden, som dagpengeperioden ligger inden for, er
reduceret betydeligt.
Herudover er der fjernet en del gyldige
grunde til at afslå eller ophøre med arbejde eller
tilbud. F.eks. er det ikke længere gyldige grunde, at man
ikke vil medvirke til at producere våben og krigsmateriel, at
man ikke vil udsættes for passiv rygning, eller at et
voldsramt medlem er nødt til at flytte for at komme
væk fra sin voldelig ægtefælle eller
samlever.
Konklusionen er, at lovforslaget
overhovedet ikke retter op på de alvorlige følger af
dagpengereformen fra 2010, og at forbedringerne i form af
muligheden for at optjene op til 1 års ekstra dagpengeret og
tilsvarende på ingen måde opvejer de mange
forringelser, der er indeholdt i dette lovforslag.
Enhedslisten vil stille de eventuelle
nødvendige konsekvensændringsforslag, hvis et eller
flere af Enhedslistens ændringsforslag vedtages ved 2.
behandling
Alternativets medlemmer af udvalget
udtaler, at regeringen og aftalepartierne havde en historisk
mulighed for at lave et tidsvarende og fremtidssikret
dagpengesystem, der bygger på de værdier, vi gerne vil
forstærke i samfundet, og som tager højde for
udviklingen på arbejdsmarkedet. I stedet har man
indgået aftale om en model, der bygger videre på den
grundlæggende holdning, at arbejdsløshed er de
arbejdsløses egen skyld, og at de derfor skal motiveres
gennem økonomiske tab og kontrol. Det er så uholdbart
et fundament at genopbygge et i forvejen forfejlet dagpengesystem
på, at Alternativet ikke kan bakke op om lovforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget finder
fraværet af visioner og ønsker om at gøre
dagpengesystemet til et opbyggeligt system, der understøtter
de arbejdssøgendes egen motivation og drivkraft,
beklageligt. Bl.a. havde Alternativet gerne set et langt
større fokus på at understøtte muligheder for
at skabe eget og andres job igennem iværksætteri, og
Alternativet havde gerne set muligheder for at belønne
frivillige indsatser og initiativer, der både kommer den
enkelte og samfundet til gode. I stedet har regeringen og
aftalepartierne valgt en model, der i Alternativets optik nedbryder
og demotiverer den enkeltes eget engagement. Desuden er
Alternativet kritiske over for sænkelsen af dimittendsatsen,
der risikerer at undergrave rekrutteringsgrundlaget til den
forsikringsordning, som dagpengesystemet jo er.
Et andet
mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af beskæftigelsesministeren
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 6 foreslåede § 46, stk. 6, 1. pkt., udgår
ordene », og forskellen i antallet af timer overstiger en
bagatelgrænse på 12 timer pr. måned«.
[Bagatelgrænsen
ophæves, og der efterreguleres kun for perioder, hvor der
foreligger lønindberetninger i indkomstregisteret]
2) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 46, stk. 5, der
bliver stk. 7, udgår »om fastsættelse af
bagatelgrænsen,«.
[Konsekvensændring, som
følge af at bagatelgrænsen ophæves]
3) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 48 indsættes
i stk. 1, 2. pkt., efter
»samt«: »tillagt«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
4) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 48, stk. 1,
udgår 5. pkt.
[Indtægt fra tabt
arbejdsfortjeneste eller plejevederlag efter servicelovens
§§ 42 og 120 skal medregnes ved beregning]
5) Nr.
10 udgår.
[Den nugældende
3-måneders-/12-ugersberegningsperiode bibeholdes]
6) Nr.
11 udgår.
[Alle dimittender skal have en
dimittendsats på 82 pct. af højeste dagpenge]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
LA, RV og KF):
7) Nr.
11 affattes således:
»11. § 49, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Til medlemmer, som har opnået ret til dagpenge efter §
54, udbetales dagpenge med et beløb, der udgør 82
pct. af højeste dagpenge efter §§ 47 og 70, til
medlemmer, der har forsørgelsespligt over for et barn, jf.
lov om aktiv socialpolitik, og 71,5 pct. af højeste dagpenge
efter §§ 47 og 79 til medlemmer, som ikke har
forsørgelsespligt. Skifter et medlem status som
forsørger, sker skiftet af ydelsessats fra den 1. i den
efterfølgende måned. Hvis medlemmet efter uddannelsens
afslutning i mindst 3 måneder har fået indberettet
indtægt, der efter § 48 berettiger til dagpenge med et
højere beløb, er medlemmet dog berettiget til dette
beløb, når der er forløbet mindst 6
måneder efter opnåelse af dagpengeretten, jf. §
54. Herefter beregnes medlemmets dagpenge efter §
48.««
[Indberetning af indtægt i
minimum 3 måneder ved beregning af ny sats for
dimittender]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
8) Nr.
12 udgår.
[Medlemmer, der har opnået
dagpengeret som værnepligtige, skal alle have en sats
på mindst 82 pct. af højeste dagpenge]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
LA, RV og KF):
9) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 49, stk. 6,
affattes 4. pkt. således:
»Har medlemmet efter afslutningen af
værnepligten eller ansættelsen på
værnepligtslignende vilkår i mindst 3 måneder
fået indberettet indtægt, der efter § 48
berettiger til dagpenge med et højere beløb, er
medlemmet dog berettiget til dette, når der er
forløbet mindst 6 måneder efter opnåelse af
dagpengeretten.«
[Præcisering af, at
bestemmelsen også omfatter ansættelsen på
værnepligtslignende vilkår, og at der skal ske
indberetning af indtægt i minimum 3 måneder ved
beregning af ny sats for ledige tidligere værnepligtige]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
10) Nr.
13 udgår.
[Konsekvensændring, som
følge af at § 1, nr. 11 og 12, udgår]
11) Nr.
14 udgår.
[Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 12]
12)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
50 indsættes som stk.
3-5:
»Stk. 3.
Et medlem skal have dagpenge med et fast beløb, der
udgør 82 pct. af højeste dagpenge efter lovens §
47 eller § 70, hvis den beregnede sats er under 82 pct. af
højeste dagpenge, eller hvis der ikke inden for de seneste 5
år er udbetalt dagpenge med en tidligere beregnet sats. Ved
vurderingen af, om betingelserne er opfyldt, kan a-kassen ikke
gå længere tilbage end til starten af den seneste
medlemsperiode.
Stk. 4. Et
medlem, der i mere end 2 år har fået støtte til
pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn efter lov om
social service, kan få udbetalt dagpenge med et fast
beløb, der udgør 100 pct. af højeste dagpenge
efter lovens § 47 eller § 70.
Stk. 5. Et
medlem, som har været udsendt som ulandsfrivillig i
beregningsperioden, kan få udbetalt dagpenge med et fast
beløb, der udgør 100 pct. af højeste dagpenge
efter lovens § 47 eller § 70. Det er en betingelse, at
medlemmet har været udsendt i forbindelse med
frivilligprogrammer, hvortil der ydes bistand i henhold til lov om
internationalt udviklingssamarbejde, eller private
frivilligprogrammer udført for humanitære
organisationer, der er godkendt i henhold til ligningslovens §
12, stk. 3.««
[Mindstesatsen på 82 pct. og
de faste satser på 100 pct. skal bevares]
13) Nr.
20 udgår.
[Alle uddannede unge under 25
år skal have en sats på 82 pct., når de deltager
i tilbud]
14) Nr.
23 udgår.
[Optjening af dagpengeret skal
være baseret på løntimer]
15) De
under nr. 24 foreslåede § 53, stk. 3, 4 og 6, udgår.
Stk. 5 bliver herefter stk. 3.
[Optjening af dagpengeret skal
være baseret på løntimer]
16)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
53, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes som nr. 4 og 5:
»4) har
afholdt ferie med feriegodtgørelse eller
5) har haft
søgnehelligdage og overenskomstmæssige fridage i et
beskæftigelsesforhold, hvor der ikke er udbetalt løn,
dagpenge eller feriedagpenge.««
[Konsekvensændring]
17) Nr.
25 udgår.
[Perioder med værnepligt skal
medregnes fuldt ud til optjening af dagpengeret]
18) Nr.
30 affattes således:
»30. § 53, stk. 6, der bliver stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7.
Perioderne i stk. 2 og 5, hvori indkomst- henholdsvis
beskæftigelseskravet skal være opfyldt, forlænges
med sammenlagt op til 2 år, hvis der forekommer
følgende forhold:
1) Perioder med
sygdom eller uarbejdsdygtighed af mere end 4 ugers varighed,
2) perioder med
støtte til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn
efter lov om social service eller alvorligt sygt barn efter lov om
ret til orlov og dagpenge ved barsel,
3) perioder med
støtte til pasning af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, efter lov om social
service,
4) perioder,
hvor et beskæftiget medlem får udbetalt ydelser under
uddannelse efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren,
5) perioder med
fravær på grund af barsel eller adoption efter lov om
ret til orlov og dagpenge ved barsel,
6) perioder med
ansættelse i seniorjob efter lov om seniorjob eller
7) perioder,
hvori medlemmet har modtaget dagpenge i den forlængede
dagpengeperiode efter udløbet af perioden i § 55, stk.
1, jf. § 56.««
[De nugældende muligheder for
forlængelse af optjeningsperioden skal bevares]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
LA, RV og KF):
19) I
den under nr. 30 foreslåede
affattelse af § 53, stk. 6, der
bliver stk. 10, ændres i nr. 3
»og« til: »eller«.
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
20)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
55, stk. 4, nr. 1, der bliver stk. 5, nr. 1, indsættes
efter »jf. § 62, stk. 3,«: »eller
ressourceforløbsydelse i et
jobafklaringsforløb,«.«
[Perioden med
ressourceforløbsydelse skal forlænges]
21) Nr.
46 udgår.
[De nugældende muligheder for
forlængelse af referenceperioden skal bevares]
22) I
den under nr. 49 foreslåede § 56 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Afholdt ferie med feriegodtgørelse sidestilles med
løntimer og medregnes til forlængelse af
dagpengeperioden.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Afholdt ferie med
feriegodtgørelse skal medregnes til forlængelse af
dagpengeperioden]
23)
Den under nr. 49 foreslåede § 56 a med tilhørende overskrift
udgår.
[De foreslåede karensdage
skal udgå]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
LA, RV og KF):
24) I
det under nr. 49 foreslåede § 56 a, stk. 2, ændres »i
perioden« til: »for perioden«.
[Præcisering af, at den
beskæftigelse, der skal til for ikke at blive pålagt en
karens, skal forekomme i 4-månedersperioden, som karensen
skal opgøres på baggrund af]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
25)
Den under nr. 49 foreslåede § 56 b udgår.
[Den foreslåede konfiskering
af 1 måneds dagpenge udgår]
26) I
den under nr. 50 foreslåede
affattelse af § 56 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Afholdt ferie med feriegodtgørelse sidestilles med
løntimer og medregnes til forlængelse af
dagpengeperioden.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Afholdt ferie med
feriegodtgørelse skal medregnes til forlængelse af
dagpengeperioden]
27)
Efter det under nr. 55 foreslåede
§ 60, stk. 1, indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 2.
En uge skal ikke medregnes til forbrug af supplerende dagpenge,
når medlemmet i ugen
1) starter eller
ophører med arbejde,
2)
påbegynder eller afslutter en ferieperiode eller
3)
påbegynder eller afslutter en sygdomsperiode.«
Stk. 2 og 3 bliver herfter stk. 3 og
4.
[Uger med start eller ophør
med arbejde, sygdom eller ferie skal ikke medregnes til forbrug af
supplerende dagpenge]
28) I
den under nr. 56 foreslåede
ændring af § 60, stk. 2,
udgår ordene », samt om at der kan udbetales
supplerende dagpenge i den måned, hvor retten til supplerende
dagpenge udløber«.
[Uger med start eller ophør
med arbejde, sygdom eller ferie skal ikke medregnes til forbrug af
supplerende dagpenge]
29) I
den under nr. 57 foreslåede
affattelse af § 60 udgår
stk. 2, og efter stk. 3, der bliver stk. 2, indsættes:
»Stk. 3.
Når retten til supplerende dagpenge er opbrugt, kan der
udbetales dagpenge for de uger, hvor der ikke er arbejdstimer.
Efter at retten til supplerende dagpenge er opbrugt, kan der
endvidere i de efterfølgende måneder udbetales
dagpenge for uger, hvori medlemmet
1) starter eller
ophører med arbejde,
2)
påbegynder eller afslutter en ferieperiode eller
3)
påbegynder eller afslutter en sygdomsperiode.«
[Uger med start eller ophør
med arbejde, sygdom eller ferie skal ikke medregnes til forbrug af
supplerende dagpenge]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
30)
Efter nr. 57 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
63, stk. 1, ændres »jf. stk. 4« til:
»jf. stk. 3«.«
[Konsekvensændring som
følge af § 1, nr. 58]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
31) Nr.
58 udgår.
[Produktion af krigsmateriel skal
være en gyldig grund til at afslå eller ophøre
med arbejde]
32)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
63 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Et medlem kan afslå eller opsige et arbejde eller afslå
eller ophøre i et tilbud, hvis medlemmet udsættes for
eller risikerer at blive udsat for passiv rygning på en
arbejdsplads, hvor det er besluttet at tillade at ryge efter
§§ 13 og 22 i lov om røgfri
miljøer.««
[Udsættelse for passiv
rygning skal være en gyldig grund til at afslå eller
opsige et arbejde]
33)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
63 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 02.
Et medlem kan opsige et arbejde eller ophøre i et tilbud,
hvis en flytning fra en hidtidig bopæl skyldes fysisk vold
eller trusler om fysisk vold fra en samboende.««
[Flytning fra hidtidig bopæl
på grund af fysisk vold eller trusler om fysisk vold fra en
samboende skal være en gyldig grund til at afslå eller
ophøre med arbejde]
34)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
68 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Et deltidsforsikret medlem har ret til efter anmodning at blive
overflyttet til fuldtidsforsikring fra det tidspunkt, hvor
medlemmet er gået op i arbejdstid.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk.
4-6.«
[Deltidsforsikrede skal efter
anmodning have ret til at blive overflyttet til fuldtidsforsikring,
når de går op i arbejdstid]
35) Nr.
65 udgår.
[Arbejde af større omfang
end deltidsarbejde er en gyldig grund for et deltidsforsikret
medlem til at afslå anvist arbejde]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
36)
Efter nr. 69 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
74 a, stk. 1, nr. 4, udgår »og 14«, og
stk. 11-13 ophæves.
Stk. 14 og 15 bliver herefter stk. 11 og
12.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af kapitel 9 b]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
37) I
det under nr. 72 foreslåede § 74 e, stk. 3, 5. pkt., ændres
»128 timer« til: »145 timer«, og »104
timer« ændres til: »118 timer«.
[Mindsteudbetalingen for
efterløn skal være 14,8 timer]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
38)
Efter nr. 74 indsættes som nyt nummer:
»09. § 74 l, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af kapitel 9 b]
39)
Efter nr. 76 indsættes som nyt nummer:
»010. I §
74 l, stk. 12, 1. pkt., der bliver stk. 16, 1. pkt.,
ændres »efter stk. 13 og 14« til: »efter
stk. 17 og 18«.«
[Konsekvensændring som
følge af indsættelse fire nye stykker i § 74
l]
40) Nr.
77 affattes således:
»77. I §
74 l, stk. 13, der bliver stk. 17, ændres »jf.
stk. 12,« til: »jf. stk. 16,«, og »jf. stk.
14« ændres til: »jf. stk. 18«.«
[Konsekvensændring som
følge indsættelse fire nye stykker i § 74 l]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
41) I
den under nr. 79 foreslåede
affattelse af § 74 n, stk. 1,
ændres »1, 5 og 6« til: »1 og 5«, og
efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Den udbetalte efterløn efterreguleres, hvis der er
uoverensstemmelse mellem de af medlemmet indberettede oplysninger
og indberetningerne om løntimer og indkomst til
indkomstregisteret. Efterreguleringen foretages i udbetalingen af
efterløn for den efterfølgende måned, jf.
§ 85 e.«
Stk. 2-11 bliver herefter stk. 3-12.
[Bagatelgrænsen for
efterregulering af efterløn ophæves]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
42)
Efter nr. 86 indsættes som nyt nummer:
»011. I §
79, stk. 1, og § 81, stk. 1, nr.
3, ændres »kapitel 9, 9 a og 9 b,« til:
»kapitel 9 og 9 a,«.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af kapitel 9 b]
43) I
det under nr. 95 foreslåede kapitel 12 b udgår § 85 e, stk. 1, 2. pkt.
[Konsekvensændring, som
følge af at bagatelgrænsen ophæves]
44) I
det under nr. 95 foreslåede kapitel 12 b udgår i stk. 3, 1. pkt., »eller, når
reguleringer ikke gennemføres på grund af
bagatelgrænsen på 12 timer, jf. § 46, stk. 6, og
medlemmet systematisk har indberettet færre timer, end
medlemmet har arbejdet eller forventede at arbejde,«.
[Konsekvensændring, som
følge af at bagatelgrænsen ophæves]
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
45) Nr.
3 udgår.
[Mindstelønnen på 82
pct. af højeste dagpenge ved ansættelse med
løntilskud skal bevares]
Til § 3
46)
Paragraffen udgår.
[Der skal være ret til
seniorjob efter udløbet af den almindelige dagpengeret]
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
47)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 860 af 24. august
2012, som ændret ved § 8 i lov nr. 1569 af 15. december
2015, foretages følgende ændring:
1. § 5,
stk. 2, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Godtgørelse efter stk. 1, kan
pr. uge højst udgøre fem gange beløbet for 1
dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Godtgørelsen ydes pr.
arbejdstime med tab af arbejdsindtægt på grund af
deltagelse i uddannelse og beregnes på grundlag af en
normeret ugentlig arbejdstid og et beløb svarende til
dagpengenes højeste beløb for 1 dag, jf. § 47,
stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ganget med
fem.««
[Konsekvensændring, som
følge af at arbejdsløshedsdagpenge fra 1. juli 2017
ikke udbetales for en 5-dagesuge]
Til § 13
48) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 4-10, 14-16, 18, 19, 21-28, 30-33, 37, 38, 41-43, 50,
52-56, 61-64, 66-68, 08, 71-73, 09, 010, 77-80, 82, 83, 86, 011,
90, 93-98 og 104-107, og § 01 træder i kraft den 1. juli
2017.«
[Konsekvensændring]
Til § 15
49) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»For personer, der er omfattet af 1.
pkt., finder de hidtil gældende regler i § 74, stk.
11-13, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat
anvendelse.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af kapitel 9 b]
50)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
For personer, der er omfattet af stk. 1, finder den hidtil
gældende regel i § 74 l, stk. 1, 2. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.«
Stk. 2-10 bliver herefter stk. 3-11.
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af kapitel 9 b]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er i lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslået, at udbetaling af dagpenge sker på baggrund
af medlemmets oplysninger om løntimer og indkomst m.v. i
måneden. Det er videre foreslået, at medlemmets
oplysninger om løntimer og indkomst m.v. i måneden i
videst muligt omfang sammenholdes med indberetninger til
indkomstregisteret i henhold til lov om et indkomstregister.
Når oplysningerne for
udbetalingsmåneden foreligger i indkomstregisteret senest den
10. i den efterfølgende måned, sammenholdes
oplysningerne på dagpengekortet for udbetalingsmåneden
digitalt med oplysningerne i indkomstregisteret.
Det foreslås derudover, at de
udbetalte dagpenge efterreguleres, hvis der er uoverensstemmelse
mellem de af medlemmet indberettede oplysninger og indberetningerne
om løntimer og indkomst til indkomstregisteret og forskellen
i antallet af timer overstiger en bagatelgrænse på 12
timer pr. måned.
Der er ikke altid indberettet
løntimer for hele udbetalingsmåneden på det
tidspunkt, hvor oplysningerne på dagpengekortet sammenholdes
digitalt med oplysningerne i indkomstregisteret.
Det betyder, at der ikke altid er
overensstemmelse mellem udbetalingsperioden og lønperioden
ved uge- eller 14-dagesindberetninger og ved forskudte
lønperioder fra f.eks. den 20. til den 19. Formålet
med bagatelgrænsen er således at sikre, at den
månedsvise udbetaling og regulering af dagpenge på
grundlag af løntimer og indkomst kan fungere smidigt.
Efterregulering vil efter lovforslaget ske
i den efterfølgende måneds dagpengeudbetaling. Hvis
ikke det er muligt at modregne i den efterfølgende
månedsudbetaling, skal arbejdsløshedskassen
opgøre et eventuelt tilbagebetalingsbeløb. Det kan
være tilfældet, hvis medlemmet den efterfølgende
måned ikke skal have udbetalt dagpenge. Kravet vil ikke
skulle tilbagebetales med det samme, men først hvis
medlemmet ikke får udbetalt dagpenge i 3 måneder.
Den foreslåede regulering af
udbetaling af dagpenge på baggrund af medlemmets oplysninger
om løntimer og indkomst m.v. betyder, at samkøringen
med indkomstregisteret vil skulle ske på baggrund af
indberetninger om afsluttede lønperioder i den måned,
dagpengene er udbetalt for, uanset om der ikke er fuld
overensstemmelse mellem udbetalingsperioden (kalendermåneden)
og den periode, der reelt er indberettet løntimer for.
Dette vil medføre manuel behandling
for både arbejdsløshedskassen og medlemmet, også
i de tilfælde, hvor medlemmet oplyser et korrekt antal
løntimer på dagpengekortet.
For at gøre samkøringen med
indkomstregisteret mere præcis og samtidig skabe en mere
smidig samkøring foreslås det, at indberetninger om
løntimer og indkomst til indkomstregisteret alene
sammenholdes med de af medlemmets oplysninger, som vedrører
den periode, som indberetningerne dækker.
Det betyder, at medlemmets oplysninger for
hele udbetalingsmåneden ikke altid kan sammenholdes med
oplysningerne i indkomstregisteret i den efterfølgende
måned. Hvis ikke hele udbetalingsmåneden omfattes af
samkøringen, vil den resterende del af udbetalingsperioden
blive samkørt i den næstfølgende måned.
Alle perioder vil herved blive kontrolleret i forhold til de
faktiske oplysninger og højst med 1 måneds
forsinkelse. Der vil stadig kun skulle være én
samkøring og efterregulering pr. måned.
Efterreguleringen skal som udgangspunkt ske i den
efterfølgende måneds dagpengeudbetaling.
Efterreguleringen skal dermed ske i udbetalingen, der ligger efter
den samkøring, der har vist en uoverensstemmelse mellem
medlemmets indberettede oplysninger og indberetningerne om
løntimer og indkomst til indkomstregisteret.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
ændring af bemyndigelsesbestemmelsen i § 46, stk. 5, der
bliver stk. 7, blive fastsat nærmere regler herom.
Det foreslås yderligere, at
bagatelgrænsen ophæves. Det betyder, at der ikke kun
skal ske en efterregulering, hvis forskellen i antallet af timer
overstiger en bagatelgrænse på 12 timer pr.
måned.
Forslaget skyldes, at der ikke
længere er brug for en bagatelgrænse, idet den
månedlige samkøring alene sker for den del af
udbetalingsperioden, der på samkøringstidspunktet er
indberettet løntimer for. Der vil dermed være
uoverensstemmelse mellem den periode, samkøringen sker for,
og lønperioden ved uge- eller 14-dagesindberetninger og ved
forskudte lønperioder fra f.eks. den 20. til den 19. Det
bemærkes, at bagatelgrænsen oprindelig blev
foreslået, for netop at disse tilfælde administrativt
kunne behandles på en hensigtsmæssig og en
administrativt nem måde.
Samkøringen foretages efter den 10.
i den efterfølgende måned, når oplysningerne i
indkomstregisteret foreligger.
Det vurderes, at ændringsforslaget
ikke vil have økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af, at bagatelgrænsen på 12 timer for,
hvornår der skal ske en efterregulering, ophæves, jf.
den i ændringsforlagets nr. 1 foreslåede ændring
af lovforslagets § 1, nr. 6.
Ændringen betyder, at den i
bestemmelsen foreslåede bemyndigelse ikke vil omfatte
nærmere regler om fastsættelse af
bagatelgrænsen.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i lovforslagets
§ 1, nr. 9, ad § 48, stk. 1, 2. pkt., sprogligt
præciseres, at beregningsgrundlaget opgjort som al A- og
B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, tillagt
eget pensionsbidrag og fratrukket arbejdsmarkedsbidrag skal
tillægges værdien af eget ATP-bidrag i et
lønmodtagerforhold. Som lovteksten er formuleret i
lovforslaget kunne sætningen misforstås således,
at eget ATP-bidrag skulle fratrækkes.
Til nr. 4
Der er tale om et reelt arbejde, når
man passer sit handicappede eller alvorligt syge barn eller en
nærtstående døende. Det er et arbejde, der i
mange tilfælde sparer samfundet for langt dyrere
døgninstitutionspladser eller hospitalspladser. På den
baggrund er det urimeligt, at indtægten ikke kan medregnes
til beregning.
Til nr. 5
Den foreslåede nye beregningsmetode
kan give nogle helt groteske resultater. AK-Samvirke har i et notat
fra 17. marts 2016 påvist, at et medlem kan risikere at
få beregnet en dagpengesats på 3.168 kr. om
måneden. Det er der ingen mennesker, der kan leve for.
Notatet påviser, at mange medlemmer efter de nye regler vil
få beregnet en dagpengesats, der ligger et par tusind kroner
under den dagpengesats, de ville få efter de nugældende
beregningsregler. Det gælder først og fremmest
lavtlønnede lønmodtagere. Forslaget modvirker
således intentionerne om, at det skal kunne betale sig for
dagpengemodtagerne at tage mange lavtlønnede
småjobs.
De nugældende dagpengeregler
bør derfor bevares, indtil der fremkommer et bedre forslag,
der ikke har de uheldige virkninger, som AK-Samvirke har
påvist.
Til nr. 6
Forsørgerbegrebet hører ikke
hjemme i dagpengesystemet, som er et forsikringssystem. Herudover
er det uacceptabelt, at dimittendsatsen skal yderligere
forringes.
Til nr. 7 og 9
Det er i lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslået, at dimittender modtager dagpenge med 82 pct. af
højeste dagpengesats som fuldtids- eller deltidsforsikrede
og med 71,5 pct., hvis de ikke har forsørgerpligt.
Det er videre foreslået, at skift af
forsørgerstatus sker fra den 1. i den efterfølgende
måned. Ved skift af forsørgerstatus i perioden fra den
2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017 sker skiftet af
ydelsessats fra den efterfølgende uge, jf. forslagets §
15, stk. 9.
Endelig er det foreslået, at de
gældende regler om muligheden for at få foretaget en
individuel beregning af satsen efter 6 måneder efter
opnåelse af dagpengeretten, hvis medlemmet har afsluttet et
beskæftigelsesforhold, der kan danne grundlag for en ny
beregningsperiode, der giver ret til dagpenge med et højere
beløb, opretholdes.
Udgangspunktet for en ny beregning er en
beregningsperiode, som dækker 12 måneder med den
højeste indkomst inden for de seneste 24 måneder, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10, ad § 49, stk. 1-3. Det
følger af forslaget til § 49, stk. 1-3, at hvis der
ikke inden for de seneste 24 måneder foreligger 12
måneder med den fornødne indkomst, beregnes
dagpengenes størrelse på grundlag af indkomsten i alle
måneder med indkomst inden for perioden på 24
måneder. Som konsekvens heraf kan et medlem, der modtager
dagpenge med dimittendsats, få beregnet en ny dagpengesats
forholdsmæssigt på grundlag af indkomsten i de 6
måneder efter opnåelsen af dagpengeretten.
Tilsvarende regler er foreslået i
lovforslagets § 1, nr. 12, om nu ledige tidligere
værnepligtiges ret til dagpenge.
De foreslåede regler om beregning af
en ny sats betyder, at beregningen i princippet kan ske på
grundlag af en meget kort periode, bare der i 1 måned inden
for 6-månedersperioden er indberettet indtægt til
indkomstregisteret én gang. Som i dag skal en ny beregning
give ret til dagpenge med et højere beløb end den
faste dimittendsats, for at den beregnede sats anvendes.
Der er tale om en utilsigtet ændring
i forhold til gældende regler for dimittender og
værnepligtiges mulighed for beregning af en ny sats.
Ændringsforslaget er således en forudsætning for,
at økonomien i aftalen er som aftalt.
Det er ikke hensigtsmæssigt, at der
for dimittender og tidligere værnepligtige kan ske beregning
af en ny sats baseret på en meget kort periode inden for 6
måneder efter uddannelsens afslutning henholdsvis
værnepligtens ophør. Dette skal ikke mindst ses i
sammenhæng med, at det for andre ledige først er
muligt at få en ny beregning, hvis dagpengeretten er
genoptjent, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, ad § 48, stk.
3.
Efter de hidtil gældende regler om
dimittenders og værnepligtiges ret til beregning af en ny
sats er det en betingelse, at der foreligger en beregningsperiode,
som omfatter de seneste sammenhængende indberetningsperioder
forud for ledigheden, som dækker 3 måneder ved
månedsindberetninger og 12 uger ved uge- eller
14-dagesindberetninger til indkomstregisteret, og for hvilke der er
indberettet mindst 320 henholdsvis 296 løntimer
(deltidsforsikrede 195 henholdsvis 180 løntimer).
For at sikre hensynet bag reglerne om ny
satsberegning, herunder at der er ret til en højere sats, at
6-månedersperioden er udtryk for, at der foreligger et reelt
beskæftigelsesforhold, og det forhold, at der er tale om en
undtagelse til, hvornår der er ret til beregning af en ny
sats, foreslås det, at der stilles krav om, at der i mindst 3
måneder inden for perioden på mindst 6 måneder
skal være indberettet indtægt, der opfylder kravet om
at kunne indgå i en beregning efter forslaget til § 48,
jf. lovforslagets § 1, nr. 9.
De foreslåede ændringer
vurderes ikke at have betydning for de berørte, da det
allerede efter gældende regler er et krav, at der til
indkomstregisteret skal være indberettet mindst 320
løntimer for månedsindberetninger og 296
løntimer for uge- og 14-dagesindberetninger i den seneste
sammenhængende indberetningsperiode, som dækker 3
måneder/12 uger. Der skal desuden være gået
mindst 6 måneder efter opnåelse af dagpengeretten, for
at der kan være ret til en ny beregning af satsen.
En gennemførelse af
ændringsforslaget skønnes at være
udgiftsneutralt for det offentlige sammenlignet med gældende
regler, da det allerede har været en forudsætning i
aftaleøkonomien.
Af lovtekniske grunde foreslås
ændringsforslaget til § 1, nr. 11, gennemført som
en affattelse af lovens § 49, stk. 5.
Derudover foreslås det, at det
præciseres, at retten til en individuel beregning af
dagpengesatsen, hvis medlemmet har haft ansættelse efter
værnepligtens afslutning, også omfatter ledige, som har
været ansat på værnepligtslignende vilkår.
Dette er en videreførelse af de gældende regler.
Til nr. 8
Lovforslagets forringelse af
værnepligtssatsen ligger uden for dagpengeaftalen fra oktober
2015. Forsørgerbegrebet hører ikke hjemme i
dagpengesystemet, som er et forsikringssystem. Herudover er det
uacceptabelt, at værnepligtsatsen skal yderligere
forringes.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at det foreslås, at § 1, nr. 11 og 12,
udgår.
Til nr. 11 og 12
Med de nye beregningsregler, hvor
beregningsperioden kan være mellem 24 og 36 måneder,
kan vi risikere, at medlemmer, der har mange små og
lavtlønnede jobs, kan få beregnet meget lave
dagpengesatser, som de reelt ikke kan leve af. Derfor er det
vigtigt med en mindstesats.
For forældre, der i en årelang
periode har passet et handicappet eller alvorligt sygt barn i
hjemmet, har det meget alvorlige konsekvenser, at den faste sats
på 100 pct. bortfalder. Med dette forslag og forslagene om,
at støtte til dækning af tabt arbejdsfortjeneste
hverken kan medregnes til beregning eller til optjening af
dagpengeret, bliver de reelt frataget deres dagpengeret, og de skal
starte helt forfra med at optjene dagpengeret på et
arbejdsmarked, som de har været væk fra i en
årrække.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at mindstesatsen er på 82 pct. Og de
faste satser på 100 pct. bevares.
Til nr. 13
Lovforslagets forringelse af satsen for
uddannede unge under 25 år, der deltager i tilbud, ligger
uden for dagpengeaftalen fra oktober 2015. Forsørgerbegrebet
hører ikke hjemme i dagpengesystemet, som er et
forsikringssystem. Herudover er det uacceptabelt, at dagpengesatsen
for uddannede unge under 25 år yderligere skal forringes.
Til nr. 14-16
Den foreslåede indkomstbaserede
optjeningsmodel passer kun til fastansatte
månedslønnede, der har en indtægt, der ligger
over mindstelønnen. Den foreslåede ændring af
optjeningskravet fra at være baseret på løntimer
til at være baseret på indkomst vil medføre
forringelser for et stort antal medlemmer.
Lønmodtagere, der er
aflønnede med industriens mindsteløn, skal bruge mere
end 12 måneder på at optjene dagpengeret, fordi det er
det aktuelle regulerede indkomstkrav, der skal gælde, og
når indtægten eller en del af indtægten stammer
fra de foregående år er den lavere end det aktuelle
gældende indkomstkrav.
Timelønnede, der får
12½ pct. i feriegodtgørelse til at holde ferie for,
diskrimineres i forhold til månedslønnede, der
får ferie med løn, fordi ferien ikke må
medregnes i det år, hvor ferien holdes. Det medfører,
at timelønnede skal bruge mindst 5 uger ekstra på at
optjene dagpengeret.
Når søgnehelligdage og
overenskomstmæssige fridage uden løn ikke kan
medregnes, medfører det, at der er op til 13 dage om
året, der ikke kan tælles med.
Det vil være en administrativ
lettelse for a-kasserne, at både optjeningskravet og
genoptjeningskravet opgøres i timer. Det er noget rod, at
der skal anvendes to forskellige metoder.
Til nr. 17
Det er en helt urimelig forringelse af
værnepligtiges forhold, at der reelt kun kan medregnes langt
under halvdelen af perioden med værnepligt, når
optjeningen skal opgøres i indkomst. Derfor skal perioden
opgøres i timer, og hele perioden skal medregnes.
Til nr. 18
Det er urimeligt, at sygdom og barsel i sig
selv ikke er tilstrækkeligt til at forlænge
optjeningsperioden, men at det kræves, at man har modtaget
sygedagpenge eller barselsdagpenge. Det betyder, at
sygdomsperioder, hvor man modtager ressourceforløbsydelse i
et jobafklaringsforløb eller revalideringsydelse under
revalidering ikke kan forlænge optjeningsperioden. Det er
ligeledes klare forringelser, når optjeningsperioden ikke kan
forlænges med perioder med voksenuddannelsesstøtte
eller ansættelse i seniorjob.
Til nr. 19
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
alle de forhold, der er nævnt i bestemmelsen, ikke skal
være opfyldt, for at optjeningsperioden kan forlænges.
Optjeningsperioden kan således forlænges, hvis
ét af forholdene er opfyldt.
Til nr. 20 og 21
Det er urimeligt, at uddannelse med
voksenuddannelsesstøtte og unges uddannelse ikke kan
forlænge referenceperioden. Perioder med
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
erstatter nu sygedagpenge, når der er gået 22 uger.
Disse perioder med jobafklaringsforløb bør
forlænge referenceperioden.
Til nr. 22 og 26
Det er urimeligt, at afholdt ferie med
feriegodtgørelse ikke kan medregnes til den fleksible
genoptjeningsret. Der er ingen saglig begrundelse for, at
ferieperioden kan medregnes til den almindelige genoptjening af
dagpengeretten, men ikke til den fleksible genoptjening.
Til nr. 23
Karensdage hører ikke hjemme i
dagpengesystemet. De 3 årlige karensdage er en reel
nedsættelse af dagpengesatsen med 1,15 pct. eller 2.508 kr.
årligt.
Til nr. 24
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsen i stk. 2. I overensstemmelse med aftale om et tryggere
dagpengesystem fremgår det af bemærkningerne til §
56 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 49, at et medlem ikke skal
pålægges karens, hvis medlemmet i
4-månedersperioden har haft mere end 148 timer
beskæftigelse for fuldtidsforsikrede eller 97 timer for
deltidsforsikrede. Det er præciseret, at beskæftigelsen
skal forekomme i 4-månedersperioden.
Præciseringen skyldes, at
formuleringen i det fremsatte lovforslag kan give anledning til
usikkerhed om, hvorvidt det er beskæftigelsens placering
eller tidspunktet for indberetningen af beskæftigelsen til
indkomstregistreret, der er afgørende, når der skal
vurderes, om der skal pålægges en karens.
Med ændringen sikres det, at
bestemmelsen i lovforslaget er i fuld overensstemmelse med
intentionen i aftalen og bemærkningerne til det fremsatte
lovforslag.
Der er i stk. 7 givet ministeren
bemyndigelse til efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet at fastsætte nærmere
regler. I lovforslagets bemærkninger er det beskrevet, at
ministeren vil fastsætte nærmere regler om, at i de
tilfælde, hvor løntimer er indberettet til
indkomstregisteret for en periode, der går henover start-
eller slutdatoen for en 4-månedersperiode, vil
løntimerne blive delt forholdsmæssigt svarende til
forholdet mellem antallet af kalenderdage i den indberettede
periode, der er placeret i hver af 4-månedersperioderne. Der
kan for en 4-månedersperiode herefter medregnes det
forholdsvise antal løntimer i indberetningsperioden.
Det fremgår af aftale om et tryggere
dagpengesystem, at der ikke skal pålægges karens for en
4-månedersperiode, hvis medlemmet inden for de 4
måneder har haft mere end sammenlagt 20 dages
fuldtidsbeskæftigelse.
I forbindelse med arbejdet med at
udmønte lovforslaget i bekendtgørelser har det vist
sig, at det er muligt at vælge en udmøntning, der
gør ordningen lettere at administrere. Den hidtil
foreslåede udmøntning vil betyde, at
arbejdsløshedskasserne skal lave en særlig
it-understøttelse for at håndtere de tilfælde,
hvor der skal foretages forholdsmæssige delinger af
løntimer. I arbejdsløshedskassernes system vil ligge
oplysninger om arbejde og dets placering i henhold til medlemmets
oplysninger på dagpengekortet - eventuelt korrigeret efter
samkørsel med indkomstregisteret - men det vil kræve
et særskilt understøttelse at hente oplysninger i
indkomstregisteret om antallet af løntimer i en periode for
derefter at fordele dem forholdsmæssigt og herefter
lægge dem sammen med arbejdsløshedskassens oplysninger
om løntimer i perioder, der ikke går hen over
start/slut på en 4-månedersperiode.
I stedet for den forslåede
udmøntning vil der blive taget udgangspunkt i medlemmets
oplysninger på dagpengekortet, med hensyn til hvor timerne
skal placeres. Dette har betydning både først og sidst
i 4-månedersperioden. Disse timer vil for de første
måneders vedkommende være kontrolleret via
indkomstregistret og vil for perioden med tro- og love-oplysninger
via dagpengekort blive kontrolleret efterfølgende. Dermed
følger man også princippet fra placering af arbejde i
måneder og forbrug af supplerende dagpenge, hvor
arbejdstimerne placeres på det tidspunkt, medlemmet har
oplyst på dagpengekortet.
Denne udmøntning af reglerne vil
gøre det muligt for arbejdsløshedskasserne at bygge
administrationen af karens på de sagsgange, der er bygget op
omkring administrationen af dagpengekort med hensyn til udbetaling
af dagpenge, herunder efterregulering og kontrol.
Denne udmøntning vil også
gøre systemet nemmere at forstå for medlemmerne, da
den vil afspejle de faktisk præsterede timer i
4-månedersperioden.
Det er vurderingen, at den ændrede
udmøntning ikke vil ændre på, hvor mange der
får karens, og dermed ikke vil have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
De administrative regler vil derfor blive
fastsat i overensstemmelse hermed.
Til nr. 25
Det er helt uantageligt, at
dagpengemodtagere skal straffes og fratages 1 måneds
dagpenge, alene fordi de er arbejdsløse. Og det er
også helt uacceptabelt, at forslaget får
tilbagevirkende kraft.
Til nr. 27-29
Når man starter på et arbejde
eller ophører med et arbejde midt i en uge, er der ikke tale
om arbejde på nedsat tid. Derfor skal en sådan uge ikke
tælle med til forbrug af supplerende dagpenge. Det samme
gælder, hvis man begynder på eller slutter med ferie
midt i en uge eller bliver syg eller rask midt i en uge.
Det fremgår af bemærkningernes
punkt 2.7.3.2 og bemærkningerne til § 1, nr. 55 og 56,
at hvis man arbejder på nedsat tid, i måneden efter at
retten til supplerende dagpenge er opbrugt, mister man retten til
dagpenge i denne måned, også for de uger, hvor man er
fuldt arbejdsløs. Det er en helt urimelig bestemmelse.
Til nr. 30
Det følger af § 1, nr. 58, at
§ 63, stk. 3, ophæves, og at stk. 4 herefter bliver stk.
3. Som en konsekvens heraf skal henvisningen i § 63, stk. 1,
til stk. 4 ændres til stk. 3.
Til nr. 31
Det er totalt uacceptabelt, at man ikke
længere kan nægte at medvirke til at producere
våben og andet krigsmateriel. Det enkelte medlem kan have
tungtvejende etiske grunde til ikke at ville bidrage til krig og
til indirekte at slå andre mennesker ihjel. Retten til at
nægte at producere krigsmateriel bør respekteres
på samme måde som retten til at være
militærnægter.
Til nr. 32
Det er uacceptabelt og dobbeltmoralsk, at
Folketinget på den ene side har vedtaget en rygelov for at
beskytte ansatte mod passiv rygning og på den anden side vil
tvinge arbejdsløse til at udsætte sig for passiv
rygning ved at afskaffe reglen om, at et medlem har ret til at
afslå eller opsige et arbejde, hvor man udsættes for
passiv rygning. Derfor skal den nugældende bestemmelse om, at
passiv rygning er en gyldig grund, skrives ind i loven.
Til nr. 33
Når et medlem må flytte fra sin
hidtidige bopæl på grund af vold eller trusler om vold
fra sin ægtefælle eller samlever, er der tale om en
helt nødvendig flytning, der ofte indebærer, at
medlemmet må flytte rigtig langt væk for at undgå
volden. Det er helt urimeligt, at medlemmet i den situation skal
pålægges karantæne, fordi medlemmet på
grund af flytningen må ophøre med sit arbejde. Derfor
skal den nugældende bestemmelse om, at fysisk vold er en
gyldig grund, skrives ind i loven.
Til nr. 34
Tidspunktet for, hvornår
overflytningen fra deltidsforsikring til fuldtidsforsikring sker,
kan have betydning for medlemmet f.eks. i forhold til ret til
fuldtidsefterløn.
Til nr. 35
Reglen om, at deltidsforsikrede kan
afslå arbejde på over 30 timer om ugen, bør
bibeholdes som lovparagraf. Det er altid bedst for retssikkerheden,
at en rettighed er indskrevet i loven og ikke kun i en
bekendtgørelse.
Til nr. 36
Efter § 74 a, stk. 11, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. anses et medlem, som har ret
til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b, for at
opfylde betingelsen i om ret til dagpenge i tilfælde af
ledighed ved udstedelse af efterlønsbevis eller ved overgang
til efterløn. Efter § 74 a, stk. 12, er det dog en
betingelse, medlemmet opfylder kravene om medlemskab og indbetaling
af efterlønsbidrag, jf. § 74 a, stk. 1, nr. 2 og 3, ved
efterlønsalderen efter § 74. Efter § 74 a, stk.
13, er det en betingelse for et medlem, der har ret til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, efter at efterlønsalderen, jf. §
74, er nået, at medlemmet opfylder kravene om medlemskab og
indbetaling af efterlønsbidrag, jf. § 74 a, stk. 1, nr.
2 og 3, inden udløbet af dagpengeperioden, jf. § 55,
stk. 1.
Som konsekvens af forslaget i § 1, nr.
22, om ophævelse af lovens kapitel 9 b om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, foreslås det at ophæve § 74
a, stk. 11-13. Endvidere foreslås det at
konsekvensændre henvisningen i § 74 a, stk. 1, nr.
4.
Med hensyn til retsstillingen for de
medlemmer, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter
forslagets ikrafttræden den 1. juli 2017, henvises til den
foreslåede ændring af lovforslagets § 15, stk. 1,
2. pkt.
Som følge af den foreslåede
ophævelse af § 74 a, stk. 11-13, foreslås det at
konsekvensændre henvisningen i § 74 a, stk. 1, nr.
4.
Til nr. 37
Mindsteudbetalingen for efterløn
skal være den samme som for dagpenge.
Til nr. 38
Efter § 74 l, stk. 1, 2. pkt., i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. medregnes perioder, hvor et
medlem har ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, efter at
betingelserne for ret til efterløn, jf. § 74 a, er
opfyldt, ikke i opgørelsen af, om medlemmet har ret til
efterløn som fuldtidsforsikret.
Som konsekvens af forslaget i § 1, nr.
22, om ophævelse af lovens kapitel 9 b om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, foreslås det at ophæve § 74
l, stk. 1, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til det
foreslåede § 15, stk. 2.
Til nr. 39
Der er tale om en konsekvensændring
af henvisningerne i § 74 l, stk. 12, 1. pkt., der bliver stk.
16, 1. pkt., som følge af indsættelse af fire nye
numre i § 74 l.
Til nr. 40
Der er tale om en konsekvensændring
af henvisningerne i § 74 l, stk. 13, 1. pkt., der bliver stk.
17, 1. pkt., som følge af indsættelse af fire nye
numre i § 74 l.
Til nr. 41
Bagatelgrænsen på 12 timer er
uacceptabel. Forkerte arbejdsgiveroplysninger vil medføre,
at medlemmerne i en måned kan miste efterløn, som de
ubetinget har ret til, på op til 1.356 kr. Det samme
gælder, hvis man i forventning om arbejde skriver timer
på efterlønskortet og det, efter at
efterlønskortet er sendt, viser sig, at man alligevel ikke
får arbejdet. Pligtopfyldende medlemmer, der sætter en
ære i ikke at give a-kassen forkerte oplysninger, vil
på den måde blive straffet.
Til nr. 42
Der er tale om konsekvensændringer af
refusionsbestemmelsen i § 79 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og bestemmelsen i lovens
§ 81 om arbejdsløshedskassernes pligt til at indsende
regnskabsoplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering som følge af forslaget i § 1, nr. 22, om
ophævelse af lovens kapitel 9 b om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse.
Der henvises i øvrigt til det
foreslåede § 15, stk. 1, hvorefter de hidtil
gældende regler i forhold til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fortsat finder anvendelse efter den 1. juli
2017. Det vil således også omfatte lovens §§
79 og 81.
Til nr. 43 og 44
Der er tale om konsekvensændringer,
der skyldes, at bagatelgrænsen på 12 timer for,
hvornår der skal ske en efterregulering, ophæves, jf.
ændringsforlaget til § 1, nr. 1, ad § 46, stk.
6.
Konsekvensen af, at bagatelgrænsen
foreslås ophævet, er, at den misbrugssituation,
bagatelgrænsen kunne give anledning til, ikke længere
vil være til stede.
Med det foreslåede
ændringsforslag til § 85 e, stk. 3, indarbejdet, skal
arbejdsløshedskassen fortsat vurdere, om et medlem med
forsæt til at opnå en ydelse med urette har givet
kassen urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder, der
er af betydning for retten til ydelser, hvis medlemmet på
tidspunktet for indberetningen har arbejdet flere timer, end
medlemmet indberettede.
Bestemmelsen tænkes anvendt,
når en regulering overstiger ydelser for 37 timer, men et
misforhold mellem medlemmets oplysninger og oplysningerne i
indkomstregisteret kan bero på undskyldelige forhold hos
medlemmet eller forhold hos arbejdsgiveren. I sådanne
tilfælde vil der ikke være tale om, at medlemmet har
givet urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder for
dermed at opnå en ydelse med urette.
Til nr. 45
Lovforslagets forringelse af
vilkårene for ansatte i løntilskudsjob ligger uden for
aftalen. Der er ingen, der bør arbejde for en løn,
der er lavere end 82 pct. af højeste dagpenge. Derfor er det
helt urimeligt at fjerne garantien for en mindsteløn
på 82 pct. af højeste dagpenge.
Til nr. 46
Seniorjobbere skal bevare de samme
rettigheder, som de har i dag, og skal derfor have ret til
seniorjob, når den almindelige dagpengeret er opbrugt.
Til nr. 47
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring af de foreslåede ændrede regler
om beregning og udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge.
Efter gældende regler i § 47 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015 med senere
ændringer, udgør dagpengenes beløb for 1 uge
4.180 kr. (2016). Med lovforslaget foreslås det i § 1,
nr. 8, (§ 47, stk. 1), at dagpengenes højeste
beløb for 1 måned udgør 18.113 kr. pr. 1.
januar 2016. Efter lovforslaget ændres reglerne om
arbejdsløshedsdagpenge således til, at udbetalingen af
dagpenge fra den 1. juli 2017 går fra at blive beregnet og
udbetalt ugevis til at blive beregnet og udbetalt månedsvis.
Det foreslås endvidere med lovforslagets § 1, nr. 8,
(§ 47, stk. 2), at dagpengenes højeste beløb for
1 dag fastsættes ved, at månedsbeløbet divideres
med 160,33 (timer), som herefter ganges med 7,4 (timer).
I § 5, stk. 2, i lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(godtgørelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 860 af
24. august 2012 med senere ændringer, fremgår det, at
beregningen af VEU-godtgørelse beregnes pr. uge under
henvisning til § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
For at bibeholde ugeberegningen på
VEU-godtgørelsesområdet foreslås § 5, stk.
2, 1 og 2. pkt., i godtgørelsesloven ændret
således, at godtgørelsen beregnes under henvisning til
dagssatsen i § 47, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., gange fem.
Ændringsforslaget medfører
ingen merudgifter.
Til nr. 48
Der er tale om konsekvensændringer af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af forslagene i
nr. 36, 38, 39, 40 og 42, som skal træde i kraft den 1. juli
2017.
Det foreslås endvidere, at den
foreslåede ændring af § 5, stk. 2, 1. og 2. pkt.,
i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, som
affattet ved § 01, nr. 1, træder i kraft den 1. juli
2017 samtidig med ændringen af § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 8.
Til nr. 49
Det er foreslået i
ændringsforslagets nr. 36, at reglerne i § 74 a, stk.
11-13, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om retten til
at kunne overgå til efterløn fra midlertidig
arbejdsmarkedsydelse ophæves som konsekvens af, at kapitel 9
b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse ophæves fra den 1. juli 2017.
Der foreslås, at der i lovforslagets
§ 15, stk. 1, indsættes en overgangsregel, hvorefter de
hidtil gældende regler i § 74 a, stk. 11-13, fortsat
finder anvendelse. Det betyder, at det også efter den 1. juli
2017 vil være muligt for medlemmer, der har modtaget
midlertidig arbejdsmarkedsydelse, at kunne overgå til
efterløn.
Til nr. 50
Det er foreslået i
ændringsforslagets nr. 38, at reglen om, at perioden med
midlertidig arbejdsmarkedsydelse, hvor medlemmet har været
fuldtidsforsikret, ikke kan medregnes i de medlemsperioder med
fuldtidsforsikring, der er en betingelse for at få beregnet
efterløn som fuldtidsforsikret, ophæves fra den 1.
juli 2017.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stykke i lovforslagets § 15 med en overgangsregel,
hvorefter den hidtil gældende regel i § 74 l, stk. 1, 2.
pkt., fortsat finder anvendelse. Det betyder, at ved
opgørelse af, om et medlem har været fuldtidsforsikret
i 10 år inden for de sidste 15 år, heraf mindst 52 uger
umiddelbart før overgangen til efterløn, medregnes en
medlemsperiode, hvor medlemmet har ret til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fortsat ikke.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning
Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 181
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 13/5-2016 fra 3F om
anmodning om foretræde vedr. L 181 og herunder supplerende
dagpenge, bagatelgrænse og optjening på baggrund af
lønindkomst (feriepenge) | 5 | Henvendelse af 20/5-2016 fra 3F Esbjerg om
bilag til foretræde d. 25/5-2016 vedr. L 181 og herunder
månedsvis betaling og supplerende dagpenge | 6 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | Betænkningsbidrag, fra
beskæftigelsesministeren | 8 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 181
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 13/5-2016 fra 3F om L 181 og herunder supplerende
dagpenge, bagatelgrænse og optjening på baggrund af
lønindkomst (feriepenge), til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om det kræver enighed blandt
forligspartierne, såfremt man vil genindføre en
4-årig dagpengeperiode og halvere kravet til genoptjening af
dagpengeret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om de dele af lovforslaget, der
først træder i kraft efter et folketingsvalg, er
forligsbundet mellem de tre forligspartier, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om den foreslåede ordning om
supplerende dagpenge medfører, at 1 dags arbejde i 1
måned kan medføre tab af dagpenge for hele
måneden, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om konsekvenserne for personer
på supplerende dagpenge som følge af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om konsekvenserne for en deltidsansat,
når de 30 ugers ret til supplerende dagpenge er opbrugt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om de nye regler om månedlig
opgørelse medfører, at en deltidsansat, der modtager
supplerende understøttelse, skal have modregnet overtimer i
den efterfølgende måneds understøttelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om elevers overenskomstaftalte
løn i en anerkendt kompetencegivende erhvervsuddannelse kan
medregnes ift. optjening af dagpengeret på grundlag af
indtægt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, på hvilket grundlag der skal
foretages en ny dagpengesatsberegning for dimittender efter 6 mdr.,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvorfor timelønnede ikke
kan medregne afholdt ferie med hensatte feriepenge ift.
optjening/genoptjening af dagpengeretten, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om ministerens kommentar til
AK-Samvirkes notat om risikoen for, at lavtlønnede får
forringet deres dagpengesats, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange ledige der vil få
beregnet en lavere dagpengesats end efter de gældende regler,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvorvidt konsekvenserne af den
foreslåede bagatelgrænse er rimelig over for de ledige,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 20/5-2016 fra 3F Esbjerg om L 181 og herunder
månedsvis betaling og supplerende dagpenge, til
beskæftigelsesministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
181
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om konsekvenserne af
lovforslaget er i overensstemmelse med intentionerne om, at det
skulle blive mere attraktivt at tage småjobs, til
beskæftigelsesministeren |
|