Fremsat den 20. april 2016 af
kulturministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af arkivloven
(Kroers, foreningers og virksomheders
anvendelse af kongekronen)
§ 1
I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1035 af 21. august 2007, som ændret ved lov nr. 1170 af 10.
december 2008, lov nr. 652 af 18. maj 2015 og § 3 i lov nr.
742 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a. Kulturministeren
kan fastsætte nærmere regler om, at kroer kan anvende
kongekronen.
§ 5 b. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at kongekronen må
anvendes som en del af foreningers og virksomheders logo, når
historiske grunde taler for det.«
2.
Overalt i kapitel 6 ændres
»Statens Arkiver« til: »Rigsarkivet«.
3.
Overalt i kapitel 6 ændres
»Statens Arkivers« til: »Rigsarkivets«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
kulturministeren hjemmel til at tillade kroer, foreninger og
virksomheder at anvende kongekronen.
Kongekronen er klassificeret som et
statskendetegn, og anvendelsen er forbeholdt statslige myndigheder
og kongehuset. Lovforslagets formål er ikke at ændre
ved denne status i øvrigt.
Nogle kroer, foreninger og virksomheder
anvender i dag kongekronen af forskellige historiske grunde.
Lovforslaget har til hensigt at give kulturministeren hjemmel til
at tillade, at kroer, foreninger og virksomheder kan anvende
kongekronen, når særlige historiske forhold taler for
det.
Det foreslås overalt i kapitel 6 i arkivloven at ændre navnet
Statens Arkiver til Rigsarkivet samt navnet Statens Arkivers til
Rigsarkivets. Baggrunden for ændringen er, at Rigsarkivet er
den betegnelse, som er mest udbredt i befolkningen og derfor
også oftest anvendes. Navneændringen blev vedtaget ved
lov nr. 652 af 18. maj 2015, men omfattede ved en fejl ikke §
22 a, som blev vedtaget ved lov nr. 742 af 1. juni 2015 på
Finansministeriets område, hvor Statens Arkiver og Statens
Arkivers nævnes i § 3. Med bestemmelserne vil navnet
overalt i arkivloven være ændret fra Statens Arkiver
til Rigsarkivet samt fra Statens Arkivers til Rigsarkivets.
2. Baggrund
2.1. Den historiske
baggrund for kroernes anvendelse af kongekronen
Betegnelsen kongeligt privilegerede har indtil
1912 været anvendt om blandt andet udvalgte kroejere med en
særlig bevilling. Bevillingen knyttede sig til kroejeren og
ikke til kroen. Efter 1912 ophørte bevillingsformen og
dermed også efterhånden titlen som kongeligt
privilegeret. Der er ikke en sammenhæng mellem de gamle
regler om bevillingen til at drive kro og muligheden for at anvende
kongekronen som symbol. Alligevel har en række kroejere
anvendt kongekronen i tilknytning til krovirksomheden.
De nuværende kroer, hvor tidligere
kongeligt privilegerede kroejere drev kro, anses for at være
en vigtig del af Danmarks kulturarv, da de fortæller
kulturhistorien om det historiske netværk af kongeligt
privilegerede kroer, som sikrede den vejfarende et overnatningssted
med mulighed for forplejning.
2.2. Den historiske
baggrund for foreningers og virksomheders anvendelse af
kongekronen
Der er i dag nogle foreninger og virksomheder,
som har haft tradition for at anvende kongekronen i deres logo.
Blandt disse har nogle fået tilladelse af tidligere medlemmer
af kongehuset til eksempelvis at kalde sig kongelig eller til at
anvende kongekronen i deres logo. Disse tilladelser kan af
forskellige grunde være vanskelige at dokumentere. Det er
ligeledes uklart, om de enkelte tilladelser indebar en ret til at
bruge kongekronen, samt om tilladelserne var
tidsbegrænset.
Lovforslaget vil skabe en hjemmel for
kulturministeren til at tillade, at kongekronen må anvendes
som en del af visse foreningers og virksomheders logo, når
historiske grunde taler for det.
Dette lovforslag omfatter ikke virksomheder
mv., der er tildelt prædikatet »Kongelig
Hofleverandør«.
3. Hovedpunkter i
lovforslaget
3.1. Kroers
mulighed for at anvende kongekronen
3.1.2. Gældende ret
Efter gældende ret må kroer, hvor
tidligere kongeligt privilegerede kroejere drev kro, ikke anvende
kongekronen.
I følge straffelovens § 132, jf.
lovbekendtgørelse nr. 873 af 9. juli 2015, straffes med
bøde den, som forsætligt eller ved uagtsomhed på
retsstridig måde benytter kendetegn eller dragt, der er
forbeholdt dansk eller fremmed offentlig myndighed eller
militærpersoner.
Kongekronen anses for at være et
statskendetegn, som er forbeholdt kongehuset og statslige
myndigheder. Den danske kongekrone har, set forfra, fem synlige
bøjler, som øverst bøjer ind mod midten af
kronens cirkel. I bøjlernes foreningspunkt er placeret et
rigsæble. Øverst på rigsæblet er placeret
et kløverbladskors. Kongekronen indgår i det danske
rigsvåben.
Hensynet bag beskyttelsen af kongekronen som
statskendetegn er, at det skal være umiddelbart synligt, at
en person eller institution, der udøver myndighed,
repræsenterer staten.
Det fremgår af arkivlovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1035 af 21. august 2007, at
Rigsarkivet behandler sager vedrørende brug af
rigsvåbenet, som kongekronen er en del af. Rigsarkivet
påser, om en anvendt kongekrone kan forveksles med
statskendetegnet og derfor er retsstridig. Hvis Rigsarkivet finder,
at kongekronen anvendes på en retsstridig måde,
overgives den pågældende sag til politiet til videre
foranstaltning.
Det fremgår af varemærkelovens
§ 14, nr. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 1. marts
2016, at tegn, emblemer og våben, som har offentlig
interesse, er udelukket fra registrering, medmindre deres
registrering er blevet tilladt af vedkommende myndighed.
Kongekronen er i henhold til
Pariserkonventionens (1967) artikel 6c, 1 a, officielt notificeret
over for andre stater og udenlandske og mellemfolkelige
institutioner som statskendetegn. I medfør af denne artikel
er det forbudt at bruge våben, flag og andre statsemblemer,
som tilhører unionslandene, når en sådan brug
ikke er tilladt af vedkommende myndighed.
3.1.3. Kulturministeriets overvejelser om kroers anvendelse
af kongekronen
Eftersom arkivloven fastsætter, at
Rigsarkivet behandler sager om brug af rigsvåbenet herunder
kongekronen, lægger lovforslaget op til, at bestemmelserne
vedrørende kongekronen indsættes i arkivloven.
Lovforslaget skal ses i lyset af, at
Grønhøj Kro, hvor en tidligere ejer havde kongeligt
privilegium på driften af kroen, i 2015 blev idømt
bøde for at skilte med kongekronen. Efter den gældende
lovgivning har kroer, hvor en tilsvarende situation gør sig
gældende, ikke ret til at anvende kongekronen.
Da kulturhistoriske hensyn taler for, at de
kroer, hvor en tidligere ejer havde kongeligt privilegium på
driften af kroen, skal kunne anvende kongekronen, lægger
lovforslaget op til, at kulturministeren fremover kan
fastsætte nærmere regler om, at kroer kan anvende
kongekronen. Dette skal sikre, at de pågældende kroer
kan anvende kongekronen efter nærmere regler som led i
formidlingen af kulturhistorien om det historiske netværk af
kongeligt privilegerede kroer, som sikrede den vejfarende et
overnatningssted med mulighed for forplejning.
Efter gældende ret kan kroer, hvor
tidligere kongeligt privilegerede kroejere drev kro, ikke
registrere et varemærke, hvori kongekronen indgår,
hvilket lovforslaget ikke lægger op til at ændre
på.
Lovforslaget ændrer ikke på, at
andre stater og udenlandske og mellemfolkelige institutioner ikke
kan bruge kongekronen.
3.2. Foreningers og
virksomheders anvendelse af kongekronen
3.2.1 Gældende ret
Efter gældende ret må kongekronen
ikke anvendes som en del af foreningers og virksomheders logo,
såfremt det ikke er muligt at fremlægge dokumentation
for retten hertil.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.2 om gældende ret.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser om foreningers og
virksomheders anvendelse af kongekronen
Det er konstateret, at nogle foreninger og
virksomheder anvender kongekronen i deres logo. Blandt disse har
nogle fået tilladelse af tidligere medlemmer af kongehuset
til eksempelvis at kalde sig Kongelig. Da de pågældende
foreninger og virksomheder har en tradition for at anvende
kongekronen for at fortælle historien om tilknytningen til
kongehuset, vil lovforslaget skabe en hjemmel for kulturministeren
til at tillade, at kongekronen må anvendes som en del af
visse foreningers og virksomheders logo, når historiske
grunde taler for det.
Det er med lovforslaget tiltænkt, at
kulturministeren på baggrund af en ansøgning fra en
forening eller virksomhed kan bestemme, at den
pågældende forening eller virksomhed må anvende
kongekronen som en del af deres logo.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.3 om Kulturministeriets overvejelser om
kroers anvendelse af kongekronen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken
stat, regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 9. februar 2016 til den 7. marts 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Kommunernes
Landsforening, Danske Regioner, Advokatrådet, Organisationen
Danske Arkiver, LO, Dansk Arbejdsgiverforening, Danmarks
Restauranter & Cafeer, Dansk Erhverv, Dansk Heraldisk Selskab,
Organisationen Danske Museer, Dansk Historisk
Fællesråd, Dansk Industri, Horesta, Det Kongelige
Selskab for Fædrelandets Historie, Danmarks-Samfundet,
Kongelig Dansk Aeroklub, Kongelig Dansk Yachtklub, Foreningen for
Officerer uden for aktiv Tjeneste, Dansk Soldaterforenings
Landsråd, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og
Marienlyst.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter gældende ret må kroer, hvor
tidligere kongeligt privilegerede kroejere drev kro, ikke anvende
kongekronen.
Forslaget til § 5
a fastsætter, at kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at kroer kan anvende kongekronen.
De nærmere regler vil blive fastsat i en
bekendtgørelse.
Det er med lovforslaget tiltænkt, at det
af bekendtgørelsen skal fremgå, at en kro på
krobygningens facade og i umiddelbar nærhed af krobygningen
kan skilte med kongekronen, såfremt en tidligere ejer af
kroen var kongeligt privilegeret. Efter 1912 ophørte
bevillingsformen og dermed også efterhånden titlen som
kongeligt privilegeret. Rigsarkivet kan bistå med at oplyse
om, hvorvidt en tidligere ejer af en konkret kro var kongeligt
privilegeret.
Det er med lovforslaget tiltænkt, at det
i bekendtgørelsen gøres til en betingelse for
anvendelsen af kongekronen, at der fortsat drives kro i
krobygningen. Ved kro forstås i denne lov et offentligt sted,
der serverer mad og drikke, som kan indtages på stedet. For
de kroer, hvis hovedbygning ifølge Bygnings- og
Boligregisteret er opført efter 1912, er det derudover
tiltænkt, at det gøres til en betingelse, at
hovedbygningen skal fremstå med et arkitektonisk udtryk fra
tiden før 1912. Endelig gøres det til en betingelse,
at kroen bærer ordet kro i sit navn.
Bekendtgørelsen skal udformes
således, at de pågældende kroer udelukkende kan
anvende kongekronen på krobygningen og på et
henvisningsskilt i umiddelbar nærhed af bygningen f.eks. ved
indkørslen til kroen. Kongekronen må ikke anvendes i
andre sammenhænge. F.eks. kan kongekronen kun fremgå
på kroens hjemmeside, hvis den indgår som en naturlig
del af en fotografisk gengivelse af krobygningen eller/og af
krobygningens nære omgivelser. En konsekvens er, at kroen
ikke kan registrere et varemærke, hvori kongekronen
indgår. Ved opsætning af nye skilte skal kongekronen
være ledsaget af teksten Kro med tidligere kongeligt
privilegeret ejer.
Ejere af kroer, som ønsker at
gøre brug af muligheden for at anvende kongekronen, skal
anmelde et sådant ønske til Rigsarkivet inden 2
år efter bekendtgørelsens ikrafttrædelse.
Herefter bortfalder muligheden for at anvende kongekronen.
Efter gældende ret må kongekronen
ikke anvendes som en del af foreningers og virksomheders logo,
såfremt det ikke er muligt at fremlægge dokumentation
for retten hertil.
Forslaget til § 5
b fastsætter, at kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at kongekronen må anvendes som en
del af visse foreningers og virksomheders logo, når
historiske grunde taler for det.
De nærmere regler fastsættes i en
bekendtgørelse.
Det er med lovforslaget tiltænkt, at
kulturministeren på baggrund af en ansøgning fra en
forening eller virksomhed kan bestemme, at den
pågældende forening eller virksomhed må anvende
kongekronen som en del af deres logo.
I vurderingen af en ansøgning fra en
forening eller virksomhed kan der lægges vægt på,
om foreningen eller virksomheden kan dokumentere en tilladelse fra
et tidligere medlem af kongehuset til at kalde sig Kongelig eller
en anden lignende tilladelse fra en statslig myndighed.
Der kan forekomme tilfælde, hvor denne
dokumentation ikke kan fremskaffes f.eks. på grund af
ødelagt arkiv. I så fald skal den
pågældende forening eller virksomhed
sandsynliggøre, at en sådan tilladelse har eksisteret.
I forhold til denne sandsynliggørelse kan der lægges
vægt på andre historiske forhold eksempelvis, at et
tidligere medlem af kongefamilien har repræsenteret
foreningen som æresmedlem eller lignende, samt hvor
længe foreningen eller virksomheden har anvendt kongekronen i
deres logo.
Tilladelsen til at anvende kongekronen er
betinget af, at foreningen ikke ændrer formål.
Dette lovforslag omfatter ikke virksomheder
mv., der er tildelt prædikatet »Kongelig
Hofleverandør«, som er en ordning, Kongehuset
administrerer.
Til nr. 2
og 3
Det foreslås overalt i kapitel 6 i arkivloven at ændre navnet
Statens Arkiver til Rigsarkivet samt navnet Statens Arkivers til
Rigsarkivets. Baggrunden for ændringen er, at Rigsarkivet er
den betegnelse, som er mest udbredt i befolkningen og derfor
også oftest anvendt. Navneændringen blev vedtaget ved
lov nr. 652 af 18. maj 2015, men omfattede ved en fejl ikke §
22 a, som blev vedtaget ved lov nr. 742 af 1. juni 2015 på
Finansministeriets område, hvor Statens Arkiver og Statens
Arkivers nævnes i § 3. Med bestemmelserne vil navnet
overalt i arkivloven være ændret fra Statens Arkiver
til Rigsarkivet samt fra Statens Arkivers til Rigsarkivets.
Til §
2
Med bestemmelsen foreslås det, at loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Til §
3
Med bestemmelsen foreslås det, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | § 1 | | | | | | I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1035 af 21. august 2007, som ændret ved lov nr. 1170 af
10. december 2008, lov nr. 652 af 18. maj 2015 og § 3 i lov
nr. 742 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter §
5 indsættes: »§ 5
a. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at kroer kan anvende
kongekronen. | | | | | | § 5 b.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
kongekronen må anvendes som en del af foreningers og
virksomheders logo, når historiske grunde taler for
det.« | | | | Statens Arkiver er nævnt i
arkivlovens kapitel 6 i § 22 a, stk. 3. | | 2. Overalt i
kapitel 6 ændres »Statens
Arkiver« til: »Rigsarkivet«. | | | | Statens Arkivers er nævnt i
arkivlovens kapitel 6 i § 22 a, stk. 3. | | 3. Overalt i
kapitel 6 ændres »Statens
Arkivers« til: »Rigsarkivets«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|