Fremsat den 8. april 2016 af Holger K.
Nielsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag
til
Lov om efterlevelse af folketingsbeslutninger
§ 1. Ministrene skal efterleve
folketingsbeslutninger med de undtagelser, der fremgår af
§§ 2 og 3.
§ 2. Bestemmelsen i § 1
finder ikke anvendelse, såfremt efterlevelse af en
folketingsbeslutning vurderes at ville stride mod grundloven,
EU-retten eller Danmarks internationale forpligtelser i
øvrigt. Vedkommende minister skal da uden unødigt
ophold oplyse Folketinget om forholdet og herunder redegøre
for, hvori modstriden består. 1. og 2. pkt. gælder
tilsvarende, hvis en folketingsbeslutning vurderes at gøre
indgreb i en kompetence, der efter grundloven tilkommer regeringen
alene (et regeringsprærogativ). 1. og 2. pkt. gælder
endvidere tilsvarende, hvis en folketingsbeslutning
pålægger en minister en handling eller undladelse, som
vurderes at ville stride mod gældende ret.
§ 3. Såfremt en
folketingsbeslutning ikke kan efterleves inden for en tidsfrist,
der er angivet i beslutningen, skal vedkommende minister hurtigst
muligt og inden tidsfristens udløb oplyse Folketinget herom
og herunder redegøre for, hvorpå forsinkelsen beror,
og angive, hvornår beslutningen vil kunne efterleves.
Stk. 2.
Såfremt Folketinget træffer beslutning om udskydelse af
tidsfristen, træder den nye frist i stedet for den tidligere
i relation til vedkommende ministers forpligtelse efter §
1.
§ 4. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Den direkte anledning til dette lovforslag er,
at Folketinget den 21. december 2015 vedtog et beslutningsforslag,
der pålagde regeringen at udbetale ca. 1,4 mia. kr. i
bistandsmidler inden årets udgang (beslutningsforslag nr. B
21). Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende
2015-16, sektion C, B 21 som vedtaget. Pengene var afsat på
finansloven for 2015, og der var ikke antydningen af juridisk
begrundelse for ikke at udbetale pengene. Imidlertid valgte
regeringen ikke at efterleve beslutningen.
Dermed tiltog regeringen sig en politisk magt,
som tilkommer Folketinget. Det er et demokratisk problem. Det er
som bekendt Folketinget, der er valgt af befolkningen, ikke
regeringen, og det er derfor afgørende, at de beslutninger,
Folketinget træffer, efterleves af regeringen. Det er helt
centralt i et land som Danmark, der i adskillige årtier - med
ganske få undtagelser - har haft mindretalsregeringer, der i
sagens natur ikke på nogen måde kan siges at
repræsentere et flertal af befolkningen.
Traditionen har været, at regeringen har
efterlevet folketingsbeslutninger, medmindre der har været en
god retlig grund til ikke at gøre det, jf.
nedenstående bemærkninger til §§ 2 og 3. At
regeringen ikke efterlevede ovennævnte beslutning, er udtryk
for magtbrynde og må ikke danne præcedens. Derfor er
der brug for at knæsætte folketingsbeslutningers
status.
Spørgsmålet om, hvorvidt en
regering er forpligtet til at efterleve folketingsbeslutninger, har
været behandlet i den statsretlige litteratur, og der synes
ikke at være enighed. Der er dog ingen, der anfører,
at det skulle være i strid med grundloven at gøre
folketingsbeslutninger retligt bindende for regeringen. Efter
forslagsstillernes opfattelse vil det være et fremskridt,
såfremt folketingsbeslutningers status afklares i
Folketinget, og den mest demokratiske model vil være at
vedtage, at folketingsbeslutninger er bindende - med visse
undtagelser.
I princippet kan man (f.eks. som
oppositionsparti) vælge at fremsætte et lovforslag frem
for et beslutningsforslag. Det er dog ofte vanskeligt at udforme et
lovforslag korrekt i alle detaljer, og derfor er et
beslutningsforslag om at pålægge regeringen at
fremsætte et lovforslag ofte en bedre løsning. Andre
beslutningsforslag - som ovennævnte - kræver ikke
udmøntning i form af et lovforslag, men for disse vil det
kun føre til øget bureaukrati, hvis de hver for sig
skal udformes som lovforslag. Beslutningsforslag er et praktisk
værktøj, der giver Folketingets flertal mulighed for
at fastlægge, hvilken politik der skal føres på
de relevante punkter.
I dag har Folketinget kun én
sanktionsmulighed over for en regering, der ikke efterlever en
folketingsbeslutning, nemlig at udtrykke mistillid til regeringen
eller en af dens ministre. Den sanktion er dog temmelig teoretisk
og er aldrig under den nuværende grundlov kommet i anvendelse
(det kan dog nævnes, at Schlüterregeringen i 1988 valgte
at udskrive valg som følge af en folketingsbeslutning
vedrørende atomvåben på skibe i dansk havn;
måske for at komme et mistillidsvotum i forkøbet).
Sanktionen er simpelthen så vidtgående, at den ikke er
troværdig.
Ved at folketingsbeslutninger gøres
retligt bindende, bliver det ulovligt for regeringen ikke at
efterleve dem.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Ved bestemmelsen indføres en generel
retlig pligt for ministre til at efterleve folketingsbeslutninger.
Det forudsættes i den forbindelse, at der er tale om
folketingsbeslutninger, som efter deres indhold retter sig mod
regeringen og pålægger eller forbyder regeringen en
bestemt handlemåde.
Spørgsmålet om, hvilken minister
pligten til at efterleve en folketingsbeslutning påhviler,
vil skulle afgøres ud fra den til enhver tid gældende
ressortfordeling mellem ministrene. Det ihukommes i den
forbindelse, at fordelingen af ressortområder og sager efter
grundlovens § 14 er et regeringsprærogativ. Regeringen
vil derfor kunne beslutte såvel forud for vedtagelsen af en
folketingsbeslutning som efter - og såvel som led i en
generel overførsel af et ressortområde som for enkelte
folketingsbeslutningers vedkommende - at overføre ansvaret
for efterlevelsen af en beslutning fra en minister til en
anden.
Det forudsættes, at en
overtrædelse af pligten til at efterleve en
folketingsbeslutning - og af ministrenes forpligtelser efter
lovforslaget i øvrigt, jf. nedenfor - vil kunne sanktioneres
efter bestemmelserne i ministeransvarlighedsloven (lov nr. 117 af
15. april 1964 om ministres ansvarlighed).
Til § 2
En folketingsbeslutning kan tænkes at
stride mod grundloven, EU-retten eller Danmarks øvrige
internationale forpligtelser. For sådanne tilfælde,
hvor der ellers kunne opstå et pligtsammenstød,
foreslås udtrykkeligt bestemt, at pligten til at efterleve
folketingsbeslutninger ikke gælder. Regeringen skal i stedet
uden unødigt ophold oplyse Folketinget om forholdet og
herunder redegøre for, hvori modstriden består. Det
samme vil gælde, hvis folketingsbeslutningen gør
indgreb i et regeringsprærogativ efter grundloven. Det samme
vil endvidere gælde, hvis en folketingsbeslutning
pålægger en minister en handling eller undladelse, som
vurderes at ville stride mod gældende ret. Det
sidstnævnte vil navnlig være tilfældet, hvis en
folketingsbeslutning skulle gå ud på at
pålægge en minister at træffe en bestemt
afgørelse, som må anses for ulovlig. Det skal
understreges, at der ikke henses til tilfælde, hvor en
folketingsbeslutning går ud på at pålægge
regeringen at tage skridt til en ændring af lovgivningen ved
at fremsætte lovforslag med et bestemt indhold.
Som et eksempel på et tilfælde,
hvor bestemmelsen ville havde fundet anvendelse, kan nævnes
beslutningsforslag nr. B 60, folketingsåret 2013-14, om
udbetaling af børne- og ungeydelser og børnetilskud i
overensstemmelse med dansk lovgivning. Da Folketinget den 8. maj
2014 vedtog beslutningsforslaget, valgte den daværende
regering ikke at efterleve det med henvisning til, at det var i
strid med EU-retten. Efter nærværende lovforslag skulle
dette være fulgt op med oplysning til Folketinget som
nærmere beskrevet.
Til § 3
En folketingsbeslutning vil ofte indeholde en
tidsfrist. Der kan være en række grunde til, at denne
tidsfrist ikke kan overholdes, eller til, at det vil give
betydelige praktiske problemer at overholde den. Som parallel til
oplysningsforpligtelsen efter den foreslåede § 2
foreslås i § 3, stk. 1, at vedkommende minister i
sådanne tilfælde hurtigst muligt og inden tidsfristens
udløb skal oplyse Folketinget herom og herunder
redegøre for, hvorpå forsinkelsen beror, og angive,
hvornår beslutningen vil kunne efterleves.
I det foreslåede § 3, stk. 2,
præciseres, at den nye frist træder i stedet for den
tidligere i relation til vedkommende ministers forpligtelse efter
§ 1, hvis Folketinget træffer beslutning om udskydelse
af tidsfristen.
Til § 4
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Skriftlig fremsættelse
Holger
K. Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om efterlevelse af
folketingsbeslutninger
(Lovforslag nr. L 170)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.