Fremsat den 27. april 2016 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Nedlæggelse af den sociale
særtilskudspulje)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni
2013, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 179 af 1.
marts 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 4, 2. pkt., udgår
», et beløb svarende til statens andel af
finansieringen af tilskuddet efter § 17«.
2. §
17 ophæves.
3. I
§ 24, stk. 1, udgår »,
17«.
4. §
32 ophæves.
5. I
§ 35, stk. 2, udgår »,
17«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Loven har
virkning fra tilskudsåret 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget indebærer en ophævelse af § 17 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Det
betyder, at den sociale særtilskudspulje til kommunerne
nedlægges med virkning fra 2017.
Den sociale særtilskudspulje blev oprettet som
følge af aftalen af 16. maj 2012 mellem den tidligere
S-R-SF-regering og Enhedslisten om justeringer af
udligningssystemet. Puljen blev oprettet med virkning fra 2013 og
følger af § 17 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner.
Formålet med puljen har været at styrke nogle
kommuners økonomiske muligheder for at yde en særlig
indsats over for sociale problemer i områder i kommunen, hvor
der er en overrepræsentation af borgere med sociale
problemer. Det indgår imidlertid ikke i fordelingskriterierne
for denne pulje, at der skal ses på de pågældende
kommuners samlede økonomiske situation. Det betyder, at der
ved fordelingen af puljen ikke tages hensyn til den enkelte
kommunes samlede økonomiske udgangspunkt for at finansiere
en social indsats i de pågældende områder i
kommunen.
Det er regeringens vurdering, at midlerne i den nuværende
sociale særtilskudspulje ikke i tilstrækkeligt omfang
ydes til de kommuner, som har mest behov for et ekstra
økonomisk tilskud.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
§ 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner indebærer, at social- og indenrigsministeren hvert
år yder tilskud til kommuner med en høj andel af
borgere med sociale problemer. Tilskuddet fordeles af social- og
indenrigsministeren efter ansøgning fra kommunerne.
Den sociale særtilskudspulje finansieres dels af et bidrag
fra hovedstadskommunerne svarende til 0,03 pct. af
beskatningsgrundlaget i hovedstadsområdet og dels af
kommunerne under ét gennem bloktilskuddet. Puljen
udgør i 2016 419,9 mio. kr. Bidraget fra
hovedstadskommunerne udgør i 2016 126,3 mio. kr., svarende
til 0,03 pct. af beskatningsgrundlaget i hovedstadsområdet.
Den resterende del på 293,7 mio. kr. finansieres af det
kommunale bloktilskud. Der er således tale om mellemkommunal
omfordeling.
Puljen har som formål at styrke kommunernes
økonomiske muligheder for at yde en særlig indsats
over for sociale problemer i bestemte dele af kommunen, som har en
overrepræsentation af borgere med sociale problemer.
Vurderingen af, om der er en overrepræsentation af borgere
med sociale problemer i bestemte dele af kommunen foretages
på baggrund af statistikker, der for de
pågældende dele af kommunen viser andelen af borgere
uden bolig, med psykisk sygdom, problemer med misbrug mv., lav
indkomst, høj arbejdsløshed, mange på
førtidspension og kriminalitetsproblemer.
Social- og Indenrigsministeriet opgør - så vidt
tilgængeligheden af statistik gør det muligt -
kriterierne for overrepræsentation af borgere med sociale
problemer på sogneniveau og som udgangspunkt for borgere i
lejeboliger. Dette datagrundlag udgør sammen med kommunens
ansøgning grundlaget for fordeling af tilskud.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Det vurderes, at den nuværende sociale
særtilskudspulje ikke i tilstrækkeligt omfang medvirker
til at målrette midlerne til kommuner, der, ud fra en samlet
vurdering, har vanskelige økonomiske vilkår.
Den sociale særtilskudspulje har eksisteret siden 2013, og
den hidtidige praksis har vist, at en væsentlig del af
midlerne går til de største bykommuner. Der er i disse
kommuner områder med en høj koncentration af borgere
med sociale problemer, men ud fra en samlet vurdering af
kommunernes økonomiske vilkår er der ikke
nødvendigvis tale om kommuner i en svær
økonomisk situation.
Det foreslås at nedlægge den sociale
særtilskudspulje. Hensigten er i stedet at prioritere midler
til kommuner i en svær økonomisk situation. Den
konkrete prioritering i en ny særtilskudspulje forventes
drøftet som led i finanslovsforhandlingerne for 2017.
2.3. Lovforslaget
Lovforslaget indebærer en ophævelse af § 17 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Det
betyder, at den sociale særtilskudspulje til kommunerne
nedlægges med virkning fra 2017.
Lovforslaget indeholder endvidere nogle ændringer, som er
konsekvenser af ophævelsen af lovens § 17.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten
og regionerne. Lovforslaget indebærer en begrænset
administrativ lettelse for staten og kommunerne, idet der er tale
om en pulje, der fordeles af Social- og Indenrigsministeriet efter
konkrete ansøgninger fra kommunerne. Puljen er finansieret
af kommunerne selv, og lovforslaget vil derfor ikke have betydning
for kommunernes finansiering samlet set. Lovforslaget vil
indebære en vis omfordeling mellem kommunerne.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. april 2016
til den 15. april 2016 været sendt i høring hos
KL.
| | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten og regionerne. Lovforslaget har ikke
betydning for kommunernes finansiering samlet set. Lovforslaget
medfører en vis omfordeling mellem kommunerne. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget indebærer en
begrænset administrativ lettelse for staten og kommunerne,
idet der er tale om en pulje, der fordeles af Social- og
Indenrigsministeriet efter konkrete ansøgninger fra
kommunerne. Lovforslaget har ingen betydning for regionerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 4, 2. pkt., at det
kommunale bloktilskud inden fordelingen til kommunerne reguleres
for en række forhold, herunder et beløb svarende til
statens andel af finansieringen af tilskuddet efter § 17. Med
lovforslaget foreslås det, at dette punkt udgår som en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af § 17,
jf. § 1, nr. 2. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 2
Lovforslaget indebærer en ophævelse af § 17 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. §
17 indebærer, at social- og indenrigsministeren hvert
år yder tilskud til kommuner med en høj andel af
borgere med sociale problemer. Tilskudspuljen efter § 17
finansieres dels af et bidrag fra hovedstadskommunerne og dels via
det kommunale bloktilskud.
Efter den gældende bestemmelse i § 17 kan kommunerne
søge om tilskud med henblik på at styrke kommunernes
økonomiske muligheder for at yde en særlig indsats
over for sociale problemer i bestemte dele af kommunen, som har en
overrepræsentation af borgere med sociale problemer.
Tilskuddet fordeles af social- og indenrigsministeren på
baggrund af kommunernes ansøgninger. I den forbindelse
opgør Social- og Indenrigsministeriet - så vidt
tilgængeligheden af statistik gør det muligt -
kriterierne for overrepræsentation af borgere med sociale
problemer på sogneniveau og som udgangspunkt for borgere i
lejeboliger.
Tilskuddet finansieres dels af et bidrag fra kommunerne i
hovedstadsområdet og dels via det kommunale bloktilskud.
Social- og Indenrigsministeriet udmelder hvert år senest den
1. juli tilskuds- og udligningsbeløb for det kommende
år til kommunerne. I den forbindelse reduceres kommunernes
bloktilskud med den del, der skal gå til
bloktilskudsfinansiering af den sociale særtilskudspulje.
Samtidig udmeldes hovedstadskommunernes bidrag til finansiering af
puljen.
Forslaget indebærer, at den sociale særtilskudspulje
efter udligningslovens § 17 nedlægges med virkning fra
tilskudsåret 2017.
Til nr. 3
I § 24 fastsættes generelle regler om afregning af
tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter udligningsloven.
Det fremgår, at tilskud fordelt efter ansøgning,
herunder tilskud efter § 17, ikke er omfattet af disse regler.
Med lovforslaget foreslås det, at § 17 udgår af
denne bestemmelse som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af § 17, jf. § 1, nr. 2. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 4
Lovens § 32 indeholder en bemyndigelse til social- og
indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om
tildeling og afregning af tilskud i henhold til § 17 samt
regler for ansøgningsprocedure og tilbagebetaling af
uforbrugte tilskud. Det foreslås, at denne bestemmelse
ophæves som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af § 17, jf. § 1, nr. 2. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 5
I § 35, stk. 2, fastsættes, at tilskud og bidrag
efter denne lov afregnes sammen med indkomstskat til kommunerne.
Det fremgår videre, at afregning af særtilskud efter
§§ 16, 17 og 19 ikke er omfattet af denne bestemmelse.
Med lovforslaget foreslås det, at § 17 udgår af
denne bestemmelse som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af § 17, jf. § 1, nr. 2. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til §
2
Med stk. 1 foreslås det, at
loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Med stk. 2 foreslås det, at
loven har virkning fra tilskudsåret 2017. Fra og med 2017 vil
der således ikke længere blive fordelt tilskud til
kommunerne efter denne ordning, og Social- og Indenrigsministeriet
skal ikke i forbindelse med tilskudsudmeldingen til kommunerne for
2017 reducere bloktilskuddet med henblik på finansiering af
den sociale særtilskudspulje, og der skal heller ikke
udmeldes et finansieringsbidrag for hovedstadskommunerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 179 af 1.
marts 2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 14.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4. Det
årlige tilskud fastsat efter stk. 1-3 fordeles af
økonomi- og indenrigsministeren. Ved fordelingen reguleres
tilskuddet forlods for statens andel af udgifterne til
udligningstilskud efter § 2, stk. 3, udgifterne til
statstilskuddet efter § 12, et beløb svarende til
statens andel af finansieringen af tilskuddet efter § 17 samt
forskellen mellem tilskud og bidrag efter § 38, stk. 1-4.
Tilskuddet fordeles herefter i forhold til de enkelte kommuners
andel af det samlede indbyggertal, jf. dog stk. 5. Dog kan
økonomi- og indenrigsministeren med Finansudvalgets
tilslutning helt eller delvis fordele reguleringer efter stk. 3 i
forhold til de enkelte kommuners andel af det samlede
beskatningsgrundlag. Stk. 5-8.
--- | | 1. I § 14, stk. 4, 2. pkt., udgår », et beløb
svarende til statens andel af finansieringen af tilskuddet efter
§ 17«. | | | | § 17.
Økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud
til kommuner med en høj andel af borgere med sociale
problemer. Tilskudsrammen udgør 400 mio. kr. og reguleres
fra og med 2014 med den forventede pris- og lønudvikling i
den kommunale sektor. Stk. 2.
Kommunerne i hovedstadsområdet bidrager til finansiering af
tilskuddet med 0,03 pct. af den enkelte kommunes
beskatningsgrundlag. Den resterende del af tilskuddet efter stk. 1
finansieres af det kommunale bloktilskud. | | 2. § 17 ophæves. | | | | § 24.
Afregning af tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter denne
lov, bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf.
§§ 16, 17 og 19, sker enten efter en af økonomi-
og indenrigsministerens udmeldt samlet beregning for
tilskudsåret, jf. stk. 2, eller efter en beregning foretaget
på grundlag af bestemmelserne i stk. 3-7. Stk. 2-7.
--- | | 3. I § 24, stk. 1, udgår »,
17«. | | | | § 32.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling og afregning af tilskud i henhold
til § 17 samt regler for ansøgningsprocedure og
tilbagebetaling af uforbrugte tilskud. | | 4. § 32 ophæves. | | | | § 35.
--- Stk. 2. Tilskud
og bidrag efter denne lov bortset fra tilskud efter §§
16, 17 og 19 afregnes sammen med afregning af indkomstskat til
kommunerne efter lov om kommunal indkomstskat, således at
tilskud og bidrag efter denne lov tillægges henholdsvis
fratrækkes indkomstskattebeløbet til kommunerne. | | 5. I § 35, stk. 2, udgår »,
17«. | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. Stk. 2. Loven
har virkning fra tilskudsåret 2017. |
|