L 169 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Ophævelse af greencardordningen).

Udvalg: Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-04-2016

Fremsat: 05-04-2016

Fremsat den 5. april 2016 af Martin Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF), Merete Dea Larsen (DF), Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)

20151_l169_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 5. april 2016 af Martin Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF), Merete Dea Larsen (DF), Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)

Forslag

til

Lov om ændring af udlændingeloven

(Ophævelse af greencardordningen)

§ 1

I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse af 1021 af 19. september 2014, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1488 af 23. december 2014 og § 1 i lov nr. 685 af 27. maj 2015 og senest ved lov nr. 102 af 3. februar 2016, foretages følgende ændringer:

1) I § 4 c, stk. 4, nr. 5, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-11 eller 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-10 eller 12«.

2) § 9 a, stk. 2, nr. 1, ophæves.

Nr. 2-13 bliver herefter nr. 1-12.

3) I § 9 a, stk. 2, nr. 11, der bliver nr. 10, ændres »stk. 15« til: »stk. 13«.

4) I § 9 a, stk. 2, nr. 13, der bliver nr. 12, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«, »nr. 3« ændres til: »nr. 2«, og »nr. 4« ændres til: »nr. 3«.

5) I § 9 a, stk. 3, ændres i 2. pkt. »stk. 2, nr. 1, 10 og 11« til: »stk. 2, nr. 9 og 10«, 4. pkt. ophæves, og i 5. pkt., der bliver 4. pkt., ændres »stk. 2, nr. 1, og 10« til: »stk. 2, nr. 9«.

6) I § 9 a, stk. 4, ændres »stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13« fire steder til: »stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12«.

7) I § 9 a, stk. 5, ændres »stk. 2, nr. 12« to steder til: »stk. 2, nr. 11«.

8) I § 9 a, stk. 7 og 8, ændres »stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13« til: »stk. 2, nr. 1-8, 11 og 12«.

9) § 9 a, stk. 9, ophæves.

Stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 9 og 10.

10) I § 9 a, stk. 10, der bliver stk. 9, ændres »stk. 2, nr. 2-9, 11 og 13« til: »stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12«.

11) I § 9 a, stk. 11, der bliver stk. 10, ændres »stk. 2, nr. 2 eller 3 eller nr. 13, litra a-c« til: »stk. 2, nr. 1 eller 2 eller nr. 12, litra a-c«, og »10« ændres til »9«.

12) § 9 a, stk. 12, ophæves.

Stk. 13-22 bliver stk. 11-20.

13) I § 9 a, stk. 13, der bliver stk. 11, ændres »stk. 2, nr. 2« til: »stk. 2, nr. 1«.

14) I § 9 a, stk. 14, der bliver stk. 12, ændres »stk. 2, nr. 3« til: »stk. 2, nr. 2«.

15) I § 9 a, stk. 15, der bliver stk. 13, og stk. 16, der bliver stk. 14, ændres »stk. 2, nr. 11« til: »stk. 2, nr. 10«.

16) I § 9 a, stk. 17, der bliver stk. 15, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«, og »stk. 2, nr. 13« ændres til: »stk. 2, nr. 12«.

17) I § 9 a, stk. 19, der bliver stk. 17, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«.

18) I § 9 a, stk. 20, der bliver stk. 18, ændres »stk. 21« til: »stk. 19«.

19) I § 9 a, stk. 21, der bliver stk. 19, ændres to steder »stk. 18« til: »stk. 16«.

20) I § 9 a, stk. 22, der bliver stk. 20, ændres »stk. 18-21« til »stk. 16-19«.

21) I § 9 h, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12«.

22) I § 9 h, stk. 1, nr. 13, ændres »§ 9 a, stk. 11« til: »§ 9 a, stk. 10«.

23) § 9 h, stk. 1, nr. 14, ophæves.

Nr. 15 og 16 bliver herefter nr. 14 og 15.

24) I § 9 h, stk. 3, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«.

25) I § 9 h, stk. 4, 1. pkt., ændres »12-14« til: »12 og 13«, »samt omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om dispensation for bortfald, hvis udlændingen har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1« udgår, og i 3. pkt. ændres »nr. 15 og 16« til: »nr. 14 og 15«.

26) I § 9 h, stk. 13, ændres »12-14« til: »12 og 13«, og »15 og 16« ændres til: »14 og 15«.

27) I § 9 h, stk. 14, ændres »11-14 og 16« til: »11-13 og 15«.

28) I § 9 m, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-13, eller stk. 11« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12, eller stk. 10«, og 2-4. pkt. ophæves.

29) I § 17, stk. 5, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 4 og 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 12«, og »§ 9 a, stk. 2, nr. 13« ændres til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 12«.

30) § 19, stk. 1, nr. 9, ophæves.

Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13.

31) I § 19, stk. 1, nr. 10, der bliver nr. 9, ændres »§ 9 a, stk. 3, 5. pkt.,« til: »§ 9 a, stk. 3, 4. pkt.«

32) I § 40, stk. 2, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-8, 11 og 12«.

33) I § 46, stk. 2, ændres »12-14« til: »12 og 13«.

34) I § 48 h ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 11, og stk. 16« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk. 14«.

35) I § 52 b, stk. 2, nr. 5, ændres »§ 9 a, stk. 18« til: »§ 9 a, stk. 16«, i nr. 6 ændres »9 a, stk. 20, jf. § 9 a, stk. 21« til: »§ 9 a, stk. 18, jf. § 9 a, stk. 19«, og »§ 9 a, stk. 21« ændres til: »§ 9 a, stk. 19«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Loven har virkning for ansøgninger indgivet fra og med den 5. april 2016.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

I 2007 blev der indført en greencardordning, jf. lov nr. 379 af 25. april 2007. I februar 2008 indgik den daværende regering (Venstre og Konservative Folkeparti) en aftale med Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance om regeringens jobplan, som bl.a. medførte en udvidelse af greencardordningen.

Aftalen om en jobplan havde til formål at skaffe mere arbejdskraft i Danmark. Det igangværende økonomiske opsving havde medført historisk høj beskæftigelse og den laveste målte ledighed siden 1974. Opsvinget medførte et aktuelt pres på arbejdsmarkedet, og mange brancher meldte om mangel på arbejdskraft.

Det oprindelige formål med greencardordningen var at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Ordningen giver udlændinge, der kan samle et vist antal point, adgang til Danmark, hvis de opfylder en række nærmere fastsatte krav.

Men det er Dansk Folkepartis opfattelse, at greencardordningen har spillet fallit, da ordningen ikke har opfyldt det ønskede formål om at sikre Danmark kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, der arbejder inden for sit uddannelsesområde. Desuden står Danmark i dag med helt andre udfordringer, end tilfældet var i 2008, hvor der var økonomisk opsving og historisk høj beskæftigelse. Dertil kommer, at det må betragtes som værende uhensigtsmæssigt at have en greencardordning, hvor der ikke stilles krav om en jobaftale før indrejse. På den baggrund foreslås det, at greencardordningen ophæves.

2. Ophævelse af greencardordningen

I 2010 viste en undersøgelse foretaget af Rambøll for Integrationsministeriet bl.a., at 27 pct. af de udlændinge, som får et greencard, aldrig rejser til Danmark, og at 28 pct. af dem, som kommer hertil, ikke er i arbejde. Undersøgelsen viser også, at en væsentlig andel af de greencardindehavere, som er indrejst i Danmark, arbejder som ufaglærte. 43 pct. af greencardindehaverne arbejder således inden for industri, rengøring og i hotel- og restaurationsbranchen. Kun 22 pct. arbejdede inden for vedkommendes uddannelsesområde. Kilde: www.nyidanmark.dk. »Højtuddannede udlændinge arbejder som ufaglærte«, 14. oktober 2010. Andre artikler og undersøgelser har efterfølgende vist det samme mønster.

Det har gentagne gange været dokumenteret, at greencardordningen ikke virker efter hensigten og at ordningen i flere tilfælde har medført løndumpning, ligesom ordningen på urimelig vis har lokket udlændinge fra en række ikkevestlige lande, som er blevet stillet arbejde på ordentlige vilkår i udsigt, til Danmark.

Det er efter Dansk Folkepartis opfattelse uhensigtsmæssigt at have en ordning, som åbenlyst ikke fungerer, og som er med til at skabe et parallelt arbejdsmarked, hvor der er risiko for, at lønmodtagere udnyttes. Dansk Folkeparti anerkender, at Folketinget tidligere har justeret greencardordningen, men grundlæggende er ordningen skruet forkert sammen. Derfor foreslås ordningen ophævet. Det giver grundlæggende ikke mening at have en ordning, som skal tiltrække udenlandsk arbejdskraft, samtidig med at der ikke stilles krav om eksempelvis en jobaftale med en virksomhed før indrejse i Danmark.

Der vil dog fortsat være særdeles gode vilkår for dansk erhvervsliv, når det handler om at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. F.eks. er det fortsat muligt at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft efter § 9 a, stk. 2, nr. 3 (Beløbsordningen).

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige:

Forslaget må forventes at medføre administrative lempelser inden for det offentlige. Forslaget må endvidere forventes at frigøre midler inden for det offentlige. Udlændinge omfattet af greencardordningen har ikke adgang til f.eks. kontanthjælp, men har adgang til andre offentlige serviceydelser.

Loven sendes i høring samtidig med fremsættelsen.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af § 1, nr. 2, hvorved greencardordningen foreslås ophævet.

Til nr. 2

Det foreslås, at den nuværende greencardordning ophæves, bl.a. i lyset af at greencardordningen ikke har fungeret efter hensigten. At ordningen i flere tilfælde har medført løndumping. Og at det økonomiske opsving, den historiske høje beskæftigelse og den lave ledighed, som var baggrunden for at indføre og udvide greencardordningen, ikke længere er situationen i Danmark. Dertil kommer, at det er uhensigtsmæssigt at have en greencardordning, hvor der ikke stilles krav om en jobaftale før indrejse i Danmark.

Til nr. 3-35

De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af § 1, nr. 2, hvorved greencardordningen foreslås ophævet.

Til § 2

Efter den foreslåede bestemmelse træder loven i kraft efter bekendtgørelsen i Lovtidende, hvorefter greencardordningen og hertil hørende bestemmelser ikke længere er gældende.

For udlændinge, der indgiver ansøgning før lovens fremsættelse, finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder, at såfremt man har indgivet en ansøgning om greencard, før loven blev fremsat den 5. april 2016, vil det fortsat være muligt at få færdigbehandlet sin ansøgning efter de nuværende regler.

Til § 3

Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende ret

Gældende formulering
 
Lovforslaget
§ 4 c. En udlænding kan ikke få visum efter § 4, stk. 1, i 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen uden fornøden tilladelse opholder sig i Danmark eller i et andet Schengenland ud over det tidsrum, der er angivet i det udstedte visum. Perioden udgør 3 år, hvis opholdet varer op til en måned ud over det angivne tidsrum.
  
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis udlændingen godtgør, at overskridelsen af det tidsrum, der er angivet i det udstedte visum, skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis en afskæring af udlændingens muligheder for at få visum vil udgøre en åbenbart uforholdsmæssig reaktion i forhold til udlændingens overskridelse af det udstedte visums gyldighed.
….
Stk. 4. Stk. 3, nr. 3, finder ikke anvendelse, hvis
….
5) udlændingen ansøger om opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-11 eller 13,
….
 
I § 4 c, stk. 4, nr. 5, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-11 eller 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-10 eller 12«.
§ 9 a. Der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på grundlag af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2.
  
Stk. 2. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
1) der på baggrund af et af beskæftigelsesministeren fastsat pointsystem mindst har opnået et bestemt antal point (greencardordningen), jf. stk. 9, og ikke inden for de seneste 5 år har opholdt sig i Danmark i medfør af dette nummer,
2) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft (positivlisten),
3) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et af beskæftigelsesministeren fastsat mindstebeløb (beløbsordningen),
4) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse som forsker på et universitet eller i en virksomhed i Danmark,
5) der har afsluttet en uddannelse på kandidat- eller masterniveau og er inviteret til at forske hos en privat eller offentlig forskningsinstitution uden at være ansat eller indskrevet på forskningsinstitutionen (gæsteforsker),
6) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse til et uddannelsesforløb i en virksomhed i Danmark, med henblik på at udlændingen efter uddannelsesforløbets afslutning udnytter de kompetencer, som uddannelsesforløbet har givet, i udlandet (trainee),
7) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse på baggrund af udlændingens særlige individuelle kvalifikationer,
8) der er ansat på en boreplatform, et boreskib eller en anden sammenlignelig flytbar arbejdsplads, som kortvarigt kommer ind på dansk område,
9) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for landbrugsområdet som fodermester eller driftsleder,
10) der har afsluttet en dansk kandidat- eller ph.d.-uddannelse senest 6 måneder før ansøgningens indgivelse (etableringskort),
11) hvis forretningsplan med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet, og som er omfattet af en kvote, jf. stk. 15,
12)hvis opholdstilladelse efter §§ 7-9, 9 b-9 e, 9 m, 9 n eller 9 p nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor (arbejdsmarkedstilknytning), eller
13) der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse i en virksomhed, som er certificeret efter stk. 18, og hvor
a. ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb, jf. nr. 3,
b. ansættelsen indebærer, at udlændingen skal arbejde som forsker, jf. nr. 4,
c. ansættelsen indebærer et uddannelsesophold på højt kvalificeret niveau eller
d. udlændingens ophold i Danmark, der højst kan udgøre et ophold pr. år, ikke overstiger 3 måneder regnet fra udlændingens indrejse her i landet.
 
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, ophæves.
Nr. 2-13 bliver herefter nr. 1-12.
I § 9 a, stk. 2, nr. 11, der bliver nr. 10, ændres »stk. 15« til: »stk. 13«.
I § 9 a, stk. 2, nr. 13, som bliver nr. 12, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«, »nr. 3« ændres til: »nr. 2«, og »nr. 4« ændres til: »nr. 3«.
Stk. 3. Opholdstilladelse efter stk. 2 skal betinges af, at udlændingen og personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1,10 og 11 skal endvidere betinges af, at udlændingens forsørgelse og forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, er sikret gennem egne midler det første år af opholdet her i landet. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5, skal endvidere betinges af, at udlændingens forsørgelse og forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, er sikret gennem egne midler. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, skal endvidere betinges af, at udlændingen 1 år efter udstedelsen af opholdstilladelsen har oppebåret en lønindkomst på minimum 50.000 kr. her i landet. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1 og 10, skal endvidere betinges af, at udlændingen ikke modtager dagpenge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
 
I § 9 a, stk. 3, ændres i 2. pkt. »stk. 2, nr. 1, 10 og 11« til: »stk. 2, nr. 9 og 10«, 4. pkt. ophæves, og i 5. pkt. ændres »stk. 2, nr. 1, og 10« til: »stk. 2, nr. 9«.
Stk. 4. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13, kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a eller 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, og hvis ingen særlige grunde taler herimod. En udlænding, som har fået tillagt en anden ansøgning om opholdstilladelse opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, kan også, medmindre særlige grunde taler herimod, indgive ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13. Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, jf. 1. pkt., kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13, ikke indgives her i landet, medmindre opholdet skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det. Hvis udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13, ikke indgives her i landet, medmindre Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det.
 
I § 9 a, stk. 4, ændres »stk. 2, nr. 1-9, 11 og 13« 4 steder til: »stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12«.
Stk. 5. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 12, kan kun indgives af en udlænding, der opholder sig her i landet. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 12, der indgives, senere end 7 dage efter at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om inddragelse af udlændingens opholdstilladelse efter §§ 7-9, 9 b-9 e, 9 m, 9 n eller 9 p, afvises.
 
I § 9 a, stk. 5 ændres »stk. 2, nr. 12« 2 steder til: »stk. 2, nr. 11«.
Stk. 6. En ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter stk. 2, skal indgives før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan anses for at have lovligt ophold, jf. stk. 4, 1. pkt. Stk. 4, 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
  
Stk. 7. De regionale arbejdsmarkedsråd afgiver efter anmodning fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration en udtalelse om, hvorvidt betingelserne i stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13, er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.
 
I § 9 a, stk. 7 og stk. 8, ændres »stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13« til: »stk. 2, nr. 1-8, 11 og 12«.
Stk. 8. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13, kan ikke gives, hvis den ansættelse, som udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om, er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt.
  
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om en greencardordning, herunder pointsystemet.
 
§ 9 a, stk. 9, ophæves.
Stk. 10. En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2-9, 11 og 13, og som har indgået aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold, kan efter indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye ansættelsesforhold opholde sig her i landet og arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan meddeles opholdstilladelse. Ansøgning om ny opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor udlændingen påbegynder nyt arbejde.
 
I § 9 a, stk. 10, som bliver stk. 9, ændres »stk. 2, nr. 2-9, 11 og 13« til: »stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12«.
Stk. 11. En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2 eller 3 eller nr. 13, litra a-c, og som bliver uforskyldt ledig, kan gives opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens ophør med henblik på at søge nyt arbejde. Udlændingen skal, senest umiddelbart. efter at udlændingens ansættelsesforhold er ophørt, indgive ansøgning herom. Stk. 3 og 10 finder tilsvarende anvendelse.
 
I § 9 a, stk. 11, som bliver stk. 10, ændres »stk. 2, nr. 2 eller 3 eller nr. 13, litra a-c« til: »stk. 2, nr. 1 eller 2 eller nr. 12, litra a-c«, og »10« ændres til »9«.
Stk. 12. En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, kan forlænges, hvis udlændingen 2 år efter udstedelsen af opholdstilladelsen har oppebåret en lønindtægt, der minimum svarer til den gennemsnitlige startløn for nyuddannede bachelorer på det offentlige og private arbejdsmarked, i det seneste år før ansøgningen om forlængelse indgives. Ved efterfølgende forlængelser skal udlændingen tilsvarende have oppebåret en lønindtægt, der minimum svarer til den gennemsnitlige startløn for nyuddannede bachelorer på det offentlige og private arbejdsmarked, i det seneste år før ansøgningen om forlængelse indgives.
 
§ 9 a, stk. 12, som bliver stk. 11, ophæves.
Stk. 13. En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, kan forlænges, uanset at fagområdet på tidspunktet for afgørelse om forlængelse ikke er omfattet af positivlisten, hvis udlændingen er i samme ansættelsesforhold, som lå til grund for meddelelse af opholdstilladelsen.
 
I § 9 a, stk. 13, som bliver stk. 11, ændres »stk. 2, nr. 2« til: »stk. 2, nr. 1«.
Stk. 14. En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 3, kan forlænges, uanset at den årlige aflønning ikke opfylder mindstebeløbet på tidspunktet for afgørelse om forlængelse, hvis udlændingen er i samme ansættelsesforhold og den årlige aflønning fortsat opfylder den beløbsgrænse, som lå til grund for meddelelse af opholdstilladelsen.
 
I § 9 a stk. 14, som bliver stk. 12, ændres »stk. 2, nr. 3« til: »stk. 2, nr. 2«.
Stk. 15. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 11, kan gives inden for en årlig kvote på 50. Hvis kvoten i 1. pkt. ikke udnyttes, falder den bort.
 
I § 9 a, stk. 15, som bliver stk. 13, og stk. 16, som bliver stk. 14, ændres »stk. 2, nr. 11« til: »stk. 2, nr. 10«.
Stk. 16. En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 11, kan forlænges, hvis erhvervsvirksomheden er etableret og i al væsentlighed lever op til den forretningsplan, efter hvilken opholdstilladelsen oprindelig blev givet. Vurderingen efter 1. pkt. foretages af ekspertpanelet nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet.
  
Stk. 17. En udlænding, som har indgået aftale om ansættelse i en virksomhed, som er certificeret efter stk. 18, kan påbegynde ansættelsen, hvis udlændingen
1) har betalt gebyr, jf. § 9 h, stk. 1,
2) har indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 13, og
3) har fået en foreløbig tilladelse til at påbegynde arbejdet fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
 
I § 9 a, stk. 17, som bliver stk. 15, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«, og »stk. 2, nr. 13« ændres til: »stk. 2, nr. 12«.
Stk. 18. En virksomhed kan efter ansøgning certificeres, hvis virksomheden
1) senest samtidig med indgivelse af ansøgningen har betalt et gebyr, jf. § 9 h, stk. 3,
2) er omfattet af en kollektiv overenskomst eller på tro og love erklærer, at ansættelse i virksomheden sker på sædvanlige vilkår,
3) har mindst 20 fuldtidsansatte i Danmark,
4) ikke er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt på tidspunktet for certificeringen,
5) ikke på tidspunktet for certificeringen har alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet,
6) ikke gentagne gange er straffet efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, eller er ifaldet straf efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, i form af en bøde på 20.000 kr. eller strengere straf inden for de seneste 2 år forud for certificeringen og
7) har deltaget i et forudgående vejledningsmøde i Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
  
Stk. 19. En certificering efter stk. 18 gives for højst 4 år ad gangen.
 
I § 9 a, stk. 19, som bliver stk. 17, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«.
Stk. 20. En certificering forlænges efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage certificeringen efter stk. 21.
 
I § 9 a, stk. 20, der bliver stk. 18, ændres »stk. 21« til: »stk. 19«.
Stk. 21. Styrelsen for International Rekruttering og Integration træffer afgørelse om at inddrage en certificering efter stk. 18, hvis certificeringen er opnået ved svig. Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan endvidere træffe afgørelse om inddragelse af en certificering efter stk. 18, hvis betingelserne for certificeringen ikke længere er til stede. Styrelsen for International Rekruttering og Integration skal i forbindelse med en afgørelse om inddragelse af en certificering efter 1. og 2. pkt. samtidig træffe afgørelse om, at der ikke kan meddeles en ny certificering i en periode på 2 år fra afgørelsestidspunktet.
 
I § 9 a, stk. 21, som bliver stk. 19, ændres 2 steder »stk. 18« til: »stk. 16«.
Stk. 22. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om certificering m.v., jf. stk. 18-21.
 
I § 9 a, stk. 22, som bliver stk. 20, ændres »stk. 18-21« til »stk. 16-19«.
§ 9 h. Udlændingen skal senest samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, betale et gebyr for indgivelse af ansøgning om
4) opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-13,
 
I § 9 h, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12«.
13) opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 11,
 
I § 9 h, stk. 1, nr. 13, ændres »§ 9 a, stk. 11« til: »§ 9 a, stk. 10«.
14) dispensation fra bortfald af opholdstilladelse efter § 17, stk. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1,
 
§ 9 h, stk. 1, nr. 14, ophæves.
Stk. 3. Virksomheden skal senest samtidig med indgivelse af ansøgning om certificering efter § 9 a, stk. 18, og forlængelse af en sådan certificering betale et gebyr. Gebyret fastsættes og reguleres af beskæftigelsesministeren, jf. stk. 4, 2. pkt.
 
I § 9 h, stk. 3, ændres »stk. 18« til: »stk. 16«.
Stk. 4. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 4-9 og 12-14, fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om dispensation for bortfald, hvis udlændingen har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 1-3, 10 og 11, fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved Udlændingestyrelsens behandling af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 15 og 16, fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 3 fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om certificering og forlængelse af certificering.
 
I § 9 h, stk. 4, stk. 1, ændres »12-14« til: »12 og 13«, følgende ord udgår: »samt omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om dispensation for bortfald, hvis udlændingen har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1«, og »nr. 15 og 16« ændres til: »nr. 14 og 15«.
….
  
Stk. 13. De beløb, der er angivet i stk. 5 og 7, reguleres fra og med 2012 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 4-9 og 12-14, og stk. 3 og de beløb, der er angivet i stk. 8, 1. pkt., og stk. 10, reguleres fra og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 1-3, 10, 11, 15 og 16, reguleres fra og med 2017 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste beløb, som er deleligt med 5 kr.
 
I § 9 h, stk. 13, ændres »12-14« til: »12 og 13«, og »15 og 16« ændres til: »14 og 15«.
Stk. 14. Udlændinge-, integrations- og boligministeren fastsætter regler om indbetaling af gebyrer fastsat efter stk. 1 og 3 og stk. 5, jf. stk. 1 og 3, og stk. 10, og om tilbagebetaling af sådanne gebyrer, herunder om tilbagebetaling efter stk. 6, jf. stk. 5, jf. stk. 1 og 3, og stk. 7, 8 og 11 og stk. 4, jf. stk. 1, nr. 1-9, 11-14 og 16.
 
I § 9 h, stk. 14, ændres »11-14 og 16« til: »11-13 og 15«.
§ 9 m. Der kan, hvis væsentlige erhvervs- eller beskæftigelsesmæssige hensyn taler derfor, efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, som har familiemæssig tilknytning til en udlænding med tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-13, eller stk. 11. Opholdstilladelse efter 1. pkt. til en udlænding, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en udlænding med tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1, betinges af, at udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1, dokumenterer at være i et ansættelsesforhold af minimum 1 års varighed med en lønindtægt, der mindst udgør et beløb svarende til kontanthjælpssatsen for enlige ikkeforsørgere over 30 år, og at udlændingen på baggrund af ansættelsen har oppebåret en lønindtægt i minimum 1 måned, jf. dog 3. pkt. Hvis et mindreårigt barn indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter 1. pkt., eller hvis et mindreårigt barn og en udlænding omfattet af 2. pkt. indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter 1. pkt., skal udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1, dokumentere at være i et ansættelsesforhold af minimum 1 års varighed med en lønindtægt, der mindst udgør et beløb svarende til kontanthjælpssatsen for enlige forsørgere over 30 år, og at udlændingen på baggrund af ansættelsen har oppebåret en lønindtægt i minimum 1 måned. 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse på øvrige familiemedlemmer, som søger opholdstilladelse efter 1. pkt., og som samlever på fælles bopæl med en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1.
 
I § 9 m, stk. 1, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-13 eller stk. 11« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12 eller stk. 10«, og 2-4. pkt. ophæves.
. . .
  
§ 17
  
Stk. 5. Stk. 1 finder ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 4 og 13, § 9 i, stk. 1, hvis udlændingen er meddelt opholdstilladelse med henblik på at følge fællesuddannelsen Erasmus Mundus, Erasmus+ eller Nordic Master, § 9 i, stk. 2, og § 9 m, stk. 1, hvis udlændingen har familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 13.
 
I § 17, stk. 5, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 4 og 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 12«, og »§ 9 a, stk. 2, nr. 13« ændres til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 12«.
§ 19 En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages:
  
9) Når opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen 1 år efter udstedelsen af opholdstilladelsen har oppebåret en lønindkomst på minimum 50.000 kr. her i landet, jf. § 9 a, stk. 3, 4. pkt., og udlændingen ikke har oppebåret en sådan indtægt.
 
§ 19, stk. 1, nr. 9, ophæves.
10) Når opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen ikke modtager dagpenge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 9 a, stk. 3, 5. pkt., og udlændingen modtager dagpenge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
 
I § 19, stk. 1, nr. 10, der bliver nr. 9, ændres »§ 9 a, stk. 3, 5. pkt.,« til: »§ 9 a, stk. 3, 4. pkt.«.
§ 40
….
  
Stk. 2. Den, der beskæftiger eller har beskæftiget en udlænding, som har eller har haft opholds- og arbejdstilladelse i Danmark efter § 9 a, stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13, skal meddele Styrelsen for International Rekruttering og Integration de oplysninger, som er nødvendige til kontrol af, om betingelserne for arbejdstilladelsen er eller har været overholdt.
 
I § 40, stk. 2, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 2-9, 12 og 13« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-8, 11 og 12«.
. . .
  
§ 46
….
  
Stk. 2. Afgørelser efter § 9 a, § 9 h, stk. 8, 1. pkt., jf. § 9 h, stk. 1, nr. 4-9 og 12-14, og stk. 3, §§ 9 i-9 n og 9 p, afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter §§ 9 a, 9 i-9 n og 9 p, bortset fra afgørelser om bortfald efter § 21 b, og afgørelser efter § 33 i forbindelse med sådanne sager træffes af Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Det samme gælder afgørelser efter § 4 a, stk. 2, i forlængelse af at en udlænding er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, §§ 9 i-9 n eller 9 p, og afgørelser efter § 25 b, stk. 2, når Styrelsen for International Rekruttering og Integration har pålagt udlændingen at udrejse straks, eller når udlændingen ikke udrejser i overensstemmelse med en udrejsefrist, der er fastsat af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
 
I § 46, stk. 2, ændres »12 -14« til: »12 og 13«.
. . .
  
§ 48 h. Vurderingen af en forretningsplan efter § 9 a, stk. 2, nr. 11, og stk. 16, kan påklages til Erhvervsstyrelsen.
 
I § 48 h ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 11, og stk. 16« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk. 14«.
§ 52 b.
….
  
Stk. 2. For Udlændingenævnet kan endvidere indbringes klager over følgende afgørelser, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration har truffet:
1) Afslag på ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9 a og §§ 9 i-9 n og 9 p.
2) Afslag på ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse meddelt efter § 9 a og §§ 9 i-9 n og 9 p, og afgørelser om inddragelse af en sådan opholdstilladelse, jf. § 19.
3) Afgørelser om afvisning af indgivelse af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 a, stk. 4-6, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j, stk. 2 og 3, § 9 k, stk. 2 og 3, § 9 l, stk. 2 og 3, § 9 m, stk. 2 og 3, § 9 n, stk. 2 og 3, og § 9 p, stk. 2 og 3, og afgørelser om afvisning af en ansøgning om opholdstilladelse, jf. § 47 b.
4) Afgørelser om udvisning efter § 25 b, stk. 2, jf. § 46, stk. 2, 2. pkt.
5) Afslag på ansøgninger om certificering efter § 9 a, stk. 18.
6) Afslag på ansøgninger om forlængelse af certificering efter § 9 a, stk. 20, jf. § 9 a, stk. 21, og afgørelser om inddragelse af en sådan certificering, jf. § 9 a, stk. 21.
7) Afgørelser om, at der i en periode på 2 år fra afgørelsen herom ikke kan meddeles opholdstilladelse efter § 9 j, jf. § 21 a.
 
I § 52 b, stk. 2, ændres »§ 9a, stk. 18« til: »§ 9 a, stk. 16«, »9 a, stk. 20, jf. § 9 a, stk. 21« ændres til: »§ 9 a, stk. 18, jf. § 9 a, stk. 19«, og »§ 9 a, stk. 21« ændres til: »§ 9 a, stk. 19«.
. . .
  


Skriftlig fremsættelse

Martin Henriksen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven. (Ophævelse af greencardordningen).

(Lovforslag nr. L 169)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.