Skriftlig fremsættelse (13. april
2016)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og
kondensat (Energinet.dks varetagelse af gasopstrømssystem-,
olierørlednings- og separationsvirksomhed samt
økonomisk regulering af naturgasdistributionsvirksomhed
varetaget af Energinet.dk m.v.)
(Lovforslag nr. L 173)
Lovforslaget har som hovedformål at
sikre de lovgivningsmæssige rammer for, at Energinet.dk vil
kunne overtage og drive DONG Energy A/S' naturgasinfrastruktur samt
olierørledningen fra Nordsøen til Fredericia. Dette
er forudsat i aftalen af 18. september 2015 om
børsnoteringen af DONG.
Lovforslaget indeholder således
forslag til, at Energinet.dk får hjemmel til at varetage
gasopstrømssystemvirksomhed
(gasopstrømsrørledningsnet samt tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives som et samlet
system) og olierørledningsvirksomhed og dertil knyttet
separationsvirksomhed. Som forudsætning herfor foreslås
olierørledningsloven ændret, fordi det i dag
fremgår af denne lov, at DONG Oil Pipe A/S driver
olierørledningen og separationsfaciliteterne.
For at sikre at alle
naturgasdistributionsselskaber vil blive underlagt den samme
økonomiske regulering, foreslås det endvidere, at
distributionsvirksomhed drevet i Energinet.dks regi bliver
underlagt den indtægtsrammeregulering, der gælder for
de andre naturgasdistributionsselskaber.
Også Energinet.dks
gasopstrømsrørlednings- og
gasopstrømssystemydelser vil efter forslaget blive underlagt
den forhandlingsbaserede adgangsregulering, der i dag gælder
generelt for andre virksomheders
gasopstrømsrørledningsydelser.
Den gældende prisregulering for
olierørledningsvirksomhed og dertil knyttet
separationsvirksomhed bliver opretholdt uændret.
Lovforslaget indeholder endelig
tilpasninger af lov om Energinet.dks bestemmelser om brug af
overskud, samt enkelte konsekvensændringer i lov om
Energinet.dk og lov om naturgasforsyning.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Vedrørende de
erhvervsøkonomiske konsekvenser bemærkes det, at
lovforslaget medfører, at den økonomiske regulering
af de aktiviteter, som er berørt af lovforslaget, ikke
ændres som følge af ændrede ejerforhold.
Det kan ikke udelukkes, at der kan
være forhold i forbindelse med aftalen, der vil blive
indgået mellem DONG Energy og Energinet.dk om overdragelse af
aktiverne, herunder Energinet.dks finansieringsomkostninger i
forbindelse med købet, der vil kunne påvirke
tarifferne for brugere af gasopstrømssystemet i op- eller
nedadgående retning inden for rammerne af den
økonomiske regulering, som aktiviteterne bliver underlagt.
Ligeledes kan en refinansiering af udestående lån i
olierørlednings- eller separationsfaciliteter i forbindelse
med overdragelsen have indflydelse på tarifferne for brug af
disse faciliteter.
I forhold til gasdistribution
bemærkes det, at lovforslaget indebærer, at priserne
for Energinet.dks gasdistributionsydelse ikke må stige som
følge af det vederlag, der erlægges ved overdragelse
af virksomheder.
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
for borgere.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
bl.a. gennemfører krav om regnskabsmæssig adskillelse
i artikel 31 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre
marked for naturgas og ophævelse af direktiv 2003/55/EF.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.