Fremsat den 8. april 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Karsten Hønge (SF)
Forslag
til
Lov om nedsættelse af en hurtigtarbejdende
undersøgelsesgruppe vedrørende branden på
»Scandinavian Star«
§ 1. Til undersøgelse
af visse forhold i tilknytning til branden på skibet
»Scandinavian Star« nedsættes en
hurtigtarbejdende undersøgelsesgruppe bestående af 3
medlemmer, der udpeges af justitsministeren. Formanden udpeges
efter indstilling fra Advokatrådet, og 2 medlemmer udpeges
efter fælles indstilling fra universiteternes juridiske
fakulteter.
Stk. 2.
Justitsministeriet stiller den fornødne sekretariatsbistand
til rådighed for undersøgelsesgruppen.
Stk. 3. De
personer, der efter stk. 1 og 2 deltager i undersøgelsens
gennemførelse, skal være uvildige og uafhængige
i forhold til de myndigheder og personer, hvis forhold
undersøges.
§ 2.
Undersøgelsesgruppen har til opgave at undersøge og
klarlægge følgende:
1)
Ejerforholdene omkring skibet »Scandinavian Star«.
2)
Omstændighederne ved Søfartsstyrelsens
undersøgelse af sagen og de efterfølgende udtalelser,
hvor ledende ansatte har udtrykt mistillid til processen.
3)
Omstændighederne ved øvrige danske myndigheders rolle
i sagen.
4) Hvorvidt
resultaterne af de under nr. 1-3 foretagne undersøgelser
bør give anledning til nedsættelse af en
undersøgelseskommission.
§ 3.
Undersøgelsesgruppen træffer bestemmelse om
undersøgelsens nærmere tilrettelæggelse.
Undersøgelsesgruppen kan inddrage materiale, som er
tilvejebragt i forbindelse med tidligere undersøgelser.
Undersøgelsesgruppen kan anmode særligt sagkyndige om
en udtalelse eller anden bistand til brug for
undersøgelsen.
§ 4. Kapitel 6-10 i lov om
undersøgelseskommissioner finder tilsvarende anvendelse for
undersøgelsesgruppens arbejde.
Stk. 2.
Afhøringer for undersøgelsesgruppen eller for retten,
jf. §§ 18-20 i lov om undersøgelseskommissioner,
foretages af undersøgelsesgruppens medlemmer.
§ 5.
Undersøgelsesgruppen afgiver en beretning om resultatet af
sin undersøgelse til justitsministeren, der
offentliggør beretningen. Beretningen skal foreligge senest
6 måneder efter nedsættelsen af
undersøgelsesgruppen.
Stk. 2. Ser
undersøgelsesgruppen sig ikke i stand til at
færdiggøre sit arbejde inden for den i stk. 1
nævnte frist, skal undersøgelsesgruppen give
meddelelse herom til justitsministeren og samtidig oplyse,
hvornår beretningen forventes at kunne foreligge.
§ 6. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
»Scandinavian Star«-katastrofen i
april 1990 har været genstand for omfattende
undersøgelser i Norge, Danmark og Sverige. Dette er sket i
form af søforklaring og politimæssig efterforskning,
der i Danmark afsluttedes med tiltalerejsning mod skibets
daværende ejer, kaptajnen og direktøren for rederiet.
De blev alle dømt ved Sø- og Handelsrettens dom af 3.
december 1992, der senere blev stadfæstet af
Højesteret i november 1993.
Trods denne grundige behandling af sagen, der
i Danmark navnlig drejede sig om skibets ejerforhold, skibets
tilstand ved afsejlingen fra Frederikshavn og forsikrings- og
skatteforhold, har der efterfølgende og vedholdende
været rejst kritik af efterforskningen såvel i Norge
som i Danmark. Denne kritik blev navnlig fremført af
enkeltpersoner og støttegrupper. Særlig
opmærksomhed påkalder sig overlevende og
pårørende i Mike Axdals bog »Scandinavian Star -
Mordbrand med statsstøtte« (2006) og i bogen
»Branden« (2015) af journalist Lars Halskov. Derudover
påkaldte branden sig for nylig atter opmærksomhed, da
Flemming Thue Jensen, dengang centralt placeret
skibsinspektør i Søfartsstyrelsen, udtalte sig til
offentligheden.
Efterforskningen søgtes i Danmark
genoptaget flere gange, bl.a. ved en række
spørgsmål i Folketinget. Folketingets aktivitet
mundede ud i en forespørgselsdebat den 22. maj 1997. Forud
herfor havde Rigsadvokaten på baggrund af en henvendelse fra
den såkaldte støttegruppe afvist at genoptage sagen
med den begrundelse, at et eventuelt strafansvar ville være
forældet. Folketingets flertal tog justitsministerens
redegørelse til efterretning med vedtagelse af
følgende dagsorden:
»Folketinget tager justitsministerens
redegørelse til efterretning og noterer sig ministerens
udtalelse om, at eventuelt nyt materiale af betydning for sagen vil
blive forelagt de relevante myndigheder til vurdering.«
Senere forsøg ved fremlæggelse af
nye oplysninger bl.a. for Folketingets Retsudvalg har ikke
ført til andet resultat.
I Norge har den offentligt fremførte
kritik medført, at politiet har genåbnet sagen i 2014,
og der forventes en afsluttende rapport senere i 2016.
Der har efter forslagsstillernes opfattelse
siden det fælles nordiske granskningsudvalgs rapport fra
januar 1991 (NOU-rapporten) været rejst berettiget tvivl om
undersøgelsesmetoder og konklusioner, både for
så vidt angår den norske del af undersøgelsen og
den danske politiefterforskning. Derfor finder forslagsstillerne
det berettiget, at sagen genoptages på en sådan
måde, at der hurtigt kan træffes beslutning om,
hvorvidt der er grundlag for at nedsætte en
undersøgelseskommission med henblik på yderligere
afklaring af, hvorvidt der er begået fejl og
forsømmelser fra danske myndigheders side, og hvorvidt der i
så fald bør gøres et retligt ansvar
gældende. Det skal i denne sammenhæng bemærkes,
at der, jf. ovenfor, kan foreligge forældelse af et eventuelt
strafansvar. Dette betyder imidlertid efter forslagsstillernes
opfattelse alene, at der ikke kan rejses strafferetlig tiltale, men
udelukker ikke, at undersøgelsesgruppen eller en senere
undersøgelseskommission kan fastslå fejl og
forsømmelser og placere et ansvar herfor samt foranledige,
at der kan leveres et vægtigt dansk bidrag til en grundigere
undersøgelse med henblik på at tilvejebringe et
retvisende billede af »Scandinavian Star«-katastrofens
årsager.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Der foreslås nedsat en hurtigtarbejdende
undersøgelsesgruppe bestående af 3 medlemmer til
undersøgelse af visse forhold i tilknytning til branden
på skibet »Scandinavian Star«.
I lighed med hvad der normalt gælder for
undersøgelseskommissioner efter lov om
undersøgelseskommissioner, foreslås det, at
undersøgelsesgruppen formelt nedsættes af
justitsministeren. Det foreslås, at formanden for
undersøgelsesgruppen udpeges efter indstilling fra
Advokatrådet, mens 2 medlemmer udpeges efter fælles
indstilling fra universiteternes juridiske fakulteter. Med den
angivne sammensætning af undersøgelsesgruppen
tilsigtes såvel en praktisk juridisk bedømmelse af
sagens danske hændelsesforløb som en kvalificeret
juridisk vurdering med udspring i søretlig og strafferetlig
teori.
Det foreslås ikke, at
undersøgelsesgruppen - som det er tilfældet med
undersøgelseskommissioner - skal betjene sig af en
udspørger. Dette skal ses i sammenhæng med, at
formanden for undersøgelsesgruppen må forudses at
være advokat og dermed må forudsættes at have den
fornødne indsigt og praktiske erfaring til at forestå
afhøringer for gruppen.
Det foreslås i stk. 2, at
Justitsministeriet stiller den fornødne sekretariatsbistand
til rådighed for undersøgelsesgruppen. Bestemmelsens
ordlyd adskiller sig fra den lignende bestemmelse i § 1, stk.
4, i lov om undersøgelseskommissioner, hvoraf følger,
at justitsministeren sørger for den fornødne
sekretariatsbistand og anden praktisk bistand til en
undersøgelseskommission. Forskellen beror på, at det -
henset til undersøgelsesgruppens mindre omfang end en
undersøgelseskommission - efter forslagsstillernes
opfattelse er mest nærliggende, at sekretariatsbetjeningen af
gruppen varetages af Justitsministeriets departement, frem for at
der etableres et sekretariat for gruppen på samme måde,
som det er sædvanligt med undersøgelseskommissioner.
Bestemmelsen er dog ikke til hinder for, at justitsministeren kan
beslutte, at sekretariatsbistanden skal ydes uden for
Justitsministeriets departements rammer, herunder eventuelt at det
skal ske ved etablering af et selvstændigt sekretariat.
Det foreslåede stk. 3 om uvildighed og
uafhængighed hos undersøgelsesgruppens medlemmer og
personer, som indgår i sekretariatsbetjeningen af gruppen,
svarer til bestemmelsen i § 3, stk. 1, i lov om
undersøgelseskommissioner.
Til § 2
Bestemmelsen angiver de forhold, som
undersøgelsesgruppen skal undersøge og
klarlægge.
Af nr. 1 følger, at
undersøgelsesgruppen skal undersøge og
klarlægge ejerforholdene omkring skibet »Scandinavian
Star«. Sø- og Handelsretten samt Højesteret har
lagt til grund, at ejerforholdene på ulykkestidspunktet var
afklarede, i tiltrækkeligt omfang til at der kunne ske
domfældelse. Der er imidlertid efterfølgende rejst
tvivl herom. Ejerforholdene har betydning for brandforsikringen og
dermed for de interesser, der kan være forbundet med
udbetalingen af forsikringssummen. Det kan ofte være
vanskeligt præcis at fastslå ejerforholdene i
forbindelse med international rederivirksomhed, hvor skibe ofte
handles og skifter ejer med meget korte intervaller. Det forekommer
dog både politimæssigt og skattemæssigt vigtigt,
at de noget uklare selskabsforhold klarlægges og
beskrives.
Af nr. 2 følger, at
undersøgelsesgruppen skal undersøge og
klarlægge omstændighederne ved Søfartsstyrelsens
undersøgelse af sagen og de efterfølgende udtalelser,
hvor ledende ansatte har udtrykt mistillid til processen. Der er
behov for en yderligere afklaring af Søfartsstyrelsens rolle
i sagen, navnlig efter de seneste udtalelser fra
forhenværende skibsinspektør Flemming Thue Jensen og
andre tidligere ansatte. Dette gælder i særlig grad
styrelsens tilsyn med »Scandinavian Star« umiddelbart
før afrejsen fra Frederikshavn (havnestatstilsynet) og
styrelsens medarbejderes undersøgelser i Lysekil efter
skibets ankomst hertil.
Af nr. 3 følger, at
undersøgelsesgruppen skal undersøge og
klarlægge omstændighederne ved øvrige danske
myndigheders rolle i sagen. Dansk politis efterforskning var
tilsyneladende alene koncentreret om skibets angivelige ejer,
rederidirektøren og skibets kaptajn. Resultaterne af denne
efterforskning blev lagt til grund for afgørelserne i
Sø- og Handelsretten og i Højesteret. Det er
efterfølgende betvivlet, at det forholdt sig som
efterforskningen viste, idet der i sagen forekommer en række
oplysninger, der skaber tvivl om overtagelsesdagen den 5. april
1990. Det daværende Told og Skats virksomhed i sagen
koncentrerede sig også om ejerforholdene.
Af nr. 4 følger, at
undersøgelsesgruppen skal undersøge og
klarlægge, hvorvidt resultaterne af de under nr. 1-3
foretagne undersøgelser bør give anledning til
nedsættelse af en undersøgelseskommission. Dette skal
ses i sammenhæng med, at det er hensigten med lovforslaget at
gennemføre en undersøgelse i en hurtigere og enklere
proces end ved nedsættelse af en
undersøgelseskommission, og i sammenhæng med
undersøgelsesgruppens forholdsvis korte frist for at
færdiggøre sit arbejde, jf. lovforslagets § 5. I
forlængelse heraf vurderes det hensigtsmæssigt, at
undersøgelsesgruppen selvstændigt skal forholde sig
til, hvorvidt resultaterne af dens undersøgelse bør
føre til, at der nedsættes en
undersøgelseskommission med henblik på eventuelle mere
omfattende undersøgelser.
Til § 3
Det foreslås, at
undersøgelsesgruppen træffer bestemmelse om
undersøgelsens nærmere tilrettelæggelse. Dette
svarer til, hvad der følger af § 5, stk. 1, i lov om
undersøgelseskommissioner, med den tilpasning, som
følger af, at undersøgelsesgruppen ikke vil skulle
betjene sig af en udspørger.
Det foreslås endvidere, at
undersøgelsesgruppen skal kunne kan inddrage materiale, som
er tilvejebragt i forbindelse med tidligere undersøgelser.
Som omtalt ovenfor er der allerede i andre sammenhænge
foretaget flere forskellige undersøgelser af forhold i
forbindelse med branden på »Scandinavian Star«.
Det er efter forslagsstillernes opfattelse væsentligt for
undersøgelsesgruppens arbejde, at den får mulighed for
at inddrage og anvende sådant materiale i sine egne
undersøgelser.
Den foreslåede bestemmelse om, at
undersøgelsesgruppen kan anmode særligt sagkyndige om
en udtalelse eller anden bistand til brug for undersøgelsen,
svarer til, hvad der følger af § 6 i lov om
undersøgelseskommissioner.
Til § 4
Det foreslås, at reglerne i kapitel 6-10
i lov om undersøgelseskommissioner skal finde tilsvarende
anvendelse for undersøgelsesgruppens arbejde. De
pågældende kapitler omhandler vidnepligt og anden
oplysningspligt ved undersøgelser uden dommerdeltagelse, de
berørte personers retsstilling, tavshedspligt,
undersøgelseskommissioners beslutninger og
domstolsprøvelse heraf samt offentlighed og afgivelse af
beretning m.v. Det foreslåede indebærer desuden, at
visse andre bestemmelser i lov om undersøgelseskommissoner
og visse bestemmelser i retsplejeloven og straffeloven finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med
undersøgelsesgruppens arbejde i kraft af henvisninger i de
nævnte kapitler.
I det foreslåede stk. 2 foreslås
det præciseret, at afhøringer for
undersøgelsesgruppen eller for retten, jf. §§
18-20 i lov om undersøgelseskommissioner, foretages af
undersøgelsesgruppens medlemmer. I
undersøgelseskommissioner varetages denne opgave af en
udspørger, jf. lovens § 1, stk. 3.
Til § 5
Det foreslås, at
undersøgelsesgruppen skal afgive en beretning om resultatet
af sin undersøgelse til justitsministeren, der
offentliggør beretningen. Det sidste udgør til dels
en undtagelse fra det, der følger af § 32, stk. 2, i
lov om undersøgelseskommissioner, jf. lovforslagets §
4, idet der ikke gives justitsministeren adgang til at undlade at
offentliggøre beretningen. Det forudsættes, at
undersøgelsesgruppen tilrettelægger sit arbejde
således, at dens beretning kan offentliggøres, uden at
der sker tilsidesættelse af sådanne ganske
særlige hensyn, som efter lov om
undersøgelseskommissioner kan begrunde, at en beretning ikke
offentliggøres.
Det foreslås, at
undersøgelsesgruppens beretning skal foreligge senest 6
måneder efter nedsættelsen af
undersøgelsesgruppen. Den forholdsvis korte frist skal ses i
sammenhæng med, at det, som gruppen skal undersøge og
klarlægge efter § 2, nr. 1-3, er forholdsvis
snævert afgrænset, ligesom gruppen i praksis eventuelt
vil kunne henskyde visse mere omfattende spørgsmål til
en senere undersøgelseskommission, jf. § 2, nr. 4.
For det tilfælde, at
undersøgelsesgruppen mod forventning ikke ser sig i stand
til at færdiggøre sit arbejde inden for fristen
på 6 måneder, foreslås det bestemt i stk. 2, at undersøgelsesgruppen skal give
meddelelse herom til justitsministeren og samtidig oplyse,
hvornår beretningen forventes at kunne foreligge. Det
forudsættes, at justitsministeren i givet fald orienterer
Folketinget.
Til § 6
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om nedsættelse af en
hurtigtarbejdende undersøgelsesgruppe vedrørende
branden på »Scandinavian Star«
(Lovforslag nr. L 171)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.